Er singel har ikkje barn og bra betalt jobb. Kunne i teorien kjøpt akkurat den sykkelen eg ville, men ser ikkje poenget med all den tid det berre er hobby. Bygde sykkel til ein veninne i vinter: Kinaramme kr 3000, Shimano 105-gruppe kr 3000, ultegrahjul kr 3000, resten kr 3000. Totalt kr 12000 med vekt på 7.5 kg. Går sjølvsagt an å få seg feitare sykkel enn dette, men det gir ikkje så veldig mykje betre funksjon/prestasjon.
Forbrukslån/betalingsutsettelse kan være fornuftig hvis det er det som gjør at du finner gullkjøpet på høsten. Fordrer jo såklart at økonomien er såpass under kontroll at nedbetalingen går greit og over relativt kort tid.
Sitat: Øyvind V
.... og de som nettopp kjøpte seg bil til over en million kroner fatter ikke at jeg kan eie en sovepose til flere tusen kroner.
Sitat: Naboen til Øyvind V
Tenk han der Øyvind, hadde han syklet på Biltemasykkel og kjøpt soveposer på bruktsalg hos frelsesarmeen så kunne han hatt en sprettny Audi
Spørsmålet er vel om alle som kjøper/leaser seg bil til en million har råd til å tape 300' på å kjøre hjem til seg selv første dagen
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Poenget mitt er bare at om man må låne penger til 10% for å kjøpe sykkel til 30 000,- så har man sannsynligvis ikke penger til å bytte bremser på bilen, kjøpe ny vaskemaskin og/eller tørketrommel om noe slik skulle skje?
Er egentlig enig, altså. Jeg ville ikke vurdert det selv om det var den siste strekken av strikken... Men om bufferen til bilreparasjon og vaskemaskin er på plass, og man har kontroll på sine øvrige økonomiske forpliktelser ser jeg ikke så mørkt på å ta opp lån på 20k for å kjøpe drømmesykkelen.
Poenget mitt er bare at om man må låne penger til 10% for å kjøpe sykkel til 30 000,- så har man sannsynligvis ikke penger til å bytte bremser på bilen, kjøpe ny vaskemaskin og/eller tørketrommel om noe slik skulle skje?
Er egentlig enig, altså. Jeg ville ikke vurdert det selv om det var den siste strekken av strikken... Men om bufferen til bilreparasjon og vaskemaskin er på plass, og man har kontroll på sine øvrige økonomiske forpliktelser ser jeg ikke så mørkt på å ta opp lån på 20k for å kjøpe drømmesykkelen.
Går sikker bra. Jeg ville dog ikke gjort det
Skaff en dame som tjener dobbelte av deg Jobber som regel akkord. Blir noen fine bonuser av det. Går til ting jeg har lyst på. Og sykkel er ikke gratis. Har hatt et forbrukslån når jeg flyttet fra promperommet. Aldri igjen.
Sparing og prioriteringer? Sludder og pølsevev. Folk på Oslo Vest og i Bærum har langt bedre løsninger på dette. Invester i dyr dress og hentesveis. Skaff deg lederstilling og millionlønning. Da har du råd til villa med eplehave og aftensol. Samt hytte og en anselig sykkelsamling. Det som blir til overs kjøper du Tesla for. Heisann!
Jacob Winche Lanche styreleder i Øvre Ullern Velocipedklubb
Jeg gikk til arbeidsgiver og argumenterte hardt for at 400 timer trening i året gjør at jeg yter langt over forventet for en 44 åring. Og at jeg trengte nytt verktøy til å få gjennomført denne treningen. Det funket, og jeg mener oppriktig at arbeidsgiver er tjent med arbeidstakere i god fysisk form.
Går sikker bra. Jeg ville dog ikke gjort det
Kanskje ikke jeg heller.
Men å låne 20k til sykkel kan det være et snev av fornuft i også. Det er jo investering i egen helse, for eksempel. Det er fornuftig. De fleste låner penger til bil også, og det er jo virkelig et forbrukslån (med mindre man låner for å kjøpe en Ferrari 250 GTO).
Jag skjönner inte att så många verkar vara negativ till att låna pengar. Självklart kan man få stora problem om man lånar för mycket men hvis man vet att man har råd att betala av ett lån är det ju ofta bättre att låna till en någorlunda ok renta än att spara pengarna för att sen köpa.
Mycket av vår ekonomi bygger ju på att folk, bedrifter och andra lånar pengar istället för att spara.
Att förbrukslån och credit kort för ofta missbrukas medför ju inte att de kan vara bra för en del som har koll på sin ekonomi.
Impulskontroll gjør ofte underverker... Er sjelden ute på restaurant og pub, har ikke dyrt treningsabbonement og slutta å snuse!
Har en flott sykkel(synes jeg selv) og slik som den forrige ble kjøpt pent brukt. Synes det er helt ålreight noen andre tar det første tapet på 10-20k.
Noen banker tilbyr også at man kan spare et valgfritt beløp hver gang man bruker kortet. Sett opp en avtale med kona og del sparebeløpet på to en gang i året slik at dere kan unne dere stæsj på hver deres kant!
Let's face it, 98% av oss som fyller forumet med prat hadde klart seg lenge med færre og vesentlig billigere sykler/utstyr/gadgets og syklet minst like fort, ofte og lenge. Det at man tar en ekstra tur eller to pga ny (dyr) sykkel går ganske fort over. For min egen del står alt på kontoen for jåleri, forfengelighet, skryt og selvrealisering :-)
En 250 GTO hadde faktisk vært en god investering, selv med forbrukslån om man hadde handlet for 5-6 år siden og solgt i dag.....
Redigert av EmilZipp; 28/11/201610:47.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Let's face it, 98% av oss som fyller forumet med prat hadde klart seg lenge med færre og vesentlig billigere sykler/utstyr/gadgets og syklet minst like fort, ofte og lenge. Det at man tar en ekstra tur eller to pga ny (dyr) sykkel går ganske fort over. For min egen del står alt på kontoen for jåleri, forfengelighet, skryt og selvrealisering :-)
En 250 GTO hadde faktisk vært en god investering, selv med forbrukslån om man hadde handlet for 5-6 år siden og solgt i dag.....
Det stemmer nok
Let's face it, 98% av oss som fyller forumet med prat hadde klart seg lenge med færre og vesentlig billigere sykler/utstyr/gadgets og syklet minst like fort, ofte og lenge.
Nja, hvis man ska sykla minst lika fort som man skulle kunnat gjort på alla sett i skogen och nedför berg så trenger man nog rätt många syklar och många av dem är dyra.
En downhill sykkel, grov stisykkel, mindre grov stisykkel, ritt fulldempare, ritt hardtail för grusritt och lett fatbike för vintern.
Jeg gikk til arbeidsgiver og argumenterte hardt for at 400 timer trening i året gjør at jeg yter langt over forventet for en 44 åring. Og at jeg trengte nytt verktøy til å få gjennomført denne treningen. Det funket, og jeg mener oppriktig at arbeidsgiver er tjent med arbeidstakere i god fysisk form.
Noen av de där är väl relevanta men hvis man vill sykla i skogen så är det en del som inte är det. En terrengsyklist trenger för exempel ingen temposykkel.
Min poäng var att det kostar en hel del pengar hvis man ska vara konkurranskraftig bredt inom terrengsykling.
En brukt diamant med nypris på 15000 kr fungerar inte spesiellt bra för downhill eller grov sti.
Ikke glem gravelbike, CX, komfortracer, rittracer, temposykkel, fixie, dirt og BMX.
For ikke å snakke om en haug av carbon hjulsett, Garmin 520/1000/Fenix/Virb, kolleksjonen til Norrøna/Rapha/Assos/etc, et hardstappet sykkel-sko-skap, Tacx Neo, noen hjelmer i div farger og fasonger og søndagssykkelen i vintage italiensk stål... Så har man i hvertfall start-kit'et (tilsv IKEA) som utgangspunkt.
... og til siste taler, hvorfor være så dum å definere seg som terrengsyklist, det ekskluderer jo en hel del gøyale saker...
Redigert av EmilZipp; 28/11/201611:29.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Noen av de där är väl relevanta men hvis man vill sykla i skogen så är det en del som inte är det. En terrengsyklist trenger för exempel ingen temposykkel.
Min poäng var att det kostar en hel del pengar hvis man ska vara konkurranskraftig bredt inom terrengsykling.
En brukt diamant med nypris på 15000 kr fungerar inte spesiellt bra för downhill eller grov sti.
Dette er dog ikke utgangspunktet til de fleste av oss. Jeg skjønner jo at man må ha utstyr om man skal satse, men om man sykler for moro så kan man ikke hevde at man må ha alt det der. Sykkelglede handler sjelden om utstyr, men om det man opplever på det utstyret man har...
Dette er dog ikke utgangspunktet til de fleste av oss. Jeg skjønner jo at man må ha utstyr om man skal satse, men om man sykler for moro så kan man ikke hevde at man må ha alt det der. Sykkelglede handler sjelden om utstyr, men om det man opplever på det utstyret man har...
Sykkelglede handler jo dels om riktig redskap, og det koster litt (men ikke nødvendigvis mye). Det er morsommere på bratt vestland med en lang og slakk stisykkel enn en ritthardtail og det er morsommere å sykle på vinteren med fatbike.
(Men legg merke til at du kan fint greie deg uten demping i begge ender om budsjettet er stramt eller du synes det er teit å bruke sååå mye penger på sykkel ...)
edit: når du spør på dette forumet får du svar fra folk som har brukt alt de eier (og sikkert litt til) på én sykkel og fra godt etablerte folk som kan kjøpe en Yeti til uten å måtte snu kredittkortet. (De fleste av oss er et sted i mellom ... og tenker seg gjerne om en gang eller to før de prioriterer sykkel og tar relativt edruelige valg når de kjøper seg en sykkel.)
Har du testat att sykla i ett skianlegg med en hardtail? Jag har syklat några gånger i åre med hardtail och det var garanterat inte så att jag hade mest göy på den sykkeln. Man skakar sönder på många lätta partier.
Sykkelglede handlar självklart en hel del om utstyr hvis man vill sykla allt från grus till downhill. Hvis man bara vill sykla grus och lätta stier så spelar utstyret inte så stor roll men det går inte att komma ifrån att utstyret faktiskt är viktigt på en del typer sykling och då också för att ha det göy.
Min poäng var alltså att det kostar pengar hvis man vill ha det göy och känna att inte utstyret håller en tillbaka hvis man vill kunna bedriva många olika typer terrengsykling eller de dyraste typerna.
Forumet består säkert av många som har onödigt många och dyra syklar men jag tror också att det är många som faktiskt vill ha fler och bättre syklar för att det skulle medföra att de skulle ha det mer göy i olika typer av terreng.
Sykkelglede handler jo dels om riktig redskap, og det koster litt (men ikke nødvendigvis mye). Det er morsommere på bratt vestland med en lang og slakk stisykkel enn en ritthardtail og det er morsommere å sykle på vinteren med fatbike.
(Men legg merke til at du kan fint greie deg uten demping i begge ender om budsjettet er stramt eller du synes det er teit å bruke sååå mye penger på sykkel ...)
Man kan rettferdiggjøre alle utgifter for seg selv om man ønsker det. Tipper en del gjør det hele tiden. Det er stor forskjell på need to have og nice to have.
Har du testat att sykla i ett skianlegg med en hardtail? Jag har syklat några gånger i åre med hardtail och det var garanterat inte så att jag hade mest göy på den sykkeln. Man skakar sönder på många lätta partier.
Sykkelglede handlar självklart en hel del om utstyr hvis man vill sykla allt från grus till downhill. Hvis man bara vill sykla grus och lätta stier så spelar utstyret inte så stor roll men det går inte att komma ifrån att utstyret faktiskt är viktigt på en del typer sykling och då också för att ha det göy.
Min poäng var alltså att det kostar pengar hvis man vill ha det göy och känna att inte utstyret håller en tillbaka hvis man vill kunna bedriva många olika typer terrengsykling eller de dyraste typerna.
Forumet består säkert av många som har onödigt många och dyra syklar men jag tror också att det är många som faktiskt vill ha fler och bättre syklar för att det skulle medföra att de skulle ha det mer göy i olika typer av terreng.
En hobby handler jo om prioriteringer, men føler man at man må ha spesifikk sykkel til alt så håper jeg jo man sykler mye. Tull med sykkel til 30' om den blir brukt 5 dager i året...
Skal man i anlegg kan man jo leie sykkel også
Det gir i alle fall et bilde av hva det koster med sykkel. Kan godt hende det der ikke er så dumt i og med at service og slitedeler er med i prisen. Sykkel til 40' koster ca kr 14000 per år