Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 18 1 2 3 4 5 17 18

Hva skjer når en ikke betaler ...

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369426 13/12/2016 08:46
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Du svarer jo på noe helt annet. Kjøpe dopapir er da ikke å brette opp ermene.

Jeg har ikka sagt noe om å ikke gjøre oppgaver det faktisk er behov for.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369427 13/12/2016 08:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: skiraffen
Sitat: sveinaa

Det er nok ikke dugnaden som fungerer dårligere enn før, men heller det at folk ikke er like ivrige når man må bidra kollektivt (Dette er et resultat av at folk er egoistiske og verdsetter egen tid alt for høyt.).

Har du barn egentlig? Slik jeg ser det så er problemet at andre verdsetter min tid alt for lavt.

Ja, jeg har barn. Bare sånn for å få en forståelse for hva din tid er verdt. Hva måtte du fått tilbake for å bruke 5 timer av din dyrbare tid hver uke til barneidrett?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369428 13/12/2016 08:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Indirekte ber du jo noen andre finne en ny løsning på dette som appellerer til deg? Tror du jeg er mer glad i teite lotterier, kioskvakt, dopapir, rigging etc. enn deg? Det blir litt som skatt. Av og til føles det meningsløst når man ser hvordan pengene forvaltes og brukes, men puster man to ganger og tar innover seg hvor bra man har det i Norge i forhold til andre land så ser man verdien.

Kioskvakt, rigging, kjøring, trening, draktvask, kaffelanging, saftblanding etc. Har ikke noe problem med å bidra på dette jeg. Bare stas det, skal jo uansett være der. Som nevnt et par ganger: fordel alle oppgavene på alle foreldre. De som ikke kan må selv finne andre å bytte med. Sikkert noen som ikke dukker opp, men da får de ikke være med neste år. Foreldrenes handlinger går utover barna i alt annet, så det kan det fint gjøre her også.

Salg av dopapir, kakelotteri etc. kan man bare slutte med.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369430 13/12/2016 08:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Sitat: fredriks
Jag tror att det är bra hvis man skiljer på dugnad som faktiskt för in pengar i klubben från utomstående och salgs dugnader som för rätt många blir att familjen tvingas köpa något som de inte vill ha.

Hvis inte klubben kan eller gidder annordna dugnader som ger en riktig intäkt så får man väl höja kontingenter eller minka utbudet.

Att tro att det är värre för folk flest att betala 300 kr extra i kontinget än att tvinga på dem dopapir för 1000 kr tycker jag är väldigt rart.

Dette bør du møte opp i din klubb å fortelle. Jeg anbefaler deg dog å bruke andre ord enn "gidder" da du da fort kan pisse på andre som bruker av sin tid for å finne løsninger som gir alle en likeverdig måte å bidra.

Jeg skulle like å se noe tall på at det er dopapirsalget som gjør at flere med litt dårlig råd også kan være med.

Du må gjerne diskutere dopapir. Det handler ikke om det. Det handler om å bidra innenfor de rammene klubben legger opp til. Synes man rammene er dårlige så hjelper det ikke å sitte på nett å syte. Engasjer deg heller i klubben å gjør noe med det.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369433 13/12/2016 08:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Indirekte ber du jo noen andre finne en ny løsning på dette som appellerer til deg? Tror du jeg er mer glad i teite lotterier, kioskvakt, dopapir, rigging etc. enn deg? Det blir litt som skatt. Av og til føles det meningsløst når man ser hvordan pengene forvaltes og brukes, men puster man to ganger og tar innover seg hvor bra man har det i Norge i forhold til andre land så ser man verdien.

Kioskvakt, rigging, kjøring, trening, draktvask, kaffelanging, saftblanding etc. Har ikke noe problem med å bidra på dette jeg. Bare stas det, skal jo uansett være der. Som nevnt et par ganger: fordel alle oppgavene på alle foreldre. De som ikke kan må selv finne andre å bytte med. Sikkert noen som ikke dukker opp, men da får de ikke være med neste år. Foreldrenes handlinger går utover barna i alt annet, så det kan det fint gjøre her også.

Salg av dopapir, kakelotteri etc. kan man bare slutte med.

Det må du fremme i din klubb. Hjelper på en måte ikke å ta det opp med meg?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369435 13/12/2016 09:00
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nå er det jo slik at denne tråden handler nettopp om det: dopapir og salgsdugnader.

Og nå er det på nett vi diskuterer. Mine barn er fortsatt barnehagebarn og har ikke begynt med organisert idrett ennå.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369440 13/12/2016 09:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Nå er det jo slik at denne tråden handler nettopp om det: dopapir og salgsdugnader.

Og nå er det på nett vi diskuterer. Mine barn er fortsatt barnehagebarn og har ikke begynt med organisert idrett ennå.

Da kan det hende det er andre løsninger når dine barn blir eldre ICON_SMILE

Jeg har fått med meg hva den handler om. Jeg savner allikevel noen som har kommet med gode alternativer som er ferdig organisert og krever lite av klubben/laget.

Noen ønsker sikkert klubber der det blir "klasseskille" mellom de som kan bidra med penger og de som ikke har noe valg og må bidra med naturalia. Det gjør ikke jeg ICON_SMILE

Redigert av sveinaa; 13/12/2016 09:12.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369441 13/12/2016 09:12
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Det er nok ikke dugnaden som fungerer dårligere enn før, men heller det at folk ikke er like ivrige når man må bidra kollektivt (Dette er et resultat av at folk er egoistiske og verdsetter egen tid alt for høyt.).

Har du barn egentlig? Slik jeg ser det så er problemet at andre verdsetter min tid alt for lavt.

Ja, jeg har barn. Bare sånn for å få en forståelse for hva din tid er verdt. Hva måtte du fått tilbake for å bruke 5 timer av din dyrbare tid hver uke til barneidrett?

Slik jeg ser det sier anonymous22 det samme som jeg mener.

Men det gir jo litt innsikt i problematikken at du argumenterer som du gjør.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369448 13/12/2016 09:26
sveinaa Offline
More than words
More than words

Helt greit det. Det er bra at ikke alle tenker likt. Men vi trenger vel strengt tatt ikke kalle det problemer? Kall det heller utfordringer. Utfordringen er jo å finne noe som organiserer seg selv og gir inntekter.

Hint. Jeg tror faktisk ikke flertallet synes doruller er den beste løsningen, men i mangel av noe annet så aksepteres det.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369450 13/12/2016 09:30
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg leste denne en gang til og ble nysgjerrig. Burde sikker ikke spørre men jeg blir litt fascinert. Hvordan har du kommet frem til at din tid er mer verdt en andre foreldres tid i konteksten barneidrett?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369452 13/12/2016 09:33
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Men vi trenger vel strengt tatt ikke kalle det problemer? Kall det heller utfordringer. Utfordringen er jo å finne noe som organiserer seg selv og gir inntekter.

Jeg liker å kalle en spade for en spade og vil si at dette er et problem.

Å sysselsette foresatte med veldig dårlig betalte salgsjobber som ikke har noen sammenheng med aktiviteten til barna er ikke bra. Det er et problem at det har utviklet seg slik.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369458 13/12/2016 09:41
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Å sysselsette foresatte med veldig dårlig betalte salgsjobber som ikke har noen sammenheng med aktiviteten til barna er ikke bra. Det er et problem at det har utviklet seg slik.

"Dugnad" misbrukes en del ja. Borettslaget kaller også inn til slikt, dårlig organisert og veldig få reelle oppgaver som egner seg for en dugnad. Det blir en del folk som går rundt og raker løv (en oppgave som ikke bør gjøres) og prater.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369461 13/12/2016 09:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Men vi trenger vel strengt tatt ikke kalle det problemer? Kall det heller utfordringer. Utfordringen er jo å finne noe som organiserer seg selv og gir inntekter.

Spøker du med meg? Du ser at veien ut av dette er å løse en helt overkommelig utfordring bare noen som deg kommer med et alternativ. Hva mener du er riktig sysselsetteing for deg i denne konteksten?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369462 13/12/2016 09:47
sveinaa Offline
More than words
More than words

"Dugnad" misbrukes en del ja. Borettslaget kaller også inn til slikt, dårlig organisert og veldig få reelle oppgaver som egner seg for en dugnad. Det blir en del folk som går rundt og raker løv (en oppgave som ikke bør gjøres) og prater.

Som regel ligger det en demokratisk prosess bak da ICON_WINK

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369463 13/12/2016 09:47
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Spøker du med meg? Du ser at veien ut av dette er å løse en helt overkommelig utfordring bare noen som deg kommer med et alternativ. Hva mener du er riktig sysselsetteing for deg i denne konteksten?

Det høres faktisk ikke så lett ut hvis man møter flere som argumenterer hardt for å fortsette med noe tåpelig, som ingen egentlig er for.

Vi sliter jo med å få folk til å slutte å kjøre bil til jobb aleine i rushtiden og få Norge til å ikke bore etter mer olje også. Ikke lett å slutte med noe, selv om "alle" skjønner at det må til ICON_WINK

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369464 13/12/2016 09:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Nei, det gjør det faktisk ikke. Det går på ren sedvane.

Redigert av anonym22; 13/12/2016 09:49.
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369468 13/12/2016 09:52
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hvordan har du kommet frem til at din tid er mer verdt en andre foreldres tid i konteksten barneidrett?

Når foreninger arrangerer salgsjobber og tilsvarende som gir mindre i foreningskassa enn jeg må betale til barnevakten min så synes jeg tiden min er mer verdt.

Hvis man regner på det havner vel også doruller i den kategorien hvis man ikke casher ut og kjøper alt selv på flekken. Da er jo poenget borte.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369472 13/12/2016 09:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Noen ønsker sikkert klubber der det blir "klasseskille" mellom de som kan bidra med penger og de som ikke har noe valg og må bidra med naturalia. Det gjør ikke jeg ICON_SMILE

Det är ju det här som är så idiotiskt och som folk i tråden försöker diskutera medans du som vanligt diskuterar något annat.

Jag tror inte alls att salgsdugnader gör det lättare för folk med mindre pengar att delta. Snarare värre då man måste ut med mer pengar för något som man kanske inte ens kan sälga.

Jag har spurt tidigare men utan svar. Hur mycket av dessa salgsdugnaderna köps av den närmaste familjen och hur mycket sälgs till andra?

Vamliga dugnader är något annat för der kan faktiskt alla vara med.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369476 13/12/2016 09:57
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det høres faktisk ikke så lett ut hvis man møter flere som argumenterer hardt for å fortsette med noe tåpelig, som ingen egentlig er for.

Vi sliter jo med å få folk til å slutte å kjøre bil til jobb aleine i rushtiden og få Norge til å ikke bore etter mer olje også. Ikke lett å slutte med noe, selv om "alle" skjønner at det må til ICON_WINK

Dersom det gir penger i kassen er det jo ikke ensidig tåpelig?

Alt for mange som gjør en hel masse saker og ting fordi de kan med bakgrunn i egen økonomi (feks. kjøre masse bil.). Eneste måten å regulere det på er å øke kostnadene.

Olje og gass må man se i et større perspektiv. Litt satt på spissen så bør Norge av egeninteresse pumpe opp all den oljen som er mulig for så å investere inntektene i feks forskning i Norge så vi kan finne noe som kan ta over for oljen.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Laplace] #2369478 13/12/2016 09:58
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
At mye går på ren sedvane mener jeg er et generelt problem - altså ikke bare i idretten. Det bør i langt større grad være krav om at det må argumenteres også for å gjøre som før også. Dvs. at dopapirsalg ikke bare er default fordi det var det i fjor. Det må presenteres nytte/kost, hvorfor det er behov osv. Da ville vi sluppet å drive med tøys bare fordi de andre foreldrene gjorde det i fjor.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369480 13/12/2016 09:59
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nei, det gjør det faktisk ikke. Det går på ren sedvane.

Men man kan endre praksis om man tar det opp og får behandlet det demokratisk?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369481 13/12/2016 10:00
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Men dopapir og kakelotteri gir jo ikke penger av betydning i kassen. Det er bare ubetydelig smårusk. Derimot fratar det nok en del lyst til å bidra. Å gjøre ting som ikke er verken smart eller nødvendig er lite tilfredstillende.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369482 13/12/2016 10:02
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Nei, det tror jeg neppe.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369484 13/12/2016 10:10
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Olje og gass må man se i et større perspektiv. Litt satt på spissen så bør Norge av egeninteresse pumpe opp all den oljen som er mulig for så å investere inntektene i feks forskning i Norge så vi kan finne noe som kan ta over for oljen.
Tja, i feltene som er i drift er det alltids en mulighet. Ingen av de nye planlagte feltene har mulighet til å bli lønnsomme. Ikke når staten fortsatt finansierer letekostnadene.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: fredriks] #2369489 13/12/2016 10:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks

Det är ju det här som är så idiotiskt och som folk i tråden försöker diskutera medans du som vanligt diskuterar något annat.

Jag tror inte alls att salgsdugnader gör det lättare för folk med mindre pengar att delta. Snarare värre då man måste ut med mer pengar för något som man kanske inte ens kan sälga.

Jag har spurt tidigare men utan svar. Hur mycket av dessa salgsdugnaderna köps av den närmaste familjen och hur mycket sälgs till andra?

Vamliga dugnader är något annat för der kan faktiskt alla vara med.

Det kan godt hende du har rett. Ender man opp med å kjøpe alt selv så blir det dyrt. Jeg diskuterer egentlig det samme, jeg velger bare ikke å ta det ut av kontekst. Jeg forsvarer heller ikke ordningene, men prøver å gi et innblikk i hvorfor man ender opp med disse ordningene.

Selger man 3 sekker med dopapir så tjener man kr 540 (salgspris kr 400 per stk tot kr 1 200). Er det andre måter man kan få inn like mye penger?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369490 13/12/2016 10:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Selger man 3 sekker med dopapir så tjener man kr 540 (salgspris kr 400 per stk tot kr 1 200). Er det andre måter man kan få inn like mye penger?
Ja, betale kr 540 ekstra. Det er jo en dråpe i havet, mange foreldre spiser vel pølser for mer enn det. De fleste idretter koster tusenvis av kroner i utstyr. Jeg tror ikke det er ett eneste barn til som ville falt fra hvis man måtte betale 540 mer. Men som sagt - pengene bør hentes fra toppidretten.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369491 13/12/2016 10:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
At mye går på ren sedvane mener jeg er et generelt problem - altså ikke bare i idretten. Det bør i langt større grad være krav om at det må argumenteres også for å gjøre som før også. Dvs. at dopapirsalg ikke bare er default fordi det var det i fjor. Det må presenteres nytte/kost, hvorfor det er behov osv. Da ville vi sluppet å drive med tøys bare fordi de andre foreldrene gjorde det i fjor.

Det at folk ikke gidder å engasjere seg er et generelt problem. Er man uenig så må man jo si ifra?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369492 13/12/2016 10:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Och vilka köper dopapir för 400 kr hvis barnet går runt i nabolaget? Jag frågar igjen. Hur många av dessa pakarna med dopapir sälgs till utomstående?

Man kan få in pengarna genom att föreldrarna som vill kan köpa dopapir som de eventuellt sälger vidare och att de föreldrarna betalar in pengarna.

Jag är personligen inte väldigt intressed av att sälga något som jag inte ens vill köpa själv.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369494 13/12/2016 10:31
sveinaa Offline
More than words
More than words

Men dopapir og kakelotteri gir jo ikke penger av betydning i kassen. Det er bare ubetydelig smårusk. Derimot fratar det nok en del lyst til å bidra. Å gjøre ting som ikke er verken smart eller nødvendig er lite tilfredstillende.

Jeg forstår at du har god råd. En del er i en situasjon hvor de ikke har det. Og fordi barneidretten favner bredt så møtes både fattig og rik. Da kan man ikke alltid ta utgangspunkt i seg selv, og hva som passer en selv best?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369496 13/12/2016 10:32
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nei, det tror jeg neppe.

Men da er du jo egentlig i mot at flertallet skal bestemme?

Side 3 av 18 1 2 3 4 5 17 18

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå