Coverlåter er ålreit hvis den nye versjonen tilfører låta noe. Min påstand og subjektive (men svært bastante) mening er at jenter som synger litt saktere og med lysere stemme enn originalen mens de klimprer litt på en kassegitar, er så kjedelig at man kan miste vettet. Så sårbart og ømt, liksom. Også er det så forskrekkelig mange av dem!
1. Judas Priest- The Green Manalishi (Fleetwood Mac). Orginalen er flott, men Priest gjør den helt enorm, spesielt på "live" albumet (ikke helt live derfor " ") Unleashed in the East.
Melvins har også en OK cover av denne (men Judas Priest sin er nok den beste)
Coverlåter er ålreit hvis den nye versjonen tilfører låta noe. Min påstand og subjektive (men svært bastante) mening er at jenter som synger litt saktere og med lysere stemme enn originalen mens de klimprer litt på en kassegitar, er så kjedelig at man kan miste vettet. Så sårbart og ømt, liksom. Også er det så forskrekkelig mange av dem!
Noen gode i kategorien damer (ikke nødvendigvis med kassegitar)
Jeg må si du har veldig bra musikksmak generelt, men killswitch engage og five finger death punch sine covre? De er jo faen ikke i nærheten av originalene. Jeg har selv hørt en del på fivefinger death punch sin cover av house of the rising sun men det er jo klasseforskjell kontra f.eks. The Animals sin versjon, og samme med Dio. Killswitch sin versjon er fet men ikke i nærheten av Dio.
En annen Bowie-låt som er bra i coverversjon er "All the young dudes" (Mott the Hoople)
Hvem av Bowie og Mott the Hoople som covret hvem er ikke så enkelt. MtH ga den ut først, men låten sin historie tilsier vel at Bowie sin fremføring ikke er en cover... https://en.wikipedia.org/wiki/All_the_Young_Dudes Men at låta er tøff er hevet over enhver tvil
Apropos Bowie og cover, så har vi jo Pin Ups albumet fra tidlig 70 tall.
Mange bra coverlåter. Her er det første jeg kommer på: 00-tallets klart beste rockeband covrer Springsteen. Kanskje noe lik orginalen, men likevel knallbra.
White Stripes har gjort en del bra coverlåter. Den beste er kanskje deres versjon av Dylans One More Cup Of Coffee:
En norsk en? Tja, i disse tider passer det kanskje med denne?
Siden Bowie er såpass høyt verdsatt på listene her inne, er det fristende å friske opp hukommelsen litt fra Idol sesong 2007, hvor Øivind Aksland fremfører Heros på kontrabass: https://youtu.be/ImaVB92X6J4
Stonerrock versjonen av Rhiannas Umbrella fremført av Bare Egil er også minneverdig, man kan ihvertfall ikke påstå at denne versjonen ikke tilfører noe heelt nytt til låta. https://youtu.be/DlwDAx3Iii4
Oi. Artig tråd. Med uendelige muligheter. Men disse to fortjener en liten oppmerksomhet. Tool er en av mine absolutte favoritter. Og når det er barn som covrer ...
Oi, der åpnet du en hittil ukjent verden for meg på Youtube... der gikk plutselig den lørdagskvelden.
Må trekke frem denne som et annet herlig bidrag i sjangeren: https://www.youtube.com/watch?v=6h2h4zIhwuM - Dream Theater - Pull me under. (lang intro, men verd å høre seg gjennom, synes nå jeg i det minste.. Vokalisten er 11 år. Nesten så jeg får lyst til å vekke min egen 12-åring, vise henne filmen, og si at hun kaster bort for mye tid på håndballen når hun egentlig burde starte et rockeband!)
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Oi. Artig tråd. Med uendelige muligheter. Men disse to fortjener en liten oppmerksomhet. Tool er en av mine absolutte favoritter. Og når det er barn som covrer ...
Oi, der åpnet du en hittil ukjent verden for meg på Youtube... der gikk plutselig den lørdagskvelden.
Må trekke frem denne som et annet herlig bidrag i sjangeren: https://www.youtube.com/watch?v=6h2h4zIhwuM - Dream Theater - Pull me under. (lang intro, men verd å høre seg gjennom, synes nå jeg i det minste.. Vokalisten er 11 år. Nesten så jeg får lyst til å vekke min egen 12-åring, vise henne filmen, og si at hun kaster bort for mye tid på håndballen når hun egentlig burde starte et rockeband!)
Ja, ikke sant. Det er en verden der ute med talentfulle barn!
Legg merke til at vokalisten i de to jeg linker til er den samme jenta. Første gang som 10-11, andre gangen er hun vel blitt 15-16. Men for en stemme?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Nesten så jeg får lyst til å vekke min egen 12-åring, vise henne filmen, og si at hun kaster bort for mye tid på håndballen når hun egentlig burde starte et rockeband!)
Hmmm.[klisjealarm] Ifall karriereplanen ikke fungerer; Vil du heller at din 28 år gamle datter skal være ferdigstudert lege/sykepleier/ingeniør/statsviter med nyopperert kne og dårlige skuldre, eller en arbeidsløs "livsnyter" som har gått livets harde Rocke-skole og har helse som en røykende 60-åring?
Tror dette er en Woody guthrie låt - Tom Joad, men Bruce S spiller the ghost of Tom Joad sammen med den fantastiske gitaristen Tom Morello på denne herlige live versjonen
Tror dette er en Woody guthrie låt - Tom Joad, men Bruce S spiller the ghost of Tom Joad sammen med den fantastiske gitaristen Tom Morello på denne herlige live versjonen
Springsteen har skrevet The Ghost of Tom Joad. Tom Joad er selvfølgelig hovedpersonen i Steinbecks The Grapes of Wrath, i tillegg til å være en Guthrie-låt. RATM har spilt inn The Ghost of Tom Joad uten Springsteen også.
Springsteen har skrevet The Ghost of Tom Joad. Tom Joad er selvfølgelig hovedpersonen i Steinbecks The Grapes of Wrath, i tillegg til å være en Guthrie-låt. RATM har spilt inn The Ghost of Tom Joad uten Springsteen også.
Jeg må si du har veldig bra musikksmak generelt, men killswitch engage og five finger death punch sine covre? De er jo faen ikke i nærheten av originalene. Jeg har selv hørt en del på fivefinger death punch sin cover av house of the rising sun men det er jo klasseforskjell kontra f.eks. The Animals sin versjon, og samme med Dio. Killswitch sin versjon er fet men ikke i nærheten av Dio.
Det var vel bare anbefalinger, ikke ment som at de er bedre enn originalen? For av de jeg kjenner her er det vel ingen som etter min mening er i nærheten av originalen.
Litt mer trøkk i Killswitch sin hellige stuper, og soloen synes jeg fenger mer, men ikke noe mer enn det. Dette er coverlåter jeg liker, det betyr ikke at jeg synes de er bedre enn originalen Er også fryktelig mange andre coverversjoner av House of the rising sun som er gode.
Out in the fields..hallo, du kan ikke overgå selveste Gary Moore hva angår følelse. Men Sonata gjør en mer progressiv versjon av låta.
1. Suspicious Mind - Fine Young Cannibals 2. Sleep All Summer - The National and St. Vincent 3. Rocket Piano Man - Amy Honey/Carolyn Mark (egentlig ikke en ekte coverlåt, men mer et cover av en en knippe artister (Elton John, David Bowie, osv.)