2017: Disc eller ikke
|
2017: Disc eller ikke
#2384434
20/02/2017 10:05
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 815
Girona
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2015
Innlegg: 815 |
Kanskje utdebattert i 2016. Kanskje fortsatt mange som sitter på gjerdet. Uansett: relevant for meg. Vurderer ny doning til våren. Da i endurance-segmentet, for rolige langturer etc. Dette er vel da midt i målgruppen for skivebrems.
Men etter å ha hatt cyclocross med skiver, så har det oppstått en effekt jeg ikke var forberedt på: Jeg vegrer meg for å bytte/ta av hjulene. Det skal ingenting til før det oppstår subb/gnissing. Dermed kan jeg fort ende opp med mange minutters ekstraarbeid hver gang et hjul er satt på. Det er en hindring med tanke på transport av sykkel, sette den på rulle, bytte av dekk, etc.
Er dette noe som andre kjenner seg igjen i, eller er det bare jeg som er klønete/uheldig?
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384437
20/02/2017 10:10
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Får subbing i ny og ned jeg også. Ikke bare etter hjulskift, men som oftest etter lange nedkjøringer og i drittvær. Man lærer seg å leve med det ;-)
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384444
20/02/2017 10:31
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Subbingen du nevner oppstår enkelt sagt når hjulet (nav/skiver) ikke plasseres nøyaktig slik det var plassert da bremsene (kalipene/klossene) ble stilt inn. Ser at du vurderer ny sykkel. På nyere landeveissykler med skivebremser har man gjerne 1) hydrauliske bremser og 2) gjennomgående akslinger. Begge deler bidrar til å redusere problemet: - Hydrauliske bremser tilpasser seg og krever ikke samme grad av finjustering av klossene som mekaniske. - Gjennomgående akslinger sikrer at navet plasseres mer nøyaktig i ramme og gaffel enn hva som er tilfellet med tradisjonelle hurtigkoblinger. Om du bytter mellom to forskjellige hjulsett, kan man unngå behov for justering av bremser etter hjulbytte ved å bruke shims.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384450
20/02/2017 11:21
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Noen bremser har svært liten toleranse for selv ørsmå avvik i plassering av hjulet etter av/på, men det kan jo være du har litt å hente på bedre teknikk. Siden jeg faktisk har fått iallfall to sykler levert fra sykkelbutikker med hjul festet litt skjevt (og bremsene kalibrert strøkent etter feilplassert hjul), er det ikke bare amatører som kløner her  Jeg setter alltid sykkelen på bakken og lener meg over styre/sal når jeg fester QRen, slik at jeg sikrer at hjulet er presset helt og sikkert på plass og ikke beveger seg under strammingen.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384453
20/02/2017 11:38
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,326
Natier
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,326 |
Som flere er inne på er det forskjell fra brems til brems. Jeg har mekaniske skivebremser på CXŽn og hydrauliske på raceren. Vesentlig mere klaring på de hydrauliske og i praksis ikke noe broblem med subb. Heller ikke ved bytte mellom trenings og godhjulsettet er dette noe problem, men her kan det hende jeg har vært heldig.
Kan ikke skjønne at det er noe å lure på om du skal ha skivebrems - spesielt i endurance segmentet som du sikter deg inn på :-)
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384570
21/02/2017 09:05
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Med riktig montering, gjennomgående aksel og kvaliteten som man får med disse nye disc-monsterene som Venge, Roadmachine, S3, Aeroad, er subbing fremdeles et tema? I såfall blir det felgbrems livet ut...
Jeg kastet nesten min MTB på sjøen pga. skivebremsesubbing, på "gode" hydrauliske skiver. Selv etter bytte av QR og skiver subbet det etter hver nedbremsing og hjulbytte.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384575
21/02/2017 09:17
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 815
Girona
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2015
Innlegg: 815 |
Min CX har hydrauliske bremser, men ikke gjennomgående aksling. Klarer stort sett å justere skivene slik at det ikke subber, men det krever plunder og tid. Det er en ekstrajobb jeg er lite interessert i å måtte gjøre hver gang et hjul skal på. Det skjer ikke hver gang, men ofte nok til at jeg unngår å ta av hjulene annet enn når jeg virkelig må. Det er en litt uheldig egenskap på en racer.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384577
21/02/2017 09:23
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502 |
Samme hjulsettet av og på burde ikke resultere i subb. Hvis det gjør det likevel kan det hende det er skitt på stemplene som gjør at de går tregt inn igjen --> rens.
Bytte til annet hjulsett som resulterer i subb tar maks 1 minutt å fikse per brems. Er bare å løsne kalliperen, klemme inn hendelen (jeg pumper også noen ganger for sikkerhets skyld med hendelen først) og stramme skruene igjen til kalliperen. Litt og litt på hver skrue. Veldig enkelt.
Og så gjelder det naturligvis å ikke klemme på hendlene mens hjulet er av.
Men for all del: Gå for fullhydraulikk, ikke mekaniske.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: yolo]
#2384582
21/02/2017 09:57
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Med riktig montering, gjennomgående aksel og kvaliteten som man får med disse nye disc-monsterene som Venge, Roadmachine, S3, Aeroad, er subbing fremdeles et tema? I såfall blir det felgbrems livet ut.. Nei, la oss ikke overdrive  Om man er nøyaktig, er det i utgangspunktet ikke et problem. Har hatt både mekaniske og hydrauliske skivebremser på både cx og landeveissykkel, foruten terrengsykler, og ikke opplevd å måtte regulere kaliper eller klosser når jeg tar av og på samme hjul. Og jeg har ti tommeltotter! Gjelder bare å ha kaliper og klosser stilt riktig i utgangspunktet og deretter få satt hjulet riktig på plass. Som nevnt før, er utfordringen enda mindre med hydrauliske bremser og gjennomgående akslinger. Om man bytter mellom forskjellige hjul med forskjellige nav og evt. feste (6-punkts versus centerlock), må man som nevnt over ofte justere bremsene hver gang man bytter eller evt sette shims på et av hjulsettene én gang  Men det er ikke til å komme forbi at det er noe mer krevende enn bytte mellom hjulsett med felgbremser. Og det kreves noe mer vedlikehold. Og skiver kan bli skjeve. Og er som kjent livsfarlige kniver. Osv. 
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384596
21/02/2017 10:47
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Snakket akkurat med Gino van Oudenhove i går. Han er faktisk for skivebremser!!
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Sepeda]
#2384602
21/02/2017 11:20
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Og det kreves noe mer vedlikehold. Dette synes jeg er et vesentlig poeng når man har en del sykler som ikke blir brukt hyppig gjennom hele året. Hvis man må lufte alle bremser på vårparten på et par landeveissykler og et par terrengsykler, som har stått i kjelleren et halvt års tid, er det som en våt drøm å dra fram en landeveissykkel med felgbremser der alt er som da du satt den bort. Selv om det skulle ha gått to år. Sykkel på hytta eller leilighet i utlandet hvor bremsene må luftes før de årlige sommerukene. Hmm, hvor ofte lufter vi bremsene på bilen igjen?
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384603
21/02/2017 11:24
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Mer vedlikehold?
Hva slags myte er det? All den tid jeg har kjørt med skivebremser har jeg ikke opplevd mer vedlikehold, tvert i mot.
Krossykkelen går på fjerde året nå uten lufting. Den har gått mye, eneste jeg gjør er å bytte klosser og rense stempler.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: yolo]
#2384612
21/02/2017 11:52
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527 |
Jeg kastet nesten min MTB på sjøen pga. skivebremsesubbing, på "gode" hydrauliske skiver. Selv etter bytte av QR og skiver subbet det etter hver nedbremsing og hjulbytte.
Jeg hadde selv omtrent samme problem med Formula bremser - som var veldig thigte. Avid sine bremser er vel enda verre. Etter at jeg skiftet til Shimano XT ble det slutt med alt som heter subbing.De har nemlig god klarering mellom bremseskive og kloss....
Redigert av AGT; 21/02/2017 11:56.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Alpers]
#2384613
21/02/2017 11:55
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Mer vedlikehold? Hva slags myte er det? Jeg nevnte det jo sammen med at skiver er livsfarlige kniver  Enig at vedlikeholdet kan være minimalt.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Alpers]
#2384620
21/02/2017 13:09
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Krossykkelen går på fjerde året nå uten lufting. Den har gått mye, eneste jeg gjør er å bytte klosser og rense stempler.
Rense stempler uten å lufte? Jeg er uansett enig i at det ikke er mer vedlikehold med (hydrauliske) skivebremser enn felgbremser.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: aug11x]
#2384630
21/02/2017 14:01
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Krossykkelen går på fjerde året nå uten lufting. Den har gått mye, eneste jeg gjør er å bytte klosser og rense stempler.
Rense stempler uten å lufte? Jeg er uansett enig i at det ikke er mer vedlikehold med (hydrauliske) skivebremser enn felgbremser. Er normalen nå flere år mellom hver lufting?
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: aug11x]
#2384635
21/02/2017 14:14
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 832
spinat
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 832 |
Krossykkelen går på fjerde året nå uten lufting. Den har gått mye, eneste jeg gjør er å bytte klosser og rense stempler.
Rense stempler uten å lufte? Jeg er uansett enig i at det ikke er mer vedlikehold med (hydrauliske) skivebremser enn felgbremser. Jeg håper det er greit at jeg slenger inn et spørsmål her. I denne videoen vises det greit hvordan man renser stemplene: https://www.youtube.com/watch?v=swwA2PwCIAwMen han smører med silikongrease, og det har jeg ikke. Kan jeg bruke WD40 Lithiumfett? https://www.wd40specialist.com/products/white-lithium-grease/
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: spinat]
#2384652
21/02/2017 17:22
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Sepeda]
#2384653
21/02/2017 18:02
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Mer vedlikehold? Hva slags myte er det? Jeg nevnte det jo sammen med at skiver er livsfarlige kniver  Hehe.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: anonym22]
#2384654
21/02/2017 18:04
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Krossykkelen går på fjerde året nå uten lufting. Den har gått mye, eneste jeg gjør er å bytte klosser og rense stempler.
Rense stempler uten å lufte? Jeg er uansett enig i at det ikke er mer vedlikehold med (hydrauliske) skivebremser enn felgbremser. Er normalen nå flere år mellom hver lufting? Hva normalen er aner jeg ikke, men en vanlig skepsis er jo «jamen en må jo lufte bremsene hele tiden». Det har folk nemlig «hørt».
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384673
21/02/2017 19:39
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
På min tre år gamle ritt-terrengsykkel har jeg ennå ikke luftet skivebremsene. Gode skivebremser krever veldig sjelden lufting under normale forhold. Eneste vedlikeholdet jeg opplever med skivebremser på terrengsykkel er bytte av bremseklosser ved ujevne mellomrom - totalt 2-3 ganger i året. Tror dette vil være enda mindre på landeveissykkel der du sjelden sykler i gjørme til langt opp på felgen, og selvfølgelig bremser en del mindre på vanlig treningstur.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384684
21/02/2017 20:27
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846
iverta
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846 |
Shots fired. Ja, du skal ha disc, skal du ha ny racer nå, så skal du ha det. 160mm skiver og elektronisk giring. Det er vel ikke åpnet for disc hos hovedmafiaen enda, men vil tro 2018 bringer nytt der.. Cantilever er greit nok til å justere farten, men skal det tværstoppes, vel...
Jeg skulle aldri kjøpe racer, frem til april pro anno... Har jeg lyst på disc og elgir? Det er ikke fritt gitt.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Alpers]
#2384703
21/02/2017 22:21
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,853
Scottlized
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,853 |
Var du på Bikeshop i går? Jeg kom intetanende inn - fullt show:)
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384705
21/02/2017 22:33
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50
Kitz
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50 |
Men har man virkelig behov for skiver? Er det verdt litt ekstra vekt og kanskje litt kronglete hjulskift som noen sier? Kan man feks kjøre veldig mye fortere nedover fordi man har bedre bremser? Jeg er helt for skiver, men samtidig er det noe i meg som sier at det ikke hører hjemme på en racer. Jeg er kanskje litt gammeldags..
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384716
22/02/2017 07:47
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Hvor fort en kan kjøre nedover avhenger jo av hvor fort du trår og hvor mye watt du har, ikke hvor bra bremser du har  Men - du har en helt annen modulasjon med skivebremser, og en helt annen trygghetsfølelse. Det gjør at en slapper mer av på sykkelen, og sannsynligvis kjører fortere. En ting vi merket da vi var i Girona og syklet nå, var selvtilliten vi fikk nedover på regn. Vi visste at uansett når vi bremset, kunne vi stole på bremsene. Det kan en jo ikke akkurat med karbonhjul når det regner, der har en hele tiden hva-om-hvis-hvordan i bakhodet når det går fort nedover.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Alpers]
#2384735
22/02/2017 08:53
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
En ting vi merket da vi var i Girona og syklet nå, var selvtilliten vi fikk nedover på regn. Vi visste at uansett når vi bremset, kunne vi stole på bremsene. Det kan en jo ikke akkurat med karbonhjul når det regner, der har en hele tiden hva-om-hvis-hvordan i bakhodet når det går fort nedover.
Jepp, med felgbremser på karbonfelg i regn må du ofte varme opp og tørke felgen før det skjer noe særlig på bremsefronten. Da skjer det gjerne brått og hakkete, noe som ikke gir selvtillit. Med skiver er det god modulasjon og bremsekraft fra første tidel med trykk på hendelen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: spinat]
#2384817
22/02/2017 14:57
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 23
EcoRacer
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 23 |
Skivebremser krever ikke så veldig mye vedlikehold egentlig. Men å smøre stemplene er ikke nødvendig, og skader ofte mer en det hjelper. Når du bremser og stemplene beveger seg ut av kaliperen og mot klossene, så vrir pakningen som sitter på rundt stemplene seg litt. Når man slipper bremsehendelen så er det disse pakninger rund stempelene (Quad Seals) som drar stempelen tilbake til startposisjon med å vri seg tilbake på plass. (Piston Roll-back) Når man smører overflaten til stempelen så får disse pakninger ikke nok grep på stempelen for å kunne gjøre denne jobben riktig. Så du ender opp med stempler som beveger seg dårlig tilbake. Dårlig klaring, subbing, og problemer. Formula har for eksempel et aftermarked stempelkit til sine bremser som heter ECT. Her er disse Quad seals lagd av en litt stivere gummiblanding og overflate på stemplene er litt grovere enn på de standard stemplene. Det gjør at stemplene beveger seg lenger tilbake etter man har bremset. Veldig stor forskjell faktisk. Litt rart at de ikke har de standard på bremsene sine?! sikkert fordi Formula bremser har så bra klaring fra før.  har nå Shimano skivebremser på grusraceren/vintersykkelen, so far so good. Ingen problemer med subbing og klaring. (12mm aksling foran og bak hjelper masse) Får se om de overlever vinteren.
Redigert av EcoRacer; 22/02/2017 14:57.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384838
22/02/2017 17:20
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502 |
Det beste med skivebremser på raceren er selvsagt bedre bremseeffekt i regn og ikke minst når man kjører motbakke intervaller. Veldig kjekt med god modulasjon når man skal ned igjen for å kjøre det neste draget.
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Girona]
#2384864
22/02/2017 21:37
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50
Kitz
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50 |
Jeg ser alle poengene her og ser absolutt alle fordelene. (Prøver bare å overbevise meg selv om at jeg ikke trenger det.)
|
|
|
Re: 2017: Disc eller ikke
[Re: Kitz]
#2384876
23/02/2017 07:29
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Hver gang jeg ser for meg en Bianchi Specialissima med skivebremser blir jeg overbevist om at jeg ikke trenger skivebremser.  Men jeg ser alle fordelene, og kan egentlig ikke se at det er ulemper annet enn at det er en stor teknologiovergang. Kunne godt tenkt meg en Cdale SSevo himod disc DA Di2, med de DT Swiss-hjulene Alpers ikke vil ha, i tillegg til et mer ordinært hjulsett. Slangeløst skal det være, også med skiver.
|
|
|
|
|