Dieselforbud Oslo
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: sveinaa]
24/01/2017 11:42
|
Tex
Besatt
|
Besatt
De aller fleste kommer seg gjennom større kriser enn å ikke disponere bil. Absolutt. I de fleste år i menneskets historie har det ikke vært bil. Vi kunne levd uten elektrisitet også . Og telefon. Og internett. Osv. osv. Men hvorfor skulle vi gjøre det, da?
|
|
|
24/01/2017 11:44
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvorfor er jeg på tynn retorisk is nå? Utgangspunktet er at bilbruk må ned (og offentlig transport må opp.). Man er jo like egoistisk i sitt valg når man velger bil foran offentlig transport. Bilbruken må ned slik at spesielt buss kan bli et mye bedre alternativ uten at man må bygge 6 og 8 felts-veier.
Til syvende og sist er det ikke bilbruk som må reduseres, men forurensing. Hverken bilbruk eller forurensing reduseres av ditt ønske om at miljøvennlige biler ikke skal få avgiftslette. At kollektivtransport i mesteparten av Norge er et sorgens kapittel skyldes neppe dårlig kapasitet på veiene.
|
|
|
[Re: Tex]
24/01/2017 11:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hadde du tatt ansvar for egen kjøring så hadde du hjulpet alenemoren fra Rakkestad for da hadde det ikke vært nødvendig å detaljregulere bilbruk.
Hva i all verden er det du mener? Om flere hadde valgt offentlig-kommunikasjon og latt bilen stå så hadde i alle fall ikke jeg vært så rigid i mine meninger om dette. Når alle velger minste motstands vei så må det reguleres. Konsekvensen av det er jo at valgene til de late ødelegger for de som MÅ bruke bil 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
24/01/2017 11:46
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Min påstand: De aller fleste nordmenn hadde klart seg like bra dersom feks kemner'n hadde kommet og tauet bilen. Det hadde tatt en uke eller noe for å tilpasse seg, men etter det hadde det gått som smør. De aller fleste nordmenn har hytte i familien, dvs. tilgang til hytte. Dit er det ikke så lett å komme seg uten bil. Hvis du reiser dit to til fire helger i måneden, bruker du noen hundre timer ekstra i året hvis dette skal gjøres med leiebil eller bilkollektiv. Det er mange som ikke har hytte. For dem er det et dårlig argument at bil bør være billig slik at de som er mer privilegerte og har hytte kan komme seg til fjells eller sjøen. Kall gjerne transport til hytten brukskostnader. Å ha tilgang til hytte i Norge er ikke å være veldig priviligert. Det er over 400 000 hytter i Norge, og ganske mange deler på å bruke dem. I tillegg har man også DNT-hytter. Har du prøvd å komme deg til et alpinanlegg med familien vha. kollektivtransport? Det er iallfall timer av mitt liv jeg gjerne betaler og forurenser og whatnot for å slippe.
|
|
|
[Re: anonym22]
24/01/2017 11:49
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Har du prøvd å komme deg til et alpinanlegg med familien vha. kollektivtransport? Det er iallfall timer av mitt liv jeg gjerne betaler og forurenser og whatnot for å slippe.
Du TRENGER vel ikke å stå på ski? Og gjør du vel det så KLARER du vel å ha det litt kjipt for å oppnå det? Husk at vi har det alt for behagelig her i Norge!  Antar at jeg ikke trenger å henge noen smiley på dette for å markere sarkasmen? 
|
|
|
24/01/2017 11:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg misliker ikke at andre har fin bil, men jeg synes det er for billig med bil i Norge (bruk og innkjøp). Er det virkelig så mange som synes at egen bilbruk er optimal?
Videre synes jeg ikke at noen typer biler skal ha fordel i innkjøp (men gjerne i i drift). Mitt utgangspunkt er at flere må slutte å kjøre bil hele tiden fordi det er lettest. Men er det nødvendigvis så fornuftig at verditapet er den største andelen av kostnaden for å ha bil? Det er jo nærmest som et incentiv til å bruke den mest mulig når man først har kjøpt den. Hver biltur jeg vi tar i vår familie koster oss gjerne 2000 kroner i faste kostnader. En ganske gjennomsnittlig bil gir et verditap på 20-40 tusen i året. Mindre for de som kjøper seg en ti år gammel bil, selvsagt, og flerganger'n for de som kjøper seg kliss ny bil til 7-800 tusen eller mer. Er det så riktig av vi (som i sambo og jeg) som bruker bil svært lite, aldri på korte turer i rushen og fyller tanken ca. annenhver måned - altså har et ganske miljøvennlig bilforbruk, skal ha en totalkost på bilbruk ikke så langt fra de som kjører tre ganger så mye? Bilen vår er også et kompromiss. Vi valgte en tre år gammel Audi A4. Burde hatt en A6 for litt bedre plass til barneseter og bagasje, men forsaket noe da vi viste at parkert-prisen var 95 % av utgiftene for oss. Isolert sett er jeg enig med deg. Det blir bare utrolig vanskelig i praksis da de aller fleste bruker bilen langt mer en nødvendig. Per i dag mener jeg det er mer fornuftig å tvinge ned bilbruken slik at eksisterende veinett kan brukes av buss for å lage et konkurransedyktig alternativ uten at man må investere masse i infrastruktur.
|
|
|
[Re: Stein]
24/01/2017 11:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En 530dT koster fra ca. 490.000,- i Tyskland. Det er det den bilen koster. (Vet ikke hvilke andre avgifter som gjelder i Tyskland.) Inkl. merverdiavgift. I Norge koster den fra 711.000,-. 221.000,- mer i avgifter altså, som beregnes i stor grad på utslippene bilen genererer i bruk.
En mer miljøvennlig variant, som en plug in-hybrid, oppmuntrer staten oss til å kjøpe i stedet ved å frita den fra en stor del av disse avgiftene. Hvorfor er dette galt?
Mener du at man i stedet. f.eks. burde innføre en flat 30% avgift i tillegg til merverdiavgiften på ALLE biler? Hva skulle det tjene til?
Det ville om ikke annet medføre at det ble solgt vesentlig færre miljøvennlige biler og vesentlig flere miljøverstinger med stor motor og masse effekt.
Hvis noen argumenterer med tull, sludder og pølsevev her, tror jeg du finner han i speilet. Fordi billige biler uansett type ikke gir bedre forutsetninger for kollektivtransport. Så derfor mener jeg det er galt å gi fordeler til noen type biler.
|
|
|
24/01/2017 11:52
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
En 530dT koster fra ca. 490.000,- i Tyskland. Det er det den bilen koster. (Vet ikke hvilke andre avgifter som gjelder i Tyskland.) Inkl. merverdiavgift. I Norge koster den fra 711.000,-. 221.000,- mer i avgifter altså, som beregnes i stor grad på utslippene bilen genererer i bruk. Mener du 530d? Får ikke helt prisen på kr 711 000 til å stemme.
|
|
|
24/01/2017 11:54
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
En 530dT koster fra ca. 490.000,- i Tyskland. Det er det den bilen koster. (Vet ikke hvilke andre avgifter som gjelder i Tyskland.) Inkl. merverdiavgift. I Norge koster den fra 711.000,-. 221.000,- mer i avgifter altså, som beregnes i stor grad på utslippene bilen genererer i bruk.
En mer miljøvennlig variant, som en plug in-hybrid, oppmuntrer staten oss til å kjøpe i stedet ved å frita den fra en stor del av disse avgiftene. Hvorfor er dette galt?
Mener du at man i stedet. f.eks. burde innføre en flat 30% avgift i tillegg til merverdiavgiften på ALLE biler? Hva skulle det tjene til?
Det ville om ikke annet medføre at det ble solgt vesentlig færre miljøvennlige biler og vesentlig flere miljøverstinger med stor motor og masse effekt.
Hvis noen argumenterer med tull, sludder og pølsevev her, tror jeg du finner han i speilet. Fordi billige biler uansett type ikke gir bedre forutsetninger for kollektivtransport. Så derfor mener jeg det er galt å gi fordeler til noen type biler. Her må det være jeg som misforstår. Du mener vel virkelig ikke at det er samme om folk kjøper bil som forurenser mye vs. en som forurenser lite?
|
|
|
24/01/2017 11:56
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
de aller fleste bruker bilen langt mer en nødvendig. Sikkert, men hvem skal avgjøre hva som er nødvendig? Du? Per i dag mener jeg det er mer fornuftig å tvinge ned bilbruken slik at eksisterende veinett kan brukes av buss for å lage et konkurransedyktig alternativ uten at man må investere masse i infrastruktur. Jepp. Tvang er alltid flott. Eksisterende veinett er som sagt ikke det som stopper folk fra å bruke kollektivtransport. Innenfor ring 1 kan det kanskje være en delårsak, men ikke der de resterende 90% av befolkningen befinner seg. Det du kaller fornuft, kaller jeg ignorant, meningsløst overformynderi som ikke vil føre frem.
|
|
|
24/01/2017 11:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Min påstand: De aller fleste nordmenn hadde klart seg like bra dersom feks kemner'n hadde kommet og tauet bilen. Det hadde tatt en uke eller noe for å tilpasse seg, men etter det hadde det gått som smør. De aller fleste nordmenn har hytte i familien, dvs. tilgang til hytte. Dit er det ikke så lett å komme seg uten bil. Hvis du reiser dit to til fire helger i måneden, bruker du noen hundre timer ekstra i året hvis dette skal gjøres med leiebil eller bilkollektiv. Det er mange som ikke har hytte. For dem er det et dårlig argument at bil bør være billig slik at de som er mer privilegerte og har hytte kan komme seg til fjells eller sjøen. Kall gjerne transport til hytten brukskostnader. Å ha tilgang til hytte i Norge er ikke å være veldig priviligert. Det er over 400 000 hytter i Norge, og ganske mange deler på å bruke dem. I tillegg har man også DNT-hytter. Har du prøvd å komme deg til et alpinanlegg med familien vha. kollektivtransport? Det er iallfall timer av mitt liv jeg gjerne betaler og forurenser og whatnot for å slippe. Ja. Men mange bruker jo akkurat samme retorikk for å argumentere for at bil skal være billig? Avlaten (kostnaden) for å ha goder her i livet kan jo ikke beregnes ut fra totalbelastningen for samfunnet? Skal en hytte uten vann og strøm feks beregnes likt som et stort hyttetun med underjordisk garasjeanlegg og kilometer med varmekabel sløyfer.
|
|
|
[Re: Tex]
24/01/2017 11:58
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Mener du at det av den grunn bør bli dyrere å kjøpe boliger? Kanskje det er grunn til å bruke alternative materialer og metoder?
Anonym5
|
|
|
24/01/2017 11:58
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg misliker ikke at andre har fin bil, men jeg synes det er for billig med bil i Norge (bruk og innkjøp). Er det virkelig så mange som synes at egen bilbruk er optimal?
Videre synes jeg ikke at noen typer biler skal ha fordel i innkjøp (men gjerne i i drift). Mitt utgangspunkt er at flere må slutte å kjøre bil hele tiden fordi det er lettest. Men er det nødvendigvis så fornuftig at verditapet er den største andelen av kostnaden for å ha bil? Det er jo nærmest som et incentiv til å bruke den mest mulig når man først har kjøpt den. Hver biltur jeg vi tar i vår familie koster oss gjerne 2000 kroner i faste kostnader. En ganske gjennomsnittlig bil gir et verditap på 20-40 tusen i året. Mindre for de som kjøper seg en ti år gammel bil, selvsagt, og flerganger'n for de som kjøper seg kliss ny bil til 7-800 tusen eller mer. Er det så riktig av vi (som i sambo og jeg) som bruker bil svært lite, aldri på korte turer i rushen og fyller tanken ca. annenhver måned - altså har et ganske miljøvennlig bilforbruk, skal ha en totalkost på bilbruk ikke så langt fra de som kjører tre ganger så mye? Bilen vår er også et kompromiss. Vi valgte en tre år gammel Audi A4. Burde hatt en A6 for litt bedre plass til barneseter og bagasje, men forsaket noe da vi viste at parkert-prisen var 95 % av utgiftene for oss. Isolert sett er jeg enig med deg. Det blir bare utrolig vanskelig i praksis da de aller fleste bruker bilen langt mer en nødvendig. Per i dag mener jeg det er mer fornuftig å tvinge ned bilbruken slik at eksisterende veinett kan brukes av buss for å lage et konkurransedyktig alternativ uten at man må investere masse i infrastruktur. Man kan jo tvinge ned bilbruken ved å gjøre det svært dyrt å kjøre der det finnes alternativer, ikke like dyrt der det ikke finnes alternativer. I Oslo kunne ringveiene har ett felt kun for kollektiv og ett felt for andre. Da ville kollektivt kjapt blitt det raskeste for veldig mange i rushen. Og ganske lik tid for enda flere. I tillegg kunne det kostet skjorta i bompenger i rushen. Og så kunne miljøvennlige nye biler vært noe billigere, siden det faktisk ikke er noe særlig å ha et aktivt friluftsliv med familien uten å eie egen bil. Slik det er nå.
|
|
|
24/01/2017 11:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvis noen argumenterer med tull, sludder og pølsevev her, tror jeg du finner han i speilet. Fordi billige biler uansett type ikke gir bedre forutsetninger for kollektivtransport. Så derfor mener jeg det er galt å gi fordeler til noen type biler. Her må det være jeg som misforstår. Du mener vel virkelig ikke at det er samme om folk kjøper bil som forurenser mye vs. en som forurenser lite? Målet: færre biler på veien.
|
|
|
24/01/2017 12:01
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Her må det være jeg som misforstår. Du mener vel virkelig ikke at det er samme om folk kjøper bil som forurenser mye vs. en som forurenser lite?
Målet: færre biler på veien. Da må jo i tilfelle engangsavgiften økes på alle biler. Det er uansett ikke et argument mot differensiering, altså at noen type biler har lavere avgifter enn andre.
|
|
|
24/01/2017 12:03
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Vil ikke hjelpe. Det som vil skje da er at bilparken blir eldre, men like stor, som medfører økt forurensning.
|
|
|
24/01/2017 12:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det du kaller fornuft, kaller jeg ignorant, meningsløst overformynderi som ikke vil føre frem.
Vi er helt klar uenige. Men mener du at jeg diskvalifisert fra å diskutere? Jeg tror faktisk det er større sannsynlighet for at det går den veien jeg mener, i mer eller mindre grad, enn den veien du mener. Hva er best? Være ignorant eller leve i fornektelse?
|
|
|
[Re: GeirK]
24/01/2017 12:04
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Men slik er det jo for alle eiendeler som ikke er cash (bolig, bil, sykkel). Det fine med Kjos er jo at hans formue er lett å estimere og ikke minst omsettelig (innenfor rimelighetens grenser). Å kalle det pengebinge er jo litt feil, synes du verdibinge er bedre?
Kan du fortelle meg hvordan du mener at Kjos skal betale skatten sin? I praksis selger Kjos 0.2% av Norwegian hvert år for å betale formueskatten sin, og det er vel det samme hvermannsen hadde gjort om det manglet cash og en regning skal betales. Ser ikke at dette er noe å være sjokkert over eller klage på.
|
|
|
[Re: Iselilja]
24/01/2017 12:06
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Men mener du at jeg diskvalifisert fra å diskutere? Jeg tror faktisk det er større sannsynlighet for at det går den veien jeg mener, i mer eller mindre grad, enn den veien du mener. Hva er best? Være ignorant eller leve i fornektelse? Diskutér så mye du orker, du. Jeg tror også sannsynligheten er stor for at i Norge kommer man til å fortsette trenden med å tvinge gjennom (gjerne feilslåtte) adferdsendringer vha. straff, pisk og ubehag i stedet for med belønninger og bedre løsninger, ja.
|
|
|
24/01/2017 12:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Videre synes jeg ikke at noen typer biler skal ha fordel i innkjøp (men gjerne i i drift). Mitt utgangspunkt er at flere må slutte å kjøre bil hele tiden fordi det er lettest. Men er det nødvendigvis så fornuftig at verditapet er den største andelen av kostnaden for å ha bil? Det er jo nærmest som et incentiv til å bruke den mest mulig når man først har kjøpt den. Hver biltur jeg vi tar i vår familie koster oss gjerne 2000 kroner i faste kostnader. En ganske gjennomsnittlig bil gir et verditap på 20-40 tusen i året. Mindre for de som kjøper seg en ti år gammel bil, selvsagt, og flerganger'n for de som kjøper seg kliss ny bil til 7-800 tusen eller mer. Er det så riktig av vi (som i sambo og jeg) som bruker bil svært lite, aldri på korte turer i rushen og fyller tanken ca. annenhver måned - altså har et ganske miljøvennlig bilforbruk, skal ha en totalkost på bilbruk ikke så langt fra de som kjører tre ganger så mye? Bilen vår er også et kompromiss. Vi valgte en tre år gammel Audi A4. Burde hatt en A6 for litt bedre plass til barneseter og bagasje, men forsaket noe da vi viste at parkert-prisen var 95 % av utgiftene for oss. Isolert sett er jeg enig med deg. Det blir bare utrolig vanskelig i praksis da de aller fleste bruker bilen langt mer en nødvendig. Per i dag mener jeg det er mer fornuftig å tvinge ned bilbruken slik at eksisterende veinett kan brukes av buss for å lage et konkurransedyktig alternativ uten at man må investere masse i infrastruktur. Man kan jo tvinge ned bilbruken ved å gjøre det svært dyrt å kjøre der det finnes alternativer, ikke like dyrt der det ikke finnes alternativer. I Oslo kunne ringveiene har ett felt kun for kollektiv og ett felt for andre. Da ville kollektivt kjapt blitt det raskeste for veldig mange i rushen. Og ganske lik tid for enda flere. I tillegg kunne det kostet skjorta i bompenger i rushen. Og så kunne miljøvennlige nye biler vært noe billigere, siden det faktisk ikke er noe særlig å ha et aktivt friluftsliv med familien uten å eie egen bil. Slik det er nå. Vi er enig i mye. Men jeg er nok noe strengere hva gjelder biler man kunne ha billigere avgift på. Det måtte etter mitt syn a i alle fall bli det mange synes er biler som er for små.
|
|
|
24/01/2017 12:10
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Har du prøvd å komme deg til et alpinanlegg med familien vha. kollektivtransport? Det er iallfall timer av mitt liv jeg gjerne betaler og forurenser og whatnot for å slippe.
Du TRENGER vel ikke å stå på ski? Og gjør du vel det så KLARER du vel å ha det litt kjipt for å oppnå det? Husk at vi har det alt for behagelig her i Norge!  Antar at jeg ikke trenger å henge noen smiley på dette for å markere sarkasmen?  Jeg synes faktis det er tidkrevende nok å kjøre til et alpinalegg, skifte på meg støvlene osv., så av tidshensyn blir det langrenn, sykkel eller løping i 99 % av tilfellene. Men for en del år tilbake, som uetablert med nye slalomstøvler som måtte testes, tok jeg kollektivt fra byen til Wyller. Før Ruter etablerte det litt bedre tilbudet som kom for et par år siden så det slik ut: -buss fra st. hans haugen til sentrum -t-bane til voksenkollen -skibuss fra voksenkollen til tryvann -skifte til slalåmstøvler og låse inn sko, ski- og støvelbag -kjøre litt i barnebakkeliknende bakker i tryvann for å komme til -bindeleddsheisen som tar deg over til Wyller Dette tok vel et par timer hver vei. I retrospekt burde jeg tatt taxi. Et par kompiser hadde bil, det dro jeg nytte av til felles alpinturer, langrennsturer, sykkelturer (der man ville starte fra andre steder) osv. Erklærte i grunn at livet til de med bil var mye bedre.
|
|
|
24/01/2017 12:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men mener du at jeg diskvalifisert fra å diskutere? Jeg tror faktisk det er større sannsynlighet for at det går den veien jeg mener, i mer eller mindre grad, enn den veien du mener. Hva er best? Være ignorant eller leve i fornektelse? Diskutér så mye du orker, du. Jeg tror også sannsynligheten er stor for at i Norge kommer man til å fortsette trenden med å tvinge gjennom (gjerne feilslåtte) adferdsendringer vha. straff, pisk og ubehag i stedet for med belønninger og bedre løsninger, ja. Lurer jo litt på hva man evt. skal gjøre isteden? Når noe ikke er regulert gjør jo brorparten som de vil.
|
|
|
24/01/2017 12:12
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Min påstand: De aller fleste nordmenn hadde klart seg like bra dersom feks kemner'n hadde kommet og tauet bilen. Det hadde tatt en uke eller noe for å tilpasse seg, men etter det hadde det gått som smør. De aller fleste nordmenn har hytte i familien, dvs. tilgang til hytte. Dit er det ikke så lett å komme seg uten bil. Hvis du reiser dit to til fire helger i måneden, bruker du noen hundre timer ekstra i året hvis dette skal gjøres med leiebil eller bilkollektiv. Nå tror jeg at det er veldig få som har tilgang til hytte, som er der nesten hver eneste helg, hele året. Jeg er blant de "aller fleste" nordmenn som har tilgang til familiehytte. Er der en gang i året. Men la gå, la oss si at man reiser til hytta 30 ganger i året. Bruker man da rundt 10 timer på å skaffe seg bil hver eneste gang man skal til hytta? Høres veldig merkelig ut. Jeg ville brukt langt under en time på å bestille, hente og levere hytte-bil dersom jeg hadde trengt det.
|
|
|
24/01/2017 12:12
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Vil ikke hjelpe. Det som vil skje da er at bilparken blir eldre, men like stor, som medfører økt forurensning. Nei, til slutt ville folk gitt opp, med 3000 % moms på verkstedtjenester, 1,4 millioner i grunnpris på engangsavgiften osv.  Alt har en grense, selv betalingsviljen for unødvendig bilkjøring  .
|
|
|
[Re: Iselilja]
24/01/2017 12:14
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Du vet like godt som meg at regulering, som selvsagt er helt nødvendig for at samfunnet skal fungere, kan brukes i fornuftig og mindre fornuftig grad.
|
|
|
24/01/2017 12:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg var ikke klar over at det var mange steder man måtte bruke taxi. En ting som uansett er hevet over enhver tvil er at mennesket er meget tilpasningsdyktig. De aller fleste kommer seg gjennom større kriser enn å ikke disponere bil.
Du hadde med andre ord ikke tenkt igjennom utsagnet ditt. Hvorvidt man kommer seg igjennom kriser større enn ikke å eie bil, som feks tap av en ektefelle, er HELT irrelevant. Kan vi rett og slett avskrive din "tilpasser seg i løpet av en uke eller så" som noe du bablet ut om uten å ha tilstrekkelig kunnskap om.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Flex]
24/01/2017 12:15
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Min påstand: De aller fleste nordmenn hadde klart seg like bra dersom feks kemner'n hadde kommet og tauet bilen. Det hadde tatt en uke eller noe for å tilpasse seg, men etter det hadde det gått som smør. De aller fleste nordmenn har hytte i familien, dvs. tilgang til hytte. Dit er det ikke så lett å komme seg uten bil. Hvis du reiser dit to til fire helger i måneden, bruker du noen hundre timer ekstra i året hvis dette skal gjøres med leiebil eller bilkollektiv. Nå tror jeg at det er veldig få som har tilgang til hytte, som er der nesten hver eneste helg, hele året. Jeg er blant de "aller fleste" nordmenn som har tilgang til familiehytte. Er der en gang i året. Men la gå, la oss si at man reiser til hytta 30 ganger i året. Bruker man da rundt 10 timer på å skaffe seg bil hver eneste gang man skal til hytta? Høres veldig merkelig ut. Jeg ville brukt langt under en time på å bestille, hente og levere hytte-bil dersom jeg hadde trengt det. Hente bil, så hjem og pakke. Og samme når du kommer hjem. Det går neppe på én time i alle tilfeller (det tar deg fort vekk 45 min med kollektivt, vettu). Men blir kanskje ikke mer enn 100 timer i året da  .
|
|
|
24/01/2017 12:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Vil ikke hjelpe. Det som vil skje da er at bilparken blir eldre, men like stor, som medfører økt forurensning. Nei, til slutt ville folk gitt opp, med 3000 % moms på verkstedtjenester, 1,4 millioner i grunnpris på engangsavgiften osv.  Alt har en grense, selv betalingsviljen for unødvendig bilkjøring  . Ja, og da blir det som sveinaa sier, at den dagen du ike har råd til mat hvis du fyller bensin, lar du heller bilen stå. ..Men sånn vil i alle fall ikke jeg at vi skal ha det. Sannsynligvis ikke så mange andre heller.
|
|
|
24/01/2017 12:17
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Vil ikke hjelpe. Det som vil skje da er at bilparken blir eldre, men like stor, som medfører økt forurensning. Nei, til slutt ville folk gitt opp, med 3000 % moms på verkstedtjenester, 1,4 millioner i grunnpris på engangsavgiften osv.  Alt har en grense, selv betalingsviljen for unødvendig bilkjøring  . Ja, og da blir det som sveinaa sier, at den dagen du ike har råd til mat hvis du fyller bensin, lar du heller bilen stå. ..Men sånn vil i alle fall ikke jeg at vi skal ha det. Sannsynligvis ikke så mange andre heller. Jeg regner med at du skjønte at jeg heller ikke vil ha det sånn?
|
|
|
24/01/2017 12:18
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Vil ikke hjelpe. Det som vil skje da er at bilparken blir eldre, men like stor, som medfører økt forurensning. Nei, til slutt ville folk gitt opp, med 3000 % moms på verkstedtjenester, 1,4 millioner i grunnpris på engangsavgiften osv.  Alt har en grense, selv betalingsviljen for unødvendig bilkjøring  . Ja, og da blir det som sveinaa sier, at den dagen du ike har råd til mat hvis du fyller bensin, lar du heller bilen stå. ..Men sånn vil i alle fall ikke jeg at vi skal ha det. Sannsynligvis ikke så mange andre heller. Jeg regner med at du skjønte at jeg heller ikke vil ha det sånn? Jada. 
|
|
|
|
|