Derfor er jeg for el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
04/04/2017 12:21
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Uff dette var trist. Nå får jeg bare håpe at vi ikke ser tilbake på dette som første steg i en utradering av det tradisjonelle friluftslivet.
Er du med i Østmarkas Venner, by any chance.  De liker sånne vendinger når de argumenterer for at stisykling ødelegger for deres meditasjon blant fuglesang og løvrasling. Dessuten: Stisykling er like uglesett av de fleste som driver med "tradisjonelt friluftsliv". Det største problemet med friluftslivet er at det dør ut og stinettet gror igjen. I alle fall mer enn 500m fra tettbebyggelsen. Hvis "tradisjonelt friluftsliv" (Fotturer, sopplukking, fuglekikking, jogging, langrenn? Hva mer er lov?) skal være det eneste godkjente, blir det ganske kjedelig for oss som liker mer moderne hobbyer. Terrengsykling inkludert. Dette kommer jo ikke til å bli noe problem. Tror du virkelig at skogene kommer til å fylles opp av "motocrossere med pedaler" som terroriserer bærplukkere og turgåere? Blir det problematisk, tas det nok tak i.
|
|
|
[Re: Stein]
04/04/2017 12:29
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uff dette var trist. Nå får jeg bare håpe at vi ikke ser tilbake på dette som første steg i en utradering av det tradisjonelle friluftslivet.
Er du med i Østmarkas Venner, by any chance.  De liker sånne vendinger når de argumenterer for at stisykling ødelegger for deres meditasjon blant fuglesang og løvrasling. Dette kommer jo ikke til å bli noe problem. Tror du virkelig at skogene kommer til å fylles opp av "motocrossere med pedaler" som terroriserer bærplukkere og turgåere? Jeg plages ikke over å bli puttet i bås med krefter som har vernet om og bygget det tradisjonelle norske friluftslivet. Om ikke du så gir andre i denn tråden inntrykk av at tradisjoner og kultur er et skjellsord blant #endurosyklster, for meg vitner det om både mangel på kunnskap og perspektiver. Jeg tror at konsekvensene av at vi nå med kjøpekraft tar for oss av marka med motor, blir at vi stiller oss på siden av resten av markabrukerne og at vi nå har banet veien for å bli nettopp isolert ut i designerte sykkeltraseer osv. Vi har vunnet lettkjøpt moro og tapt noe mye større.
|
|
|
04/04/2017 12:36
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg plages ikke over å bli puttet i bås med krefter som har vernet om og bygget det tradisjonelle norske friluftslivet.
Hvis du leser litt på forumet om hva ØV har holdt på med ift. sykling og hva de har ment om syklister i marka de siste årene, så tviler jeg på at det er holdninger du vil assosieres med. Jeg tror at konsekvensene av at vi nå med kjøpekraft tar for oss av marka med motor
Dette er ganske alvorlig svartmaling, synes jeg. Jeg tror ikke det er det som kommer til å skje. Jeg tror at det fåtallet som faktisk kommer til å sykle sti med hjelpemotor kommer til å oppfattes som ganske tilsvarende vanlige stisyklister. Når det så dukker opp pøbler med 1000W tjuvkobla endurosykkel eller fatbike, er dette er problem, men de hadde sannsynligvis gjort det samme om det var forbudt med "pedelec" i utgangspunktet også.
|
|
|
[Re: eldo472]
04/04/2017 12:45
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
...Men, når vi først er inne på interesseorganisasjoner, og vi har den mest fornuftige av dem  ....oppfordrer jeg herved NOTS' sentralstyre til å utarbeide en innstilling til medlemmer og andre om hvordan man bør opptre med elsykkel på sti, og at stivettreglene gjelder med slike også. ...Faktisk dekker vel stivettreglene alt, men likevel.
|
|
|
04/04/2017 12:52
|
knut77
Besatt
|
Besatt
...Men, når vi først er inne på interesseorganisasjoner, og vi har den mest fornuftige av dem  ....oppfordrer jeg herved NOTS' sentralstyre til å utarbeide en innstilling til medlemmer og andre om hvordan man bør opptre med elsykkel på sti, og at stivettreglene gjelder med slike også. ...Faktisk dekker vel stivettreglene alt, men likevel. Jeg har iallefall forsøkt i et års tid, så får vi se om jeg er i stand til å nå en betydelig del av disse brukerne. http://www.emtb.no/ansvarlig.php
|
|
|
04/04/2017 12:53
|
snorre
Entusiast
|
Entusiast
Ja bortsett fra den siste setningen så er vel det lite sannsynlig...
Det beste man kan gjøre er å starte med seg selv. Må si at siden jeg flyttet fra Oslo så har jeg stort sett bare møtt hyggelig folk i skogen og på fjellet.
Redigert av snorre; 04/04/2017 13:04.
Lidenskaplig... Men ikke fanatisk
NOTS medlem
Hafjell
|
|
|
[Re: knut77]
04/04/2017 12:55
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
...Men, når vi først er inne på interesseorganisasjoner, og vi har den mest fornuftige av dem  ....oppfordrer jeg herved NOTS' sentralstyre til å utarbeide en innstilling til medlemmer og andre om hvordan man bør opptre med elsykkel på sti, og at stivettreglene gjelder med slike også. ...Faktisk dekker vel stivettreglene alt, men likevel. Jeg har iallefall forsøkt i et års tid, så får vi se om jeg er i stand til å nå en betydelig del av disse brukerne. http://www.emtb.no/ansvarlig.php Støttes! 
|
|
|
04/04/2017 13:28
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gledelig nyhet og en seier for fornuften.
NOTS bør helt klart på banen her med infokampanje, spesielt rettet mot nye stisyklister med elsykkel. I mellomtiden er det også vårt ansvar å hjelpe nye stisyklister, uansett assistanse eller ikke, til å forstå hvordan de skal oppføre seg.
Det er lett å si "hva var det jeg sa" i et sånt øyeblikk, men jeg må si det har vært mye lavmål i diskusjonen her. Uten å peke på noen spesielt. Så mye svartmaling og projisering av konstruerte potensielle farer i alle retninger uten noe som helst faktagrunnlag hører ikke hjemme blant folk jeg oppfatter som relativt opplyste.
Burde bli interessant å lese tråden igjen om ti år og se hvem som har endret standpunkt.
Nå, kom dere ut på sti.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
04/04/2017 13:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Stisykling er like uglesett av de fleste som driver med "tradisjonelt friluftsliv". Ja, det mest spennende her er om el-syklistene kan bli de nye verstingene og ta støyten eller om de drar med oss andre ned i søla. Jeg er iallfall positiv til at lydhørheten for de som mener at fot og langrenn er det eneste som gjelder blir mindre. El-sykkel i utmark/sti er jeg ikke særlig mot (jeg er bare ikke særlig for), men det kan bli litt mye scooter og vannscooter blant nye friluftsaktiviteter som blir lov da.
|
|
|
04/04/2017 13:37
|
perbl
More than words
|
More than words
Interessant utvikling.
Selv må jeg innrømme jeg fortsatt er på gjerdet mtp hva jeg synes om elsykling i mark. Jeg er dog uenig i at dette automatisk kan antas å være en utvisking av det vi kaller det tradisjonelle friluftsliv her til lands.
Personlig ser jeg på skamsterke elsykler som et like stort problem på fortau og andre steder syklister har lov til å sykle som at de ferdes i marka. Potensialet for ulykker tror jeg er like stort her.
Slitasjepotensialet er absolutt til stede med illegale doninger, men man kan gjøre mye med uvøren kjøring med grove DH-sleder og. Jeg er hvertfall for en streng håndheving av regelverket, og gjerne heftige bøter til folk som ferdes med det vi kan kalle mopeder og motorsykler. Men jeg tror neppe det er lovverket som hindret disse i å ferdes der i utgangspunktet.
Per B.
|
|
|
[Re: simenf]
04/04/2017 14:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
NOTS bør helt klart på banen her med infokampanje, spesielt rettet mot nye stisyklister med elsykkel. I mellomtiden er det også vårt ansvar å hjelpe nye stisyklister, uansett assistanse eller ikke, til å forstå hvordan de skal oppføre seg.
Det er lett å si "hva var det jeg sa" i et sånt øyeblikk, men jeg må si det har vært mye lavmål i diskusjonen her. Uten å peke på noen spesielt. Så mye svartmaling og projisering av konstruerte potensielle farer i alle retninger uten noe som helst faktagrunnlag hører ikke hjemme blant folk jeg oppfatter som relativt opplyste.
Burde bli interessant å lese tråden igjen om ti år og se hvem som har endret standpunkt.
Nå, kom dere ut på sti. Per i dag et det ikke lov å sykle med elsykkel på sti. Det blir det vel først når markaloven/friluftsloven endres?
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
04/04/2017 14:29
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var ikke en direkte oppfordring til å bruke elsykkel, bare å ta en pause i diskusjonen på nett og gjøre noe bedre!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: sveinaa]
04/04/2017 14:38
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Nå, kom dere ut på sti. Per i dag et det ikke lov å sykle med elsykkel på sti. Det blir det vel først når markaloven/friluftsloven endres? Jo, det er lov i dag. Fom 03.04.17. https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-04-03-422
|
|
|
[Re: simenf]
04/04/2017 15:40
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NOTS bør helt klart på banen her med infokampanje, spesielt rettet mot nye stisyklister med elsykkel. I mellomtiden er det også vårt ansvar å hjelpe nye stisyklister, uansett assistanse eller ikke, til å forstå hvordan de skal oppføre seg. Smart. Nå gjelder det å lure inn elsykkel der det lar seg gjøre sånn at dere slå i bordet med at NOTS støtter elsykkel på sti. Det er lett å si "hva var det jeg sa" i et sånt øyeblikk, men jeg må si det har vært mye lavmål i diskusjonen her. Uten å peke på noen spesielt. Så mye svartmaling og projisering av konstruerte potensielle farer i alle retninger uten noe som helst faktagrunnlag hører ikke hjemme blant folk jeg oppfatter som relativt opplyste. Joda, mye opp og ned, her et nytt bunnpunkt spør du meg... For å bli mer opplyst skulle jeg gjerne vite hvilke standpunkt du mener er ugyldige. Nå, kom dere ut og kjør på sti.
Fikset det for deg 
|
|
|
04/04/2017 16:01
|
Espen
More than words
|
More than words
25km/t i oppoverbakke på sti er noe ganske annet enn dagens gangfart. Sykle langt på sti er krevende, både mentalt og fysisk. Terskelen for denne typen aktiviteter vil jo bli redusert betraktelig. Om det vil føre til at flere konflikter gjenstår å se, men potensialet er jo der.
|
|
|
04/04/2017 16:04
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nå, kom dere ut på sti. Per i dag et det ikke lov å sykle med elsykkel på sti. Det blir det vel først når markaloven/friluftsloven endres? Jo, det er lov i dag. Fom 03.04.17. https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-04-03-422 Men hvor? Ikke i Oslomarka iallfall.
|
|
|
[Re: perbl]
04/04/2017 16:10
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Personlig ser jeg på skamsterke elsykler som et like stort problem på fortau og andre steder syklister har lov til å sykle som at de ferdes i marka. Potensialet for ulykker tror jeg er like stort her. Jeg håper og venter på at det blir krav at butikker som selger disse må sørge for registrering på samme måte som bil og moped. Men hva skal gjøre for å hindre at folk bare tar av skiltene? Fikse at de ikke starter uten? Det er iallfall på tide at det blir gjort noe.
|
|
|
[Re: anonym22]
04/04/2017 16:14
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Men hvor? Ikke i Oslomarka iallfall.
Har du lest saken fra departementet? Dette gjelder for hele landet, med unntak av Oslomarka. Men de vil gjøre samme endring i markaloven.
|
|
|
[Re: Espen]
04/04/2017 16:18
|
knut77
Besatt
|
Besatt
25km/t i oppoverbakke på sti er noe ganske annet enn dagens gangfart. Sykle langt på sti er krevende, både mentalt og fysisk. Terskelen for denne typen aktiviteter vil jo bli redusert betraktelig. Om det vil føre til at flere konflikter gjenstår å se, men potensialet er jo der. Å sykle på sti er krevende mentalt og fysisk sier du. Mener du at det blir mindre teknisk krevende på sti med elsykkel? En elsykkel går ikke i 25kmt over alt.
|
|
|
04/04/2017 16:20
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Men hvor? Ikke i Oslomarka iallfall.
Har du lest saken fra departementet? Dette gjelder for hele landet, med unntak av Oslomarka. Men de vil gjøre samme endring i markaloven. Ja, har lest. "I første omgang er det forskriften til motorferdselsloven som er endret. For å få tilnærmet full likestilling mellom elsykkel og vanlig tråsykkel, må det gjøres endringer i også i friluftsloven og markaloven. " Så da lurte jeg på hvor det faktisk er lov å el-sykle.
|
|
|
[Re: anonym22]
04/04/2017 16:48
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så da lurte jeg på hvor det faktisk er lov å el-sykle.
Overalt unntatt i områdene markaloven gjelder, som er Oslo og omegn. Særskilt vern av nasjonalparker gjelder fortsatt. Ellers er det fritt frem, hvis ikke kommunen har nedlagt spesifikt forbud mot stisykling.
|
|
|
[Re: larsdx]
04/04/2017 16:54
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Og der grunneiere sier nei? Må de først si ja? Eller er det ja automatisk med mindre de allerede fra før har sagt nei til sykling generelt?
|
|
|
04/04/2017 16:57
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grunneier kan ikke nedlegge forbud mot ferdsel med sykkel i utmark. På samme måte som grunneier ikke kan nekte deg å gå i skogen hans. Allemannsretten gjelder.
|
|
|
04/04/2017 17:02
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grunneier kan ikke nedlegge forbud mot ferdsel med sykkel i utmark. På samme måte som grunneier ikke kan nekte deg å gå i skogen hans. Allemannsretten gjelder. Eller, blir litt usikker når jeg leser hva hun friluftsjuseksperten uttaler i saken til TS.
|
|
|
04/04/2017 17:03
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det stemmer ikke ifølge artikkelen på forsiden: " Et hovedproblem er at grunneierens reservasjonsrett mot alle former for motorferdsel underkommuniseres. Veldig mange er ikke klar over at selv om myndighetene nå gir klarsignal, har grunneieren som ofte er staten eller kommunen fortsatt rett til å si nei. "
|
|
|
04/04/2017 17:04
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Grunneier kan ikke nedlegge forbud mot ferdsel med sykkel i utmark. På samme måte som grunneier ikke kan nekte deg å gå i skogen hans. Allemannsretten gjelder. Eller, blir litt usikker når jeg leser hva hun friluftsjuseksperten uttaler i saken til TS. Ikke bare hun, departementet også: Departementet presiserer samtidig at elsykler ikke er fullt og helt likestilt. Det omfattes ikke av allemannsretten, slik at grunneier kan nekte stisykling. Dessuten vil kommunen gjennom forskrift kunne stenge områder og traseer for elsykler. «Dermed ikke helt likestilt, og dermed forbeholdet "i all hovedsak"», skriver politisk rådgiver Jens Frølich Holte.
|
|
|
04/04/2017 17:12
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nettopp. Så da virker det som situasjonen er slik at det er fritt frem med mindre området er innenfor nasjonalparker med forbud, områdene definert av markaloven eller kommunen og / eller grunneier har nedlagt forbud.
Jeg hadde foretrukket at man likestilte elsykler og tråsykler og samtidig trakk en klar grense ved 250W motor og 25 km/t toppfart. Sånn er det jo i trafikken og skjønner ikke at det trenger være annerledes i naturen.
|
|
|
04/04/2017 17:19
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Grunnlaget for å tillatte sykling på sti og videre el-sykling på sti, er jo bl.a. at slitasjen ikke er påviselig (iallfall ikke betydelig) større enn til fots. Da er det jo logisk å endre friluftsloven og allemannsretten til også å omfatte sykkel og el-sykkel. Hadde jo vært ryddig og enkelt.
|
|
|
04/04/2017 17:33
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som ser faren for at denne likestillingen av elsykkel og sykkel vil føre til at i fremtiden kommer all sykling på sti bli regulert med hensyn på elsykkling? Dette må jo være gull for alle som vil forby alle former for sykling. Veldig mye enklere å fjerne en gruppe som selv har satt seg på siden.
|
|
|
04/04/2017 17:33
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Direktoratet skrev følgende i sitt høringsnotat Miljødirektoratet mener den raske tekniske utviklingen innen el-sykler tilsier at regelverket bør ha fleksibilitet for å ta høyde for problemstillinger som etter hvert kan komme. Vi ser det derfor som mest hensiktsmessig at bruken av el-sykler reguleres i forskrift. Link
|
|
|
|
|