Kan fortelle at runden rundt Vättern ble en fantastisk opplevelse, takket være den rutinerte gjengen jeg syklet med. De holdt igjen mer i motbakkene enn jeg selv ville ha gjort, for heller å holde bra fart på flatene. Uten dem hadde jeg nok svidd for mye krefter i starten og fått en smell rundt 200 km. I stedet hadde jeg masse krefter til siste 100 km.
Vi kom i mål på 10:30 og det er jeg fornøyd med. Det var ryttere i gruppa som var mye mer slitne enn meg, så grunnlaget var ikke så ille som jeg hadde trodd likevel. Daglig elsykling til jobb har jo i praksis fungert som rolig, kontrollert grunntrening.
Ting jeg lærte:
- Hold igjen i motbakkene, spar krefter, kjør billig.
- De fem matstasjonene vi plukket ut holdt i massevis - kunne kanskje greid oss med fire.
- Overrørsveske til barer og gel er en livredder som gjør det enklere å spise hele tiden.
- Vi startet kl 02:12, og jeg kunne med fordel hatt et kraftigere lys foran. Det ble litt mørkt.
- Søvn før start var en utfordring - det er vanskelig å få sove kl 21 på kvelden.
- Det er gode veier med bra asfalt.
- Det er et veldig bra organisert arrangement.
- Det er god stemning i løypa og svært lite spisse albuer.
Det er gode sjanser for at jeg blir med neste år også, og et mål må være å komme ned på 9 timer.