Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 18 1 2 3 4 17 18

Hva skjer når en ikke betaler ...

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369238 12/12/2016 15:32
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Siden dette er den valgte løsningen rund baut kan jeg vanskelig se for meg at jeg har en demokratisk mulighet til å påvirke dette ved å engasjere seg i én klubb.

Tvert i mot. Min erfaring er at om noen engasjerer seg og tar frem muligheter til å tjene penger på andre måter så blir det applaudert. Dagens løsninger velges nok ofte fordi det krever lite engasjement og er enkelt for de som skal organisere.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: EgilS] #2369240 12/12/2016 15:45
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: EgilS
Siden dette er den valgte løsningen rund baut kan jeg vanskelig se for meg at jeg har en demokratisk mulighet til å påvirke dette ved å engasjere seg i én klubb.

Tvert i mot. Min erfaring er at om noen engasjerer seg og tar frem muligheter til å tjene penger på andre måter så blir det applaudert. Dagens løsninger velges nok ofte fordi det krever lite engasjement og er enkelt for de som skal organisere.

Men da må jeg ta den kampen i alle klubber og alle klasseinnsamlinger etc. Det er jo smått utrolig at man automatisk velger dopapirsalg og kakelotteri som inntektskilde i 2016, akkurat som i 1987.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Alpers] #2369245 12/12/2016 16:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Alpers
Hva slags fellesskap er det i at mor og far selger dassruller til venner og kjente?

Et fellesskap skapes vel under samlinger, treninger, kamper etc?

Man kan like det eller ikke, men forutsetningen for fellesskapet er ofte at noen få foreldre tar et ansvar slik at det blir et tilbud til alle. Det at man i den konteksten mener at noe er idiotisk og derfor fortjener en særbehandling for di man kan gjøre noe annet. Det får stå for egen regning.

Redigert av sveinaa; 12/12/2016 16:14.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369246 12/12/2016 16:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa
Sitat: skiraffen
Til de av dere som ønsker å kjøpe dere fri. Dere bør også bli pålagt å betale de foreldrene som bruker sin fritid gjennom hele året for å lage et tilbud til barna deres.

Hvorfor i all verden skal de (vi) bli pålagt det?

Fordi det handler ikke om deg og dine men om et fellesskap. Ønsker man å endre på slike ordninger så får man engasjere seg i klubben og se til at det ikke blir valgt slike løsninger.

Har du forsøkt å ta det opp? Evt. kommet med andre forslag som rammer likt for alle og gir potensielt like inntekter?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: EgilS] #2369247 12/12/2016 16:21
sveinaa Offline
More than words
More than words

Der traff du spiker'n på hodet. De få som engasjerer seg orker ikke å arrangere noe annet enn et ferdig konsept. Hvor flaut er det ikke om man avtaler raking i hagen til noe også møter ikke folk opp (Helt vanlig. Veldig mange har rett og slett ikke tid til å være med ungene sine på sånt)?

(Bare det å få organisert kioskvakt i 3 timer kveldstid er håpløst. Folk møter ikke opp. Melder forfall 1 time før de skal ha det. Gidder ikke melde seg opp osv.)

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369261 12/12/2016 16:54
EgilS Offline
More than words
More than words

Men da må jeg ta den kampen i alle klubber og alle klasseinnsamlinger etc. Det er jo smått utrolig at man automatisk velger dopapirsalg og kakelotteri som inntektskilde i 2016, akkurat som i 1987.

Ikke utrolig i det hele tatt. Som sveinaa poengterer over, det er få som gjør noe, og da velger disse minste motstands vei. Hadde flere engasjert seg så hadde det blitt flere å dele byrden på og man kunne man gjort andre ting.

Jeg har selv opplevd dugnadsarbeide som ble mye jobb da få stilte opp. Slikt gidder man ikke mange ganger.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369286 12/12/2016 18:59
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Har du forsøkt å ta det opp? Evt. kommet med andre forslag som rammer likt for alle og gir potensielt like inntekter?

Forslag som at foreldre betaler altså?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: EgilS] #2369290 12/12/2016 19:03
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Dugnad fungerer vel generelt ikke like godt som før. Det er kjent. Men hvor lenge skal man holde på med ting som bare fungerer dårligere og dårligere? Dugnad, kakelotteri og dopapirsalg. Det er kanskje på tide å gjøre ting litt annerledes da.

Jeg kjenner noen som bare fordeler alle oppgavene på alle foreldrene og sender ut liste med oppgavefordelingen. Det fungerer. Ikke like greit å droppe det når alle vet hvem som dropper. Og kanskje viktigere: mye greiere å få en klar oppgave man skal gjøre, enn å bare sose rundt på en dårlig organisert dugnad.

Det må jo være mulig å bidra frivillig - sin del - uten at man må engasjere seg og overbevise alle om å gjøre noe annet.

Alternativt må man bare innse at det trengs mer penger. Så får det heller koste mer å delta. Et første steg kan jo være å tilføre mer tippemidler og skattepenger - fra toppidretten. Elitesatsning i f.eks. fot-ball mener jeg at ikke burde få en eneste krone. Det er såpass mye penger i omløp her med overdrevent høye lønninger til både spillere og ledere at de kan klare seg med sponsor- og billettinntekter.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Laplace] #2369294 12/12/2016 19:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det siste han sa. Har ofte argumentert for at all idrett over 18 bør betales av utøverne selv (ja, jeg ser et grenseland som kan argumenteres for) bare for å sette sette på spissen.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369332 12/12/2016 21:12
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Dugnad fungerer vel generelt ikke like godt som før. Det er kjent. Men hvor lenge skal man holde på med ting som bare fungerer dårligere og dårligere? Dugnad, kakelotteri og dopapirsalg. Det er kanskje på tide å gjøre ting litt annerledes da.

Jeg kjenner noen som bare fordeler alle oppgavene på alle foreldrene og sender ut liste med oppgavefordelingen. Det fungerer. Ikke like greit å droppe det når alle vet hvem som dropper. Og kanskje viktigere: mye greiere å få en klar oppgave man skal gjøre, enn å bare sose rundt på en dårlig organisert dugnad.

Det må jo være mulig å bidra frivillig - sin del - uten at man må engasjere seg og overbevise alle om å gjøre noe annet.

Alternativt må man bare innse at det trengs mer penger. Så får det heller koste mer å delta. Et første steg kan jo være å tilføre mer tippemidler og skattepenger - fra toppidretten. Elitesatsning i f.eks. fot-ball mener jeg at ikke burde få en eneste krone. Det er såpass mye penger i omløp her med overdrevent høye lønninger til både spillere og ledere at de kan klare seg med sponsor- og billettinntekter.

Tror ikke helt du skjønner hvordan de fleste av idrettsklubbene fungerer. Stort sett så er det ingen ansatte. Alle trenere, lagledere, styre får stort sett ikke en krone, mye av vedlikeholdet er dugnad. Alle som styrer og steller gjør dette så lenge barnet er medlem. I snitt så er det helt nye mennesker som driver klubben hvert 6. år. Hvis alt dette skulle profisjonaliseres så ville kontingentene dobbles. Har du tre barn som driver med to idretter hver seg, så blir det fort 100.000.

Sitter man inne med en god ide for å skape inntekter eller gjøre noe annerledes, så tar garantert klubben i mot deg med åpne armer. Problemet som flere har påpekt er hvis man feks ønsker å påta seg en flyttejobb eller annet, så må noen skaffe jobben, avtale vilkår, organisere mannskap, forsikre seg om at alle møter og sørge for oppgjør. Hvis du ikke gidder hvorfor skal noen andre gjøre det.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Dexter] #2369341 12/12/2016 21:40
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jo takk, jeg vet akkurat hvordan dette fungerer. Jeg snakker ikke om å ikke delta frivillig. Det er de helt marginale midlene som kommer inn gjennom kakelotteri og dopapirsalg som er essensen her.

Sitat: Dexter

Sitter man inne med en god ide for å skape inntekter eller gjøre noe annerledes, så tar garantert klubben i mot deg med åpne armer.

Igjen dette. Bare fordi jeg mener at det er på tide å gjøre det annerledes, betyr ikke at jeg skal påta meg denne jobben. Det må da gå an å bidra med litt frivillighet uten at det må være kakelotteri eller at man selv må finne på noe helt nytt?

Hvis dere som her svarer er representative for de som er aktive foreldre i klubbene, så virker det ikke som det er veldig lett å endre på dette.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Laplace] #2369346 12/12/2016 21:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror att det är bra hvis man skiljer på dugnad som faktiskt för in pengar i klubben från utomstående och salgs dugnader som för rätt många blir att familjen tvingas köpa något som de inte vill ha.

Hvis inte klubben kan eller gidder annordna dugnader som ger en riktig intäkt så får man väl höja kontingenter eller minka utbudet.

Att tro att det är värre för folk flest att betala 300 kr extra i kontinget än att tvinga på dem dopapir för 1000 kr tycker jag är väldigt rart.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: fredriks] #2369348 12/12/2016 21:58
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Dette dopapiret. Er det god pris ift. kvalitet? Slik at man iallfall kan være fornøyd med dealen. Det er vel ikke mer dopapir enn at man selv kan kjøpe det og bruke opp innen neste års kvote?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369350 12/12/2016 22:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vi har inte sålt själva men köpt en gång. Jag tyckte inte det vi köpte var spesiellt prisvärt. Tror man får bättre och billigare når det är salg på coop.

Hur länge det räcker beror väl på hur många barn man har och hur många aktiviter de håller på med. Det kan nog bli en hel del dopapir för en del familjer.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369363 12/12/2016 23:12
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Jo takk, jeg vet akkurat hvordan dette fungerer. Jeg snakker ikke om å ikke delta frivillig. Det er de helt marginale midlene som kommer inn gjennom kakelotteri og dopapirsalg som er essensen her.

Sitter man inne med en god ide for å skape inntekter eller gjøre noe annerledes, så tar garantert klubben i mot deg med åpne armer.

Igjen dette. Bare fordi jeg mener at det er på tide å gjøre det annerledes, betyr ikke at jeg skal påta meg denne jobben. Det må da gå an å bidra med litt frivillighet uten at det må være kakelotteri eller at man selv må finne på noe helt nytt?

Hvis dere som her svarer er representative for de som er aktive foreldre i klubbene, så virker det ikke som det er veldig lett å endre på dette.

Jeg er heller ikke fan av å påtvinge folk å selge ting, men jeg er stor fan av innsatsen som legges ned i klubber rundt omkring.

Poenget mitt er at det ofte ikke er en administrasjon som organiserer dette. Laglederen er mammaen til Lise i 3b. Hun har ikke tid eller lyst til å finne på en ny og bedre inntektskilde.

Ofte har ikke foreldre større engasjement for klubben enn det som involverer sitt barn (inkl meg selv). Derfor må noen ta iniativ for at ting skal endres, lettere å kjøpe dopapir en gang i året de 5-6 årene barnet spiller ballspill, enn å organisere en mer lukrativ inntektskilde.

Kvaliteten på dopapiret aner jeg ikke har heldigvis sluppet unna 😊

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Dexter] #2369374 13/12/2016 06:55
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
. Har du tre barn som driver med to idretter hver seg, så blir det fort 100.000.

Du får det til å høres ut som alternativet til å selge doruller er å betale 100k i kontingent. Det er det jo ikke.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369391 13/12/2016 08:04
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nei. Løsningen er ikke at noen kan betale seg ut. Kom med et alternativ som er gjennomførbart uten en hel masse organisering.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369393 13/12/2016 08:10
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Nei. Løsningen er ikke at noen kan betale seg ut. Kom med et alternativ som er gjennomførbart uten en hel masse organisering.

Dette er helt på jordet. Bare fordi noen/vi kommer med 100 % legitime innvendinger mot noe som fungerer ganske dårlig, så må vi på strak arm komme med løsningen. Jeg aner at det er slik jeg/vi kommer til å bli møtt hvis vi ønsker å endre på noe når barna begynner i klubber. Mye pampevelde, husker alle de pussige fedrene fra jeg selv var barn faktisk. Selv som 7-8-åring reagerte jeg.

Dopapir o.l. gir helt marginale inntekter, det er bare å øke kontingent eller hente pengene fra toppidretten.

Redigert av anonym22; 13/12/2016 08:12.
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369396 13/12/2016 08:13
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

At alle betaler seg ut?

Det er jo enda bedre forslag. Lett å gjennomføre også. Lite organisering.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369402 13/12/2016 08:14
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det er nok ikke dugnaden som fungerer dårligere enn før, men heller det at folk ikke er like ivrige når man må bidra kollektivt (Dette er et resultat av at folk er egoistiske og verdsetter egen tid alt for høyt.).

Jeg ser ikke helt forskjellen på det du beskriver og en dugnad?

Alle får som regel lov til å bidra. Utfordringen er bare at det er vanskelig å få til et opplegg der en selv bestemmer hva en vil bidra med.

Ønsker man å gjøre om på fordeling av statsbudsjettet så må man engasjere seg i politikken. Kan god hende det offentlige burde betalt alt, men da må noen gidde å gjøre det til et reelt valg.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369407 13/12/2016 08:21
sveinaa Offline
More than words
More than words

Indirekte ber du jo noen andre finne en ny løsning på dette som appellerer til deg? Tror du jeg er mer glad i teite lotterier, kioskvakt, dopapir, rigging etc. enn deg? Det blir litt som skatt. Av og til føles det meningsløst når man ser hvordan pengene forvaltes og brukes, men puster man to ganger og tar innover seg hvor bra man har det i Norge i forhold til andre land så ser man verdien.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: fredriks] #2369411 13/12/2016 08:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Jag tror att det är bra hvis man skiljer på dugnad som faktiskt för in pengar i klubben från utomstående och salgs dugnader som för rätt många blir att familjen tvingas köpa något som de inte vill ha.

Hvis inte klubben kan eller gidder annordna dugnader som ger en riktig intäkt så får man väl höja kontingenter eller minka utbudet.

Att tro att det är värre för folk flest att betala 300 kr extra i kontinget än att tvinga på dem dopapir för 1000 kr tycker jag är väldigt rart.

Dette bør du møte opp i din klubb å fortelle. Jeg anbefaler deg dog å bruke andre ord enn "gidder" da du da fort kan pisse på andre som bruker av sin tid for å finne løsninger som gir alle en likeverdig måte å bidra.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369412 13/12/2016 08:31
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Det er nok ikke dugnaden som fungerer dårligere enn før, men heller det at folk ikke er like ivrige når man må bidra kollektivt (Dette er et resultat av at folk er egoistiske og verdsetter egen tid alt for høyt.).

Har du barn egentlig? Slik jeg ser det så er problemet at andre verdsetter min tid alt for lavt.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369415 13/12/2016 08:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg ser ikke helt forskjellen på det du beskriver og en dugnad?

Alle får som regel lov til å bidra. Utfordringen er bare at det er vanskelig å få til et opplegg der en selv bestemmer hva en vil bidra med.

Dette er vel forskjellig?:

Jeg kjenner noen som bare fordeler alle oppgavene på alle foreldrene og sender ut liste med oppgavefordelingen.

Ønsker man å gjøre om på fordeling av statsbudsjettet så må man engasjere seg i politikken. Kan god hende det offentlige burde betalt alt, men da må noen gidde å gjøre det til et reelt valg.

Igjen, alternativet til å bare gjøre som alle andre kan ikke være at man skal bruke uendelig med tid på å engasjere seg i politikken, ta det helt ut og la dette blir det viktigste i livet. Er det min feil at det ikke er fred i verden også, siden jeg ikke engasjerer meg og arbeider for det hele tiden? ICON_WINK

For min del ville jeg helst sett at det meste av organisert idrett ble nedlagt faktisk. Jeg ville mye heller hatt et samfunn der barn var aktive på egenhånd og med venner og ikke bare under regi.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369416 13/12/2016 08:34
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
. Har du tre barn som driver med to idretter hver seg, så blir det fort 100.000.

Du får det til å høres ut som alternativet til å selge doruller er å betale 100k i kontingent. Det er det jo ikke.

100k var hvis man skulle gjennom-profisjonalisere en klubb (trenere, lagledere, styre, administrasjon, vedlikehold osv). Alt som gjøres gratis/frivillig i dag.

Jeg er ingen forkjemper for salgsdugnader, synes man burde kunne velge å betale seg ut av det. Men jeg har forståelse for at det er slik.

Som tidligere nevnt, enten kan man akseptere at det er slik, eller så kan man gjøre noe med det.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369418 13/12/2016 08:34
sveinaa Offline
More than words
More than words
Dette dopapiret. Er det god pris ift. kvalitet? Slik at man iallfall kan være fornøyd med dealen. Det er vel ikke mer dopapir enn at man selv kan kjøpe det og bruke opp innen neste års kvote?

Det avhenger kanskje litt. Her kan du se økonomien i det: http://norskdugnad.no/

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369420 13/12/2016 08:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: fredriks

Dette bør du møte opp i din klubb å fortelle. Jeg anbefaler deg dog å bruke andre ord enn "gidder" da du da fort kan pisse på andre som bruker av sin tid for å finne løsninger som gir alle en likeverdig måte å bidra.

Jeg skulle like å se noe tall på at det er dopapirsalget som gjør at flere med litt dårlig råd også kan være med.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369421 13/12/2016 08:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det avhenger kanskje litt. Her kan du se økonomien i det: http://norskdugnad.no/

Ser ut som prisen er ganske lik som butikk, ikke billigere (snarere dyrere). Så man sparer altså ingenting på å fylle opp leiligheten. Det er nesten sykt.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369422 13/12/2016 08:41
sveinaa Offline
More than words
More than words

Hvordan regnestykket er vet jeg ikke. Arrangerer feks klubben en stor cup så kan jo prisen fort bli høy om de inntektene skulle tas over kontigenten.

Ser man litt lenger enn egen komfortsone så håper jeg flere ser at det er uheldig om man får et delt opplegg i klubbene. De som kan betale seg ut og de som ikke har muligheten til det. Dette handler på en måte om barna og ikke om foreldre som synes idretten drives bakstreversk samtidig som de ikke ønsker å bidra sånn at ting kan endres.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369424 13/12/2016 08:45
sveinaa Offline
More than words
More than words

Dette er helt på jordet. Bare fordi noen/vi kommer med 100 % legitime innvendinger mot noe som fungerer ganske dårlig, så må vi på strak arm komme med løsningen. Jeg aner at det er slik jeg/vi kommer til å bli møtt hvis vi ønsker å endre på noe når barna begynner i klubber. Mye pampevelde, husker alle de pussige fedrene fra jeg selv var barn faktisk. Selv som 7-8-åring reagerte jeg.

Dopapir o.l. gir helt marginale inntekter, det er bare å øke kontingent eller hente pengene fra toppidretten.

Helt ærlig. Barneidrett handler ikke om deg og hva du synes er betimelig, men hva de som gidder å organisere får til med materiale som deg. Noen ganger må man faktisk brette opp armene uten at det gavner bare en selv.

Side 2 av 18 1 2 3 4 17 18

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå