Bruk skyvelær. Oppgi følgende: Dekkmerke (f.eks Vittoria) Modell: f.eks Corsa CX) Oppgitt dimensjon (f.eks. 25 mm) Innvendig felgbredde, f.eks 15c, 17c Dekktrykk ved måling (f.eks 6,5 Bar. På landeveien er det Bar som gjelder, ikke PSI) Om dekkene er målt nye, evt. hvor langt de har kjørt.
---
Schwalbe Pro One 25 mm (slangeløse): 27 mm ved 7 Bar målt på Campa Shamal 2wf 15c etter ca 500 km.
Hutchinson Fusion 5 All season 25 mm, kanttrådutgaven: 24,5 mm ved 7 Bar, målt på DT Swiss RR1450 Tricon 14,5c, nye dekk.
Redigert av Valentino; 06/04/202008:00.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Open Pavé 27mm: 26,2mm på 15c felg, 26,8mm omtrent på 17c
Challenge Strada 25mm: 27mm på CXP33 (14,5mm?). Jeg kjører disse dekkene med ca 110psi, altså 15-25psi mer enn andre dekk fordi de er så sykt pløsje men det påvirker ikke volumet.
GP4000s 25mm: 26,2 på 14c felg
SII 25mm: Kun en tanke større men det virker som de vokser veldig med brede felger.
På Dura-Ace C35CL, 15c: Conti GP400S II 25 mm - målt til 25 mm med 6 bar Conti 4Seasons 25 mm - målt til 25,1 mm med 5,5 bar
På Mavic Ksyrium Equipe, 15c: Schwalbe G-One Allround 35 mm - målt til 34 mm med 4 bar og med slange. Schwalbe Racing Ralph 33 mm - målt til 32,5 mm med 4 bar.
Ikke meningen å hi-jacke tråden her, men siden dere dekk-eksperter er her allerede: Har noen Mavic-hjul (Cosmic Carbone SLR) jeg ikke finner indre bredde på. Noen tips til å finne dette ut uten å måtte ta av dekk og måle? Hvordan merker man at man har for store dekk ift. felgbredden? Vurderer å bytte ut de standard mavic-dekkene med Specialized TurboCotton (26mm) som jeg har lest mye bra om, men usikker på om det passer i rammen. Har GP4000s2 25mm på treningshjul, dette går så vidt og de er som jeg ser her større enn 25mm i virkeligheten.
Ikke meningen å hi-jacke tråden her, men siden dere dekk-eksperter er her allerede: Har noen Mavic-hjul (Cosmic Carbone SLR) jeg ikke finner indre bredde på. Noen tips til å finne dette ut uten å måtte ta av dekk og måle? Hvordan merker man at man har for store dekk ift. felgbredden? Vurderer å bytte ut de standard mavic-dekkene med Specialized TurboCotton (26mm) som jeg har lest mye bra om, men usikker på om det passer i rammen. Har GP4000s2 25mm på treningshjul, dette går så vidt og de er som jeg ser her større enn 25mm i virkeligheten.
Mine Specialized S-Works Turbo i 26 mm var smalere enn Conti GP4000 i 25 mm i hvert fall. Felg: Mavic Ksyrium Elite.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Schwalbe One 23, godt brukt på Ultegra felg 16c, målt til 22mm, ca 6 bar slangeløst Schwalbe Pro One 28, nye på samme felg målt til 28mm, ca 6 bar slangeløst Continental GP4000sII 28, nye på Fulcrum CX77(Racing Sport) felg 17c, målt til 31mm, ca 7 bar med slange
I noen rammer er det høyden som setter bregrensningen, det butter i bremsekalipper, forgaffel eller seterør før bredden er noe problem (har opplevd det med 25mm Conti GP4000 SII på to ulike sykler).
Her tror jeg de ulike dekkene har rellativt ulik høydeprofil (en problemstilling som kompliseres med ulike felgbredder )
25mm Conti GP4000 SII måler 29mm ved 90 psi på en felg med innvendig bredde på 21mm (HED Belgium /Ardennes plus)
Både dekk og måleredskap var temperert til ca 22 grader ved målingen, som ble foretatt 172,5m over havet, under et ytre luftrykk på 1023 hPa (litt høytrykk altså). Det var forøvrig 46% luftfuktighet under rmålingen, men det påvirker neppe noe særlig
Helt nytt, satt opp slangeløst og pumpet til 80psi, målte dekket akkurat 30mm. Litt overrasket egentlig da jeg trodde det skulle være bredere på såpass bred felg. Etter noen timer målte jeg det til 31mm. Skal måle igjen etter at det er brukt, må bare finne en sykkel til dem først.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Dekkmerke: Schwalbe Pro One Tubeless Easy 28mm Felg: Cannondale Hollowgram carbon felgbrems Innvendig felgbredde: 17,4 - oppgitt til 18mm Dekktrykk ved måling: 70 psi Målt på innkjørte dekk uten slanger. Ytre bredde på dekk: 28,6-28,7 mm.
Hutchinson Fusion 5 All season 25 mm, kanttrådutgaven: 25,2 mm ved 6,2 Bar i sin andre vårsesong. Hjul DT Swiss RR1450 Tricon 14,5c (målt, oppgitt til 14c),
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Bidrar med litt eventyr- og vinterbredde på dekk jeg har målt de siste sesongene
Schwalbe G-One Speed/S-One 30 mm: 31 mm ved 60 psi/4 bar i andre sesong på Unaas AS-20, 19 mm indre bredde
Schwalbe G-One Allround 35 mm: 37 mm ved 50 psi/3,5 bar i andre sesong på Notubes Grail, 20,3 mm indre bredde 35 mm ved 50 psi/3,5 bar i andre sesong på DT Swiss R24 Spline, 18 mm indre bredde 35 mm ved 50 psi/3,5 bar i andre sesong på Unaas AS-20, 19 mm indre bredde
45NRTH Xerxes 30 mm: 31 mm ved 40 psi/2,7 bar i tredje sesong på Notubes Grail, 20,3 mm indre bredde 30 mm ved 40 psi/2,7 bar i fjerde sesong på DT Swiss R24 Spline, 18 mm indre bredde
45NRTH Gravdal 38 mm: 38 mm ved 40 psi/2,7 bar i første sesong på DT Swiss R24 Spline, 18 mm indre bredde
Ja det er ganske mye større enn oppgitt. Bredden er 29,7ish mm men jeg runder opp. Dekket er noen år gammalt så det har nok strekt seg maksimalt i forhold til et dekk målt første gangen det monteres. Forøvrig veldig fornøyd med dekket. Eneste racerdekket jeg ikke har punktert på med slanger, og grepet er supert.
Hvis jeg har forstått det rett, vil dekkbredde variere litt etter hva slags felg man har? Har maks plass til 25mm dekk, og skal kjøpe enten Conti GP4000 eller Vittoria corsa g+. Burde jeg kjøpe 23mm for å være 'safe'?
Hvis jeg har forstått det rett, vil dekkbredde variere litt etter hva slags felg man har? Har maks plass til 25mm dekk, og skal kjøpe enten Conti GP4000 eller Vittoria corsa g+. Burde jeg kjøpe 23mm for å være 'safe'?
Kjøpte ikke du en CAAD12 ? Jeg har 28 mm på min og det skal være plass til 30 mm. Hør med Claes Henrik hva du har plass til på dine felger (eller blander jeg nå)
Redigert av EmilZipp; 03/05/201809:12.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
En synapse! Så den har grei plass. Men driver å 'oppgrader' den gamle sykkelen min, en litt sliten Bianchi. Mulig det kommer en oppussingstråd fordi jeg har noen spørsmål...
En synapse! Så den har grei plass. Men driver å 'oppgrader' den gamle sykkelen min, en litt sliten Bianchi. Mulig det kommer en oppussingstråd fordi jeg har noen spørsmål...
Lykke til, jeg har en Bianchi Sempre med 28 mm GP Four Season dekk... Om du skriver hva slags modell og hva slag hjul du har får du sikkert svar i denne tråden
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Continental GP4000S II Mavic Cosmic Pro Carbon C Disc (17c) 5.5 bar
Eldre 25mm = 25mm, helt nytt 28mm = 28mm.
Her må jeg komme med en korrigering:
Etter 500km på 28mm GP4000 S II måler nå dekkene 30mm og 29.7mm. Så her er det tydeligvis forskjell på dekkene før og etter bruk! Markant bredere enn da jeg satte de på box fresh.
Etter 500km på 28mm GP4000 S II måler nå dekkene 30mm og 29.7mm. Så her er det tydeligvis forskjell på dekkene før og etter bruk! Markant bredere enn da jeg satte de på box fresh.
Det er også merkbar endring i bredde om du bare fyller og lar det stå et døgns tid...
Betyr det at dekket også blir "lavere" over tid? Har tendenser til subb mot klemmen til framgiret på nytt hjulsett og nytt bakdekk, GP4000SII 25mm som måler 28mm på 18C felg.
De blir neppe lavere når de blir bredere. Heller høyere, fordi trykket gjør at dekkstammen førsøker å bli så sirkulær i tverrsnittet som den kan. Når det er sagt er de fleste dekk litt stivere i slitebanen på grunn av at de der har tre lag dekkstamme pluss bunkteringsbeskyttelse pluss gummi.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Monterte Maxxis Refuse 32 mm på Zipp Course 30 slangeløst - måler 32,5 mm i bredden. Jeg tok av Continental Four Season i 28 som målte 30,8 på de samme felgene.
GP 4000 II 28. Reell bredde 32 mm. Syncros Merrit 1.0. Innv felg 21,5 mm. God plass i Scott Foil ramma og dekk flyter greit med felg, men ser litt voldsomt ut på en aero sykkel.... 25 dekk vil nok vært bedre med ca. 29 mm bredde montert og helt i flukt med felg
Sykkeloyvind: Vurderer å gå til innkjøp av et par Zipp Course 30. Kan du si noe om hvordan du opplever disse. Har tenkt på de som et fint allround sett for meg som for det meste kjører på asfalt men som gjerne tar en avstikker på grus hvis muligheten byr seg.
Slenger inn et spørsmål. Ved å gå fra 28 mm GP4000 til eks. Shwalbe G-one Allround 40 mm - hvor stor opplevd forskjell vil en få på asfalt landevei? Vil en mosjonist merke så stor forskjell på rullemotstand og evt. støy at det er et problem/irritasjonsmoment?
Den debatten synes jeg ikke bør tas i denne informative referansetråden om reell dekkbredde ut fra felgbredde, lufttrykk og alder/bruk, men om du spør i annen tråd, deler jeg gjerne erfaringer
Continental Grand Prix 5000 TL 25 mm (slangeløse): 26,5 mm ved 6 bar målt på DT Swiss PR1400 Dicut 21 (18 c målt indre bredde) Brukte dekk, rullet ca. 250 km.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Felger: Roval CL50 Disc , 20.7mm internal, 29.4mm external Framdekk: GP 5000 TL 25mm, målt til 27.1mm ved 7.0 bar rett etter montering Bakdekk : GP 5000 TL 28mm, målt til 29mm ved 6.5 bar rett etter montering
Montering gikk som en drøm, 28mm gikk på helt uten makt, 25mm måtte gnukkes på i 10 sekunder før det smatt på plass. Tror jeg totalt brukte i underkant av 2 minutter på hele jobben. Måtte bruke "airshot"-funksjonaliteten på pumpa for å få de opp. Litt merkelig at dekkene ikke "poppet", men pumpet de til maks dekktrykk så regner med at de ligger i bead hooks. Har ikke brukt guffe eller såpe, fyller på litt guffe etter at jeg har latt de stå en dag.
Vittoria Corsa Graphene 2.0 TLR 28 mm (slangeløst): 30 mm ved 70 psi/4,8 bar målt på Unaas 40 Wide 22 mm indre bredde og 30 mm ytre bredde. Ferskt, brukt kun et par turer.
Schwalbe G-One Speed Evo 30 mm (slangeløst): 31 mm ved 60 psi/4 bar målt på samme felg. Brukt en sesong.
Uten å avspore denne referansetråden (ikke spør!) må jeg bare føye til at jeg så langt har hatt mer hell med slangeløse Corsa enn Kristoff. Bank i karbon.
Svært så stille i denne tråden, da Ingen som har fått nye dekk?
Bare for å blåse liv i tråden, kan jeg si at ved nytt oppsett av Schwalbe G-One Speed Evo 30 mm (slangeløst) måler dekket 32,5 mm ved 60 psi/4 bar målt på samme felg, Unaas 40 Wide, som nevnt over.
Forrige gang leste jeg åpenbart feil av skyvelæret
Challenge Strada: 25 mm måler 26,5mm på Easton EA90 RT med 17,5 mm indre bredde. Challenge Paris Roubaix 27 mm måler 29,4mm på samme felg. Dekktrykk omtrent 5 bar
Bicycle Rolling Resistance målte dekket i 25 mm til en reell bredde på 26 mm på 17c felg med 100 psi. Forrige modell av Pro One ble målt til reell bredde 27 mm.
Det nye dekket skal i utgangspunktet være noe smalere enn tidligere modell, ettersom det skal være laget i henhold til den varslede, nye standarden i ETRTO. Tidligere skulle dekk i 25 mm oppnå den bredden reelt på 17c felg. Nå skal dekket oppnå den bredden reelt på 19c felg.
Så stort avvik som du rapporterer burde være grunn til retur, synes jeg.
Har et par nye dekkpar stående klare selv på hjul, men venter til jeg har kjørt de litt inn før jeg oppgir mål. Kan ta litt tid med skrantende helse både på sykkel og rytter om dagen.
Kjøpte noen deler fra bike24 og kom over forrige Pro One modell fra 2016 til gi-bort-pris. Ser nå at Bikerollingresistance måler dette til 27 på en c17 felg. Så omtrent 28 på en c18-felg er kanskje i tråd med dette?
Orker uansett ikke å stresse med retur. Ser ut til å gå fint mtp dekklarering, så får jeg bare tåle litt ekstra komfort og «drag» på treningshjulene.
Skjønner. Dette gjør det overmåte tydelig at vi må utvide den opprinnelige listen fra Valentino:
Sitat: Valentino
Oppgi følgende: Dekkmerke, modell, årsmodell og dimensjon Innvendig felgbredde, f.eks 15c, 17c Dekktrykk ved måling Om dekkene er målt nye, evt. hvor langt de har kjørt.
Ja, baklager, burde formalisert rapporteringen bedre. Er 100% for struktur. Prøver igjen:
Dekkmerke: Schwalbe Modell: Pro One TLE Årsmodell: 2016 Dimensjon: 25mm Dekktrykk: 90 psi = 6,2 bar Felg: DT Swiss PR1400 = c18 Tilstand: Box fresh, nymontert på felg, ikke rullet en meter
RESULTAT = 28-28,5 mm
Etterpåklokskap => Burde sjekket i tester at dette dekket er større enn oppgitt. Fant en bikeradar-test der 23mm ble målt til 26mm på en c17-felg. Skulle gått for 23mm tydeligvis. Er jeg fornøyd med dette blir det snart Addix-versjonen fra 2019, da i en bredde som måler maksimalt 25-26mm.
Så godt som 25 mm (24,9) etter én tur på ca fire mil og noen dager på felg. Vokste en snau mm på den første turen. Dette er bakhjulet. Fremhjulet er fortsatt 24,5. Ender vel på 25 mm begge to, tipper jeg.
Lufttrykk 80 psi bak, 70 foran. Felg: Velostrada Superleggera - drøyt 16/24 mm brede (målt selv på smaleste/bredest punkt).
GP4000IIs målte til sammenligning 27 mm på samme felg.
Jeg leser mange forskjellige svar på dette spørsmålet via andre forum. Håper det er noen kloke hoder her inne som VET svaret på dette..
Pinarello F10 Disc.
Passer det med 28 mm dekkbredde? Felg Scope R4D.
Nå sitter det på 25 mm dekk og det ser ut som at det er greit med klaring, men noen sier det ikke går. Andre sier det går. Ønsker ikke kjøpe dekk til drøyt 1000,- hvis det er feil.
Feil tråd men det er en grunn til ISO-kravet om minst 4 mm klaring/sikkerhetsmonn mellom dekk og rammesett. Altså 4 mm på hver side og over dekket.
Da brede landeveisdekk for noen år siden ble det populært, var det mange som ignorerte begrensningene i dekklaring opplyst av produsentene. Jeg så en god del sykler på verksted der dekket hadde skarpt opp eller gravd seg inn i materialet, særlig ved kranken og i gaffelen.
Hjemme i boden kan det se helt greit ut, men fleks i hjulene og trykkforskyving i dekkene, i kombinasjon med småstein eller andre uhumskheter, kan skape subbing i bruk ute på veien.
Jeg ville holdt meg innenfor anbefalingene, selv om det rapporteres at det er plass til 28 mm. På dine Scope R4D med 19 mm indre felgbredde vil mange 25 mm dekk uansett ha en reell bredde på 26-27 mm eller mer.
Feil tråd men det er en grunn til ISO-kravet om minst 4 mm klaring/sikkerhetsmonn mellom dekk og rammesett. Altså 4 mm på hver side og over dekket.
Da brede landeveisdekk for noen år siden ble det populært, var det mange som ignorerte begrensningene i dekklaring opplyst av produsentene. Jeg så en god del sykler på verksted der dekket hadde skarpt opp eller gravd seg inn i materialet, særlig ved kranken og i gaffelen.
Hjemme i boden kan det se helt greit ut, men fleks i hjulene og trykkforskyving i dekkene, i kombinasjon med småstein eller andre uhumskheter, kan skape subbing i bruk ute på veien.
Jeg ville holdt meg innenfor anbefalingene, selv om det rapporteres at det er plass til 28 mm. På dine Scope R4D med 19 mm indre dekkbredde vil mange 25 mm dekk uansett ha en reell bredde på 26-27 mm eller mer.
Vurderer muligheten for å sette på noen smule grusdekk på min Giant TCR Advanced disc. Har 28 mm GP4000 på den i dag, det er maks hva den tåler i høyde og bredde på dekkene i hvertfall. De måler vel rundt 31 mm i bredde ut i fra hva det jeg har lest. Lurer derfor på hvilke erfaringer folk har gjort seg med så smale grusdekk, vil de bli komfortable nok til å sykle lengre turer på grus med?
Jo, ja, men dette er nå en gang Terrengsykkelforumet da. Kan ikke la en god mulighet til å teoretisere over hvilke marginale fordeler dette vil gi meg de korte strekkene jeg sykler med grus i løpet av en tur
Folkens - dette er en referansetråd der man legger ut bredde på dekk. Se Valentinos først post.
Sitat: Valentino
Tråd for målte dekkbredder.
Bruk skyvelær. Oppgi følgende: Dekkmerke (f.eks Vittoria) Modell: (f.eks Corsa CX) Oppgitt dimensjon (f.eks. 25 mm) Innvendig felgbredde, (f.eks 15c, 17c) Dekktrykk ved måling (f.eks 6,5 Bar. På landeveien er det Bar som gjelder, ikke PSI) Om dekkene er målt nye, evt. hvor langt de har kjørt.
Folkens - dette er en referansetråd der man legger ut bredde på dekk. Se Valentinos først post.
Sitat: Valentino
Tråd for målte dekkbredder.
Bruk skyvelær. Oppgi følgende: Dekkmerke (f.eks Vittoria) Modell: (f.eks Corsa CX) Oppgitt dimensjon (f.eks. 25 mm) Innvendig felgbredde, (f.eks 15c, 17c) Dekktrykk ved måling (f.eks 6,5 Bar. På landeveien er det Bar som gjelder, ikke PSI) Om dekkene er målt nye, evt. hvor langt de har kjørt.
Noen som har en logisk forklaring på at det menes at dekktrykk bør oppgis i Bar og ikke Psi?
Folkens - dette er en referansetråd der man legger ut bredde på dekk. Se Valentinos først post.
Sitat: Valentino
Tråd for målte dekkbredder.
Bruk skyvelær. Oppgi følgende: Dekkmerke (f.eks Vittoria) Modell: (f.eks Corsa CX) Oppgitt dimensjon (f.eks. 25 mm) Innvendig felgbredde, (f.eks 15c, 17c) Dekktrykk ved måling (f.eks 6,5 Bar. På landeveien er det Bar som gjelder, ikke PSI) Om dekkene er målt nye, evt. hvor langt de har kjørt.
Noen som har en logisk forklaring på at det menes at dekktrykk bør oppgis i Bar og ikke Psi?
Egentilg burde det benyttes kPa (kilo pascal) siden det er i henhold til den internasjonale målestandarden SI. 100 kPa = 1 bar 1 Pa = 1N/m2. Altså kraft pr flateenhet
1 bar = 14,5 psi
Psi står for pounds/square inch, dvs etter det amerikanske målesystemet.
Dekkmerke: Schwalbe Modell: Pro One TLE Addix (satt opp slangeløst) Oppgitt dimensjon: 30mm Innvendig felgbredde: 18c (DT Swiss rr21 Dicut) Dekktrykk ved måling: 4.2 bar Målt bredde: 29,5mm Brukt ca 12 mil
Håper moderator tilgir at jeg bryter opp referansetråden med en teknisk oppdatering om ETRTO-standarder i 2020.
Som kjent, dikterer ETRTO at et dekk oppgitt til f.eks. 25 mm faktisk skal måle 25 mm på en bestemt indre felgbredde. For 25 mm var det tidligere 17c, altså 17 mm indre felgbredde. Nå er det 19c, altså 19 mm indre felgbredde.
En annen måte å si det på er at etter etter den nye standarden skal et 25 mm dekk designes ut fra en felg med 19 mm indre felgbredde.
Det betyr i praksis at standarden tar hensyn til at dagens felger er bredere enn tidligere. Det betyr også at dekkene i seg selv blir smalere enn før.
Dette er målene som gjelder (dekkbredde i mm: felgbredde).
Siden moderator sier at vi kan ha én felles referansetråd for alt med bukkestyre, og selv yolo snart kommer til å bli brennende opptatt av bredden på blandeveisdekk, her er noe mer bredt, fra lettrullende til grovt:
Schwalbe G-One Speed Evo TLE 40 mm: 39 mm ved 40 psi/2,8 bar på Unaas AS-20, 19 mm indre bredde og 25 mm ytre bredde. Andre sesong.
WTB Riddler TCS Light 37 mm: 37 mm ved 40 psi/2,8 bar på Unaas AS-20, 19 mm indre bredde og 25 mm ytre bredde. Brukt noen titalls mil. 38 mm ved 40 psi/2,8 bar på Unaas 40 Wide, 22 mm indre bredde og 30 mm ytre bredde.
WTB Nano TCS Light 40 mm: 40 mm ved 40 psi/2,8 bar på Unaas AS-20. Også brukt noen titalls mil. 42 mm ved 40 psi/2,8 bar på Unaas 40 Wide.
Alle er siste generasjon.
Når det er sagt, tror jeg at vi egentlig trenger en egen referansetråd for groviser på blandeveisforumet. Ellers kan det bli langt mellom racer-dekkene i denne tråden. Og det blir enklere for brukerne å finne relevant tråder der de henger mest. Moderator får vurdere det. Flytt i så tilfelle gjerne dette inn i ny tråd på annet forum.
Og når jeg først er i gang med forslag, synes jeg den eksisterende referansetråden bør limes inn på toppen av racer-forumet.
Dekkmerke Vittoria Modell: Corsa Graphene 2.0 Oppgitt dimensjon: 28mm Hjul: Campagnolo Bora one 50 med 17/24,2 mm innvendig/utvendig bredde Målt til 28,3 mm ved 6,0 bar dekktrykk. Kjørt 10 mil
Dekkmerke: Challenge Modell: Paris-Roubaix PRO TLR 27 mm Oppgitt dekkbredde: 27 mm Hjul: DT Swiss PR1400 Dicut 21, 18c innvendig bredde Målt til 26,4 mm ved 6 Bar to timer etter montering.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Dekkmerke: Challenge Modell: Strada Bianca Pro TLR Oppgitt dekkbredde: 30 mm Hjul: Unaas 40 Wide, 22 mm indre bredde og 30 mm ytre bredde Målt til 30,5 mm ved 60 psi/4 bar et døgn etter montering
FMB Racing 24,5 mm på DA C35 hjul (15 mm intern bredde). 6,5 bar nyinstallert med latex slanger målt til 24,5 mm.
Dekkene kom levert helt flate, dvs ikke "dekk-form" i det hele tatt. Tenkte det ville bli mye ukvemsord, øl og svette for å få montert de. Men det gikk som lek og uten dekkspaker. Tydelig at franskmennene i FMB vet hva de driver med. Og Supersix-en kledde virkelig tan wall. Spent på å teste hvordan dekkene føles.
Må man velge 23mm også på de nyeste Pro One for å faktisk få 25 mm på normal felg?
Det er noe av en nøtt, det der.
Med forbehold om at reell bredde muligens kan variere mellom versjoner og produksjoner av dekket i tillegg til utforming av felgen, har både Bicycle Rolling Resistance og noen på Weight Weenies målt nye Pro One TLE 25 mm til 26+ mm på 18-19C felg.
Altså smalere enn forrige versjon, slik den skal være etter endringene i ETRTO, men ennå ikke helt presis.
Men det er ikke så enkelt som å gå over til klassiske 23 mm.
For det første, finnes ikke den bredden i siste, slangeløse Pro One. Da må du over på slange eller finne den eldre versjonen av Pro One.
For det andre, skal 23 mm i henhold til nye ETRTO være basert på 17C felg, ikke 19C. Og dertil ser det ut til at Schwalbe faktisk har valgt å forholde seg til gammel ETRTO-standard og 15C for 23 mm. Dersom slangeversjonen av dekket i 23 mm også er litt stor i størrelsen, vil den med andre ord kunne måle over 25 mm på felg i 18-19C.
Det er et godt spørsmål. Ville vært artig å få en forklaring fra en av fagfolkene hos Schwalbe.
Mulig at svaret blir at dekkene har liknende bredde, men skiller seg i utformingen ettersom et 23 mm dekk på en 15C felg vil ha en noe annen form/profil enn 25 mm på 19C?
Dekkmerke: Panaracer Modell: Gravelking+ Oppgitt dekkbredde: 32 mm Hjul: Zipp 303s, 23 mm innvendig bredde Vekt: oppgitt 330 gram, målt 325 og 328 Målt til 31,6 mm ved 4,0 Bar en time etter popping (tørr, ingen guffe.
Dekk: Schwalbe Pro One TLE V-Guard ADDIX Race 30 mm. Felg: DT Swiss R470, 20 mm intern vidde. Trykk: 4 bar/58 psi Målt bredde satt opp tubeless = 28,5 mm nymonterte.
Dekkmerke: Vittoria Modell: Corsa Control TLR Oppgitt dekkbredde: 30 mm Hjul: Enve SES AR 4.5, 25 mm indre bredde og 31/30,5 mm ytre bredde Målt til 31 mm ved 60 psi