Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkeltips nybegynner

Sykkeltips nybegynner #2403802 05/05/2017 18:55
G
gulku Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Hei! Jeg ønsker å kjøpe meg en sykkel, og har sett litt på cyclocross i det siste. Jeg har ingen sykkel fra før, så denne sykkelen vil brukes til både transport og trening.

Bruksområde:
Jeg bor sentralt i Oslo, så jeg kommer til å sykle mye rundt i sentrum og områdene rundt.

Jeg ønsker å sykle til jobb i sommerhalvåret, når det er fint vær, og når jeg gidder. Ser for meg 1-2 ganger i uka. Sykkelturen til jobb tar nok ca en time. Vil høyst sannsynlig ikke bruke den om vinteren.

I tillegg kommer jeg til å sykle til fotballtreninger, venner og bruke den som transport generelt.

Jeg ser også for meg at jeg kommer til å ta noen langturer, da gjerne både på grus og asfalt.

Pris:
Så billig som mulig. Helst under 10 000,-

Bør jeg kjøpe cyclocross eller en annen type sykkel?

Jeg ser denne (https://www.xxl.no/merida-cx-100-claris-...CFZOEsgoduDgFBw) er på salg, men jeg er generelt skeptisk til det som er billigst på markedet. Kommentarer til den?

Noen andre tips til sykkel som passer mitt bruksområde?

Re: Sykkeltips nybegynner [Re: gulku] #2404016 06/05/2017 20:18
P
Puro Offline
Fersking
Fersking
P
Kjøpte selv en cyclocross-sykkel til vanlig by-sykling fra A til B og litt action inne i mellom og jeg har ikke planer om å kjøpe annen type sykkel i fremtiden, jeg har ikke peiling på priser og hva som er bedre eller dårligere, ville bare "weigh in" med mine 50 øre.

Jeg kjøpte en White cx pro på tilbud til 8 000 for 6 måneder siden ca, anbefales.

Uansett, håper du får det gøy med sykkelen din, Oslo blir bare bedre og bedre for syklende, andre med mer kunnskap kommer nok snart.:D

Nub som kommer seg fra A til B, fort.:D
Re: Sykkeltips nybegynner [Re: gulku] #2404132 07/05/2017 14:34
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
Specialized Diverge kan kanskje passe ditt bruksområde. Koster 9000kr. Kjøpte meg akkurat en Specialized CruX (cyclocross). men de er til litt mer grusracing og dyrere.
https://www.specialized.com/no/en/men/bikes/road/adventure/diverge

White CX Pro er mye for penga.Samme med Gavia sin men da over 10k:
https://bikeshop.no/komplette-sykler/kom...100-p0000100701

Cannondale Caadx er også bra men er over 10k.

Prøv litt forskjellige for det er stor forskjell i sykkelfølelsen på de forskjellige.

Re: Sykkeltips nybegynner [Re: gulku] #2404134 07/05/2017 14:57
E
EloM Offline
Fersking
Fersking
E
Diverge til 9000kr har 8-delt Shimano Claris?
Er den godt utstyrt ellers?

Re: Sykkeltips nybegynner [Re: gulku] #2404337 08/05/2017 10:29
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
Den har ikke noe bra utstyr, men det funker. Så kan man oppgradere når man har råd. F.eks. hjulsettet som er veldig tungt. Bytter du dette vil du få en helt ny sykkelopplevelse. Det er en fin ramme å bygge på i likhet med alu rammen Crux. Men du får mer for pengene i en White eller Gavia.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå