Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 35 1 2 9 10 11 12 13 34 35

Gikk Jesus på vannet?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398306 18/04/2017 18:19
M
Max Power Offline
Medlem
Medlem
M
Sitat: GeirK
Sitat: Max Power

Nei. Mener du at det er dette som skjer, hver gang noen dør? (Dersom Jesus eksisterer)

Det går ikke an å se på det på annen måte - uavhengig av hva jeg mener.

Jeg er ikke helt enig i det. Dersom man tror Jesus har muligheten til å redde alle liv på jorden, har man ikke da glemt at dersom han eksisterer, så finnes et liv etter døden også. Det blir nødvendigvis ikke noe enklere å takle det forferdelige som skjer i verden, men det kan være en liten trøst.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: karamba] #2398309 18/04/2017 18:23
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: karamba

Det kan nesten sammenlignes med å riste terninger. Som å riste hundre millioner terninger og bare få seksere.

Man ender svært raskt opp med tall som med veldig god margin betyr null i den etablerte matematikkens lære.

Rister du 100 millioner (eller 100 milliarder) terninger mange nok ganger så vil du ende opp med bare seksere.

Tror du blander "etablert matematikk" med "etablert matematikk i barneskolen".

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Max Power] #2398310 18/04/2017 18:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei. Mener du at det er dette som skjer, hver gang noen dør? (Dersom Jesus eksisterer)

Jeg er ikke helt enig i det. Dersom man tror Jesus har muligheten til å redde alle liv på jorden, har man ikke da glemt at dersom han eksisterer, så finnes et liv etter døden også. Det blir nødvendigvis ikke noe enklere å takle det forferdelige som skjer i verden, men det kan være en liten trøst.

Men jeg kan bruke samme argumentasjon. "Jeg trenger ikke å redde den lille gutten som klamrer seg fast til iskanten. Han vil snart være i himmelen og der vil han ha det mye bedre enn her på jorda."

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398312 18/04/2017 18:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gulesider

Prester som sier forskjellige ting.Ja det finnes folk/prester/pastorer som hevder mye forskjellig. Og de som driver med vranglære, bevisst eller ubevisst. En prest som sier at helvete ikke er reelt kan ikke jeg forholde meg til. Det blir meningsløst for min del. Så blir jo spørsmålet videre; hva er helvete. I min verden er det rom for tolkning.
Det blir for mye regler for min del. Det opptar meg ikke.
En prest vil hevde at man skal ta av seg lua i kirken, en annen vil hevde det ikke er så farlig. En av dem har rett. Men hvem....

Men jeg antar at alle disse prestene har bedt Gud om å vise dem hva som er rett. Da må det være slik at han gir dem forskjellige svar på disse spørsmålene, slik at noen av prestene ender opp med å tar feil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398313 18/04/2017 18:31
M
Max Power Offline
Medlem
Medlem
M

Men jeg kan bruke samme argumentasjon. "Jeg trenger ikke å redde den lille gutten som klamrer seg fast til iskanten. Han vil snart være i himmelen og der vil han ha det mye bedre enn her på jorda."

Du vet ikke om det finnes en himmel. Det er det ingen som vet.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Max Power] #2398320 18/04/2017 18:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

OK. Er med. Jesus vet at det er en himmel og hvordan det er der - jeg vet ikke.
Fair enough.

Hva hvis ulykken fører til at gutten overlever med en alvorlig hjerneskade?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Dexter] #2398324 18/04/2017 18:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dexter

Aminosyrer er veldig sjeldne fritt i naturen og sjansen for at et uhorvelig stort antall av akkurat de rette typene skulle finnes på akkurat ett sted og så klumpe seg sammen til hundretusener av perfekt bygde proteiner som igjen skulle klumpe seg sammen til en levende organsime er lik null.

Sier hvem? (At sannsynligheten er lik null?)

Er den lik 0 eller tilnærmet lik 0?

At liv utvikler seg på jorden, gitt vårt klima og atmosfære er vel ikke så usansynlig. Det at planet med vann, varme og oksygen finnes er mer usannsynlig. Men nå finnes det over 100 milliarder galakser. Det blir usannsynlig mange stjerner og enda flere planeter. Hadde du hatt like mange apekatter og gitt dem en skrivemaskin hver, så hadde en av de ved en tilfeldighet skrevet ned det nye testametet.

Tja, the monkey theorem heter ikke for ingenting the infinite monkey theorem og 10^24 er ikke akkurat 'infinite'. (NB ,kan sikkert bomme med en faktor 10 eller 100)
Quote:

Så en sannsynlighet tilnærmet lik 0 er nok, bare universet blir stort nok.

Bare det blir stort nok så er det sikkert også en sannsynlighet for at det et sted i universet oppstår en gud ICON_WINK

Tallene blir jo litt annerledes når man ser på antall atomer i universet.
Ca. 10^84 (tar meg ikke på en faktor 10 eller 100 her heller) og sammenligner det med antal mulige kombinasjoner for et protein som består av si 200 aminosyrer: ca. 10^260.

Er en grunn for at drake kan være pessimistisk og optimistisk samtidig.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Dexter] #2398325 18/04/2017 18:46
K
karamba Offline
Fersking
Fersking
K

Det kan nesten sammenlignes med å riste terninger. Som å riste hundre millioner terninger og bare få seksere.

Man ender svært raskt opp med tall som med veldig god margin betyr null i den etablerte matematikkens lære.

Rister du 100 millioner (eller 100 milliarder) terninger mange nok ganger så vil du ende opp med bare seksere.

Tror du blander "etablert matematikk" med "etablert matematikk i barneskolen".

Sett opp et regnestykke som viser hvor lang tid det vil ta før du vil få 100 mill seksere etterhverandre og du vil forstå.

Matematikk er en helt eksakt vitenskap uansett nivå. Problemet er at menneskehjernen i liten grad kan fatte veldig små og veldig store tall.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: karamba] #2398327 18/04/2017 18:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sett opp et regnestykke som viser hvor lang tid det vil ta før du vil få 100 mill seksere etterhverandre og du vil forstå.

Du viser igjen veldig dårlig forståelse for statistikk. Det er umulig å regne ut hvor lang tid det vil ta å slå én sekser, så oppgaven din er meningsløs.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Tange] #2398332 18/04/2017 19:11
K
karamba Offline
Fersking
Fersking
K

Sitat: Tange

Aminosyrer er veldig sjeldne fritt i naturen og sjansen for at et uhorvelig stort antall av akkurat de rette typene skulle finnes på akkurat ett sted og så klumpe seg sammen til hundretusener av perfekt bygde proteiner som igjen skulle klumpe seg sammen til en levende organsime er lik null.

Sier hvem? (At sannsynligheten er lik null?)

Er den lik 0 eller tilnærmet lik 0?

At liv utvikler seg på jorden, gitt vårt klima og atmosfære er vel ikke så usansynlig. Det at planet med vann, varme og oksygen finnes er mer usannsynlig. Men nå finnes det over 100 milliarder galakser. Det blir usannsynlig mange stjerner og enda flere planeter. Hadde du hatt like mange apekatter og gitt dem en skrivemaskin hver, så hadde en av de ved en tilfeldighet skrevet ned det nye testametet.

Tja, the monkey theorem heter ikke for ingenting the infinite monkey theorem og 10^24 er ikke akkurat 'infinite'. (NB ,kan sikkert bomme med en faktor 10 eller 100)
Quote:

Så en sannsynlighet tilnærmet lik 0 er nok, bare universet blir stort nok.

Bare det blir stort nok så er det sikkert også en sannsynlighet for at det et sted i universet oppstår en gud ICON_WINK

Tallene blir jo litt annerledes når man ser på antall atomer i universet.
Ca. 10^84 (tar meg ikke på en faktor 10 eller 100 her heller) og sammenligner det med antal mulige kombinasjoner for et protein som består av si 200 aminosyrer: ca. 10^260.

Er en grunn for at drake kan være pessimistisk og optimistisk samtidig.

Hva er forskjellen på en levende og dø hund? De består jo av de samme molekylene. Om alle atomene og molekylene i en hund mot formodning skulle bli blandet sammen slik at de ble til en hund ved en tilfeldighet, hvorfor skulle den bli levende????

Hvis jeg prøver å forstå dette beveger jeg meg ut i kvantefysikkens verden og nye vitenskapelige teorier som strengteorien og relativitetsteorier med flere dimmensjoner. Og da blir det VIRKELIG komplisert.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398335 18/04/2017 19:20
K
karamba Offline
Fersking
Fersking
K

Du viser igjen veldig dårlig forståelse for statistikk. Det er umulig å regne ut hvor lang tid det vil ta å slå én sekser, så oppgaven din er meningsløs.

Hele diskusjonen handler om statistisk sannsynlighet. Jeg tok for gitt at alle forstod dette.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: karamba] #2398336 18/04/2017 19:21
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Hva er forskjellen på en levende og dø hund? De består jo av de samme molekylene. Om alle atomene og molekylene i en hund mot formodning skulle bli blandet sammen slik at de ble til en hund ved en tilfeldighet, hvorfor skulle den bli levende????

Hvis jeg prøver å forstå dette beveger jeg meg ut i kvantefysikkens verden og nye vitenskapelige teorier som strengteorien og relativitetsteorier med flere dimmensjoner. Og da blir det VIRKELIG komplisert.

Abiogenese, hvordan liv oppstår fra enkle organiske kjemikalier er ikke tilfeldig. Snarer tvert i mot. Det handler om enkle, kjemiske reaksjoner. Dine absurde forsøk på sannsynlighetsberegninger gjelder ikke fordi kjemi ikke er tilfeldig, men snarer svært styrt og forutsigbart.

Redigert av KenR; 18/04/2017 19:24.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: karamba] #2398338 18/04/2017 19:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hele diskusjonen handler om statistisk sannsynlighet. Jeg tok for gitt at alle forstod dette.

Så hvorfor gir du meg en meningsløst oppgave om å regne ut noe som det finnes uendelig mange svar på?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Max Power] #2398339 18/04/2017 19:28
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Her er hva ikke kan betviles dersom man tror på Jesus:

1. Jesus SER at denne gutten holder på å drukne. ("Ikke en spurv faller til jorden ..." osv)
2. Jesus ER I STAND TIL å redde gutten siden han er en del av en allmektig treenighet
3. Jesus redder IKKE gutten siden vi vet at det ender med at han drukner

Altså lar han være å redde en gutt som han vet holder på å drukne, men han gjør det ikke.

Det finnes INGEN huller i den påstanden som jeg kan se.

Hvis du har tid kan du lese en drøfting av nettopp det ondes problem skrevet av Atle Ottesen Søvik. Og hvis du har enda mer tid kan du lese hele doktorgraden hans som handler om dette. Søvik, A. O., 2009 The problem of evil and the power of God: on the coherence and authenticity of some Christian theodicies with different understandings of God’s power. (Oslo: MF/Unipub).

Merk at jeg ikke har lest doktorgraden hans selv, jeg synes bare det var interessant å lese om temaet på trotvil.no.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: karamba] #2398340 18/04/2017 19:37
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Jeg trodde diskusjonen handlet om hvorvidt liv kan oppstå fra enkle kjemiske molekyler. Jeg tok det for gitt ettersom det var det du startet med i denne tråden.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398341 18/04/2017 19:39
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Alpers
Vitenskapen er like konstant nå som den var på jesu tid.

Hvordan vi tolker jesu budskap da som nå er totalt ulikt.

Hvorfor skal jeg tro på noe der troende tilpasser innholdet etter tidsalderen? Hva er det egentlig en tror på da, egenskapen å tro?

Nemlig. Dette spørsmålet har jeg stilt tidliger, men (surprise) ikke fått noen svar.
Vår oppfatning av Gud for 1000 år siden var vidt forskjellig fra i dag. Vår oppfatning av Gud om 100 år kommer til å være vidt forskjellig fra i dag. På hvilket tidspunkt mener man at vår oppfatning stemmer sånn noenlunde? Gud endrer seg jo ikke.

Ojsann det skjer mye her i tråden. Kan ikke sitte på nettet hele tiden.
Er dere aldri ute på sykkelen ?

Skal lese meg opp litt på innleggene men trenger nok tid.

Ang Gud. Han er den samme i dag som i går.
Han har aldri forandret seg og kommmer heller ikke til å gjøre det. For å bli kjent med ham må man lese bibelen. På hvilket punkt mener du han har forandret seg.

Jegskjønner ikke. Er vitenskapen ferdig. Sannheten funnet. Er det ikke en kontinuerlig prosess med å finne svar. Har man ikke gjennom de siste tretusen år løpende gjort tilpasninger.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398343 18/04/2017 19:44
M
Max Power Offline
Medlem
Medlem
M

OK. Er med. Jesus vet at det er en himmel og hvordan det er der - jeg vet ikke.
Fair enough.

Hva hvis ulykken fører til at gutten overlever med en alvorlig hjerneskade?

Kan hende det kan finnes en mening bak alt som skjer. Men jeg har som deg problemer med å akseptere det. Men gir alt det forferdelige som skjer mer mening, dersom det ikke finnes noen Gud?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398344 18/04/2017 19:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Han har aldri forandret seg og kommmer heller ikke til å gjøre det. For å bli kjent med ham må man lese bibelen. På hvilket punkt mener du han har forandret seg?

Sukk. Noen ganger lurer jeg på om du i det hele tatt leser hva jeg skriver.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398346 18/04/2017 19:51
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Mar Duque

Du nevnte to prester, som snakket om helvetet. En av løy, sa du.

Bull.
Shit.
Det gjorde jeg ikke. Jobbe litt med leseforståelsen, kanskje?

Hmm den type kommentarer gjør at man mister lyst til å skrive mer. Hva tenker du.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: MrAlfred] #2398347 18/04/2017 19:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: MrAlfred

Hvis du har tid kan du lese en drøfting av nettopp det ondes problem skrevet av Atle Ottesen Søvik. Og hvis du har enda mer tid kan du lese hele doktorgraden hans som handler om dette. Søvik, A. O., 2009 The problem of evil and the power of God: on the coherence and authenticity of some Christian theodicies with different understandings of God’s power. (Oslo: MF/Unipub).

Merk at jeg ikke har lest doktorgraden hans selv, jeg synes bare det var interessant å lese om temaet på trotvil.no.

Takk. Har begynt å lese, men det avstedkommer bare flere sprøsmål. Dersom Gud IKKE detaljstyrer verden, som er en forklaring, hvofor ber da folk ham om hjelp til å finne bilnøklene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398348 18/04/2017 19:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Bull.
Shit.

Hmm den type kommentarer gjør at man mister lyst til å skrive mer. Hva tenker du.

Leste du personkarakteristikkene Mar Duque kom med av meg før han ble kastet ut av administratorene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398350 18/04/2017 19:58
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

Han har aldri forandret seg og kommmer heller ikke til å gjøre det. For å bli kjent med ham må man lese bibelen. På hvilket punkt mener du han har forandret seg?

Sukk. Noen ganger lurer jeg på om du i det hele tatt leser hva jeg skriver.

Ok vi er på det nivået.
Jeg kan like godt spore over på det jeg også da.
Punktering, var det vel noen som kalte det.

Det jeg skriver fra nå av er sannheten. Fordi det står i bibelen. Gud er den samme i dag som tidligere. Jeg forutsetter at bibelen er sann. Punktum.

Eksempelet ditt med Jesus som ikke redder gutten er fortsatt helt uten innhold og mening for meg.
Som regel så lurer jeg på om du leser det jeg skriver.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398351 18/04/2017 20:02
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

Bull.
Shit.

Leste du personkarakteristikkene Mar Duque kom med av meg før han ble kastet ut av administratorene?

Nei MarDuque sine innlegg ble for hoppende og usammenhengende for meg, så trenger nok litt mer tid på dem.

Edit. Jeg synes uansett at "bullshit" som svar på et innlegg er under beltet og unødvendig. Hva om fu ble møtt med det på alt du kommr med.

Redigert av Gulesider; 18/04/2017 20:13.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398352 18/04/2017 20:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
"På det nivået"?

Hva er grunnen til at du spør hvorfor jeg mener at Gud har forandret seg som respons på at jeg skriver "Gud forandrer seg jo ikke"?

Forstår du at det da virker som du ikke leser hva jeg skriver?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398356 18/04/2017 20:10
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
"På det nivået"?

Hva er grunnen til at du spør hvorfor jeg mener at Gud har forandret seg som respons på at jeg skriver "Gud forandrer seg jo ikke"?

Forstår du at det da virker som du ikke leser hva jeg skriver?

Fordi du velger å se bort ifra der jeg skriver men hele tiden lager dine egne sannheter.
Stiller spørsmål som du selv har svaret på. Hva er vitsen.
Hva er poenget med å skrive Gud forandrer seg ikke, og samtdig antyde noe annet.

(Har jeg oversett noe her.
Jeg skriver og leser på mobilen så kan hende jeg bommer litt. )

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398358 18/04/2017 20:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Ang C14. Ja man er enige om modellen, men fortsatt usikre på hva annet som nødvendigvis vil påvirke den. Forutsatt at alt er konstant.

[citation needed]

Ikke eksakt et sitat, men med en halveringstid på 5500-6000 år så vil etter 4 runder være ca. 5 % av den opprinnelige mengden igjen og da nærmer man seg vel statistisk usikkerhet.
Med noe interpolasjon blablabla klarer man vel å fordoble dette til ca. 50.000 år.
Og så har man problemer som at C14 i atmosfæren ikke er konstant over tid, Husker jeg riktig kan det skje smitte (prøven 'tar' opp C14 etter døden) som forkludrer målingene litt eller mye.

Så har man klart å eike prøver ved hjelp av dendrochronologi som hjelper på nøyaktighten på yngre prøver.

Kan godt hende det har vært noe annen utvikling og.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398360 18/04/2017 20:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Han varte ikke lenge denne gangen heller.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: karamba] #2398367 18/04/2017 20:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hvis de ved en tilfeldighet blir til en hund så blir den levende hvis du fyrer noen elektroner gjennom hjertet (OK, hjertestarting kan feile).
Hvorfor det skal skje vet jeg ikke men liv er et sammenspill av både 'kjemi og fysisk'

Quote:

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398371 18/04/2017 20:34
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M

Takk. Har begynt å lese, men det avstedkommer bare flere sprøsmål. Dersom Gud IKKE detaljstyrer verden, som er en forklaring, hvofor ber da folk ham om hjelp til å finne bilnøklene?

Aner ikke. Tenkte bare at noen som har brukt (minimum) 3 år på temaet kunne ha noen reflekterte synspunkter ICON_WINK Men seriøst, hvis du dveler mye ved dette så synes jeg faktisk du skal lese doktorgraden også. Eller andre kilder hvor forfatteren går litt i dybden.

Det går ikke en dag uten at jeg i enkelte øyeblikk tviler på om Gud faktisk finnes. Det er mye jeg stusser på, likevel ender jeg alltid opp med å tro at det er sant til slutt. Kan hende jeg ble hjernevasket som barn, eller så er det noe annet som gjør at jeg alltid ender med den konklusjonen. For meg er det iallefall ikke rasjonelt.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Tange] #2398373 18/04/2017 20:37
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tange

Han varte ikke lenge denne gangen heller.

Innleggene hans var noe spesielle kan man si. Tydeligvis mange her som mener mine innlegg er like far out.
Jeg finner likevel, hvis jeg kan plukke ut enkelte ting, noe som viser at han er inne på noe.
Ble han utestengt nå.

Side 11 av 35 1 2 9 10 11 12 13 34 35

Moderator  support