Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 10 1 2 3 4 5 9 10

Diesel og bensin

Re: Diesel og bensin [Re: Rønnern] #2372805 03/01/2017 10:51
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Rønnern
Sitat: Stein

Ved at avgiftene på fossilt blir høyere, så blir de miljøvennlige alternativene billigere.

De blir billigere i forhold, ja.

Og det er jo det som er viktig for å få folk til å endre.

Der er jeg ekstremt og grunnleggende uenig. Å prøve å tvinge gjennom kjipere alternativer ved kun å gjøre de foretrukne alternativene folk velger i livene sine kjipere og vanskeligere er fullstendig middelaldersk.

Man burde i stedet gjøre de kjipe alternativene bedre enn de pr. i dag foretrukne ved å tilrettelegge og forbedre dem. Kollektrivtransporten her omkring er f.eks. en vits. For ikke å snakke om latterlig dyrt. Det samme gjelder sykkelveinettet og tilretteleggingen for jobbsykling på arbeidsplassene. Det er selvsagt mulig å bruke for spesielt interesserte, men er så upraktisk at det alltid blir valgt bort av nærmest alle som har muligheten.

Re: Diesel og bensin [Re: fredriks] #2372807 03/01/2017 10:55
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: fredriks
En biltur kostar nog ofta mer än vad man tror då man betalar den via försikring, kapital kostnad, verkstad och inte bara drivstoff.

Vanlig argument, men folk flest kommer i overskuelig fremtid til å ha behov for å eie en bil, så kollektivtransport må være merkbart billigere enn å bruke en bil man allerede eier, ikke iberegnet verditap, service, forsikringer, årsavgift, etc. for å bli interessant. Folk kommer til å ha biler, men samfunnet må gjerne jobbe for å lokke dem til å la den stå hjemme i større grad.

Re: Diesel og bensin [Re: Rønnern] #2372811 03/01/2017 11:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Til og med gratis kollektivtrafikk vil nok ha en liten effekt på folks bilbruk...

Ikke hvis det hadde vært billig OG praktisk. Hvis det hadde gått en femkroners buss mellom under 500m fra hjemmet og under 500m fra arbeidsplassen min en gang hvert kvarter, f.eks, hadde jeg selvsagt brukt den.

Sånn det er nå, koster det flerogførti kroner hver vei, med en buss som går under en gang i timen, inkludert et bussbytte, over en avstand på under 6Km med bysentrum i midten, og da er det 1Km å gå i jobb-enden. Har man flaks med korresponderende busser, kan turen være gjort på et kvarter, men med uflaks med tiimingen, kan det gå en time. Ikke inkludert gåturene i hver ende.

Kollektivt er rett og slett ikke et brukbart alternativ. Tilbudet er for dårlig og for dyrt, og det er DEN enden av problemet som burde tas tak i.

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372812 03/01/2017 11:04
sveinaa Offline
More than words
More than words
@Stein
Her bommer du. De aller fleste setter sin egen tid så høyt i verdi at det å vente på buss/tog blir så "dyrt" at bil blir "billig". Jeg er helt enig i at tilbudet burde være bedre og billigere, men ingen av de delene betyr så mye.

Trekker man inn gevinsten "folkehelsen" får om flere hadde beveget seg feks 2x20 min også, så kunne sikkert kostnadene rundt bilbruk blitt skrudd skyhøyt og allikevel vært akseptabelt.

Som en fotnote: Det blir jo interessant når kinesere og indere (pluss alle afrikanere) skal bruke bilen slik som vi gjør i Norge.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372816 03/01/2017 11:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Du kan være uenig så mye du vil. Hvis man ikke har flaks med hvor man bor og jobber, eller har bosatt seg nettopp med tanke på kollektivtransport, er kollektivtransport så upraktisk, tidkrevende og dyrt at det faller på sin egen urimelighet.

Å tvinge Ola Nordmann til å endre hele sitt levesett med straff, er et ekstremt mye lengre lerret å bleke enn å faktisk tilby et tilrettelagt og attraktivt kollektivtransport-tilbud.

Selvsagt er folkehelsa et tema, men den er en rasling med sabelen som ikke hjelper nevneverdig. Man må gjøre det attraktivt nok å reise kollektivt til at folk foretrekker det. Ikke jævlig nok å bruke bil til at folk tvinges til å la være. ...Hvilket uansett ikke nytter.

Re: Diesel og bensin [Re: sveinaa] #2372819 03/01/2017 11:21
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: sveinaa
Du har kanskje rett. Jeg tror allikevel ikke alle på "bygda" har like behov for bilen "hele" tiden? Eller er det bare i sentrale strøk at uvanen med å kjøre ungene både hit og dit har kommet?

Hvordan kan man si at det er en uvane?

Jeg ser ikke på det som en uvane å holde på med svømming med mine 2 barn til tross for at svømmehallen er 14 km unna hjemmet.

Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372821 03/01/2017 11:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Du tar feil. Det er "dørstokk-mila" som er lang. Pluss at det av helt naturlige årsaker er mindre "digg" å reise kollektivt. For å få kollektiv transport som gjenspeiler dine ønsker så må man bli statsråd og få offentlig betalt privatsjåfør. Det er jo utopi å tro at et avslag på kr 1000-2000,- på månedskortet vil få ola dunk til å løpe å kjøpe. Mange ville nok kjøpt men brukt bilen når det passet seg best ICON_WINK

Re: Diesel og bensin [Re: Syklist1] #2372822 03/01/2017 11:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Syklist1
Du har kanskje rett. Jeg tror allikevel ikke alle på "bygda" har like behov for bilen "hele" tiden? Eller er det bare i sentrale strøk at uvanen med å kjøre ungene både hit og dit har kommet?

Jeg ser ikke på det som en uvane å holde på med svømming med mine 2 barn til tross for at svømmehallen er 14 km unna hjemmet.

Ønsker du å diskutere dette utifra dine subjektive valg så vil du alltid rettferdiggjøre din bilbruk.

Jeg var mer interessert i om det bare er i tettbygde strøk utrolig mange barn blir kjørt til feks skolen?

Redigert av sveinaa; 03/01/2017 11:28.

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372823 03/01/2017 11:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hur länge är barnehagen och SFO öppet i resten av landet? För mig är de öppna 9.30 och 9.15 så en förelder kan inte både lämna och henta barnen och vara på jobb 8 timmar hvis de brukar mer än ca 30 min en vei på pendling.

Hvis man har barn som man inte vill ha väldigt länge i barnehagen och som också har aktiviteter på kvällarna så är det ju förstårligt att folk välger ett snabbt alternativ för transport jämfört med ett tregt.

Så väldigt mycket tid har man ju inte.

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372824 03/01/2017 11:31
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nå må det jo satses ordentlig på kollektivtransport på bekostning av privatbil for at kollektivtransporten skal kunne bli god nok. Litt ulikt hva man kan få til i store byer vs. mindre byer vs. små tettsteder. At folk kjører bil på små steder i Norge har ingen betydning for miljøet uansett.

I Oslo kunne man fått bort alle som ikke må kjøre bil i rushen, dvs. størsteandelen, f.eks. ved enorme bompenger e.l. Med 50 % eller mer (80 % burde også gå greit, knapt noen som må kjøre bil) av bilene vekk, kunne kollektivtransporten fått fri bane og gått med ca. ett minutts mellomrom. Da kunne det også vært brukt langt flere minibusser med masse ulike ruter. Da ville alle kommet vesentlig kjappere fram med buss enn de gjør med bil nå, siden det ikke ville vært kø/rush lenger. Om 5-10-15 års tid har vi vel i tillegg selvkjørende biler som kjører rundt som man kan sette seg i og så kjører den dit man skal.

Å få bra nok kollektivtransport i byer med ca. 10 000 innbyggere bør også gå helt fint. Selv på langt mindre steder så kjører faktisk langt på vei de fleste mye av den samme veien til de samme arbeidsplassentrene, så mye er mulig der også. Men ikke særlig viktig.

Neste generasjon kommer ikke til å ha samme ønske om å eie egen bil, og da kan fort mye endres. Kunne vært plenty med bilkollektivbiler av ulike typer tilgjengelig i all gater de gangene man skal ha bil til hyttetur etc. Da slipper man å kjøre stor SUV med skiboks når man skal en liten tur aleine også, siden man kan velge seg en snerten GTE eller i3 i stedet.

Re: Diesel og bensin [Re: fredriks] #2372825 03/01/2017 11:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Hur länge är barnehagen och SFO öppet i resten av landet? För mig är de öppna 9.30 och 9.15 så en förelder kan inte både lämna och henta barnen och vara på jobb 8 timmar hvis de brukar mer än ca 30 min en vei på pendling.

Hvis man har barn som man inte vill ha väldigt länge i barnehagen och som också har aktiviteter på kvällarna så är det ju förstårligt att folk välger ett snabbt alternativ för transport jämfört med ett tregt.

Så väldigt mycket tid har man ju inte.

Jeg mener ikke at det er galt å ta det valget, men konsekvensen av at veldig mange tar det valget (som i praksis blir å kjøre bil til jobb) er jo at myndighetene må ta aksjon dersom de ønsker å få ned bilbruken ICON_SMILE

Re: Diesel og bensin [Re: anonym22] #2372826 03/01/2017 11:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22

Neste generasjon kommer ikke til å ha samme ønske om å eie egen bil, og da kan fort mye endres. Kunne vært plenty med bilkollektivbiler av ulike typer tilgjengelig i all gater de gangene man skal ha bil til hyttetur etc. Da slipper man å kjøre stor SUV med skiboks når man skal en liten tur aleine også, siden man kan velge seg en snerten GTE eller i3 i stedet.

Er du helt sikker på at dette skjer i neste generasjon? Jeg stiller meg tvilende til det i alle fall. Bilhold og bilkjøring handler egentlig om egoisme og at man benytter sin rett til å velge selv ICON_SMILE

Re: Diesel og bensin [Re: anonym22] #2372833 03/01/2017 12:00
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Jeg kan strekke meg til å tro at enkelte former for bilkollektiv kan funke i Oslo, men ikke som noen drømmer og spår om. Ja, mange privatbiler står bom stille 95% av dagen, men alle brukes samtidig når de først er i bruk.

En kollektivbil ville nok funka dårlig når vi skal på hytta med enten 5 par slalomski, 2 brett, 5 par langrennski, bagasje til 5, 5 sykler, mat, vedsekker osv. Spesielt ettersom vi da måtte ha vekket 6-åringen kl 02:00 når det endelig var en ledig bil etter fredagsrushet, pluss at vi måtte gjøre den strøken når vi kom frem i tilfelle noen andre skulle ha den.

Da jeg var liten, kjørte vi aldri alene med foreldre på trening. Det var samkjøring, gjerne med en eller annen mor, og så mange unger det var plass til i bilen. Når vi var gamle nok til å krysse veien (12) syklet vi av egen, fri vilje, fordi det var sosialt og moro.

Eldstemann blant ungene fikk vi over på buss og sykkel når han var gammel nok for noen år siden - da var det absolutt null interesse for samkjøring til bandy- eller foppaltrening. Vi prøvde virkelig!
20 biler på tomgang som sto og ventet hver gang trening var slutt ganger antall lag i den treningshallen.
Sikkert nevnt det før, men jeg som ikke ha vært opptatt av sånt fikk helt mark.

Neste generasjon er latere - og etter hva jeg har sett, mer opptatt enn noen gang av å ha en stor, fjong bil å vise frem, fly til syden, kjøpe ny telefon to ganger i året, osv.

Re: Diesel og bensin [Re: sveinaa] #2372835 03/01/2017 12:01
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg skriver "kan". Det må jo kobles med politisk vilje til å satse på noe annet enn privatbilisme über alles.

Re: Diesel og bensin [Re: knutspeed] #2372837 03/01/2017 12:06
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: knutspeed
En kollektivbil ville nok funka dårlig når vi skal på hytta med enten 5 par slalomski, 2 brett, 5 par langrennski, bagasje til 5, 5 sykler, mat, vedsekker osv. Spesielt ettersom vi da måtte ha vekket 6-åringen kl 02:00 når det endelig var en ledig bil etter fredagsrushet, pluss at vi måtte gjøre den strøken når vi kom frem i tilfelle noen andre skulle ha den.
Om ikke du finner en passende bil vie bilkollektiv el.l., har du for eksempel Nabobil og GoMore. Der finner du sannsynligvis det aller meste av biler i nærheten av deg.

Re: Diesel og bensin [Re: knutspeed] #2372838 03/01/2017 12:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: knutspeed

Jeg kan strekke meg til å tro at enkelte former for bilkollektiv kan funke i Oslo, men ikke som noen drømmer og spår om. Ja, mange privatbiler står bom stille 95% av dagen, men alle brukes samtidig når de først er i bruk.

Nå baserer jo du dette på en marginal utbygging av bilkollektivordninger slik de er i dag. Det må jo selvsagt lages helt annerledes og ta høyde for at det er stort press i f.eks. påsken. Og kobles med mange andre omlegginger. Det er langt mer enn 5 % biler som står i helga og påsken også. Og ikke alle skal ha med seg alt mulig drass til hytta hele tida - stadig flere har jo faktisk dobbelt opp og det meste de trenger på hytta også. Hvis målet alltid er å finne begrensningene basert på situasjonen her og nå, framfor å arbeide fram løsninger - ja da blir løsningene omtrent så dårlige som det politikerne får til da.

Men altså, privatbilisme er i hovedsak et problem i rushen i store byer. Sånn ellers har verden et digert mangfold av verre miljøproblemer.

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372839 03/01/2017 12:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Litt mindre bastant, kanskje?

Nei, jeg tar ikke feil.

Jeg har sjekket litt mer, og busstilbudet er litt bedre enn jeg trodde, men likevel: La oss ta meg selv om morgenen som eksempel:

Alternativene mine for å komme til barnehagen og til jobb er altså:

Med bil:
13 minutter reisetid

Med buss:
59 minutter hvorav 40 er gåing. eller noen minutter lengre hvis jeg bytter buss halvveis til en som stopper litt nærmere jobben, og går litt kortere.

Bussene går ca. en gang i halvtimen i rushtiden.

Tilsvarende forskjell på ettermiddagen.

46 ekstra minutter er ganske verdifullt for meg om morgenen, og halvannen time bortkastet tid hver dag er helt uaktuelt. Det går ikke opp. Når løsningen i tillegg er så lite fleksibel mtp. tidspunkter og evt. ærender man trenger å gjøre, samt koster mange ganger drivstoffkostnaden av å kjøre bil, er valget udiskutabelt.

Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372840 03/01/2017 12:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Nei, jeg tar ikke feil.

Jeg har sjekket litt mer, og busstilbudet er litt bedre enn jeg trodde, men likevel: La oss ta meg selv om morgenen som eksempel:

Med bil:
13 minutter reisetid

Med buss:
59 minutter hvorav 40 er gåing. eller noen minutter lengre hvis jeg bytter buss halvveis til en som stopper litt nærmere jobben, og går litt kortere.

46 ekstra minutter er ganske verdifullt for meg om morgenen, og halvannen time bortkastet tid hver dag er helt uaktuelt. Det går ikke opp. Når løsningen i tillegg er så lite fleksibel mtp. tidspunkter og evt. ærender man trenger å gjøre, samt koster mange ganger drivstoffkostnaden av å kjøre bil, er valget udiskutabelt.
Med sykkel, da?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Diesel og bensin [Re: sveinaa] #2372841 03/01/2017 12:13
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Syklist1

Ønsker du å diskutere dette utifra dine subjektive valg så vil du alltid rettferdiggjøre din bilbruk.

Jeg var mer interessert i om det bare er i tettbygde strøk utrolig mange barn blir kjørt til feks skolen?

Det er tettbygde strøk som jeg beskriver. Utenom de større byene så er situasjonen også i tettbygde strøk den at mange er avhengig av bilen for å få timeplanen til å gå opp. I følge SSB så er tettbygd strøk >200 mennesker og normal avstand mellom hus <50 meter.

Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372842 03/01/2017 12:14
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nettopp. Dette bekrefter jo det at bilbruken må bli dyrere. I ditt tilfelle må de svi så mye økonomisk når du velger bilen at du ikke velger den. Du ville jo aldri valgt kollektivt uansett ICON_SMILE

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372843 03/01/2017 12:15
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Vi får redde klimaet i Noreg slik at vi kan selge pakketurar med fly til store mengder kinesarar slik at dei kan oppleve den friske lufta i Noreg ICON_TONGUE , eller selge norsk frisk luft til Kina ICON_WINK

http://www.dn.no/nyheter/2017/01/02/2046/Reiseliv/syvdobling-fra-kina

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ingenioerer-vil-selge-ren-fjelluft-fra-preikestolen/a/23765533/

Frå spøk til alvor: Har lite trua på at noko anna enn at løsninga er å forske/utvikle transportløsningar som forurensar mindre, utan at det går på bekostning av friheita vi har idag til å bevege seg... Å gi avkall på privatbilisme i Noreg som noko løsning virka veldig lite realistisk...

Redigert av TrondAM; 03/01/2017 12:16.
Re: Diesel og bensin [Re: anonym22] #2372844 03/01/2017 12:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg skriver "kan". Det må jo kobles med politisk vilje til å satse på noe annet enn privatbilisme über alles.

Nei. Du slår fast at de ikke vil ha samme ønske om å eie bil eller noe... Det er det jeg ikke tror på. Tipper at mange mange i ditt nærområde også i fremtiden vil kjøre, selv om literprisen ble både kr 25 og 30, når de skal til parkeringskjelleren i sentrum ICON_WINK

Re: Diesel og bensin [Re: TrondAM] #2372845 03/01/2017 12:18
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: TrondAM
Vi får redde klimaet i Noreg slik at vi kan selge pakketurar med fly til store mengder kinesarar slik at dei kan oppleve den friske lufta i Noreg ICON_TONGUE , eller selge norsk frisk luft til Kina ICON_WINK

http://www.dn.no/nyheter/2017/01/02/2046/Reiseliv/syvdobling-fra-kina

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimat...ing/a/10113416/

Frå spøk til alvor: Har lite trua på at noko anna enn at løsninga er å forske/utvikle transportløsningar som forurensar mindre, utan at det går på bekostning av friheita vi har idag til å bevege seg... Å gi avkall på privatbilisme i Noreg som noko løsning virka veldig lite realistisk...

For Norges del er det ingen spesiell grunn til å gi avkall på privatbilisme, annet enn i de største byene i rushen. Lokalforurensingen får man delvis bukt med med elbiler, men det blir jo stadig mer og mer rush, så løsningen må være færre biler slik at kollektivtransporten kan gå mer effekttivt - mer effekttivt enn privatbil i dag.

Re: Diesel og bensin [Re: baronKanon] #2372846 03/01/2017 12:20
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: baronKanon

Nei, jeg tar ikke feil.

Med bil:
13 minutter reisetid

Med buss:

Med sykkel, da?

Å sykle hjemmefra til jobben tar 15 minutter i gode forhold. Imidlertid er Jr. for liten til å sitte i sykkelhenger, så da måtte jeg ha gått med barnevogn frem og tilbake til barnehagen først, som tar 11 minutter hver vei. Dessuten har de bygget om kontoret i år for å få inn flere folk, så nå er det null garderobe (OK når det bare er 15 minutter, kanskje) og ingen som helst sykkelparkering. Pr. i dag er det ikke noe alternativ, men når arvingen blir stor nok til å sitte i henger og det kanskje blir ny sykkelparkering på jobben, er det et alternativ. Det vil kanskje legge på 10-15 minutter i reisetid ift. å sykle rett til jobb.

Imidlertid kommer mesteparten av de som kjører bil til jobben ikke til å bytte til sykkel uansett hvor dyrt det blir å kjøre bil, og mange de som kan tenkes å sykle til jobb, trenger også en del tilrettelegging for å gjøre det mindre upraktisk/ubekvemt slik trafikken og veiene er har i dag.

Re: Diesel og bensin [Re: sveinaa] #2372847 03/01/2017 12:21
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Nettopp. Dette bekrefter jo det at bilbruken må bli dyrere. I ditt tilfelle må de svi så mye økonomisk når du velger bilen at du ikke velger den. Du ville jo aldri valgt kollektivt uansett ICON_SMILE

Om bil blir så vanvittig dyrt at det virkelig svir snur man jo fort om på argumentasjonen. Så lenge bil er så billig som det er i dag er det veldig enkelt å rettferdiggjøre at den brukes ved å peke på at den tar mindre tid enn buss, at den er praktisk når man skal på hytta, at man slipper å sitte sammen med fremmede mennesker osv.

Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372848 03/01/2017 12:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nå er det jo ikke sånn at grunnen til at det er rush i Oslo skyldes at folk kjører ungene sine til barnehagen. Det skyldes at folk kjører aleine til jobb for å spare tid for sin egen del. Barnehagebarn er et femprosentsargument.

Re: Diesel og bensin [Re: sveinaa] #2372849 03/01/2017 12:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Så da skal jeg ikke ha råd til å bruke bil, som gjør at hverdagen til familien min blir ødelagt. Jeg ønsker ikke et slikt fascistregime, i alle fall.

Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372850 03/01/2017 12:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Imidlertid er Jr. for liten til å sitte i sykkelhenger, så da måtte jeg ha gått med barnevogn frem og tilbake til barnehagen først, som tar 11 minutter hver vei.

Jr. går i barnehage, men er for liten for henger? Du leter virkelig etter gode argumenter for å velge bilen nå ICON_WINK

Så da skal jeg ikke ha råd til å bruke bil, som gjør at hverdagen til familien min blir ødelagt.

Seriøst? Er hverdagen 100 % avhengig av bilen?

Redigert av Øyvind V; 03/01/2017 12:24.
Re: Diesel og bensin [Re: TrondAM] #2372852 03/01/2017 12:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: TrondAM

Trur dette fort kan bli en bjørnetjeneste. Hvorfor skal nordmannen ha denne friheten mens afrikaneren, inderen og kineseren ikke skal ha den? Finnes det ett godt argument for at nordmenn skal ha større rettigheter til frihet?

Re: Diesel og bensin [Re: anonym22] #2372853 03/01/2017 12:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Nå er det jo ikke sånn at grunnen til at det er rush i Oslo skyldes at folk kjører ungene sine til barnehagen. Det skyldes at folk kjører aleine til jobb for å spare tid for sin egen del. Barnehagebarn er et femprosentsargument.

Sikkert, men mange bruker nok bilen til jobb samtidig som de slipper av unger i barnehagen, på skolen og ønsker friheten til å gjøre ærender på vei hjem.

Side 3 av 10 1 2 3 4 5 9 10

Moderator  support