Driver og lager et soverom i garasjen. Hvor mye isolasjon bør jeg ha i taket? Den "sitter fast" i huset. Skal legge varmekabler i gulvet, og det blir 30 cm med isolasjon i veggene.
Har du blitt kastet ut i garasjen?.. Pusset opp gammelt hus i sommer og da hadde vi 15cm av Glava extrema 32, ikke hatt noen veldig høye oppvarmingskostneder eller kaldt i huset men 15cm er helt klart lite, så har du plass til det doble uten att takhøyde blir kritisk så er det selvsagt mye mer energieffektivt. Viktigt å huske lufting også...
Det er ikke barebare å klaske på isolasjon. Duggpunkt må beregnes, du må legge fuktsperre, og det må være lufting mellom isolasjon og yttervegg (er ikke noen ekspert, men har fått litt drypp fra arkitektsamboer)
Veggene er klare, de er det snekker som har gjort. Fuktsperre er også kjøpt inn, jeg må egentlig vite hvor mye luft jeg skal ha over isolasjonen. Kan jo google, men det er hyggeligere her.
Vi hadde 50mm luftspalte rekommendert fra håntverkere, sen om man kan ha mindre enn dette tørr jeg ikke å si sikkert. Det finnes luftspaltplater som er laget for å ligge mellom her, det brukte vi og gjorde att vi enkelt var sikkred bra lufting.
Har slike "pappspalter" på en del av huset. Problemet er at de "buler" opp på midten etter en tid slik at det nesten blir tett. løste det med å legge en 50 mm list på midten.