Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Verktøy - fastnøkler

Verktøy - fastnøkler #2408519 22/05/2017 20:21
chili Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hvem synes folk produserer bra fast-/skiftnøkler?
Har blitt fortalt at biltema er helt king kong, men etter å nesten ha ødelagt noe dyrt, sa skyvelæret at de avviker med ca 1 mm.
Ville normalt ha kjøpt Park Tool uten å nøle, men fant aldri riktig str annet sted (34 mm)

Redigert av chili; 22/05/2017 20:59.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Verjtøy - fastnøkler [Re: chili] #2408533 22/05/2017 20:46
perbl Offline
More than words
More than words
Hvilke Biltema brukte du? Jeg synes de tiårs-variantene jeg har kjøpt løse har funka greit, men har riktignok bare noen svære for type kassettlåseringverktøy derfra. Ellers har jeg noen pipenøkler, de virker også helt ok, men kofferten de kom i var mindre god.

PT lager vel ikke noe så stort bortsett fra den største skiftnøkkelen?

Per B.
Re: Verjtøy - fastnøkler [Re: chili] #2408538 22/05/2017 20:55
chili Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
kunne ikke finne fra PT nei
Den jeg kjøpte var BT sin egen, ikke del av noe sett. Skulle skru av toppen på jokkepinnen, men da jeg kjente slarken tok jeg en måling. Bare drit.

Men til å skru av top-cap'en på Reverb, hva bruker dere?

Re: Verjtøy - fastnøkler [Re: chili] #2408543 22/05/2017 21:20
perbl Offline
More than words
More than words
Er det ikke den som er unntaket til regelen om å ikke bruke skiftnøkkel? Den er i såpass mykt materiale at man kan gå på en smell med variasjon mellom fastnøkler, som du har erfart.

Jeg har planer om å skaffe meg den beste skiftnøkkelen jeg kan finne når jeg skal gjøre det på min egen ICON_SMILE

Usikker på om det er PT sin, eller om andre er å anbefale. Teng Tools, Wera og lignende lager også bra saker...

Per B.
Re: Verjtøy - fastnøkler [Re: perbl] #2408545 22/05/2017 21:28
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: perbl
Jeg har planer om å skaffe meg den beste skiftnøkkelen jeg kan finne når jeg skal gjøre det på min egen ICON_SMILE

Hazet 34 mm

Re: Verjtøy - fastnøkler [Re: chili] #2408549 22/05/2017 21:35
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg har en billig stor skiftenøkkel fra clas, av merke cotech som jeg bruker til sånt. Jeg skrur jo til på justeringen for hvert grep jeg tar så den glipper aldri. Er tilhenger av orntli verktøy, men akkurat der ser jeg ikke behovet for bruke mer penger.

- Stefan
Re: Verjtøy - fastnøkler [Re: chili] #2408561 22/05/2017 22:06
RoyK Offline
Besatt
Besatt
De store, svarte til Biltema funker greit - de små, blanke er jall

Redigert av RoyK; 22/05/2017 22:06.
Re: Verjtøy - fastnøkler [Re: Stefan77] #2408583 23/05/2017 05:43
perbl Offline
More than words
More than words
Nå er ikke PT sin så ekstremt dyr heller da, så er den bra tror jeg kanskje jeg kommer til å skaffe meg en sånn etterhvert: https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/verktøy/diverse/park-tool/park-tool-paw-12-skiftenøkkel-åpner-til-36-mm-ptpaw12-p0000061265

Per B.
Re: Verjtøy - fastnøkler [Re: chili] #2409035 24/05/2017 13:03
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Knipex parallelltang fungerer fint til det du sikter til. Selv har jeg 2 stk.

https://www.knipex.com/index.php?id=1216&page=group_detail&groupID=1500

Re: Verjtøy - fastnøkler [Re: Talgos] #2409061 24/05/2017 14:31
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Talgos

Ville heller gått for en vannpumpetang.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Polygriptang-2000018143/

Re: Verjtøy - fastnøkler [Re: chili] #2409064 24/05/2017 14:36
chili Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
takker for alle innspill. Har bestilt skiftnøkkelen til PT, satser på at den skal gjøre susen! Litt mer fleks enn en fastnøkkel også

Re: Verjtøy - fastnøkler [Re: anonym] #2409091 24/05/2017 17:25
S
st3inar Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: anonymous
Sitat: Talgos

Ville heller gått for en vannpumpetang.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Polygriptang-2000018143/

Vannpumpetang er fyfy til dette jobben. Man skader garantert mutteren og setter igjen stygge merker. Knipextangen er god til dette formålet, har benyttet den mye i jobbsammenheng når nipler til kabler skal strammes til.

Husker ved en jobb hvor den italienske kunden krevde at alle nipler som hadde merker etter vannpumpetang på en oljelekter måtte byttes. Vi hadde fått klar beskjed om å benytte skiftenøkkel eller ei slik knipextang, men noen dura ivei med vanlig rørtang.

Re: Verktøy - fastnøkler [Re: chili] #2410076 29/05/2017 08:22
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: chili
Hvem synes folk produserer bra fast-/skiftnøkler?
Har blitt fortalt at biltema er helt king kong, men etter å nesten ha ødelagt noe dyrt, sa skyvelæret at de avviker med ca 1 mm.
Ville normalt ha kjøpt Park Tool uten å nøle, men fant aldri riktig str annet sted (34 mm)

Skiftenøkkel er universalverktøy og bør begrenses til bruk på robuste deler med stor anleggsflate/ og eller som nødløysing. Materialet i ein standard skiftenøkkel feks bahco, er ikkje noke mjukere enn anna verktøy. kjipe skiftenøkler har gjerne større bevegelse i kjeften og glipper då oftere, eller bruker er sløv med å stille inn åpning.
For mekanikera så er det piper og fastnøkler som gjelder, og på ein sykkel med mykje små og dyre deler bør skiftenøkkel vere siste som blir vurert brukt.
Når det gjelder bra merke så har eg aldri målt nøyaktigheten på fastnøkler, men kjøper ein Hazet, Snap-on, Gedore eller til og med Teng tools så er det aldri feil. Ein kan gjerne kjøpe rimelige fastnøkler og piper, men legg litt peng i skralla og kjøp ei som er fin-tannet.

Redigert av steffs; 29/05/2017 08:37.

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad
Re: Verktøy - fastnøkler [Re: steffs] #2410089 29/05/2017 08:47
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: steffs
Skiftenøkkel er universalverktøy og bør begrenses til bruk på robuste deler med stor anleggsflate/ og eller som nødløysing. Materialet i ein standard skiftenøkkel feks bahco, er ikkje noke mjukere enn anna verktøy. kjipe skiftenøkler har gjerne større bevegelse i kjeften og glipper då oftere, eller bruker er sløv med å stille inn åpning.
For mekanikera så er det piper og fastnøkler som gjelder, og på ein sykkel med mykje små og dyre deler bør skiftenøkkel vere siste som blir vurert brukt.
Når det gjelder bra merke så har eg aldri målt nøyaktigheten på fastnøkler, men kjøper ein Hazet, Snap-on, Gedore eller til og med Teng tools så er det aldri feil. Ein kan gjerne kjøpe rimelige fastnøkler og piper, men legg litt peng i skralla og kjøp ei som er fin-tannet.

Akkurat i dette tilfellet er det mange som mener at en god skiftnøkkel er et bedre alternativ enn fastnøkkel. Har sett proffmekanikere bruke skiftnøkkel på denne relativt myke bolten som kan være sårbar for litt slingring i en fastnøkkel (og selvsagt også med skiftnøkkel, men der kan du forhåpentligvis minimere slarken ved å være påpasselig og bruke bra verktøy).

Per B.
Re: Verktøy - fastnøkler [Re: chili] #2410124 29/05/2017 10:18
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg har et par skiftenøkler fra bacho som er kjekk erstatning for store fastnøkler.
Bacho skiftenøkkel
Jeg har den 9031 modellen. Den går opp til 38mm, og har ganske lange kjefter, slik at den faktisk fungerer godt på såpass store sekskanter. Så lenge den ikke blir brukt som hammer eller får juling på annet vis er den ganske tight og fin, og har blitt brukt til både dempegafler, bakdempere og setepinner med stor suksess. Så lenge ting ikke sitter bom fast er det også kjekt at den ikke er så lang og tung som en 32 eller 36mm fastnøkkel er.

Re: Verktøy - fastnøkler [Re: chili] #2411589 02/06/2017 13:47
chili Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Da har jeg fått skiftnøkkelen til Park Tool i hus.
Det jeg i første omgang trengte den til var å få løs toppakningen på reverb, og det gikk lett som bare det. Var tett på å ødelegge den med fastnøkkelen til biltema, mens dette var null problem.
Kan anbefales!

Re: Verktøy - fastnøkler [Re: perbl] #2412074 04/06/2017 18:55
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: perbl

Akkurat i dette tilfellet er det mange som mener at en god skiftnøkkel er et bedre alternativ enn fastnøkkel. Har sett proffmekanikere bruke skiftnøkkel på denne relativt myke bolten som kan være sårbar for litt slingring i en fastnøkkel (og selvsagt også med skiftnøkkel, men der kan du forhåpentligvis minimere slarken ved å være påpasselig og bruke bra verktøy).

Bruker ein riktig fastnøkkel str.messig så skal det ikkje vere slingring. vil tippe at grunnen til at skiftenøkkel ofte blir brukt til top-capen er at det er eit fåtall som har utvalg i fastnøkler helt opp i 34mm, og frekvensen for bruk er så lav at ein god skiftenøkkel og fingerspitzgefühlen gjere jobben.
Ikkje misforstå meg, alle bør ha ein god skiftenøkkel i verktøykassa si.

Steffen

Steffen Herstad
Re: Verktøy - fastnøkler [Re: steffs] #2412085 04/06/2017 19:27
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O

Bruker ein riktig fastnøkkel str.messig så skal det ikkje vere slingring. vil tippe at grunnen til at skiftenøkkel ofte blir brukt til top-capen er at det er eit fåtall som har utvalg i fastnøkler helt opp i 34mm, og frekvensen for bruk er så lav at ein god skiftenøkkel og fingerspitzgefühlen gjere jobben.

Enig i det du sier, men en fastnøkkel til 34mm sekskant kan være 34.6mm og fortsatt være innenfor toleransene brukt av f.eks Stahlwille (ISO 691:2005, så vidt jeg kan se). På en myk alu-sekskant kan det være nok til å lage merker, så det er ikke nødvendigvis ideelt med en fastnøkkel heller. I tillegg har vel RS en eller annen form for toleranse på sekskantene sine, så det kan godt tenkes at den måler 33.8 i enkelte tilfeller.
Mener vel fortsatt ikke at fastnøkkel er et dårlig alternativ, men tror ikke det er så mye bedre enn en god skiftenøkkel i dette tilfellet.

Re: Verktøy - fastnøkler [Re: oyvinsr] #2412091 04/06/2017 19:53
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: oyvinsr

Enig i det du sier, men en fastnøkkel til 34mm sekskant kan være 34.6mm og fortsatt være innenfor toleransene brukt av f.eks Stahlwille (ISO 691:2005, så vidt jeg kan se). På en myk alu-sekskant kan det være nok til å lage merker, så det er ikke nødvendigvis ideelt med en fastnøkkel heller. I tillegg har vel RS en eller annen form for toleranse på sekskantene sine, så det kan godt tenkes at den måler 33.8 i enkelte tilfeller.
Mener vel fortsatt ikke at fastnøkkel er et dårlig alternativ, men tror ikke det er så mye bedre enn en god skiftenøkkel i dette tilfellet.

du har sikkert rett iht iso og toleranser, men 0,6mm avvik er ikkje avskrekkande mykje, og med såpass anleggsflate så hadde ikkje eg vore redd ICON_WINK I dette tilfellet bruka eg og skiftenøkkel av den enkle grunn at eg ikkje har større enn 19mm fastnøkkel. grunnen til min forkjærlighet for fastnøklar er at eg har runda av langt fleire hjørner med skiftenøkkel enn med fastnøklar

Steffen

Steffen Herstad

Moderator  support