Ustabil Stages eller skjevhet i tråkk?
|
Ustabil Stages eller skjevhet i tråkk?
26/01/2017 10:43
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har over litt tid nå slitt litt med noe jeg opplever som lavere effekt enn jeg bør ha på en del rulleøkter. Til tross for at jeg holder stabil tråkkfrekvens på samme gir, kan jeg oppleve store variasjoner i effekten som registreres fra Stages. Jeg mistenker at jeg kan ha litt skjevhet i tråkket, hvor jeg antar venstrebeinet yter litt lavere enn høyre. Likevel syns jeg at variasjoner på +-30w virker litt i meste laget. Kan det alternativt være noe i veien med Stagesenheten (Ultegra 6800)? Ekstremt frustrerende og demotiverende når effekten viser 8-10% lavere enn det som føles "riktig". Hører gjerne litt synspunkter fra forumet før jeg eventuelt oppsøker profesjonell hjelp, og er selvsagt åpen for å bli bedt om å ta meg en #5-bolle, men noe mer konstruktivt er ønskelig 
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
Re: Ustabil Stages eller skjevhet i tråkk?
[Re: Magnoos]
26/01/2017 10:53
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Skjer dette underveis i økten, eller er det litt vilkårlig? Husk å:
- kalibrer Stages med jevne mellomrom før økt - ha samme dekktrykk
Jeg har også opplevd underveis i økta at jeg må gire opp eller øke motstanden på rulla for å få samme watt fra Stages. Jeg antar det det skyldes at varmen i rulla gjør motstanden mindre. Dette er da an urgammel Tacx Satori.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
26/01/2017 11:31
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det er egentlig litt vilkårlig.
- Kan nok bli flinkere å huske kalibreringen ja - Er ganske påpasselig med dekktrykk (selv om dette i utgangspunktet bare er relevant i sammenligning mellom økter, ikke internt på samme økt)
Merker også en slakt avtagende motstand utover i økter som sykles med høyere effekt, men dette er i tillegg til variasjonene jeg snakker om. Kompenserer for rulles watt/temperatur-kurve ved å jekke opp kadensen et eller to tråkk/min. Har en Elite Qubo Fluid-rulle som vel er 4-5 år gammel.
|
|
|
26/01/2017 11:53
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ekstremt frustrerende og demotiverende når effekten viser 8-10% lavere enn det som føles "riktig". Det opplever jeg også. For min del tror jeg det skyldes en teknisk feil kalt dårlig form.
Anonym5
|
|
|
26/01/2017 12:07
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dårlig form kan selvsagt også være en faktor, men føler vel at du trekker den setningen ut av konteksten. Konteksten er at effekten sporadisk kan variere mellom f.eks. 290w og 320w gitt samme gir og tråkkfrekvens.
|
|
|
26/01/2017 12:09
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når jeg brukte stages ble det litt bingo hvor mye watt den viste. Jeg har skjev fordeling, på det verste 45/55 fordeling, men denne er høyst variabel om det er rolig, terskel, spurt eller o2 jeg trener. Har f.eks 50/50 på en typisk langtur, 47/53 rundt terskel og jeg har sett 42/58 på enkelte spurter. Det er klart at på 800w så utgjør det et tresifret antall watt i forskjell på beina.
Det kan være at du har et svakere venstreben, som blir mer sliten enn høyrebenet. Vi er ikke roboter med lik høyre og venstre side, det er jo bare å tenke på koordinasjon på armene dine og hvor stor forskjellen er der.
Men som en annen er inne på her, så varierer motstanden på rullene etterhvert som de blir skikkelig varme, fluid ruller er også noe utsatt for det om f.eks romtemperaturen øker utover økta osv. At du får lavere watt på lik kadens er garantert et tegn på det, ikke at venstrebenet blir svakere. F.eks er terskeløktene nå, med wattkrank, mye tyngre enn når jeg kjørte med rullewatt. Rett og slett fordi rulla mistet motstand utover økta, men rapportert watt fra rulla var lik. Wattkranken er derimot dønn ærlig..
Redigert av Hoaas; 26/01/2017 12:10.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
26/01/2017 12:32
|
Magnoos
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for synspunkter Hoaas. Jeg mistenker som sagt at fordelingen min er noe av forklaringen (kanskje hele?) på dette, og bør kanskje forsøke å få kartlagt dette. Så enkelt som å låne/kjøpe Vector/wattpedaler, eller oppsøke bikefit e.l. som kan også kan kartlegge skjevfordeling?
Jeg er inneforstått med et motstand fra rulla varierer med temperatur, men det er ikke forklaringen på problemet mitt, hvor effekten kan variere sporadisk med sekunders mellomrom. Dette gir seg jo utslag i en mye jevnere/glattere endring.
|
|
|
26/01/2017 12:56
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er du sikker på at du ikke har små dropouts fra stages da, som kan resultere i sporadisk rykk og napp i watten? Jeg hadde allerede kjørt FTP-test på wattbike før jeg kjøpte stages, når jeg fikk 30w lavere terskel med stages så skjønte jeg fort at fordelinga var skjev. Men opplevde aldri at watten hoppet mye opp og ned, utover det normale med wattmålere. En annen ting jeg har lest med stages, er at den sliter litt med målinger på rulle. Mulig det har noe med hvordan motstanden på rulla er, ikke godt å si. Jeg solgte min og kjøpte krank til samme pris, problem borte 
Redigert av Hoaas; 26/01/2017 12:56.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
|
|