Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hayes Radar - justere bremsehendel?

Hayes Radar - justere bremsehendel? #2406274 14/05/2017 14:06
B
braastad Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sykkelen det gjelder er en Nakamura, med Hayes Radar skivebremser.

På den ene bremsen må jeg trykke bremsehendelen nesten helt inn før den tar. Er dette noe man kan justere selv, eller må/bør jeg levere inn sykkelen på verksted?

Gode råd mottas med takk.

Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406283 14/05/2017 15:19
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Hei. Hydrauliske bremser må luftes. Med rett utstyr kan du gjøre det selv. Har samme selv samme bremser som deg. Har hatt den inne for å lufte bremsene 5 ganger på under et år. Fungerer strålende nå. Disse bremsene er kjent for at det er mye tull med.

Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406286 14/05/2017 15:30
KorErCannondalen Offline
Fersking
Fersking
Har du skrudd av/nesten av hydraulikk olje slangen som går fra caliperen og opp til bremse hendelen (med kammer) da kan du ha fått luft i systemet som på bil eller o.l ....
Da må ein lufte for å få ut luft (søk på you tube og du vil finne mange med mye meir eksperditise der enn eg:)

Ja der skal være ein skrue oppe ved hendelen som kan regulere når bremsen tar...men er det luft i systemet så vil det miste trykket og ein må pumpe for å få trykk (trykke hendelen inn fleire ganger for å få trykk da er det luft i systemet)
Siste mulighet er helt utslitte bremseklosser (pads)
Mye gode doktorer på you tube kan gi råd og ta det steg for steg uansett hvilket av disse problema som er og tips til gode bremse pads og komplette lufte system med ny olje finner ein rimelig på eBay og andre nettsider bare pass på at det erkompatibelt med dine bremser...
om ein ikkje vil ned til verkstedet, da får ein jo lært til neste gang..det er ein verdi det og..
Mvh
+Anders olav

Akkurat ditta e` ikkje min sykkel...men syklar 1FSI og det er vist samme ja..&eg ville ikkje hatt det sete.. &ikkje den stripaskjorta..(untatt for foto.)
-SYKKELENerGREIden:)
Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406290 14/05/2017 15:46
KorErCannondalen Offline
Fersking
Fersking
Kjøp Magura MT5 om du skal bytte bremsecalipere (de er dobbelt så mye bremse i 2 piston og veier ikke mere) og hendler 849,- for stykket komplett og luftet.
Men oppskriften på å lufte bremsene er på you tube i alle varianter.
+Anders olav

Akkurat ditta e` ikkje min sykkel...men syklar 1FSI og det er vist samme ja..&eg ville ikkje hatt det sete.. &ikkje den stripaskjorta..(untatt for foto.)
Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406298 14/05/2017 16:22
B
braastad Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Takker for tips.
Har ikke skrudd eller mekket noe på bremsene selv, annet enn å forsøkt å justere caliperne av og til for å unngå subbing.
Får sjekke litt på youtube da.

Har egentlig aldri likt disse Hayes bremsene, så vurderer sterkt å skifte til et Shimano sett i løpet av sommeren.

Kan jeg beholde skivene til bremsene jeg har i dag, hvis jeg bytter til f.eks Shimano Deore eller SLX bremser?

Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406305 14/05/2017 16:52
KorErCannondalen Offline
Fersking
Fersking
som eit untak skal eg slå påcapslock MAGURA ER MEGET RIMELIG HOS HOVEDIMPORTØREN I NORGE....DU KAN TRILLE BREMSENDE NEDOVER FRA HARDANGERVIDDA full lastet OG HA BREMSER I BUNNEN MED MT5 (MT7 OM DU VIL) PÅ Cannondale carbon2 FSI29r og OPI opgradering har eg og MAGURA DA MT6
Prøv magura gå på sykkelkomponenter.no eller søk på prisjakt...for komplett oppsett med caliper,hendel og bremseslange ferdig luftet.
Garanterer at du ikke ser tilbake (MT5 har dobbel piston..altså dobbelbremser og ein kan velge de beste bremseklossene ikke bare de som allerede følger med og er gode, men og de beste på markedet til MT/ som og har individuelle bremsepads istedenfor doble pads på doble pistons som de leveres med Kool... er noen som vist er god ICON_SMILE
Bremse skive får du kjøpt og 160 180 200 mm boltefestet eller shimano nav feste
, men en kan kjøpe avid sine eller kopiene til avid som koster 34kr på eBay
(ikke alt er bra der men noe er produsert på samme fabrikk som de store bruker og selges billig (må bare gjøre litt undersøkelse først)
+Anders olav

Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406306 14/05/2017 16:57
KorErCannondalen Offline
Fersking
Fersking
Shimano settet mitt er demontert fra en sykkel..det fungerer det .
kan selge det, men dessverre er eg ærlig og anbefaler det ikke....
Da en full lastet kan tape ein del bremse kraft nederst i bakken....
+Anders olav

Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406314 14/05/2017 17:28
B
braastad Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Det var da alvor til promotering av Magura. Har du provisjon?

Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406331 14/05/2017 18:23
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Nå tror jeg ikke en sykkel med Hayes Radar trenger 4-stemplet bremsekraft, og jeg anbefaler shimano da de er brukervennlige, billige og enkle å ha med å gjøre.

Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406346 14/05/2017 19:12
henbr Offline
Fersking
Fersking
Jeg har også disse bremsene på en Nakamura Bigbob 5 og du kan forsøke å justere skruen som er på baksiden av hendelsen.

Du ser den her:

Ellers vil jeg sterkt anbefale å lufte bremsene etter instruksene i denne videoen.

Hayes Radar Bleed Service - Youtube

Jeg hadde egentlig gitt opp disse bremesene, men etter å ha luftet dem korrekt har de egentlig vært helt fine. De når selvfølgelig ikke opp til Shimano nivå, men bra nok for mitt bruk.

Vedlegg
radar.jpg (162.7 KB, 155 nedlastinger)

----------------
HenrikB
Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406353 14/05/2017 19:32
B
braastad Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
henbr
Har du kjøpt dette settet for lufting av Hayes bremsene, som vises i denne videoen selv?
Og må det evt bestilles på nettet?

Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406358 14/05/2017 19:52
henbr Offline
Fersking
Fersking
Jeg kjøpte universelt luftesett fra Jagwire for Mineralolje, samt mineralolje på min lokale G-sport butikk i fjor. Fungerte helt fint det. Tror ikke jeg betalte mer enn kr 500 for settet og 79 for oljen. De har hatt dette i butikken i år også.

OBS!. Det finnes bremser fra Hayes som bruker såkalt DOT olje, men Radar skal ha mineral olje.

----------------
HenrikB
Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406363 14/05/2017 20:10
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2406366 14/05/2017 20:14
henbr Offline
Fersking
Fersking
Det var dette sette jeg kjøpte på gsport:

[img:left]https://cdn.shopify.com/s/files/1/0349/7...pg?v=1478769708 [/img]

Det fungerte med Hayes Radar, selv om det ikke er nevnt. Jeg tror det er fordi Radar var de første bremsene til Hayes som benyttet mineralolje.

----------------
HenrikB
Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2407518 18/05/2017 19:44
KorErCannondalen Offline
Fersking
Fersking
Nei eg vil bare ha bremser nederst i bakken og ICON_SMILE
Provisjon var ikke ein dum ide...men det var ikke meningen:)
+Anders olav

Re: Hayes Radar - justere bremsehendel? [Re: braastad] #2407521 18/05/2017 19:52
KorErCannondalen Offline
Fersking
Fersking
Nei det var ikke meningen men får eg det så takker ein:)
Eg har bare gått noen runder på bremse problem selv og deler av min erfaring..og relativt sett får ein mye for pengene i å kjøpe magura fra importøren i norge iforhold til prisen i andre land og merker her i norge..
Hope er jo og bra..
Shimano har eg litt dårligere erfaring med ..men det er meg.

Vi har vel og forskjellig bruk ...men eg på 173 og 78 kg trenger å stoppe i bunnenav bakker rundt omkring og liker da erfaring med magura..
+Anders olav

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå