Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mekaniske skivebremser som fryser

Mekaniske skivebremser som fryser #2362688 10/11/2016 16:47
T
thorsan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei,

er det noen her som har erfaring med Promax MTD 160 mekaniske skivebremser og at de fryser når det blir kaldt?

Bakbremsen min spretter ikke tilbake etter man bremser. Er det vann som renner inn i strømpen ved kalipperen bak? Noen tips til å få tettet dette?

Re: Mekaniske skivebremser som fryser [Re: thorsan] #2362694 10/11/2016 17:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Noen tips fra krossforumet her.

Men oppgrader for all del til hydrauliske først som sist, i hvert fall om du har flatt styre ICON_SMILE

Re: Mekaniske skivebremser som fryser [Re: thorsan] #2362697 10/11/2016 17:10
T
thorsan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Har racer-styre, er ikke så lett å bytte.

Takk for tips

Re: Mekaniske skivebremser som fryser [Re: thorsan] #2375459 13/01/2017 15:24
T
treinha Offline
Fersking
Fersking
T
Jeg har slitt med det samme på TPR /HY bremser, og tror jeg har funnet en løsning som fungerer;

- Kjøp nytt bremsewire sett (rør og kabel). Dette er viktig, så du er HELT sikker på at det ikke ligger igjen noe fuktighet.
- Kjøp Shimano V-Brake Rubber Boot.
- Kjøp aquapaste eller lignende vannavstøtende fett .
- Krympeplast.

Bytt både wire og rør. Fyll v-brake rubber boot med fett og fest den mellom utgangen av ramma og til feste av wiren på bremsen. Smør på godt med fett mellom rubber boot, feste i ramma og feste på bremsekaliberen. Sett så på krympeplast for å lukke hele greia. Test at bremsen fungerer som ønsket etter at du har krympet plasten. Blir det for stramt, så prøv igjen.

Jeg har nå hatt noen rimelig våte turer og turer med mange nok blå på, uten at wiren min har fryst fast igjen. Før så frøys wiren fast ved den minste mengde fuktighet. Så får man bare håpe at det holder hele vinteren. Får man først fuktighet i wiren/røret, så er løpet kjørt.

Løsningen er enkel og langt billigere enn å bytte til hydraulisk ICON_SMILE

Moderator  support