Hei, Skubisan!
Noen kommentarer:
- Xerxes måler 32mm i bredden og ca. 30mm i høyden på felg med 21mm indre bredde. Trolig noe høyere på smalere felg. Vekt ca. 450 gram i versjonen med 120 TPI.
- Landeveissykler med felgbremser tar som hovedregel ikke piggdekk. Selv om ramme og gaffel skulle ha tilstrekkelig klaring, kommer dekk og pigger i konflikt med selve bremsen. Løsningen kan være canti, v-brems eller lignende.
- Om man skulle klare å lirke piggdekk inn i landeveisbremser eller i ramme og gaffel med akkurat nok klaring, vil fleks i hjul eller småstein/skitt på dekket forårsake friksjon mot bremser og lakk. Trenden med brede dekk har som kjent gitt en jevn strøm av oppskrapte rammer inn til verksteder.
- Inntil nylig (før bølgen av sykler i skjæringspunktet mellom landevei og eventyr/grus, som Canyon Endurace CF SL/SLX, Focus Paralane m.fl.) fantes det knapt landeveissykler som tok piggdekk. Jeg opprettet i sin tid
en tråd om landeveissykler med skiver og god dekklaring. Syklene med bredest dekklaring da var Synapse og Domane med skivebremser. Jeg konkluderte med at pigg på disse syklene var en dårlig idé.
- Jeg har siden blitt oppmerksom på at enkelte rimeligere landeveissykler rettet mot mosjonister, som for eksempel Merida Ride Disc, muligens har plass til pigger.
- Foruten de fine britiske syklene som er nevnt, finnes det nå
en haug med eventyrsykler som tar piggdekk og som til dels er lette og raske, men prisen er fortsatt rimelig høy. Det er få av dem på bruktmarkedet.
- Rimeligste alternativ for bukkestyre og piggdekk forblir gjerne billig eller brukt krossykkel. Du har ikke prøvd å sette lettrullende piggdekk på kross'n du allerede har, evt. ekstra hjulsett?
- Jeg ville ikke hatt pigger kun foran, altså vidt forskjellig grep foran og bak. Ikke noe særlig når bakhjulet sladder, mister grepet i svingene eller spinner oppover.
- Skjermer er selvsagt nyttig, men jeg gidder ikke, ettersom jeg bruker sykkelen også på røffere turer i Marka. Bruker ass saver og
Neoguard og skyller heller sykkelen hyppig.
Lykke til!