Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder

Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder #2368916 11/12/2016 01:11
K
khadgar Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Har hørt at det er forskjel mellom ski av den same modellen mellom kjeder. Dvs. at ein ski på XXL typisk er dårligare enn ein frå ein meir spesialisert skibutikk. Er det noko i dette?

Ellers, nokon som har anbefalinger på felleski for årets sesong? Er fisher bedre i år enn i fjor? (på testane i fjor var dei meir midt på treet).

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: khadgar] #2368940 11/12/2016 09:46
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg syntes Fisher var bra i fjor også jeg, men hørte noe om at fellen var litt lavere i front i år enn i fjor. Jobber ikke med dette mer så får ikke med meg siste nytt hele tiden :-)

Når det gjelder forskjell på ski så gjelder nok dette i hovedsak på racing/semi racing ski. Dette er det store skibutikkene i stor grad å grovplukker slik at det som kommer inn i butikk er bra. Jeg jobbet på Milslukern før og der er det 1 mann som er å plukker ski hele vinteren. Dette gjør at det var svært sjeldent at vi som solgte i butikken hadde dårlige ski å plukke i fra. Jeg personlig hadde aldri kjøpt racingski noe annet sted enn de gode skibutikkene.

Jo billigere ski du skal ha jo mindre betydning har dette da det stort sett bare blir plukket i bunter og sendt til butikk. Det som kan ha noe å si da er selgeren som skal finne et par til deg og hvor mye tid han bruker på et par turski.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: olechr] #2369021 11/12/2016 20:24
K
khadgar Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Har tenkt at ski kanskje er best å kjøpe hos nokon som har kunnskap etter det eg hører frå deg og andre. Både å få rett ski og få ei god ski.
Men kva skil egentlig ei god og ei dårlig ski?

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: olechr] #2369126 12/12/2016 11:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: olechr
Jeg syntes Fisher var bra i fjor også jeg, men hørte noe om at fellen var litt lavere i front i år enn i fjor. Jobber ikke med dette mer så får ikke med meg siste nytt hele tiden :-)

Når det gjelder forskjell på ski så gjelder nok dette i hovedsak på racing/semi racing ski. Dette er det store skibutikkene i stor grad å grovplukker slik at det som kommer inn i butikk er bra. Jeg jobbet på Milslukern før og der er det 1 mann som er å plukker ski hele vinteren. Dette gjør at det var svært sjeldent at vi som solgte i butikken hadde dårlige ski å plukke i fra. Jeg personlig hadde aldri kjøpt racingski noe annet sted enn de gode skibutikkene.

Jo billigere ski du skal ha jo mindre betydning har dette da det stort sett bare blir plukket i bunter og sendt til butikk. Det som kan ha noe å si da er selgeren som skal finne et par til deg og hvor mye tid han bruker på et par turski.

Betyr dette at jo dyrere skiene er, jo mer ujevn er kvaliteten? Det høres merkelig ut. Og ja - jeg ønsker også å vite hva som skjer når leverandøren tar full betaling for et skipar som ikke holder mål. Er kvalitetskontrollen hos produsentene så dårlig?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: GeirK] #2369151 12/12/2016 12:03
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: GeirK
Er kvalitetskontrollen hos produsentene så dårlig?

Jeg vil si ja.

Det kan være stor forskjell mellom de to skiene i et par.
Skiene er inndelt meget grovt i hvor stive de er, og innad i gruppen (myk/medium/stiv/ekstra stiv) varierer det voldsomt.
Jeg vil argumentere for at produsenten har lagt opp til at en del av kvalitetskontrollen gjøres i butikkene - som da kan sende tilbake til produsenten*.

Det er rom for mye forbedring her. Skipar som forlater fabrikken burde være så og si like og sålen plan (dette er også et problem). Og de burde vært mye "smalere" markert med stivhet etc. slik at man kan kjøpe etter vekt/egenskaper/ferdigheter. Jeg "vet" ca. hvordan jeg vil ha ski til ulike fører/smøring og kunne da valgt ut ifra det - det ville iallfall gitt veldig få ski å teste.

*Det sies at ski som spesialbutikkene sender tilbake til produsent går til billigbutikkene i neste runde.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: khadgar] #2369265 12/12/2016 17:18
E
EveSteve Offline
Entusiast
Entusiast
E
Mye av dette tror jeg er salgstriks satt ut av de dyre spesialbutikkene. Arrester meg om jeg tar feil.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: EveSteve] #2369284 12/12/2016 18:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er min mistanke også. Jeg skal jammen forelegge denne tråden for Fisher-importøren for en uttalelse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: khadgar] #2369297 12/12/2016 19:18
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Det virker som om ski produksjon er en svært variabel vitenskap.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: anonym] #2369298 12/12/2016 19:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anonymous
Det virker som om ski produksjon er en svært variabel vitenskap.
Langrennski.
De driver ikke samme plukking av alpinski (for vanlig dødlige).

Redigert av anonym22; 12/12/2016 19:20.
Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: khadgar] #2369311 12/12/2016 19:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Denne linken prøver å forklare hva som skjer

http://blogg.foss-sport.no/slik-plukker-vi-ut-de-beste-langrennskiene

- Robert Green Ingersoll
Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: khadgar] #2369382 13/12/2016 07:50
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Sier seg selv. De fleste billigbutikker måler vel spennet på en ski ved å trykke to ski mot hverandre (en stiv og en myk), mens "spesialbutikker" i hvert fall måler hver ski individuelt, og angir ulike festesoner på ski i samme paret (det er snakk om millimeter)

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: ijustpop] #2369386 13/12/2016 07:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ijustpop
Sier seg selv. De fleste billigbutikker måler vel spennet på en ski ved å trykke to ski mot hverandre (en stiv og en myk), mens "spesialbutikker" i hvert fall måler hver ski individuelt, og angir ulike festesoner på ski i samme paret (det er snakk om millimeter)

Er dette noe du tror eller er det noe du vet? Eldstemann fikk alpintskia sine slipt hos min lokale G-Max, og jeg var tilfeldigvis med da han hentet dem ut. Vi fikk en evaluering av tilstanden siden de begynner å bli en del år og jeg ble imponert over hvor mye skikunnskap han mekanikeren hadde.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: GeirK] #2369389 13/12/2016 08:00
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: ijustpop

Er dette noe du tror eller er det noe du vet? Eldstemann fikk alpintskia sine slipt hos min lokale G-Max, og jeg var tilfeldigvis med da han hentet dem ut. Vi fikk en evaluering av tilstanden siden de begynner å bli en del år og jeg ble imponert over hvor mye skikunnskap han mekanikeren hadde.

Det er mange flinke folk må kjede- og billigbutikkene.
Det ijustpop snakker om er hva slags apparat de måler spenn og smøresoner. Typen lite apparat der skiene settes mot hverandre på høykant vs.større saker der en og en ski spennes fast vannrett.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: khadgar] #2369395 13/12/2016 08:12
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
De fleste (billig)kjedene i Oslo har skiselector (eller hva det heter) iallefall.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: Awesnes] #2369398 13/12/2016 08:13
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Awesnes
De fleste (billig)kjedene i Oslo har skiselector (eller hva det heter) iallefall.
Da har mye skjedd på to sesonger. Det er bra.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: khadgar] #2369404 13/12/2016 08:16
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Jeg skjønner ikke logikken bak at små nisjebutikker skal ha bedre utstyr for å kartlegge spenn i en ski en fabrikken som produserer dem. Fabrikken har jo også enormt mye større mulighet til å matche ski, slik at parene er like.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: helomoto] #2369423 13/12/2016 08:44
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nei, det virker ikke særlig logisk. Og det er derfor jeg lenger opp argumenterer for at skiprodusentene har satt kvalitetskontrollen ut til butikkene.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: GeirK] #2369554 13/12/2016 11:44
olechr Offline
More than words
More than words

Betyr dette at jo dyrere skiene er, jo mer ujevn er kvaliteten? Det høres merkelig ut. Og ja - jeg ønsker også å vite hva som skjer når leverandøren tar full betaling for et skipar som ikke holder mål. Er kvalitetskontrollen hos produsentene så dårlig?

Hadde vært lettere å vise deg, men prøver å skrive :-P

Man får i snitt en bedre ski ved å kjøpe racingski og blir den valgt til riktig vekt så vil det være bra. Var mye større forskjell før enn det det er nå.

Men på racingski så kan det skille ganske mye ang hvor mye skien spriker, hvor høy den er på halvvekt, bæring osv. De som kjøper ski til mange 1000 vil jeg tro er opptatt av at de fleste parameterne stemmer best mulig mot det de skal bruke det til.

Noen merker er mye jevnere enn andre. Feks Madshus har mye likere ski enn feks Fischer. Tar du en ski med 85 i index på madshus kan man oppleve at nesten hele bunten er mer eller mindre like fra samme produksjon. Dette er på godt og vondt for hvis du da ikke finnes helt et du ønsker så er mest sannynlig resten av skiene man fikk inn samtidig ganske like.

Grunnen til at spesiallbutikkene overleverer er jo nettopp fordi de i snitt er flinkere til å plukke ut ski til det kunden ønsker. Er man nøye så skal man ha et ganske så sjukt utvalg for å finne det man ønsker. Selv med flere 100par ski tilgjengelig å plukke i når jeg jobbet på slukern var det ofte jeg ikke fant noe. Da ble dette bestillt opp og plukket når de var hos leverandør. Når folk skal betale fort 7000 kroner med binding syntes jeg det skulle være like bra som om man skulle hatt det selv. Dette er jeg ganske sikker på at ikke feks XXl gjør.

Ambassadør for Scott.
Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: khadgar] #2369567 13/12/2016 12:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag förstår inte helt vad några hintar till. Tror det de tror bygger på okunskap.

Det är uppenbart att ski går olika bra. Många VM och OL guld har för eksempel tagit på gamla ski och några ski har flera guld med olika åkare.

Ski är olika. Om en butikk letar upp ski som de tror är bra så är det troligt att de får bättre ski än de som inte letar upp ski.

Det kan säkert diskuteras om skifabrikanterna kunde lage bättre och jämnare ski men jag tror att det är så pass kompliserat och också oklart vad det är som exakt gör en ski riktigt bra att det är vansklig att få till.

Det handlar ju också om produktions kostnad och pris. Bättre procedurer och bättre kontrol skulle ju göra att skidorna blev dyrare.

Många är nog nöjda med både pris och kvalite på de skidorna man får tag i.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: fredriks] #2369575 13/12/2016 12:14
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: fredriks
Jag förstår inte helt vad några hintar till. Tror det de tror bygger på okunskap.
Vel, jeg har iallfall kunnskapen. Og jeg synes allikevel det er rart at fabrikkene sender fra seg skipar hvor skiene er ulike og heller ikke plane.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: anonym22] #2369579 13/12/2016 12:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Helt bra är det ju inte men det är ju möjligt att det inte är så lätt att få det bättre till en rimlig kostnad. Det är ju också en mer relevant frågeställning än om spesial butikerna faktiskt har bättre ski än g-max.

Jag tänkte inte heller på dig i första hand.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: fredriks] #2369587 13/12/2016 12:28
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: fredriks
Det är ju också en mer relevant frågeställning än om spesial butikerna faktiskt har bättre ski än g-max.
De fleste andre produkter man kjøper er faktisk like fra butikk til butikk.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: anonym22] #2369590 13/12/2016 12:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men ski kanske har så pass små marginaler att de inte är det?

Hvis man tittat tillräkligt noga på en valfri produkt så är de ju inte heller lika.

Men jag lurer lite på vad du tror är felet och vad lösningen är. Det finns ju så pass många ski fabrikanter och brukarna vill ju ha bra produkter så det måste ju finnas en merknad för ett ski märke som vill satsa på en väldigt hög och jämn kvalite.

Varför finns det ingen sådan produsent hvis det är lätt att få till?

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: fredriks] #2369601 13/12/2016 12:47
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Min teori er vel at de lar butikkene gjøre kvalitetssikringen. Også kjøper folk enda flere ski, siden de ikke nødvendigvis blir fornøyd. Selv ikke Milslukern gir alle perfekte ski. I min første post nevner jeg noen punkter som kunne vært gjort. I tillegg skulle alle butikker hatt godt nok utstyr til å ta ut ski perfekt hvis de skal selge toppmodeller.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: khadgar] #2369618 13/12/2016 13:07
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
XXL og G/Intersport er jo store kunder hos skifabrikantene, og de har proffe innkjøpere, så jeg tviler sterkt på at de vil akseptere å få dårligere utgaver eller noen form for annen-sortering sammenliknet med det spesialistbutikkene får av samme modell.
Det ser også ut som om de har ambisjoner om å selge toppmodeller ihvertfall i noen av varehusene sine

Så kan det selvfølgelig helt klart være forskjeller i hvor gode de er til å forsyne seg med de rette parene hos fabrikken, hvor flinke de er til å velge rett par til kunden og hvor villige de er til å selge deg et par selv om de egentlig ikke har noe som passer bra

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: Radival] #2369622 13/12/2016 13:11
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
La oss anta at det er førstesortering, andresortering, tredjesortering, returski osv. osv. og innkjøpspriser deretter.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: khadgar] #2369710 13/12/2016 17:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det jeg litt lurer på hvordan dette foregår når alle spesialistene skal komme til fabrikken og velge de beste skiene. Kommer alle på samme tidspunkt? Er det første mann til mølla, noe som betyr at nummer to da sitter med andresortering, nummer tre med tredjesortering osv.? Eller er det et klassesystem hvor de som kjøper mest får velge først?
Osv.

Og bare for å gjøre det klart så trur jeg at i hvertfall skiene som har trekjerne (finnes det racingski av denne typen) kan være veldig forskjellige fra par til par. Hvorfor det skal være store forskjeller mellom ski som er 'helsyntetiske' (finnes det racingski av denne typen?) skjønner jeg ikke. Men det er kanskje noen som kan forklare dette og.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: Tange] #2369748 13/12/2016 18:39
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Det jeg litt lurer på hvordan dette foregår når alle spesialistene skal komme til fabrikken og velge de beste skiene. Kommer alle på samme tidspunkt? Er det første mann til mølla, noe som betyr at nummer to da sitter med andresortering, nummer tre med tredjesortering osv.? Eller er det et klassesystem hvor de som kjøper mest får velge først?
Osv.

Og bare for å gjøre det klart så trur jeg at i hvertfall skiene som har trekjerne (finnes det racingski av denne typen) kan være veldig forskjellige fra par til par. Hvorfor det skal være store forskjeller mellom ski som er 'helsyntetiske' (finnes det racingski av denne typen?) skjønner jeg ikke. Men det er kanskje noen som kan forklare dette og.

De er der til forskjellig tid og mange ganger i løpet av sesongen. Det kommer jo også inn nye ski. Det er heller ingen som klarer å måle igjennom alle skiene. Så det blir plukket på følelse og klem.

Ambassadør for Scott.
Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: olechr] #2369755 13/12/2016 18:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Lurer på om det ble diskutert en annen gang, men er det hold i det produsentene sier om at sålematerialet varierer mye mellom ski? Da jeg jobbet i sportsbutikk var det en kar fra en av de største merkene som forklarte at sålematerialet lages som en diger ost. Så høvles det av rundt og rundt innover "osten". Påstanden var at jo nærmere kjernen man kommer, jo bedre blir sålen. Ski med materiale fra helt innerst gikk rett til sponsa utøvere i WC for testing, osv.

Re: Kvalitetsforskjel på ski mellom butikkkjeder [Re: olechr] #2369781 13/12/2016 20:02
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Tange
Osv.

De er der til forskjellig tid og mange ganger i løpet av sesongen. Det kommer jo også inn nye ski. Det er heller ingen som klarer å måle igjennom alle skiene. Så det blir plukket på følelse og klem.

Da er man jo tilbake på at man finner en lot som er ok, og kjøper en god del for å så sortere i butikk?

Virker som en "dårlig" løsning for både forbruker, selger og fabrikat.
Altaå, vi har kommet så langt i nanoteknologi, seonsorer og hopprennet der at det må være mye enklere med ei maskin som sorterer enn at masse folk fra en drøss av butikken skal løpe rundt i kafferus og finne planker de har trua på...

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support