Hva skjer når en ikke betaler ...
|
Re: Hva skjer når en ikke betaler ...
[Re: ]
15/12/2016 11:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Alt ubehagelig kan man bare ikke la passere og skylde på avmakt. Nei, men idrettsdemokratiske prosesser er en slik ting. Man må jo være maktsyk eller lettere tilbakestående hvis orker å prøve å ta opp kampen mot et såpass velsmurt pamperi. Eller bare ha veldig god tid og ser på krangling som en egen slags idrettsgren. Da er jo en idrettsforening et bra sted å få mengdetrening. Er det så ille på grasrotplan? Du kan jo tenke deg om du og jeg var i samme klubb og jeg kunne tenke meg å stemme mot dopapirsalg? Den diskusjonen hadde jeg jo selvfølgelig ikke giddet ta om det ikke var for å få mengdetrening på krangling. Jeg vet jo at jeg aldri kom til å bidra med dopapirsalget uansett, så for meg hadde det jo vært ett fett hva klubben bestemte seg for. Men da må det gjelde alle forhold ved klubb/idrettslag. Det kan da umulig være sånn at man må elske å krangle for å orke å bidra i klubb/idrettslag?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: anonym22]
15/12/2016 11:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Siterer meg selv fra denne posten : Jeg har faktisk dessverre et over ett år gammelt gavekort på Lefdal, som holder i tre år, men jeg aner faktisk ikke hva jeg skal kjøpe for det. Jeg håper i det skjulte at barbermaskinen min går i stykker innen utløpsdatoen, så kan jeg bruke det på det. Kanskje noen vil kjøpe dette kuppet av et gavekort fra meg? Dette er et helt vanlig gavekort som jeg fikk som tilgodelapp. Hele tre års løpetid, nå litt over halvannet år igjen, altså mindre travelt enn mange årsbaserte kort. Beløpet er kr 1195, jeg selger det for kr 1000, kanskje til og med litt mindre - kom med bud. Kan brukes i alle Lefdals butikker, også på nett. De selger ikke sykler eller god kaffe, så jeg finner som sagt ikkenoe der. (Før barbermaskinen tar kvelden. Mistenker det er like før, men da er det innenfor to år og jeg får sikkert en ny hos Expert.) En unik mulighet til å få ca. 20 % rabatt oppå alle mulig andre tilbud - ikke ofte dere får en slik mulighet. Jeg tar Vipps. Send PM. Gjerne bud i denne tråden, fint å få litt lengde på den. Ja, her kan dere både prute hos meg og i butikken etterpå! Once in a lifetime altså.
|
|
|
[Re: Laplace]
15/12/2016 11:58
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er jeg (heldigvis) ikke lenger helt oppdatert på "tvangssalg" gjennom idrettslag, men min personlige erfaring er at produktene har liten verdi for sluttkunden. Dyre/fæle julekaker (vi kastet tre bokser i søpla etter prøvesmaking i fjor), dopapir som er dyrere enn kvalitetspapir på tilbud i nærbutikken, sokker som går i søpla etter 2-3 vask, "fordelskort" som knapt gir fordeler til andre enn de butikkene som er med (vel så gode rabatter gis til hvermansen, bare de følger med litt), etc.
Ja, det blir noen kroner til lagene, men de som virkelig tjener på slikt er klubbservice, russeservice, klubbsupport, og hva de nå heter alle sammen.
|
|
|
15/12/2016 11:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg vet ikke helt hva du prøver på eller mener her, kanskje at jeg er fordomsfull og ikke du? Beklager, den var vel ikke helt stueren.
|
|
|
15/12/2016 12:06
|
EgilS
More than words
|
More than words
Uansett, et sentralt premiss i diskusjonen her er at dopapirsalg er viktig for at også de som ikke har råd til å betale seg ut, også kan være med. Hvis de uansett ikke er med blir jo dette tøvete argumentet enda mer tøvete. Det har ikke vært min argumentasjon her, så den vet jeg ikke helt. Om jeg skal synse så tror jeg det er svært mange med begrensede midler som har unger i idretten. Om det er dopapirsalg, lodd, kiosk eller annet så virker det for at klubbene selv mener det er et viktig bidrag til aktiviteten. Og er det ikke klubbene som skal definere hva de behøver av inntekter, hvilke aktiviteter som bidrar nok til å forsvare salget og hva som er marginale inntekter, og ikke noen som sitter utenfor og ikke helt vet hva som egentlig foregår i den enkelte klubb? I eksemplet vi fikk var det en klubb som ffikk inn 100.000, men jeg vil tro at i mange klubber (og ikke minst i det enkelte lag i klubben) er man glade om litt salg får inn 5-10.000.
|
|
|
[Re: Oystein L]
15/12/2016 12:15
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nå er jeg (heldigvis) ikke lenger helt oppdatert på "tvangssalg" gjennom idrettslag, men min personlige erfaring er at produktene har liten verdi for sluttkunden. Dyre/fæle julekaker (vi kastet tre bokser i søpla etter prøvesmaking i fjor), dopapir som er dyrere enn kvalitetspapir på tilbud i nærbutikken, sokker som går i søpla etter 2-3 vask, "fordelskort" som knapt gir fordeler til andre enn de butikkene som er med (vel så gode rabatter gis til hvermansen, bare de følger med litt), etc.
Ja, det blir noen kroner til lagene, men de som virkelig tjener på slikt er klubbservice, russeservice, klubbsupport, og hva de nå heter alle sammen. Oi, er det så ille. Dopapir er jo nødvendig, men i denne lista her er det jo ting jeg nesten er prinsipielt i mot. Kan vi ikke like gjerne selv narkotika? Det kjøper jo folk uansett, mener jeg å ha lest. Her er det mye jeg nekter å betale for, det er helt sikkert. Og det går sikkert helt fint for min del. Men om jeg klarer å få alle de andre i klubbene til å slippe også, det vet jeg ikke.
|
|
|
[Re: EgilS]
15/12/2016 12:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men vem tror du köper dessa rullar med dopapir?
Min gissning som iallafall blivit bekreftad vid några tillfällen är att mycket sälgs till familj och slektningar. I det fallet får ju självklart klubben in pengar men föreldrarna har nog inte så stora fördelar av att det är ett salg istället för en högre kontingent.
De som får 20 pakker dopapir för 6000 kr i året och inte har några släkningar i närheten kanske inte är helt glada i den större utgiften.
Hvis man låter folk köpa sig ut så ser jag poängen med att sälga en massa ting men om man inte får det så tror jag att det bara medför frustration och högre kostnader för en del.
|
|
|
15/12/2016 12:22
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ja, det blir noen kroner til lagene, men de som virkelig tjener på slikt er klubbservice, russeservice, klubbsupport, og hva de nå heter alle sammen. Oi, er det så ille. Dopapir er jo nødvendig, men i denne lista her er det jo ting jeg nesten er prinsipielt i mot. Kan vi ikke like gjerne selv narkotika? Det kjøper jo folk uansett, mener jeg å ha lest. Her er det mye jeg nekter å betale for, det er helt sikkert. Og det går sikkert helt fint for min del. Men om jeg klarer å få alle de andre i klubbene til å slippe også, det vet jeg ikke. Så absolutt mye dårlig som selges rundt omkring, men samtidig finnes det bra produkter også. Datteren solgte noen boxershortser, priset til omtrent det en kvalitetsboxer normalt koster i butikk, og den er bra. Noen av de kjeksene og konfektene som selges synes jeg også er bra.
|
|
|
15/12/2016 12:28
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Og her diskuterer vi og undres over hvorfor disse går igjen overalt. Det har faktisk ikke kommet særlig gode grunner for at man holder på med disse ... Har du forslag til noen alternative inntektskilder for et idrettslag som kan erstatte salgsdugnaden? Jeg har forståelse for at du kanskje ikke har lest hele tråden  . 1) Droppe salget og øke kontingenten. Jeg liker å vite hva ting faktisk koster, ikke at det dukker opp ekstra ting i tillegg. Videre, hvis problemet er at noen da ikke har råd, synes jeg faktisk det er bedre at fordelingspolitikk gjøres av politikerne via skatt osv. Så kan de som har lav inntekt få dette gratis, på lik linje med lavere pris i barnehage etc. 2) La det være et åpent valg å kjøpe seg fri fra salgsdugnader ved å betale inn samme beløp som fortjenesten idrettslaget i tilfellet mister. 3) Droppe salg og la det bli litt lavere inntekter, for så å nedskalere aktiviteten i klubben. Dette er mitt foretrukne alternativ, ref. denne tråden som er opprettet "i min ære" (takk Dexter)  : For mye organisert trening?? Jeg har fulgt med på tråden, og på meg virker det som at de som kritiserer salgsdugnaden ikke nødvendigvis er de som ser verdien i at et idrettslag må ha inntekter!? Jeg kan kun svare basert på min erfaring og jeg ser jo at i andre klubber og andre steder i landet er det kanskje en annen praksis på ting: 1) Ved å bruke salgsdugnad ,eller alternativt loddsalg, så slipper man i prinsippet å betale selv. Alle som er medlem i et idrettslag vet veldig godt hva det koster. Obligatorisk dugndasinnsats, loddsalg, etc. blir selvsagt opplyst om. Folk vil alltid syte og klage på for høye avgifter i et idrettslag. 2) I mitt idrettslag har alle mulighet til dette. 3) Hvor lav skal aktiviteten være da? Det er jo ikke slik at et Gutter 9-år foppballaget går rundt med Armanidresser og flyr privatfly til bortekampene, bare fordi de må selge for 2000,- i dopapir.
|
|
|
[Re: fredriks]
15/12/2016 12:31
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men vem tror du köper dessa rullar med dopapir? Varierer nok basert på hvor bedagelige folk er og hvor god råd de har. Det selges dopapir, lodd, julenek, etc. med jevne mellomrom i gata der vi bor, så mange er jo faktisk ute og selger også. Og det selges på jobben. Vi kjøper ofte selv det vi ikke får prakket på slekta. Mange virker å ha et svart/hvitt syn på saker i slike diskusjoner. Om man ta totalen så finner du helt sikkert absolutt alle ytterpunker og mye grått i mellom: - Noen kjøper alt selv, noen selger alt på døra, noen kjøper selv det de ikke fikk solgt på døra. - Noen klubber er fullstendig avhengige av denne typen salg for å klare seg, noen kan klare seg helt fint uten og for andre er det et bra tilskudd - I noen klubber/lag styrer noen med jernhånd, i noen er det fullstendig demokrati hvor alle foreldrene i laget jevnlig møtes og blir enige, og i andre klubber styres det av et mindretall fordi de fleste ikke gidder å bry seg ... osv. Disse nyansene kommer vel ikke så godt frem om man ser på hvor debattantene står.
|
|
|
15/12/2016 12:37
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så absolutt mye dårlig som selges rundt omkring, men samtidig finnes det bra produkter også. Datteren solgte noen boxershortser, priset til omtrent det en kvalitetsboxer normalt koster i butikk, og den er bra. Noen av de kjeksene og konfektene som selges synes jeg også er bra.
Sikkert, men som sagt er jeg heldigvis noe mangelfullt oppdatert  Har sett et regnestykke på de "kakene" jeg kjøpte til 60,- pr boks for å være hyggelig i fjor, det var gullgruve for distributøren (dere Trøndere hadde sikkert klart å få de ned om de var dyppet i karsk, men jeg måtte melde pass  )
|
|
|
[Re: fredriks]
15/12/2016 12:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men vem tror du köper dessa rullar med dopapir? Min famile har kjøpt toalettpapir av en kollega av kona (2 ganger). Det var i regi av musikkorps.
Redigert av sveinaa; 15/12/2016 12:43.
|
|
|
15/12/2016 12:49
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er et hylekor mot "salgsdugnader" i tråden, men så godt som alle adresserer dette feil. Man kan snakke ned "salgsdugnaden" så mye man vil, men hva hjelper det? Det er de med myndighet til å sette i gang sånne ting man må ta tak i. Alt ubehagelig kan man bare ikke la passere og skylde på avmakt. Dette er et internettdiskusjonsforum. Denne tråden handler spesifikt om salgsdugnader. Og her diskuterer vi og undres over hvorfor disse går igjen overalt. Det har faktisk ikke kommet særlig gode grunner for at man holder på med disse, selv om du synes det er det som skal til for at de fattige (som antakeligvis uansett ikke er med) også skal ha råd til å være med. Uten at det er noen holdepunkter for at det er akkurat disse pengene som redder de. For egen del kommer jeg til å ta opp spørsmålet om hvorfor og om vi ikke skal droppe det eller finne på noe annet i absolutt alle slike tilfeller jeg ev. kommer oppi ifb. med mine barns aktiviteter. Jeg aksepeterer ikke særlig mye stilltiende uten at noen har argumenter for det (det er en grunn til at jeg har kommet dit jeg er i livet). Men som jeg har sagt er det litt begrenset hvor mye man kan bidra med aleine i kanskje ti slike klubber/skolesammenhenger hvor slikt skal gjøres. Og utifra hva som kommer fram i tråden her, virker det ikke som det er masse erfaringer med at det er lett å endre dette heller. Og som jeg har sagt så er det i min situasjon snakk om digre klubber, hvor det å melde seg som frivillig ikke er det samme som å bli "kona til sveinaa" som styrer og steller "alt", jeg blir vel en av tusen foreldre som bidrar masse men ikke har noe jeg skal ha sagt. Jeg aner ikke hvor du bor, men Lyn ski er nok ikke helt som en tilfeldig liten klubb. Jeg kjenner ikke Lyn ski (og ballspill) spesifikt, men ser at de hadde marginalt flere medlemmer enn min lokale klubb i 2015. Min erfaring er at vår klubb hungrer etter foreldre som er villige til å være med å finne gode løsninger.
|
|
|
15/12/2016 12:56
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Naboen min styrer vårt idrettslag med jernhånd. Takk og pris for det. Hvis han ikke hadde gjort det hadde vi ikke hatt bygging av flerbrukshall inne til siste behandling i bygningsrådet.
Takk, kjære nabo, for at du er handlekraftig, idealistisk, energisk, fornuftig og trivelig. Og for at du fortsetter å stå på, selv om det finnes sutrekopper som aldri blir fornøyd overalt.
Takk for at du bruker av DIN fritid for at MINE barn skal få et godt fritidstilbud.
|
|
|
15/12/2016 12:57
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Vi må selv selge 3 sekker pr medlem, begrenset oppad til 10 sekker pr familie. (3500kr). I tillegg til 2 enjoykort.
Medlemsavgiften er kun 650 kr. Latterlig lavt egentlig, når man ser bort fra salgs/kjøpsdugnadene.
I vårt område selger alle diverse produkter, skoleklasser, korps, idrettslag etc. Alle fordi de ikke skal tvinge noen til å betale for å være med på turer som arrangeres. Med så mange tilbydere/selgere er det rett og slett ikke nok kjøpere til at man får solgt eksternt. Dermed må man pent kjøpe det selv, enten det er dopapir, sokker, kluter, kjeks eller saftprodukter.
Besteforeldre har også kjøpt nok tidligere, slik at de har lager på loftet et par år til...
|
|
|
15/12/2016 13:36
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Da har det faktisk kommet noen eksempel på salsdugnader her som jeg faktisk mener burde vært forbud ved lov. Flere lover. Eplemosten nevner et omfang her som er latterlig. Dette er produkter som genererer søppel, det gavner masse teite firmaer, og det blir jo falsk markedsføring av kontingenten.
|
|
|
[Re: EHAa]
15/12/2016 13:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Naboen min styrer vårt idrettslag med jernhånd. Takk og pris for det. Hvis han ikke hadde gjort det hadde vi ikke hatt bygging av flerbrukshall inne til siste behandling i bygningsrådet.
Takk, kjære nabo, for at du er handlekraftig, idealistisk, energisk, fornuftig og trivelig. Og for at du fortsetter å stå på, selv om det finnes sutrekopper som aldri blir fornøyd overalt.
Takk for at du bruker av DIN fritid for at MINE barn skal få et godt fritidstilbud. Denne synes jeg var fin. Takker jeg og. Til alle som bidrar sånn at vi sammen får et godt tilbud 
|
|
|
[Re: Brusdalen]
15/12/2016 13:41
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg kan kun svare basert på min erfaring og jeg ser jo at i andre klubber og andre steder i landet er det kanskje en annen praksis på ting: 1) Ved å bruke salgsdugnad ,eller alternativt loddsalg, så slipper man i prinsippet å betale selv. Alle som er medlem i et idrettslag vet veldig godt hva det koster. Obligatorisk dugndasinnsats, loddsalg, etc. blir selvsagt opplyst om. Folk vil alltid syte og klage på for høye avgifter i et idrettslag. 2) I mitt idrettslag har alle mulighet til dette. 3) Hvor lav skal aktiviteten være da? Det er jo ikke slik at et Gutter 9-år foppballaget går rundt med Armanidresser og flyr privatfly til bortekampene, bare fordi de må selge for 2000,- i dopapir.
Da har du jo delvis løst det med 2)? Det er jo ikke alle i tråden som er for det og det har også kommet fram at ikke alle har hatt den muligheten. 3) Én trening i uka, og kanskje et par kamper eller konkurranser i ny og ne i nærområdet. Og kun i sesong.
|
|
|
15/12/2016 13:44
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Til sammenligning koster svømmingen til guttungen 1600 kr for et halvt år... ingen salgsdugnad. Kun kaker til stevne. Allatiders ordning!
Mens idrettslaget som tilbyr bla. ballspill og håndball tar 650 kr for en sesong (tror det er 300 kr for ekstra idrett). + 1050 i dopapir og 550 i enjoykort
Koster håndballen 650 +3x125 + 2x100 så mener jeg at kontingenten skal være ca 1200 kr da! Barn skal ikke brukes til å pushe salg av produkter!
Redigert av Eplemosten; 15/12/2016 13:47.
|
|
|
[Re: Eplemosten]
15/12/2016 13:47
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Til sammenligning koster svømmingen til guttungen 1600 kr for et halvt år... ingen salgsdugnad. Kun kaker til stevne. Allatiders ordning!
Mens idrettslaget som tilbyr bla. ballspill og håndball tar 650 kr for en sesong (tror det er 300 kr for ekstra idrett). + 1050 i dopapir og 550 i enjoykort
Koster håndballen 650 +3x125 + 2x100 så mener jeg at kontingenten skal være ca 1200 kr da! Barn skal ikke brukes til å pushe salg! Dette framtrer altså da som helt alminnelig ulovlig markedsføring.
|
|
|
15/12/2016 13:48
|
EgilS
More than words
|
More than words
Da har det faktisk kommet noen eksempel på salsdugnader her som jeg faktisk mener burde vært forbud ved lov. Flerelover. Eplemosten nevner et omfang her som er latterlig. Dette er produkter som genererer søppel, det gavner masse teite firmaer, og det blir jo falsk markedsføring av kontingenten. Hva mener du med "falsk markedsføring av kontingenten"? Jeg skjønte ikke den.
|
|
|
15/12/2016 13:50
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Da har det faktisk kommet noen eksempel på salsdugnader her som jeg faktisk mener burde vært forbud ved lov. Flerelover. Eplemosten nevner et omfang her som er latterlig. Dette er produkter som genererer søppel, det gavner masse teite firmaer, og det blir jo falsk markedsføring av kontingenten. Hva mener du med "falsk markedsføring av kontingenten"? Jeg skjønte ikke den. Det koster mer enn prisen som oppgis og f.eks. ballspill framtrer da som billigere enn svømming.
|
|
|
15/12/2016 13:50
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Kontingenten er jo 650 + idrettslagets inntekt fra tvangssalg av dopapir og kort...
|
|
|
15/12/2016 13:52
|
EgilS
More than words
|
More than words
Da har det faktisk kommet noen eksempel på salsdugnader her som jeg faktisk mener burde vært forbud ved lov. Flerelover. Eplemosten nevner et omfang her som er latterlig. Dette er produkter som genererer søppel, det gavner masse teite firmaer, og det blir jo falsk markedsføring av kontingenten. Hva mener du med "falsk markedsføring av kontingenten"? Jeg skjønte ikke den. Det koster mer enn prisen som oppgis og f.eks. ballspill framtrert da som billigere enn svømming. Mener du at om du melder deg inn og får oppgitt at kontingenten er x kroner, samt at du vil bli pålagt å selge x antall av produkt y i løpet av sesongen, så er det falsk markedsføring?
Redigert av EgilS; 15/12/2016 13:55.
|
|
|
15/12/2016 14:00
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Får jeg oppgitt det? Har ikke fått det inntrykket. Jeg har begynt å leite på noen klubbsider nå uten å finne noe. Men så vet ikke jeg om f.eks. Lyn ski driver med dette, men jeg finner ikke noe om det her iallfall: https://lynski.no/medlem/treningsavgift-2015-16/Fant heller ikke noe på Lyn ballspill. Og de har nå prøvd å selge meg dopapir. Kan ha sluttet selvsagt  Og jeg har leitet litt på sidene. Det må selvsagt stå umiddelbart ved siden av prisen for ikke å være ulovlig markedsføring. Hvordan skal jeg som forbruker ellers kunne sammenlikne pris?
|
|
|
15/12/2016 14:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Får jeg oppgitt det? Har ikke fått det inntrykket. Jeg har begynt å leite på noen klubbsider nå uten å finne noe. Men så vet ikke jeg om f.eks. Lyn ski driver med dette, men jeg finner ikke noe om det her iallfall: https://lynski.no/medlem/treningsavgift-2015-16/ Her er info fra NIF. Mitt syn er gammeldags og utdatert. Reglene er faktisk ganske gode med tanke på det mine meningsmotstandere her ment. Dette betyr at jeg må endre syn https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/dugnad/
|
|
|
15/12/2016 14:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Får jeg oppgitt det? Har ikke fått det inntrykket. Jeg har begynt å leite på noen klubbsider nå uten å finne noe. Men så vet ikke jeg om f.eks. Lyn ski driver med dette, men jeg finner ikke noe om det her iallfall: https://lynski.no/medlem/treningsavgift-2015-16/Vel, det står at det er dugnadsplikt (2 ganger per år). Og å selge dopapir ser jeg på som dugnad. Å stå økonomisk ansvarlig for salget mener jeg derimot er utenfor i henhold til det som står der. Så om du har gått to timer på dører i nabolaget for å selge dopapir (om det for eksempel er kravet), så skal du etter min mening kunne levere tilbake usolgt papir.
|
|
|
15/12/2016 14:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Får jeg oppgitt det? Har ikke fått det inntrykket. Jeg har begynt å leite på noen klubbsider nå uten å finne noe. Men så vet ikke jeg om f.eks. Lyn ski driver med dette, men jeg finner ikke noe om det her iallfall: https://lynski.no/medlem/treningsavgift-2015-16/Fant heller ikke noe på Lyn ballspill. Og de har nå prøvd å selge meg dopapir. Kan ha sluttet selvsagt  Og jeg har leitet litt på sidene. Det må selvsagt stå umiddelbart ved siden av prisen for ikke å være ulovlig markedsføring. Hvordan skal jeg som forbruker ellers kunne sammenlikne pris? På toppen av det kommer det medlemsavgift på kr 520,- eller familie til kr 1 037,-
|
|
|
15/12/2016 14:17
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Får jeg oppgitt det? Har ikke fått det inntrykket. Jeg har begynt å leite på noen klubbsider nå uten å finne noe. Men så vet ikke jeg om f.eks. Lyn ski driver med dette, men jeg finner ikke noe om det her iallfall: https://lynski.no/medlem/treningsavgift-2015-16/Vel, det står at det er dugnadsplikt (2 ganger per år). Og å selge dopapir ser jeg på som dugnad. Å stå økonomisk ansvarlig for salget mener jeg derimot er utenfor i henhold til det som står der. Så om du har gått to timer på dører i nabolaget for å selge dopapir (om det for eksempel er kravet), så skal du etter min mening kunne levere tilbake usolgt papir. Å selge dopapir er ikke dugnad. Dette har vi vært innom i tråden for øvrig. Man kan jo ikke bare bruke ord som man vil heller. Hadde vi stått sammen hele klubben og solgt dopapir til de som skal på fotballkamp på Ullevål stadion, kunne jeg til nød vært med på å kalle det dugnad. Lyn ski lister til og med dugnadene sine. Så hvis de selger dopapir og det ikke engang står på deres liste...
|
|
|
15/12/2016 14:23
|
EgilS
More than words
|
More than words
Å selge dopapir er ikke dugnad. Dette har vi vært innom i tråden for øvrig. Man kan jo ikke bare bruke ord som man vil heller. Hadde vi stått sammen hele klubben og solgt dopapir til de som skal på fotballkamp på Ullevål stadion, kunne jeg til nød vært med på å kalle det dugnad. Jeg vil fortsatt kalle det dugnad om det er sagt at det er oppmøte klokken 18.00, og man skal ut og selge dopapir i to timer. Om man får x pakker på døra for å selge innen x dager så er jeg mer enig med deg. Lyn ski lister til og med dugnadene sine. Så hvis de selger dopapir og det ikke engang står på deres liste... Det står "Hovedarrangement for dugnad", ikke at dette er en uttømmende liste. Om du synes det kommer dårlig frem, så synes jeg du skal ta kontakt med klubben din for at de skal korrigere dette. Av ren nysgjerrighet, hva er det egentlig som gjør at du er så til de grader innbitt motstander av dopapirsalg? Helt ærlig; basert på retorikken din kan man få inntrykk av at det er en av de store problemene dine?
Redigert av EgilS; 15/12/2016 14:26.
|
|
|
|
|