Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Har du møtt noen elsykler på stien?

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2417708 27/06/2017 15:03
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare det faktum at mange flere kommer til å prøve på å sykle opp der de fleste konvensjonelle syklister går av sykkelen vil jo sikre at elsykler fører til mer slitasje. Argumentene om at elsykkel ikke MÅ slite mer enn vanlig sykkel baserer seg på en naiv eller villet antagelse om at alle som sykler elsykkel er mer fornuftige enn andre og at vanlige syklister gladlig spruter ut energilagrene sine på rabiat tråkking.

Det blir veldig interessant å møte syklister oppover i samme fart som det jeg har nedover.

Jeg regner med at de som har kjøpt seg kapasitet også tar ekstra mye ansvar for å styrke stiene. Så langt har nå i alle fall forhandlerne som tjener på dette i Trondheim vært totalt fraværende på enhver arena der styrking, vedlikehold og sameksistens diskuteres. De kommer vel ikke på banen før noen tar til vettet og foreslår forbud mot elsykkel. Da blir det vel klagekor.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: erikskon] #2417716 27/06/2017 15:39
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: erikskon
Bare det faktum at mange flere kommer til å prøve på å sykle opp der de fleste konvensjonelle syklister går av sykkelen vil jo sikre at elsykler fører til mer slitasje. Argumentene om at elsykkel ikke MÅ slite mer enn vanlig sykkel baserer seg på en naiv eller villet antagelse om at alle som sykler elsykkel er mer fornuftige enn andre og at vanlige syklister gladlig spruter ut energilagrene sine på rabiat tråkking.

Det blir veldig interessant å møte syklister oppover i samme fart som det jeg har nedover.

Jeg regner med at de som har kjøpt seg kapasitet også tar ekstra mye ansvar for å styrke stiene. Så langt har nå i alle fall forhandlerne som tjener på dette i Trondheim vært totalt fraværende på enhver arena der styrking, vedlikehold og sameksistens diskuteres. De kommer vel ikke på banen før noen tar til vettet og foreslår forbud mot elsykkel. Da blir det vel klagekor.

Ang første punkt betyr jo det at sykkel sliter medrenn gående opp bakker uansett El eller ikke?

Forøvrig enig ellers, men at vi generelt må ha like mye troen på at de med naturlig watt og juksewatt tar samme hensyn til stiene. Noe annet har vi jo egentlig ikke grunnlag for å hevde.

Redigert av Skjelven; 27/06/2017 15:40.
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: Skjelven] #2417736 27/06/2017 18:25
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Skjelven

Ang første punkt betyr jo det at sykkel sliter medrenn gående opp bakker uansett El eller ikke?

Forøvrig enig ellers, men at vi generelt må ha like mye troen på at de med naturlig watt og juksewatt tar samme hensyn til stiene. Noe annet har vi jo egentlig ikke grunnlag for å hevde.

Et par sykkelsenter i UK har allerede lagt på prisen for bruk av elsykkel fordi de bruker stiene mer på kortere tid, ergo sliter mer.
Dette er da organiserte trail centers, laget for å sykle.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: Skjelven] #2417750 27/06/2017 19:11
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Dette er vel ikke sant. Kenneth på Sportsbua/Sykkelskolen/Trondheim Stisykkelfestival har bidratt til å spre kunnskap og holdninger til mang en fersk stisyklist.

Man kan selvsagt diskutere hva som er privat engasjement og når han representerer forhandler, men uansett - totalt fraværende er feil.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: RazeFaze] #2417778 27/06/2017 21:06
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze

OPP Bringebærstien kan gå grisefort, ser jeg for meg.
Halvslakke motbakker hvor man kan slite litt med vanlig sykkel går raskt i 15-20km/t... friskt å møte disse nerrover før man blir "vant" til det, om vi noen gang blir det.

Når elsykkel tar over blir det faktisk forbudt og sykle nedover på sti, må ta Driftsveien eller Fjellseterveien ned :-)

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2417813 28/06/2017 04:28
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Krumtappen utan fotisett er greitt gjennomførbart utan el, berre så det er sagt ICON_SMILE

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: TrondAM] #2417851 28/06/2017 07:34
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: TrondAM
Krumtappen utan fotisett er greitt gjennomførbart utan el, berre så det er sagt ICON_SMILE

Ja, det er det når en er ok trent og kanskje har terpet på enkelte crux. Men hvorfor jobbe og øve for det man kan kjøpe seg?

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: erikskon] #2417853 28/06/2017 07:38
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg er alltid redd for å møte stinisser når jeg sykler oppover på bratt teknisk sti. At #enduro og Fjørå bekledde syklister eier stiene er bare tull.

Paradoksalt tror jeg og stinissene kommer til å bruke elsykkel mest da mange er mest opp tatt av grov, grovere , grovest så hvorfor ikke ha assistanse så det ikke blir så tungt å sykle med klissesekk ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: EHAa] #2417855 28/06/2017 07:40
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EHAa

Dette er vel ikke sant. Kenneth på Sportsbua/Sykkelskolen/Trondheim Stisykkelfestival har bidratt til å spre kunnskap og holdninger til mang en fersk stisyklist.

Man kan selvsagt diskutere hva som er privat engasjement og når han representerer forhandler, men uansett - totalt fraværende er feil.

Ja, det har du helt rett i. Sorry for at jeg glemte deg Kenneth! Men da er nå han også det ene unntaket som bekrefter regelen?

Elsykkel er egentlig irrelevant, jeg savner at de som lever av å selge stisykler også tar ansvar for at kundene har noe bra å sykle på og at de vet hvordan de skal oppføre seg. Jeg har lest en del magasiner fra New Zealand, der virket det som at forhandlerne tok en aktiv rolle i summen av alt det som må til for å ivareta gode stier. Det kan jo være enkle ting.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: erikskon] #2417865 28/06/2017 07:56
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T

Ja, det er det når en er ok trent og kanskje har terpet på enkelte crux. Men hvorfor jobbe og øve for det man kan kjøpe seg?

Akkurat det får vere deira problem. Ikkje noko som påvirka oss direkte sålenge dei ellers oppfører seg ICON_SMILE (Vel, kanskje indirekte via at dei må leite etter andre utfordringar). Men vi har jo kjøpt oss til enklare sykling sjølv på ein måte.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: erikskon] #2417871 28/06/2017 08:25
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Hvorfor driver man da med terrengsykling hvis man skal kjøpe seg ut av problemene med en motor? En av grunnene bør jo være å jobbe og øve for å bli flinkere? For min del er det også viktig i forhold til mine barn som ønsker å sykle på sti at man må øve for å bli flinkere. Håper ikke den dagen kommer at ungene spør om å få elsykkel fordi de ikke kommer seg opp et crux. ICON_SMILE

Redigert av Red Devils; 28/06/2017 08:28.
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2417872 28/06/2017 08:29
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Kommer ikke lettere opp crux med elsykkel i utgangspunktet. Timing av tråkk er enda mer en issue der. Men, du blir jo ikke så sliten i beina så i praksis så er det jo lettere å holde en jevn fart og komme opp bratte stier med smårusk og røtter...

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: sveinaa] #2417878 28/06/2017 08:48
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Jeg er alltid redd for å møte stinisser når jeg sykler oppover på bratt teknisk sti. At #enduro og Fjørå bekledde syklister eier stiene er bare tull.

Paradoksalt tror jeg og stinissene kommer til å bruke elsykkel mest da mange er mest opp tatt av grov, grovere , grovest så hvorfor ikke ha assistanse så det ikke blir så tungt å sykle med klissesekk ICON_WINK

Jeg vet ikke om du prøver å være morsom?

Hva er en stinisse? Er det skogen svar på "guljakke" ?
Hva er en klissesekk?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: Red Devils] #2417880 28/06/2017 08:50
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Red Devils

Hvorfor driver man da med terrengsykling hvis man skal kjøpe seg ut av problemene med en motor? En av grunnene bør jo være å jobbe og øve for å bli flinkere? For min del er det også viktig i forhold til mine barn som ønsker å sykle på sti at man må øve for å bli flinkere. Håper ikke den dagen kommer at ungene spør om å få elsykkel fordi de ikke kommer seg opp et crux. ICON_SMILE

Fordi det er morsomt? Fordi man kan slippe å slite seg ut?
Evnt fordi man har et handicap, noe som er veldig legitimt.

Samtidig, "jobbe og øve", vi kjøper oss fulldempere også :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: RazeFaze] #2417887 28/06/2017 09:01
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Hvorfor skal man slippe å slite seg ut? Tror ikke det er problemet i dagens samfunn at vi sliter oss for mye ut fysisk.
Skjønner den med de som har handicap, men for alle oss andre.
At det er morsomt med motor er sikkert sant, men motocross er gøyere ICON_WINK

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: Red Devils] #2417892 28/06/2017 09:11
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Hvis motorcross hadde vært lov på alle stier, hadde det nok vært en del som slo til. Elsykkel er det beste de får lov til.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: anonym22] #2417899 28/06/2017 09:33
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22

Hvis motorcross hadde vært lov på alle stier, hadde det nok vært en del som slo til. Elsykkel er det beste de får lov til.

Helt klart.
Og her synes jeg den internasjonale debatten rundt el-sykler har feilet.
Det virker som om de fleste publikasjoner og sykkelmerker tror mange er negative til el-sykler fordi det ikke er moro. Det er klart det kan være moro.
Men snøscooter, motocross, Segway, vannskuter, motoriserte skateboard osv er også moro. Det betyr likevel ikke at det bør kunne bedrives helt fritt uten ekstra ansvar og uten noen form for regulering.
Det er kanskje rom for el-sykler i terrenget, men det kan også hende at det strengt tatt burde reguleres på en annen måte enn at det er opp til grunneier.
I store utmarksområder med få folk og lite press kan el-sykkel fint komme til sin rett. I pressområder med mykt jordsmonn og mange mennesker må kanskje noen reguleringer til. Utfordringen er at evt el-sykkel-regulerer kan være en snarvei til terrengsykkelreguleringer og begrensninger nå som den absolutte regelen om motorisert ferdsel er fjernet/omdefinert.

I tillegg vil det selvfølgelig være praktisk talt umulig å regulere og håndheve el-sykkel-bruk på sti hvis man slipper opp for fri bruk på grusveier. Og bruk på grusveier fremstår isolert sett som både ønskelig og uproblematisk. el-assistert stisykling vil helt klart bli mer betent avhengig av hvor populært det blir.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: RazeFaze] #2417910 28/06/2017 09:56
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg vet ikke om du prøver å være morsom?

Hva er en klissesekk?

Egentlig ikke. Tja, en stisyklist kanskje? Jeg vet ikke... Når jeg er klar over at det er et nedoversegment på stien er jeg alltid redd for at det skal komme noen fulle av beskyttelser bombende nedover med dekk så grove at de like gjerne kunne stått på en moped ICON_WINK
Klissedekk tror jeg er dekk som har godt feste.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: Red Devils] #2417911 28/06/2017 09:58
sveinaa Offline
More than words
More than words

Hvorfor skal man slippe å slite seg ut? Tror ikke det er problemet i dagens samfunn at vi sliter oss for mye ut fysisk.
Skjønner den med de som har handicap, men for alle oss andre.

Er jo veldig mange som ikke gidder å prioritere trening foran sykling. Da blir jo formen "så der" og en del steder blir det slitsomt å sykle da...

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: RazeFaze] #2417916 28/06/2017 10:04
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det blir ikke mer moro å sykle selv om man har på seg baggy... Trives like godt med 100mm demping som 140mm demping med lycra...

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: sykkeloyvind] #2417925 28/06/2017 10:26
erlingba Offline
.
.
Det var også noe av det første jeg tenkte, at nå kommer sykkelforbud i mange områder fremover siden sykkel med og uten elmotor blir likestilt.

Det er ikke vanskelig å forstå. Man trenger bare å ta en titt på hvordan grove elsykler markedsføres som "trailkilling shredmachines" for å skjønne at mange grunneiere kvier seg for å få horder av dem på besøk i utmarka.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: sveinaa] #2417926 28/06/2017 10:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Det blir ikke mer moro å sykle selv om man har på seg baggy... Trives like godt med 100mm demping som 140mm demping med lycra...

ok.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: erlingba] #2417931 28/06/2017 10:33
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: erlingba
Det er ikke vanskelig å forstå. Man trenger bare å ta en titt på hvordan grove elsykler markedsføres som "trailkilling shredmachines" for å skjønne at mange grunneiere kvier seg for å få horder av dem på besøk i utmarka.

"Crush the mountains: Overcome your limits in the mountains"

"delivers a trail crushing ride."

"With e-Crusher Carbon you will play the leading role in some of the best mountain bike adventures from now on. Crush the trails and enjoy as much as you could never have imagined thanks to the unlimited possibilities it offers."

https://www.mondraker.com/es/en/emtb-ecrusher-allmountain-2018

Redigert av TrondAM; 28/06/2017 10:36.
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2417936 28/06/2017 10:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er det "antispinn" på disse elsyklene? Mener jeg leste at de lagde mindre merker oppover enn vanlig sykkel fordi de "dro" jevnere.

Om noen år har det nok blitt en egen greie å sykle elsykkel. Greia er jo at man kan "cruise" med en viss fartsfølelse i en del terreng. I tillegg bør det jo være mulig å tune demperne litt annerledes sånn at man "hamrer" over en del ting med bakgrunn i det momentet man har pga tyngre gir.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2417938 28/06/2017 10:44
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Ser allerede at polariseringen av terrengsykling øker...

- XC
- AM
- Enduro
- Trail
- Grus
- ...

og innenfor disse har vi de som vil

- sykle fort
- sykle langt
- terpe crux
- sykle flyt
- aldri sykle grus eller asfalt på transportstrekker
- sykle grovt
- dytte opp, brrappe ned
- shuttle opp
- sykle ritt/hate ritt
- trene/ikke trene
- lycra vs baggy

...osv som danner egne gjenger, eller sykler alene.

For alle disse, får vi nå tilleggskategorier basert på El. Syntes det var ille nok fra før.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2417941 28/06/2017 10:54
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke noe imot elsykler på sti så lenge folk oppfører seg.

Nå er ikke festivaler som Utflukt helt min greie, men kaster likevel inn brannfakkelen: Er det greit med elsykkel på Utflukt?

Utdypning: Jeg ville personlig vært litt tilbakeholden på å sykle sti med folk på el. Folk jeg kjenner godt, ja, folk jeg ikke kjenner, nei.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2417944 28/06/2017 10:59
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Var på Utflukt, deltok på ingen arrangert sykkeltur. Så det gikk greitt å unngå ICON_TONGUE Men ja, kjem nok ikkje til å sykle samans med nokon med el sålenge det er mogleg av reint prinsipp ICON_SMILE

Redigert av TrondAM; 28/06/2017 11:04.
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: knutspeed] #2417945 28/06/2017 11:02
vids Offline
Ivrig
Ivrig
@knutspeed: Du traff spikeren på hodet her!
Og de fleste argumenterer med utgangspunkt i at eget ståsted er det mest naturlige og korrekte ICON_LAUGH

Apropos trening, det sunneste for kroppen er jo et sted mellom litt og mye. Om behovet for å være helt topptrent falt bort, så ville det ikke plaget meg. Personlig så sykler jeg fordi det er gøy og trener for å ha det bra (ikke for å være toppidrettsmann). Andre har andre preferanser. Det viktige er vel å ikke presse egne preferanser på andre...

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: knutspeed] #2417946 28/06/2017 11:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed
Ser allerede at polariseringen av terrengsykling øker...

- XC
- AM
- Enduro
- Trail
- Grus
- ...

og innenfor disse har vi de som vil

- sykle fort
- sykle langt
- terpe crux
- sykle flyt
- aldri sykle grus eller asfalt på transportstrekker
- sykle grovt
- dytte opp, brrappe ned
- shuttle opp
- sykle ritt/hate ritt
- trene/ikke trene
- lycra vs baggy

...osv som danner egne gjenger, eller sykler alene.

For alle disse, får vi nå tilleggskategorier basert på El. Syntes det var ille nok fra før.

Tror "miljøene" bare kan skylde seg selv. Utfordringen er at mange setter sin type sykling foran alle andres. Denne tråden er et godt eksempel. Her prøver man å stigmatisere elsyklister som ikke gjør noe galt når de harver rundt i naturen.

Sammenligner man slitasje på aggressiv nedover sykling og oppover sykling på samme sti med elsykkel tror jeg man lett hadde funnet ut hva som ga mest slitasje.

Finner ikke igjen artikkelen fra Madeira (tror det var derfra). Der meldte de om at stier kunne sykles i filler på en uke (Dette var vel type enduro terreng.).

Tror og slitasjen fra sykkel kommer an på hvilket dekk. Et lett XC dekk kan umulig slite like mye som et lett DH dekk...

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: sveinaa] #2417950 28/06/2017 11:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er det "antispinn" på disse elsyklene? Mener jeg leste at de lagde mindre merker oppover enn vanlig sykkel fordi de "dro" jevnere.

Om noen år har det nok blitt en egen greie å sykle elsykkel. Greia er jo at man kan "cruise" med en viss fartsfølelse i en del terreng. I tillegg bør det jo være mulig å tune demperne litt annerledes sånn at man "hamrer" over en del ting med bakgrunn i det momentet man har pga tyngre gir.

Potensialet for dette kan man se på KOM'er som er satt med elsykkel i lett teknisk oppoverterreng. Legger man og til at man får til å jukke ganske mye med en trialsykkel på 60 + kg så bør ikke 20 kg være veldig begrensende om man trener litt.

Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå