Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 10 1 2 3 4 9 10

Diesel og bensin

Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372746 03/01/2017 08:28
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: Stein
Det er ikke avgifter som er måten å få oss til å kjøre mindre. De miljøvennlige alternativene må gjøres bedre, billigere og lettere tilgjengelig.

Ved at avgiftene på fossilt blir høyere, så blir de miljøvennlige alternativene billigere.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372751 03/01/2017 08:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det er ikke avgifter som er måten å få oss til å kjøre mindre. De miljøvennlige alternativene må gjøres bedre, billigere og lettere tilgjengelig.

Hvilke alternativer tenker du på? Elbilene er billigere, bedre og veldig lett tilgjengelige. Litt FOR tilgjengelige kanskje, siden biltrafikken øker (her i Trondheim i hvert fall). Det er feil vei av ønsket utvikling, og nå plukker man bort godene for elbilene for å bremse den. Man gjør det altså dyrere med de miljøvennlige alternativene.

Men enig i tankegangen. Vet ikke hvilke alternativer vi har, men alt som ikke handler om bilkjøring (inkl. el) må gjøres så bra og så enkelt at det blir det naturlige valget for folk. Uavhengig av økonomi/pris, egentlig.

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372752 03/01/2017 08:35
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Enig, den atferden viser at kostnad ikke er noen avgjørende faktor for bilkjøring. Da har tydeligvis folk flest råd til å betale for svineriet sitt.
Men, for å gjøre et lite forsøk på sette meg inn dieselfolkets frustrasjoner kan jeg skjønne at folk flest har problemer med å respektere sånn bruk av pisk, det er ikke god politikk å gjøre det vanskeligere for folk uten å tilby alternativer. Men, det er faktisk så langt jeg gidder å bruke energi på å ha sympati med diesel forgifta egoister.
Midt opp i denne tåka er det synd Ruter skrur opp takstene, rutetilbudet blir dårligere i Bærum, det er sikkert tilsvarende forhold andre steder.
Videre kan jeg ikke helt forstå at transport næringen klager så innmari, de legger bare på prisen på sine tjenester og får dekket utgiftene sine likevel. Hadde de ikke prispåslaget klart når avgiftene ble innført, har de ikke fulgt med i timen.

Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372754 03/01/2017 08:42
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ket
skulle vært interessant å se reaksjonen blant folk om prisen økte med 10kr/l, da det mulig er lettere å akseptere at endringen har en hensikt.

Alle hadde kjørt like mye, men klaget en stund.
Nja... En økning på 10 kr hadde nok vært en "eye opener" for en god del, ville jeg tro. Men ja, hylekoret hadde nok overdøvd Sylvi sitt...
Nå er jo et av de beste miljøvennlige alternativer (sykkelen) både bra, billig og lett tilgjengelig. Men det hjelper ikke så lenge mange mener det er fryktelig farlig å bevege seg... Men nå kan det hende at ting bedrer seg litt med elsyklenes inntog.

Re: Diesel og bensin [Re: Øyvind V] #2372757 03/01/2017 08:48
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Hvilke alternativer tenker du på? Elbilene er billigere, bedre og veldig lett tilgjengelige. Litt FOR tilgjengelige kanskje, siden biltrafikken øker (her i Trondheim i hvert fall). Det er feil vei av ønsket utvikling, og nå plukker man bort godene for elbilene for å bremse den. Man gjør det altså dyrere med de miljøvennlige alternativene.

Men enig i tankegangen. Vet ikke hvilke alternativer vi har, men alt som ikke handler om bilkjøring (inkl. el) må gjøres så bra og så enkelt at det blir det naturlige valget for folk. Uavhengig av økonomi/pris, egentlig.

Da jeg kikka ut vinduet mot Kvinne/Barn-senteret på St. Olav i går, var veggen som bruker å være fullparkert av elbiler plutselig veldig tom sammenlignet med hvordan den bruker å være. Så avgifter virker nå å ha en viss effekt, selv om det kan bli interessant å se hvordan dette funker over tid.

Per B.
Re: Diesel og bensin [Re: perbl] #2372761 03/01/2017 09:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Gjorde samme observasjon utenfor jobb i midtbyen i går. Massevis av ledige plasser, plasser som før har vært opptatt av elbiler.

Har faktisk hørt folk ved St. Olav si at de slutta og sykle da de kunne parkere gratisk med elbil der. Håper de greier å snu om andre veien også, og gå tilbake til sykling nå som de må betale.

Re: Diesel og bensin [Re: Flex] #2372764 03/01/2017 09:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Flex
Nå er jo et av de beste miljøvennlige alternativer (sykkelen) både bra, billig og lett tilgjengelig.

Nja, jag tror att både strul med logistik som möjlighet till att skifte kläder och ta med sig kläder och tidsbruk är problem för sykkel. El-syklar kan dock ändra på detta en hel del.

Inte så väldigt praktiskt att ta sykkeln längre än kanske några km en dag som idag för att göra ärenden inne i byen. I trondheim är det väl också så att bil oftast är rätt mycket raskare än sykkel.

Re: Diesel og bensin [Re: Øyvind V] #2372765 03/01/2017 09:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Gjorde samme observasjon utenfor jobb i midtbyen i går. Massevis av ledige plasser, plasser som før har vært opptatt av elbiler.

Har faktisk hørt folk ved St. Olav si at de slutta og sykle da de kunne parkere gratisk med elbil der. Håper de greier å snu om andre veien også, og gå tilbake til sykling nå som de må betale.

Dette adresserer vel egentlig utfordringen. Når så mange har råd til å kjøpe seg en "dyr" elbil (i tillegg til vanlig bil) for å få et enklere liv med litt lavere løpende kostnader så er velstanden ganske stor. Isolert sett blir ikke drivstoffprisene et "reelt" problem før folk flest før må ta valg i hverdagen som ender med at man kjører mindre (at man må velge at bilen står for å få råd til noe annet.). Den største vitsen i tettbygde strøk er jo at alle må kjøre til jobb (Rettferdiggjøres ofte av at min fritid er så verdifull at jeg ikke har tid til å ta offentlig.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372766 03/01/2017 09:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Förövrigt tycker jag att det är bättre med avgifte på drivstoff än fasta avgifter vid köp och ägande av bil. Avgifter på drivstoff kan iallafall medföra att folk kör mindre.

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372772 03/01/2017 09:26
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Da jeg så dagsrevyen i går klaget hylekoret over økte drivstoffutgifter, det virket som om de ikke har registrert at fordeling av avgiftene er lagt om og at de vil få lavere faste utgifter på bekostning av økte løpende utgifter.
Det er utrolig hvor mye bilkjøring har å si for folk, det skal være allemannsrett å svine til og synes det begynner å ta form som våpen debatten i USA.
Disse diesel tåkelagte egoistene er sikkert tilhengere av røykeloven, går på treningssenter for å vise at de har en sunn livsstil

Re: Diesel og bensin [Re: ket] #2372773 03/01/2017 09:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Disse diesel tåkelagte egoistene er sikkert tilhengere av røykeloven, går på treningssenter for å vise at de har en sunn livsstil
Du mener KJØRER den kilometeren det er til treningssenteret ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Diesel og bensin [Re: ket] #2372774 03/01/2017 09:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Folk generellt klagar på ökning i priser rätt oberoende av hur stor kostnaden faktiskt är. Jag tror att det är lika mycket klagomål på höga drivstoff priser i USA som det är här trots att priset väl är en 1/4 del eller något sånt.

Re: Diesel og bensin [Re: fredriks] #2372775 03/01/2017 09:32
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
[quote=Flex] I trondheim är det väl också så att bil oftast är rätt mycket raskare än sykkel.

Nja, det beror nok på flere ting. Selv om jeg bor 15 km fra kontoret i byen så sykler jeg på sommeren like raskt til kontoret som om jeg skulle kjørt bil, selv uten å bli svett. Skal jeg dog klare det samme hjemover så blir jeg både svett og sliten, da jeg som nok de fleste med jobb i sentrum har mest nedover til jobb. ICON_SMILE

Hadde jeg bodd halve distansen til byen hadde jeg spart en del transporttid med sykkel, begge veier.

Re: Diesel og bensin [Re: fredriks] #2372776 03/01/2017 09:32
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Flex
Nå er jo et av de beste miljøvennlige alternativer (sykkelen) både bra, billig og lett tilgjengelig.

Nja, jag tror att både strul med logistik som möjlighet till att skifte kläder och ta med sig kläder och tidsbruk är problem för sykkel. El-syklar kan dock ändra på detta en hel del.
Jepp, det er nok et problem for en del. Selv har jeg aldri hatt noe problem med dette (har tilgang på en dusj og et par klesskift liggende på jobb). Men ja, elsykler gjør nok sykling tilgjengelig for langt flere.
Inte så väldigt praktiskt att ta sykkeln längre än kanske några km en dag som idag för att göra ärenden inne i byen. I trondheim är det väl också så att bil oftast är rätt mycket raskare än sykkel.
Det tar nok ofte lenger tid, ja (spesielt på dager som i dag, men slikt vær er det ikke mange dager i løpet av året). Det kommer litt an på hvor man bor. For min del (som må over Sluppenbrua), så går det ofte raskere å sykle hjem enn å ta bilen.

Det kommer litt an på hvordan man regner på det. Jeg ser på bilkjøring som "bortkastet tid". Det samme gjør jeg ikke med sykling, da det har (i hvert fall en liten) treningseffekt, og jeg (stort sett) synes det er mye hyggeligere å sykle til jobben enn å stå og stampe i kø med bil. Men jeg går nok ut ifra at de færreste tenker som meg ICON_SMILE

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372777 03/01/2017 09:34
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Anekdote fra like før jul:

Jeg har ofte hjemmekontor, men må til byen eller på Gløshaugen i møter en gang i blant.

Sist gang valgte jeg å ta bussen. Det gikk som smurt nedover til Gløshaugen.

Så skulle jeg hjem igjen. Jeg gikk fra Gløshaugen ned mot Holtermannsveien, da jeg så bussen komme nede ved Samfundet. Jeg trykte frenetisk på grønn-mann-knappen for å få mulighet til å krysse de 4 feltene for å komme over på andre siden av gaten. Antakeligvis er det bussprioriteringssystemet i signalanleggene som gjorde at fotgjengerne aldri fikk grønn mann; det grønne lyset ventet på bussen som skulle komme.

Rett etter at bussen hadde passert fikk jeg grønn mann. Da rakk jeg akkurat å komme opp på siden av bussen før sjåføren blinket seg ut og kjørte av gårde.

Javel. Da blir det neste buss.

Etter et kvarters tid kommer neste buss til Flatåsen. Problemet er bare det at i stedet for "6", står det "6A" over frontruta. På avstand tror jeg at det står "66", siden det er to siffer. Når jeg ser at det står "6A", er det for sent å få stoppet bussen. Sjåføren ser på min utstrakte og vinkende hånd, men syntes tydeligvis at jeg burde vinket tidligere. Forsåvidt sant.

Jeg ringer hjem og sier at jeg ikke rekker middagen. Joda, sier kona: Etter 6A skal det komme en 6'er rett etterpå.

Men 6'eren kommer ikke. Selv om det står på infotavla at den skal komme. Bussen finnes ikke.

Jeg får ta neste. Men da er intervallet selvsagt dobbelt så langt, så det blir en god stund å vente. Flaks at jeg tok på meg tynnjakke og droppet lua for å unngå å ødelegge sveisen til møtet.

Etter 20 minutter, før oppsatt tid, men uten at det kommer opp på sanntidstavla, kommer det plutselig en 6'er. Den finnes ikke på app'en og ikke noen annen plass.

Sender melding hjem: Er på bussen. Hater bussen.

Og det verste: Jeg tar 6'ern fordi den er mer til å stole på enn 19, som er fullstendig døgnvill og desorientert.

Det skal litt mer til enn noen øre i drivstoffavgift før man går over fra bil til dette surret. Viktigere enn pris er det at alternativet til bil er raskt, enkelt, effektivt, pålitelig, tilgjengelig og komfortabelt!

Re: Diesel og bensin [Re: fredriks] #2372778 03/01/2017 09:36
Flex Offline
Veteran
Veteran
Förövrigt tycker jag att det är bättre med avgifte på drivstoff än fasta avgifter vid köp och ägande av bil. Avgifter på drivstoff kan iallafall medföra att folk kör mindre.

Enig der. Selv om de aller fleste nok kunne klart seg med langt mindre kjøring enn i dag, blir det langt vanskeligere å klare seg helt uten bil. Selv tar jeg også bilen iblant, selv om jeg forsøker å unngå det.

Re: Diesel og bensin [Re: EgilS] #2372779 03/01/2017 09:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hur blir reknestykket hvis du tar med skifte av klär? För mig låter det rart att det skulle ta så lång tid för dig att köra in till byen men in till mitt byen är väl en av relativt få ställen där det är kö i trondheim.

För mig har det alltid varit så att jag skulle bruke kortare tid i bil än på sykkel och hvis man räknar med skifte av klär så blir det rätt stor skillnad.

Re: Diesel og bensin [Re: EHAa] #2372781 03/01/2017 09:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag har tagit 6:an från andra sidan byen några gånger. Du kan nog glömma att se på tidtabelen når den ska passera glös för den tar i rushen alltid längre tid än planerat genom byen. Det som kanske kan ske är att det verkar som att den är i tid men att det är bussen innan som kommer för sent.

Kollektivt går iallafall inte väldigt raskt i trondheim.

Re: Diesel og bensin [Re: fredriks] #2372783 03/01/2017 09:46
EgilS Offline
More than words
More than words
Hur blir reknestykket hvis du tar med skifte av klär? För mig låter det rart att det skulle ta så lång tid för dig att köra in till byen men in till mitt byen är väl en av relativt få ställen där det är kö i trondheim.

För mig har det alltid varit så att jag skulle bruke kortare tid i bil än på sykkel och hvis man räknar med skifte av klär så blir det rätt stor skillnad.

Med skifte av klær tar det naturligvis 3-4 minutter ekstra.

Kjører jeg hjemmefra tar det minimum 30 minutter over Byåsen, nesten alltid noe mer. Det er normalt litt kø forbi Munkvoll, samt en del i siste del av Byåsveien og til Skansen er passert. I tillegg til at det generelt går litt saktere overalt.

Sykkel tar 29-33 minutter. Avhengig av vind og temperatur. Jeg sykler på grensen til at jeg blir svett, så dagens påkledning vs temperatur avgjør litt.

Re: Diesel og bensin [Re: ket] #2372784 03/01/2017 09:49
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Synd avgiftsendringen neppe fører til bruksendring, skulle vært interessant å se reaksjonen blant folk om prisen økte med 10kr/l, da det mulig er lettere å akseptere at endringen har en hensikt.

Lasse Fridstrøm, Transportøkonomisk Institutt:

"Drivstoffavgiftene øker prisen på bilbruk og bidrar til å begrense biltrafikken. En 50 prosents økning i drivstoffprisen, som grovt regnet svarer til en dobling av drivstoffavgiftene, vil på kort sikt gi anslagsvis 12 prosent mindre biltrafikk og 11 prosent mindre CO2-utslipp på korte turer i intercity-området rundt Oslo. På lange turer vil klimavirkningen være langt mindre, bare et par prosent, fordi dyrere bilbruk vil bety at enkelte i stedet reiser med fly. På lang sikt kan virkningene være noe større, siden høye drivstoffpriser gir et ekstra insentiv til å velge drivstoffgjerrige biler."

Du skal altså klemme til rimelig heftig før dette får nevneverdig virkning.

Re: Diesel og bensin [Re: Flex] #2372785 03/01/2017 09:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tänkte i första hand som sykkel som ett generellt transport medel. Hvis man har garderbob på jobben som väl många har så fungerar sykling bättre än om man ska sykla till möte i banken, shopa eller gå på biblioteket.

Re: Diesel og bensin [Re: EHAa] #2372786 03/01/2017 09:52
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa
Synd avgiftsendringen neppe fører til bruksendring, skulle vært interessant å se reaksjonen blant folk om prisen økte med 10kr/l, da det mulig er lettere å akseptere at endringen har en hensikt.

Lasse Fridstrøm, Transportøkonomisk Institutt:

"Drivstoffavgiftene øker prisen på bilbruk og bidrar til å begrense biltrafikken. En 50 prosents økning i drivstoffprisen, som grovt regnet svarer til en dobling av drivstoffavgiftene, vil på kort sikt gi anslagsvis 12 prosent mindre biltrafikk og 11 prosent mindre CO2-utslipp på korte turer i intercity-området rundt Oslo. På lange turer vil klimavirkningen være langt mindre, bare et par prosent, fordi dyrere bilbruk vil bety at enkelte i stedet reiser med fly. På lang sikt kan virkningene være noe større, siden høye drivstoffpriser gir et ekstra insentiv til å velge drivstoffgjerrige biler."

Du skal altså klemme til rimelig heftig før dette får nevneverdig virkning.

Nytter ikke å bare ta bilen. Her må tydeligvis billigbillettene til flyselskapet til livs også. Sjablong avgift på kr 450,- for innelands ???

Re: Diesel og bensin [Re: Rønnern] #2372791 03/01/2017 10:10
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Rønnern

Ved at avgiftene på fossilt blir høyere, så blir de miljøvennlige alternativene billigere.

De blir billigere i forhold, ja.

Re: Diesel og bensin [Re: fredriks] #2372793 03/01/2017 10:14
Flex Offline
Veteran
Veteran
Jag tänkte i första hand som sykkel som ett generellt transport medel. Hvis man har garderbob på jobben som väl många har så fungerar sykling bättre än om man ska sykla till möte i banken, shopa eller gå på biblioteket.
Sant. Men om man f.eks. begynner å sykle til og fra jobben, så har man sannsynligvis kuttet ganske drastisk ned på kjøringen. Selv benytter jeg bil til mange andre ærender, men fyller likevel drivstoff så sjeldent at jeg glemmer hvilken side av bilen tanklokket er ICON_SMILE

Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372794 03/01/2017 10:20
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse

De blir billigere i forhold, ja.

Og det er jo det som er viktig for å få folk til å endre. Sykkel er tilnærmet gratis, men så lenge det er så billig å kjøre bil, så er det mange som ikke vurderer det alternativet.

Til og med gratis kollektivtrafikk vil nok ha en liten effekt på folks bilbruk...

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Diesel og bensin [Re: fredriks] #2372795 03/01/2017 10:25
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Hvis man har garderbob på jobben som väl många har så fungerar sykling bättre än om man ska sykla till möte i banken, shopa eller gå på biblioteket.

Garderobe på jobben er like vanlig som at cafeen på hjørnet har 80 forskjellige øl- og kaffesorter så snart man beveger seg utenfor storbyene.

Jeg syntes fokuset på straff og avgift er ganske ensidig, og har mye mer tro på belønningsmodeller.

Krev at arbeidsgivere med mer enn X ansatte har garderober, dusj, og trygg sykkelparkering til alle - og ikke bare symbolsk jalla. Arbeidsgivere (også utenfor Oslo) bør pålegges å belønne syklende eller gående ansatte.

Lag en offentlig ÆPP eller hvasomhelst hvor man kan logge de turene man bruker sykkelen istedet for å ta bil (inkludert elbil). Gi en belønning som monner i en eller annen form. Spons sykkelkjøp hvis det beviselig skal brukes til jobb, eller om man gjennom æppen har logget x jobbturer/mil.

Re: Diesel og bensin [Re: Rønnern] #2372797 03/01/2017 10:28
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror egentligen att tidsbruk är viktigare än pris för väldigt många. Sen varierar det ju också hur mycket en kostnad syns. En biltur kostar nog ofta mer än vad man tror då man betalar den via försikring, kapital kostnad, verkstad och inte bara drivstoff.

Re: Diesel og bensin [Re: Rønnern] #2372798 03/01/2017 10:31
sveinaa Offline
More than words
More than words

Til og med gratis kollektivtrafikk vil nok ha en liten effekt på folks bilbruk...

Og det er problemet. Det er relativt billig å kjøre bil i Norge. De fleste kan frese rundt det de orker uten at det går veldig mye utover personlig økonomi. Skal man lykkes med pisk kan man ikke legg opp til at det bare irriterer litt; piskeslagene må kjennes...

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372800 03/01/2017 10:39
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
For mange som bor i distriktene nytter det uansett ikke å kjøre kollektivt dersom man skal rekke henting og levering i barnehage/skole samt barns fritidsaktiviteter.

Sett at bussturen tar en halvtime, bussen går hver halvtime og man har en stopp på veien hver vei så bør man ikke ha full stilling.

Re: Diesel og bensin [Re: Syklist1] #2372802 03/01/2017 10:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Du har kanskje rett. Jeg tror allikevel ikke alle på "bygda" har like behov for bilen "hele" tiden? Eller er det bare i sentrale strøk at uvanen med å kjøre ungene både hit og dit har kommet?

Side 2 av 10 1 2 3 4 9 10

Moderator  support