Turritt og spurt fra felt
|
Re: Turritt og spurt fra felt
[Re: DuffMcShank]
29/05/2017 18:54
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min mening:
Turritt bør endre både navn og format. Det bør være en opplevelsesportal til sykkelsporten som ikke har noe med konkurranse å gjøre. Det bør ikke være en arena der rittformatet, utøvelsen av sykling eller deltagerne varierer fra gang til gang. Jeg har de siste årene stått bak både Samling og Rapha Prestige. Begge deler er arrangementer som ikke har noe med konkurranse å gjøre. Deltagere har gladelig betalt og hatt det supermoro, det går an å gjøre annet enn den tradisjonelle fellesstarten (i de nye turrittrammene altså).
Mastercup, rankingritt og Norgescup er der konkurransen, hva gjelder fellesstart bør foregå. Om en eventuelt ikke er god nok for noen av disse klassene mener jeg en bør vurdere viktigheten av å konkurrere i et felt på åpne veier. Det er faktisk ingen menneskerett.
Hva med nybegynnere som vil spurte? Altså, der jeg selv og alle andre var en gang, eller kanskje er nå? Da jeg begynte hadde jeg ingenting å gjøre på en åpen vei i et stort felt. I et gateritt på et lukket område derimot, helt supert.
Angående rullerittene: Dette bør i den grad det går an inn i et aktivt format, med større krav til løypevakter, sikkerhet, følgebiler etc. Når de raskeste lagene kommer til Oslo fra Trondheim, etter 13 timer på sykkelen og dundrer i 50 km/t gjennom rundkjøringer - det er galskap. Det hører ikke hjemme i rammene til et turritt, det hører heller ikke hjemme i trafikken.
Når det gjelder Landeveis dekning: Av og til dekker en det som skjer, selv om en ikke er enig. NRK forteller ganske nøytralt om hva Trump gjør selv om han er en kukk.
|
|
|
[Re: beast666]
29/05/2017 18:57
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet ikke hvor mange av dere som har syklet Enebakk Rundt, men tipper at ingen av dere venter på den mest saktegående opp siste bakken til mål. Det eneste som er morsomt med Enebakk rundt er jo å kjøre om kapp. Enebakk rundt er ingen opplevelse. Et sykkelarrangement for så mange utøvere på et nytt nivå bør absolutt inneholde noe annet/ mer enn en konkurranse. Det virker ikke som om arrangøren har vært ute i løypen og sett hva som foregår, jeg skjønner veldig godt at mange vil sykkelritt til livs.
|
|
|
[Re: Alpers]
29/05/2017 19:22
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Heldigvis er en del arrangører så fornuftige at de varsler fra om at alle som kommer samla får samme tid og plassering, for spurting i turritt er livsfarlig. Dette er et par bilder fra turrittet Snåsavatnet rundt i 2009 og kampen om andreplassen. Den foregikk i full veibredde i slak nedoverbakke (ca. 60 km/t) på E6 midt på dagen. Jeg la meg passivt bak for å ta vare på egen helse og min vakre sykkel, men det holdt likevel på å gå galt når mannen foran falt for egen maskin. Edit: Funker det ikke å legge inn bilder fra Dropbox lenger? https://www.dropbox.com/s/vxkmc8b8sfo14m0/fall1.JPG?dl=0https://www.dropbox.com/s/vxkmc8b8sfo14m0/fall2.JPG?dl=0
Redigert av rasmusic; 29/05/2017 19:23.
|
|
|
[Re: rasmusic]
29/05/2017 19:31
|
Johsva
Fersking
|
Fersking
Helt enig, det er dessverre altfor mange som skaper skumle situasjoner. Mange som innbiller seg at veiene er stengt, og at de spurter om førsteplassen og 10.000,- spesielt i pulje 2, er i hvert fall mitt inntrykk.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
29/05/2017 20:09
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg har bare startet i turritt på landevei 2 ganger, og har blitt kjørt av ganske fort begge ganger, så jeg sitter i glasshus. Jeg er enig i at det er litt døvt å spurte i turritt, spesielt om man ikke er med å jobber. Det er mye kulere å kjøre fra. Husker det gikk en velt i spurten i Kråketråken for noen år siden. Riktignok kan et pariserdekk vrenge seg av felgen alle steder i løypa, men det er tross alt turritt det er snakk om, ikke Champs-Élysées https://www.moss-avis.no/sport/sport/joa....2643-1.5561915
Redigert av stosu; 29/05/2017 20:10.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
29/05/2017 20:23
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har deltatt i mange ritt opp i gjennom årene, og tror jeg har vet nok til å foreta en kontrollert spurt, uansett om det er turritt eller masterritt. Og sikkert mange med meg. Hvis konkurranseaspektet skal flyttes fra turritt til master, hvordan vil en da unngå at de " uvettige " spurterne flytter fra turritt til Masterklassene ? Og hva blir da poenget med turritt hvis konkurranseelementet skal bort , og det bare blir "tur" og "opplevelse " igjen ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
29/05/2017 20:28
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Hvis det skal være turritt kan det være fritt starttidspunkt og ingen tidtaking. Men er ikke helt sikker på om jeg vil ha det
|
|
|
29/05/2017 20:32
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har deltatt i mange ritt opp i gjennom årene, og tror jeg har vet nok til å foreta en kontrollert spurt, uansett om det er turritt eller masterritt. Og sikkert mange med meg. Hvis konkurranseaspektet skal flyttes fra turritt til master, hvordan vil en da unngå at de " uvettige " spurterne flytter fra turritt til Masterklassene ? Og hva blir da poenget med turritt hvis konkurranseelementet skal bort , og det bare blir "tur" og "opplevelse " igjen ? 1: Det er noe med presentasjon av det som skal foregå. I dag kjenner jeg ikke til i særlig grad noen klubber som greier å skille mellom turritt og master. Da jeg syklet aktivt forsto jeg virkelig ikke forskjellen, annet enn at det handlet om alder. I praksis var den jo ikke til stede heller. Det er noe med hva en selger, og hva en får. 2: En trenger A, B og C-klasser, der en ikke kan sykle i de raskeste konkurransepuljene uten at visse krav er gjennomført. Jeg greier ikke finne noen rasjonelle årsaker til at gud og hvermann skal konkurrere på åpne veier uten annet krav enn en sykkel og en klubbtrøye. Per i dag er det slikt. 3: Det går fint an å lage store sykkelopplevelser uten at en konkurrerer på åpne veier slik de gjør på stengte veier i Tour de France. Ref: Rapha Prestige, Grinduro, RVV, Samling, Tour de Mont Blanc etc.
|
|
|
[Re: rasmusic]
29/05/2017 20:42
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Heldigvis er en del arrangører så fornuftige at de varsler fra om at alle som kommer samla får samme tid og plassering, for spurting i turritt er livsfarlig.
Akkurat det synes jeg var en god ide for alle ritt som begynner på "tur", tommel opp ! (da er det kun 14,4 mil i Nordmarka Rundt mfl med snev av anarki). Master er en bra greie, 40-50 åringer er litt roligere fra start enn jeg har sett bla i Enebakk Rundt...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
29/05/2017 20:47
|
SERLAA
Medlem
|
Medlem
Kanskje ordet "ritt" ikke burde brukes. I England (og kanskje flere steder) betegnes det som "Sportive".
Så vidt jeg forstår på Alpers så har turer som Samling og Rapha Prestige gått rolig for seg og begge dette er arrangementer hvor ordet "ritt" ikke har vært fremtredende.
|
|
|
[Re: SERLAA]
29/05/2017 21:10
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kanskje ordet "ritt" ikke burde brukes. I England (og kanskje flere steder) betegnes det som "Sportive".
Så vidt jeg forstår på Alpers så har turer som Samling og Rapha Prestige gått rolig for seg og begge dette er arrangementer hvor ordet "ritt" ikke har vært fremtredende. Hvis det ikke er ritt , hva er det da ? En slags "crowdsourcing" av deltakere til en sykkeltur i pen natur ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
29/05/2017 21:44
|
SERLAA
Medlem
|
Medlem
Hvis det ikke er ritt , hva er det da ? En slags "crowdsourcing" av deltakere til en sykkeltur i pen natur ? Ja, det var litt det jeg tenkte på. For meg så betyr "ritt" at det er en konkurranse og det tror jeg mange andre tenker også. Da nytter det ikke å si til de som har meldt seg på en konkurranse at slutten betyr ingen ting. For løp med "ritt" i betegnelsen burde det være en sikker sone på minst 1 km hvor de som vil, kan ta et siste magadrag og sprinte. Ideelt sett også en åpen klasse hvor "Arne, finans analytiker på dagtid og muligens Kittel`s største konkurrent på kveldstid" samt alle andre andre som ønsker å konkurrere litt kan delta. På den måten er det lettere å lage et segment som "sportive" eller noe annet hvor alle har mulighet til å delta uten offisiell tidtaking. Fordelene som jeg har sett for meg er at det senker terskelen for nybegynnere og andre mosjonister til å delta i organiserte eventer, samtidig som de får en litt tryggere opplevelse rundt sykling og at de som ønsker å sykle så fort de klarer rundt Tyrifjorden OBS: Jeg tar en forutsetning om at det er en stor del nybegynnere i sykkelsporten basert på antall 2 års gamle racer sykler som selges "nesten ikke brukt" på finn.no 
|
|
|
[Re: Valentino]
29/05/2017 21:55
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I mellomtiden mener jeg at det er teit å spurte i turritt, og at det var et dårlig valg å tillate det.
De fleste av oss som satt i arbeidsgruppa mente også det, men dette var i de elektroniske tidtakersystemenes barndom, og mange systermer klarte faktisk ikke å gi ryttere i samlet felt samme plass og samme tid. Når de største rittene (f. eks Styrkeprøven) "måtte" gi individuelle tider og plasseringer var det like greit å åpne for alle ....og "ikke spurt" betyr ikke at det ikke er fokus på tid, du kan fortsatt sykle så remmer og tøy holder for å få best mulig til lang E6 eller rundt fjellheimen...
Redigert av Oystein L; 29/05/2017 21:59. Rediger grunn: en tilføyelse
|
|
|
[Re: Oystein L]
30/05/2017 07:07
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Fascinerende diskusjon. Her argumenteres det mot å spurte (det er f.eks. flaut og teit!) på basis av at man skulle ønske at turritt var noe annet enn det de facto er! For all del, hadde man fått til arrangementer med fokus på opplevelse, turen osv, så er jeg helt for, men slik turritt har blitt praktisert de siste årene så skal du være ganske vrang for å påstå at det er fryktelig utrygt fordi en eller annen gjøk som nettopp har kjøpt seg sykkel prøver seg på sin første spurt.
De fleste turritt jeg har syket på østlandet har hatt ganske sterke felt i den raskeste puljen, og det er aldri en eller annen nybegynner som er med og kjemper om seieren ...
Kråketråkken, Hurdalssjøen rundt, Øyeren rundt, Sandefjord tour, Askerrunden, Femsjøen rundt osv osv osv. er ritt jeg har syklet flere ganger. Her spurtes det om seieren, og det går stort sett veldig bra.
At man spurter om 85.plassen i pulje 2 er en annen sak.
|
|
|
[Re: imag]
30/05/2017 07:25
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fascinerende diskusjon. Her argumenteres det mot å spurte (det er f.eks. flaut og teit!) på basis av at man skulle ønske at turritt var noe annet enn det de facto er! Stemmer. Det må bli slutt på at turritt kjøres som om de var aktive ritt. Hallo, NCF!
|
|
|
[Re: Alpers]
30/05/2017 07:37
|
beast666
Entusiast
|
Entusiast
Vet ikke hvor mange av dere som har syklet Enebakk Rundt, men tipper at ingen av dere venter på den mest saktegående opp siste bakken til mål. Det eneste som er morsomt med Enebakk rundt er jo å kjøre om kapp. Enebakk rundt er ingen opplevelse. Et sykkelarrangement for så mange utøvere på et nytt nivå bør absolutt inneholde noe annet/ mer enn en konkurranse. Det virker ikke som om arrangøren har vært ute i løypen og sett hva som foregår, jeg skjønner veldig godt at mange vil sykkelritt til livs. Da får jo dere argumentere for hastighets begrensning på tur/trimritt både på landevei og i terrengritt. Uvøren sykling på landevei er forøvrigt ingenting i forhold til terreng ALA Birken.
|
|
|
30/05/2017 07:38
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Man kan jo kjøre så hardt (som veien/trafikken tillater) man klarer i 4-5 timer for å få best mulig tid. Hvis det da kommer inn en gruppe som har jobbet sammen for å få denne tiden, er det virkelig så viktig å spurte de siste 200-500 metrene? Konkurranseelementet er jo ikke borte bare fordi man tar bort spurten?
Redigert av Jåddhå; 30/05/2017 07:39.
|
|
|
[Re: imag]
30/05/2017 07:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
At man spurter om 85.plassen i pulje 2 er en annen sak.
De aller fleste spurter skjer nok ikke om seieren og 1. plass, og jeg skjønner at de som ligger i front spurter. Synes allikevel det er litt unødvendig av de som aldri kjemper om seieren og heller ikke er med foran og drar å komme som kanonkuler bakfra på slutten (Det samme gjelder i bakker. Orker man ikke kjøres seg opp før bakken så man er tidlig inn må man nesten holde plassen sin i bakken og ikke bruke kanonkule taktikken der heller. Veien er jo ikke breiere enn den er.). Synes flere glemmer at flere som er med i turritt er med for å ha det gøy. Når sikkerheten går ned blir det veldig fort mindre gøy. Synes forøvrig Alpers har mange meget gode poenger. Hadde vært gøy med et skikkelig opplegg med aktiveritt med A, B, C klassifisering. Det kjipeste med spurter om 85. plassen er jo at de som spurter om den ikke er foran å drar en meter. Det handler ikke om kroppsbygning eller noe da det er få ritt med skikkelige bakker. Spurte forsåvidt om dette tidligere. Er det like akseptert å posisjonere seg tøft i feltet som å spurte (altså presse seg frem?)? Da blir det utrivelig å sykle turritt som listefyll...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
30/05/2017 08:10
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Synes allikevel det er litt unødvendig av de som aldri kjemper om seieren og heller ikke er med foran og drar å komme som kanonkuler bakfra på slutten
Ja, seff. Vet ikke om Kittel & co er helt enig i det, men 
|
|
|
30/05/2017 08:16
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Folkens,
la oss ikke henge oss så veldig opp i den spurten, for akkurat der er det bare seg selv og et par andre en skader, og de er gjerne med på leken.
Samtlige turritt jeg har kjørt, både som bevisst og ubevisst denne problemstillingen, har vært farlige. Det har vært kjøring på begge sider av veien, sniking gjennom bilkøer, kjøring på rødt, feil vei i rundkjøring, langing fra bil - i grunn alt som skjer i et TDF-felt på lukket vei.
Verken deltagere, arrangører og kanskje aller viktigst, miljøet rundt (trafikkbildet, ikke-syklister) står klare til å ta i mot det som skal skje.
Jeg har vært med på flere ritt fullstendig ute av kontroll, og jeg har sett folk fronte med biler. Det har skjedd fordi det har blitt utøvet en rittform verken arrangør eller deltagere har vært skikket til å gjennomføre.
Spurten er ett av elementene i et aktivt sykkelritt, selve finalen. Spurten er bare ett av mange elementer som ikke hører hjemme i et turritt, aldri så sperret veien er.
Spurting og feltkjøring, to av sykkelsportens kjerneelementer, hører hjemme i de aktive rittene, der arrangør og (forhåpentligvis) deltagerne er skikket til å håndtere det som skal skje.
Jeg kan helt ærlig si at de fem første turrittene jeg kjørte var jeg overhodet ikke skikket til å konkurrere på åpen vei. Likevel gjorde jeg og mange likesinnede nettopp det. Vi gjorde det med arrangørens og forbundets velvilje, men ikke nødvendigvis omgivelsenes. Jeg tenkte allerede i min første fellesstart at dette var galskap, dog ble det straks normalisert. Når jeg ser det igjen nå tenker jeg fortsatt at har må noe gjøres.
Til dere som akkurat har kjøpt sykkel og vil spurte/ kjøre aktive løp. Det skal dere selvsagt få lov til, men ikke som det første dere gjør - ute i trafikken. Lukkede løyper, kortere traséer uten trafikk etc er ikke mindre hardt enn et vanlig løp - her burde man etter min mening begynne.
|
|
|
30/05/2017 10:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Synes allikevel det er litt unødvendig av de som aldri kjemper om seieren og heller ikke er med foran og drar å komme som kanonkuler bakfra på slutten
Ja, seff. Vet ikke om Kittel & co er helt enig i det, men Så du reiser rundt med et par hjelperyttere 
|
|
|
30/05/2017 10:57
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Burde vært flere ritt på noen av de mange (? kommer vel flere og flere?) rulleskiløypene rundt om kring. God asfalt, ingen biler og kule svinger og kuler.
|
|
|
[Re: aug11x]
30/05/2017 10:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Burde vært flere ritt på noen av de mange (? kommer vel flere og flere?) rulleskiløypene rundt om kring. God asfalt, ingen biler og kule svinger og kuler. +1
|
|
|
[Re: aug11x]
30/05/2017 11:03
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Burde vært flere ritt på noen av de mange (? kommer vel flere og flere?) rulleskiløypene rundt om kring. God asfalt, ingen biler og kule svinger og kuler. Det har blitt gjort små forsøk i Bærum, men det var ikke mulig for rulleskitraséen var laget for rulleski. Det gjaldt åpenbart 24/7, 365 dager i året. Uten unntak. Det bør være mulig for det altså, men det gjelder å treffe en person i kommunen som synes økt innsats gir mening.
|
|
|
[Re: sveinaa]
30/05/2017 11:08
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, seff. Vet ikke om Kittel & co er helt enig i det, men Ja. De tror ihvertfall at de heter Kittel  Så du reiser rundt med et par hjelperyttere 
|
|
|
30/05/2017 11:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja, seff. Vet ikke om Kittel & co er helt enig i det, men Ja. De tror ihvertfall at de heter Kittel  Så du reiser rundt med et par hjelperyttere  Har man bein til en massespurt har man sannsynligvis bein til en langspurt og. Er jo en sikrere måte å prøve å kjøre fra enn å ligge bak noen og skyte mer eller mindre kontrollert ut når man ser seilet. Plutselig har man en som tenker helt likt på hjul som bøyer nakken og ser i asfalten og gir gass uten å se at noen ligger foran.
|
|
|
30/05/2017 11:40
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
De fleste som har syklet turritt i Norge er nok enige i at det skjer mye rart og at formatet trenger en justering. Det er trolig mye av årsaken til at det kommer nye regler for arrangementene også.
Om sykleklubbene klarer å lage arrangementer (ikke ritt) som fenger syklistene gjenstår å se. Mange turritt forsvinner nok med nye regler.
Min erfaring fra utlandet er variabel. Skoda Challenge (Roubaix, Vlaanderen og LBL) med frivillig starttidspunkt er flotte arrangementer uten fokus på tid. De to italienske granfondorittene jeg har syklet har et høyere konkurransefokus. Italienerne er rå utfor!
|
|
|
30/05/2017 11:54
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har arrangert Vårtesten 3 ganger, kaller det turritt og har to puljer, over og under 40 år. Gjett hvem som klager.... . . . . Fasit: Den gjengen jeg treffer i Master Ritt, Turritt osv > 40 som ikke vil akseptere at de må sykle med andre på sin egen alder og heller vil ha tøffere konkurranse fra ungsauene. Vi svarer at det er turritt. Det spurtes aktivt (vet ikke av hvem, det er jo flaut) men hos oss er bakkene på slutten så harde at bare en liten gjeng kommer sammen......
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
30/05/2017 12:41
|
OGA
Fersking
|
Fersking
På alle turritt i Rogaland er mitt inntrykk at det er full spurt ved målgang iallefall i de 3-4 første puljene til mål. Finnes jo selvfølgelig unntak hvor noen kjenner litt på samvittigheten hvis det har vært ''litt'' skjev fordeling på hvor mye det har blitt bidratt underveis i mindre puljer.
|
|
|
|
|