Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelfysikk - dumme spørsmål

Sykkelfysikk - dumme spørsmål #2387597 08/03/2017 12:07
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Iselilja Offline OP
Avatar-ninja
OP Offline
Avatar-ninja
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Vil en person som tråkker på samme gir med samme frekvens komme lenger på en 29" enn på 26"?

Når jeg først er i gang med dumme spørsmål så slår jeg til med ett til. Jeg har lagt merke til at om jeg tråkker på tungt gir på spinningen og sitter fremoverlendt og så setter meg opp rak i ryggen får jeg alltid høyere puls (type 5-6 bpm). Når jeg lener meg fremover så går pulsen ned. Tyngdekraft som hjelper til på tråkket fremoverlendt?

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387602 08/03/2017 12:16
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 54
A
A. Nonym Offline
Medlem
Offline
Medlem
A
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 54
Sitat: Iselilja
Vil en person som tråkker på samme gir med samme frekvens komme lenger på en 29" enn på 26"?


Ja. 29-tommeren vil rulle lengre per omdreining.

Se denne for eksempel: http://gears.mtbcrosscountry.com/#26I1I1X29I1I1

Redigert av A. Nonym; 08/03/2017 12:17.
Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387603 08/03/2017 12:20
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Iselilja Offline OP
Avatar-ninja
OP Offline
Avatar-ninja
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Unnskyldning for å bytte inn 26" i noe større. ICON_SMILE

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387604 08/03/2017 12:21
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Angående det siste spørsmålet ditt, så mener jeg at jeg leste noe om det for en stund tilbake. "This is due to decreased venous return in the more upright position. Heart rate increases to compensate for the slightly decreased venous return and stroke volume, keeping cardiac output constant. When I return to the drops, the heart rate drops again."

Dette er noe alle opplever, spesielt på rulla eller spinningsykkel.

Samme utveksling og kadens vil ta deg lengere på en 29", ja. Rulleomkretsen er større. Mange har derfor lettere utveksling på 29" kontra det de hadde på 26". Men det vil altså ikke bli noe lettere å sykle samme distanse, hadde det vært tilfellet ville man jo sett sykler med større hjul enn 29".

Redigert av Hoaas; 08/03/2017 12:22.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387605 08/03/2017 12:22
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Kommer man lenger må man vel også tilføre mer kraft? Det er vel ikke slik at man får mange meter "gratis" ved å bytte til større hjul?

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387607 08/03/2017 12:23
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Iselilja
Vil en person som tråkker på samme gir med samme frekvens komme lenger på en 29" enn på 26"?

Det er slike spørsmål som får oss menn til å føle oss nyttige, selv på Kvinnedagen ICON_SMILE

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387610 08/03/2017 12:25
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Iselilja Offline OP
Avatar-ninja
OP Offline
Avatar-ninja
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Men syklene er vel fort litt tyngre også? Jeg har jo en 15" ramme og 26" hjul.

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Hoaas] #2387612 08/03/2017 12:26
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: Hoaas
Angående det siste spørsmålet ditt, så mener jeg at jeg leste noe om det for en stund tilbake. "This is due to decreased venous return in the more upright position. Heart rate increases to compensate for the slightly decreased venous return and stroke volume, keeping cardiac output constant. When I return to the drops, the heart rate drops again."

Samme årsak som at watten stuper når man ligger med hendene i tempobøylene?

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387613 08/03/2017 12:26
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Iselilja Offline OP
Avatar-ninja
OP Offline
Avatar-ninja
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Jeg undrer, og siden det er passe anonymt her tør jeg spørre...

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Øyvind V] #2387614 08/03/2017 12:27
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: Øyvind V
Kommer man lenger må man vel også tilføre mer kraft? Det er vel ikke slik at man får mange meter "gratis" ved å bytte til større hjul?


Korrekt, på flat mark er det nok ikke store forskjellen, men så er det jo sjeldent det er glatt flat bakke man sykler på i terrenget. Det koster mer å tråkke 29" hjul rundt. Skulle du sykla opp en bakke på 100m kunne du sykla i et gir med tyngre utveksling på 26" enn 29" for å ha lik kraft, og du ville kommet i mål på samme tid. Som vanlig er jeg fryktelig flink til å forklare hva jeg mener ICON_LAUGH

Edit: Opp bakken ja..
For å ha lik kadens og kraft på 29" måtte du valgt et lettere gir enn du ville hatt på 26". Noe sånt..

Redigert av Hoaas; 08/03/2017 12:30.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Øyvind V] #2387615 08/03/2017 12:28
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198
EiW Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198
Sitat: Øyvind V
Kommer man lenger må man vel også tilføre mer kraft?
Jada. Men det var jo ikke spørsmålet til TS ICON_SMILE

Redigert av EiW; 08/03/2017 12:28.
Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387616 08/03/2017 12:29
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Iselilja Offline OP
Avatar-ninja
OP Offline
Avatar-ninja
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Men syns det er tyngre å tråkke med rak rygg enn fremoverlent. Skulle tro at det er lettere å få tyngden over pedalen fremoverlent enn når man sitter rakt.

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: EiW] #2387617 08/03/2017 12:32
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Iselilja Offline OP
Avatar-ninja
OP Offline
Avatar-ninja
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Men er ikke kraft det samme som det du tråkker ned i pedalen? Gitt at man har lik kraft (samme gir og tråkkfrekvens) så koster det like mye, men man kommer lenger med 29"?

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: EiW] #2387619 08/03/2017 12:36
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: EiW
Sitat: Øyvind V
Kommer man lenger må man vel også tilføre mer kraft?
Jada. Men det var jo ikke spørsmålet til TS ICON_SMILE

Neida, men når begynte vi med å avslutte diskusjoner etter at TS hadde fått svar? ICON_SMILE

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387622 08/03/2017 12:42
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: Iselilja
Men er ikke kraft det samme som det du tråkker ned i pedalen? Gitt at man har lik kraft (samme gir og tråkkfrekvens) så koster det like mye, men man kommer lenger med 29"?


Det er ikke så enkelt. Hadde du hatt 100" store hjul, ville du kommet enda lenger. Med lik utveksling og kadens sier det seg selv at du måtte tilført betraktelig mer kraft for å gjøre det.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387623 08/03/2017 12:43
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 622
R
Rexenes Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
R
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 622
Sitat: Iselilja
Men er ikke kraft det samme som det du tråkker ned i pedalen? Gitt at man har lik kraft (samme gir og tråkkfrekvens) så koster det like mye, men man kommer lenger med 29"?


Med lik kraft og gir klarer du ikke holde samme kadens på 29" som 26".


jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387625 08/03/2017 12:45
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Det er jo gjennomført utallige tester på dette, hva er raskest av 26, 650b og 29" osv. På grus, asfalt o.l. er det fryktelig lite forskjell i hvor raskt du kommer fram på lik kraft.
Forskjellen er at større hjul gir deg bedre flyt i terrenget, hjula klatrer bedre over stokk og stein, rett og slett.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Hoaas] #2387633 08/03/2017 12:57
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Hvis man ser rent teoretisk på dette spørsmålet vil det vel være slik at man sykler en lengre distanse jo mindre hjulene er (små hjul følger terrenget mens store ruller over).

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Øyvind V] #2387636 08/03/2017 13:12
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hehe, ja om vi trekker det ned i veldig liten skala, så vil det være resultatet, ja. Man merker i alle fall mer til hver bidige rot, hull og stein med mindre hjul, og det er klart det koster mer krefter å komme seg over de enn om man hadde hatt større hjul som ruller over de, heller enn ned i og på de.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387659 08/03/2017 14:08
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Sitat: Iselilja
Men er ikke kraft det samme som det du tråkker ned i pedalen? Gitt at man har lik kraft (samme gir og tråkkfrekvens) så koster det like mye, men man kommer lenger med 29"?


Om vi ser bare på drivverk og hjulstørrelse:
- samme gir og samme tråkkfrekvens både koster deg mer og bringer deg lenger framover på en 29'er en på 26"

Eller sagt på en annen måte: en gitt girutveksling, f.eks 32 tenner foran og 16 bak, er tyngre på en 29'er enn på 26"

Enkelt og greit fordi med 32 foran og 16 bak så går bakhjulet rundt to ganger for hver gang du drar pedalene rundt en gang.
Hvor langt du kommer på to hjulrotasjoner avhenger av hvor stort bakhjulet er.

I praktisk sykling må du dra inn andre effekter også, som at et mindre hjul tar en bittelitt lengre vei ved å gå ned i dumper som et større hjul ikke går ned i (men de effektene er nok mye mindre)






Redigert av Radival; 08/03/2017 14:11.
Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387666 08/03/2017 14:26
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
joerntp Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
Du bruker like mye energi på å sykle en viss avstand / tid uavhengig om sykkelen er 26 eller 29 tommer, sett bortfra vekt, luftmotstand, friksjon osv...

Hvis du f.eks tråkker med lik kraft og utveksling på 26 og 29 så kommer du like langt/tid men 29" hjulet roterer saktere.

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: joerntp] #2387696 08/03/2017 17:19
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Iselilja Offline OP
Avatar-ninja
OP Offline
Avatar-ninja
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,046
Akkurat det der skjønner jeg ikke, er ikke det selvmotsigende? Jeg får bare akseptere at jeg ikke skjønner det.

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387700 08/03/2017 17:46
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Dette kan gjøres komplisert, men det er unødvendig ICON_SMILE

Konklusjonen er at du i all hovedsak ikke får noe gratis ved å gå fra 26" til 29" hva gjelder påkrevd kraft pr. kilometer. Det kan forklares logisk og er bekreftet i praktiske tester, hvorav denne gjerne er best kjent.

Men som påpekt over, gir 29" deg bedre flyt i terrenget, hjula ruller lettere over hindringer som stokk og stein.

29" har etablert seg som den nye standarden for rask XC/rundbane/terrengsykling og blir stadig mer vanlig også for stisykling.

26" er i praksis foreldet og brukes kun på de rimeligste bruksmodellene og enkelte DH-sykler.

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387705 08/03/2017 17:57
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tar vi enkle tall og sier at du tråkker 100 watt for å sykle 24 km/t med en sykkel som har hjul med en hjulomkrets på nøyaktig 2 meter og sykkelen har en utveksling på 3:1

Kadansen blir:

24 km/t er lik 6.67 m/s
6.67 m/s : 2 meter er lik 3.34 omdreiinger per sekund
3.34 : 3 (utveksling) er lik 1.11 tråkk per sekund
kadans er lik 1.11 ganger 60 er lik 67.

Øker vi hjulomkretsen til 2.2 meter og skal ha likt for alt annet så skal vi fortsatt sykle 6.67 m/s (24 km/t), vi skal fortsatt tråkke 100 w, vi skal fortsatt ha en kadans på 67 tråkk i minuttet............
............ så er det én faktor igjen som vi kan gjøre noe med for å få det til og det er utvekslingen

6.67 m/s : 2.2 meter er lik 3.03 omdreiinger per sekund.
3.03 : X (ukjent utveksling) skal være lik 1.11 tråkk per sekund
Utvekslingen blir da til 3.03 : 1.11 er lik 2.73 : 1

Som du ser vil du sykle med en lettere utveksling med større hjul, du går ned fra 3:1 til 2.73 : 1

Quote:
Vil en person som tråkker på samme gir med samme frekvens komme lenger på en 29" enn på 26"?


Svaret er alt gitt, ja du kommer lenger på en 29". Men i praksis vil du på en 29" kjøre med en lettere utveksling og komme like langt fordi du ikke blir sterkere av å bytte til 29" hjul.

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387765 08/03/2017 20:49
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Loki Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859

Re: Sykkelfysikk - dumme spørsmål [Re: Iselilja] #2387802 08/03/2017 22:48
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Den subjektive opplevelse av hvordan en sykkel føles er jo definitivt viktig for om en trives på den og har med mye mer enn tall og formler å gjøre, jeg holder en knapp på at geometrien(akselavstand, overrørslengde, styrevinkel, rytters posisjon) er viktigere enn forskjell i dreimoment på hjula.. 29r`ns inntog har kanskje gjort at flere har en mer fornuftig geometri på sykkelen? Hva menes egentlig med "ruller bedre"?

Litt mattemagi om bevegelsesmengde (lineær +rotasjonell), de fleste som argumenterer analytisk ignorerer det faktum at sykkelen faktisk har en rytter...:
For en gitt hastighetsendring v1-v2:
W = int(F)ds == M/2*(v1^2 - v2^2) + mr(v1^2 + v2^2)
Det er gjort antakelse om en liten forskjell i totalvekt og hjulvekt, og 13" og 14" radius.

W(26) = M/2*(v1^2 - v2^2) + m*13"*0.0254*(v1^2 + v2^2)
W(29) = 1.01 M/2*(v1^2 - v2^2) + m*14"*0.0254*(v1^2 + v2^2)


W(26) = 85kg/2*(v1^2 - v2^2) + 0.9kg*13"*0.0254*(v1^2 + v2^2)
W(29) = 85.5kg/2(v1^2 - v2^2) + 1.2kg*14"*0.0254*(v1^2 + v2^2)

W(26) = (85kg/2 + + 0.9kg*13"*0.0254)*(v1^2 - v2^2)
W(29) = (85.5kg/2 + 1.2kg*14"*0.0254)*(v1^2 - v2^2)

W(26) = (42.5 + 0.29)kg*(v1^2 - v2^2) = 42.79kg * (v1^2 - v2^2)
W(29) = (42.75 + 0.42)kg*(v1^2 - v2^2) = 43.17kg * (v1^2 - v2^2)

s.a. W(26)/W(29) = 42.79/43.17 = 0.991, m.a.o. en minimal forskjell på 0.9%.
Å snakke om det statiske dreimomentet slik en gjør i reklamene og på butikk-kurs er helt meningsløst fordi det ikke bare er sykkelen som skal ta seg fram, men sykkel + rytter.

til glede for yngre lesere:
https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads....348#Post1002348


Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!

Moderator  support