Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Vil innføre vektgrenser for utstyr..

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: olechr] #2365035 22/11/2016 19:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det du skriver tycker jag är bra argument för att förslagte till nya regler är rätt meningslöst med tanke på vilka syklar som man får använda.

De som vill läga ned pengar för att få det bästa kommer nog byta hardtailen mot en fulldempare.

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: fredriks] #2365036 22/11/2016 19:37
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Jag har ingen imot utstyrs begränsningar om de klarar att uppfylla ett mål. Målet med det givna förslaget förstår jag inte helt eftersom de bäste syklarna som är tillåtna koster 35000 enligt uppgift i tråden och efter lite sökning så kan det stämma. En ny hardtail på 10 kg är inte heller väldigt billig.

Med 10-12-14 åringer snakker vi nypris på under15 og bruktpriser på 5-10 lapper, og det er overkommelig for en sykkel som er optimal innenfor grensene
(da vi gjennomgikk dette første gang hadde både Sport1, G Sport og XXL slike sykler til listepris på 15)

Redigert av Oystein L; 22/11/2016 19:39.
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: fredriks] #2365037 22/11/2016 19:41
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det du skriver tycker jag är bra argument för att förslagte till nya regler är rätt meningslöst med tanke på vilka syklar som man får använda.

De som vill läga ned pengar för att få det bästa kommer nog byta hardtailen mot en fulldempare.

Kanskje, men gir det noen konkurransemessig fordel for en liten tass i "relativt" enkle løyper?

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Oystein L] #2365041 22/11/2016 19:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vilka syklar är optimala enligt dig? White sykkeln för 16000 väger 11 kg. Nu är den 27 tums men 26 finns väl nestan inte.

Jag vet inte hur stor fördelen är med en fulldempare jämfört med en hardtail för barn men eftersom de är bättre på allt för voksna så skulle jag tro att de är bättre för barn också.

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: fredriks] #2365045 22/11/2016 20:06
olechr Offline
More than words
More than words

Jepp du kan fortsatt bruke dust mye penger på sykkelen til poden. Det som er fordelen er at de vil ikke nødvendigvis få så stor fordel som før. Før kunne man bygge superlette sykler som var 3-4 kg lettere enn en allerede lett sykkel. Med de nye reglene så kan man fortsatt ha dyrt utstyr, men man vil ikke få samme fordelen.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: olechr] #2365048 22/11/2016 20:17
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: olechr

Jepp du kan fortsatt bruke dust mye penger på sykkelen til poden. Det som er fordelen er at de vil ikke nødvendigvis få så stor fordel som før. Før kunne man bygge superlette sykler som var 3-4 kg lettere enn en allerede lett sykkel. Med de nye reglene så kan man fortsatt ha dyrt utstyr, men man vil ikke få samme fordelen.

Ole Chr får frem poenget. Målet er ikke å fjerne dyre sykler helt, men å gi ryttere mulighet til konkurrere på likere vilkår selv om de har rimeligere sykler. Det er fortsatt mulighet å brenne av latterlig mye penger på en ny fulldemper eller halvdemper fra et attraktivt merke, men om du kjøper en pent brukt sykkel fra et husmerke stiller du like godt rustet på start til en brøkdel av kostnaden.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: tbh] #2365049 22/11/2016 20:22
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Like godt rustet er man kanskje ikke, all den tid det vil være forskjell på komplett XTR-gruppe og det man får på sykler til 10-15 tusen. Men at man stiller til start med omtrent like lette sykler, det får man nok til. Og for unger på 25-35 kilo er det kanskje vekta som utgjør den største forskjellen?

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365051 22/11/2016 20:24
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Skulle akkurat til å skrive det, men olechr kom meg i forkjøpet. Reglementet er ikke synonymt med kjipe sykler. Man kan få en ganske fet sykkel. Det er blitt sagt av de som tester at den største forskjellen på slx og xtr er vekten og ikke funksjon.

Reglementet ser veldig bra ut, og det applauderes hele veien herifra.

Redigert av Gew88; 22/11/2016 20:53.

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: tbh] #2365063 22/11/2016 21:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag har antagit att fulldempare är bättre än hardtails och då får jag det inte att gå ihop. Antar dere att en hardtail på 10 resp 10.5 kg är jämförbar med en fulldempare på 11.5 kg?

Är det så enkelt att få tag i en bra fulldempare i närheten av 11.5 kg för en rimeligt pris?

edit: Är argumentet att en husmerke hardtail som är "optimaliserad" för lav vikt är likverdig med en 11.5 kg tyng fulldempare i en rundbane löype?

Redigert av fredriks; 22/11/2016 21:20.
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Øyvind V] #2365070 22/11/2016 21:58
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V
Like godt rustet er man kanskje ikke, all den tid det vil være forskjell på komplett XTR-gruppe og det man får på sykler til 10-15 tusen.

Tipper ham mente at man like godt rustet tidsmessig rundt løypa og i terrenget, ikke nødvendigvis på p-plassen.
Eller mener du at man sykler fortere rundt en løype med xtr i forhold til deore?

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: fredriks] #2365073 22/11/2016 22:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jag har antagit att fulldempare är bättre än hardtails och då får jag det inte att gå ihop. Antar dere att en hardtail på 10 resp 10.5 kg är jämförbar med en fulldempare på 11.5 kg?

Är det så enkelt att få tag i en bra fulldempare i närheten av 11.5 kg för en rimeligt pris?

edit: Är argumentet att en husmerke hardtail som är "optimaliserad" för lav vikt är likverdig med en 11.5 kg tyng fulldempare i en rundbane löype?

Husk at vi her primært snakker om barn i enklere løyper, ikke seniorer (eller oss veteraner) i ei NC-løype. En OK hardtail i riktig størrelse og oppsatt så den passer terreng/underlag (m.h. på demper, dekk, etc) gjør susen. Resten er opp til rytter.

En brukt Diamant med OK aluramme, miks av XT og X0 (9-delt) på like over 10 kg får du for 5 lapper (kona har en i boden, den hadde listepris på 14.990,- men ble normalt solgt billigere). Den dagen en slik sykkel er for "dårlig" i M/K 11-12 er vi på feil vei...

En digresjon; Norske landeveisjuniorer går normalt NED i utstyrsnivå når de blir tatt opp i et continentallag....

Redigert av Oystein L; 22/11/2016 22:09.
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Gew88] #2365074 22/11/2016 22:10
Aleksander2 Offline
Dr. Slow
Dr. Slow
Sitat: Gew88
Det er blitt sagt av de som tester at den største forskjellen på slx og xtr er vekten og ikke funksjon.

Har nedgradert fra xt til slx på stisykkelen pga kost/nytte, og merker ingen forskjell ute i skogen.

Startet selv med en standard dbs skole-sykkel rundt 1996/97 og tok på ingen måte skade av det. Tror litt av nøkkelen fra omlag 13-årsalderen er å gi ungene større grad av eierskap til utstyret. At de må ta del i mekkingen, og gjerne "betale" for nytt utstyr via jobb eller å gjøre nytte for seg i huset osv slik at de forstår at hverken penger eller eagle/xtr vokser på trær.

2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One
2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2
X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365081 23/11/2016 00:42
L
lml Offline
-----
-----
L
Har selv en datter som i år har kjørt i K15-16 klassen her har de fleste brukt HT noe også hun har gjort. Som pappa med stor interesse for terrengsykling har det jo vært fristende og få henne over på FS da jeg selv vet både gleden og fordelen med dette. Spesielt fristende da hun begynte seint å sykle og kunne kanskje skjult noen av sine svakheter med FS. Men jeg så ikke helt poenget siden de fleste andre brukte HT og at hun nok bare hadde godt av å kjøre et år til på HT for teknikken sin del. Så slik jeg ser det så kunne i grunnen reglene fra forbundet også inneholdt et forbud mot FS frem til og med M/K 15-16. Veldig lett og kontrollere og ikke noe problem når alle da får enda likere utstyr og vilkår i konkurransen. Når det gjelder vekten så er nå det bare et tall det som er viktigst her er at det evt. er et tall slik at det også her blir likere vilkår for alle. Helt likt blir det aldri men likere vilkår i konkurranse må jo være bedre uansett. Forstår ikke helt hvorfor noen absolutt vil jobbe mot det.

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365082 23/11/2016 01:51
S
StiMedFlyt Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Det ser ut til at jeg tenker litt annerledes enn flertallet her ja. ICON_SMILE
Men jeg ser at det reflekteres rundt problemstillingen og med noen få unntak så synes jeg nivået er bra.

Jeg blander ikke sykkelglede med eierglede.
En lett sykkel fikk fart på guttungen. Han fikk plutselig til ting han aldri hadde klart tidligere, og med jubelrop, store glis, stjerner i øynene, og mangfoldige mil nå i sommer og utover høsten har jeg vanskelig for å tro at det er noe annet enn sykkelglede. Men ja, han er glad i sykkelen sin også.

Det å si at vekt ikke har noe å si blir rett og slett for dumt for meg.

Om vi tar utgangspunkt i en sykkel på 10.5 kg, så er det rundt 30% av kroppsvekten til en typisk 10 åring.

Det skulle for min del tilsvare å måtte sykle på en sykkel på rundt 25kg, og det hadde vært bra kjipt spør du meg.
Og det er nettopp i det perspektivet jeg mener man bør se forbudet for "lette" sykler.

"Jeg hadde en sinnsykt tung sykkel når jeg var liten, og det gikk bra, så derfor burde kommende generasjoner også ha det" synes jeg er ett litt tynt argument. Kan hende at det er riktig, men er ikke så sikker.

Birkebeinerne hadde treski som virket de også. Hvorfor trenger man noe bedre?
Lærte i min tid at man MÅTTE ha lave lærstøvler for å lære telemarkkjøring skikkelig. Bare tull. Hadde en mye bedre utvikling med Scarpa støvlene i plast.

Sykkelsporten utvikler seg stadig, og tror ikke at ungene trenger å begynne med en Veltepetter for å bli habile syklister. Satt på spissen selvsagt, men jeg er i alle fall ikke sikker på at det er riktig for flertallet å gå "bakover i tid" (som i tyngre og vanskligere) for å bli bedre syklister.

Pris er det som ødelegger. Ser den. Lette greier er dritdyrt.

Om konkurranse er viktig, så skjønner jeg at det er kjipt å komme sist når en må dytte den tunge terrengsykkelen sin opp alle bakkene som de søkkrike, klysete og uoppdragne ungene bare fyker rett opp.
Jeg ser den, men tror ikke at rekrutteringen (som i antall) vil bli bedre om "alle" må dytte sykkelen.
Vil anta at de ivrige og sikkert også sterke små pluggene vil fortsette, mens de andre vil slutte relativt raskt.

Og det er kanskje hele poenget?
Forbundet ønsker en større andel av sterke ryttere?
Og med flere som har råd til å være med vil man kunne oppnå det.

Vektregelen vil i alle fall ikke favorisere min sønn, da det i prinsippet vil ekskludere han fra å konkurrere i ung alder. Jeg har ikke tenkt så nøye igjennom hvor ille jeg synes det er.

Tror kanskje det er like greit å sykle kun for gøy frem til han er stor og sterk nok til å konkurrere med det regelverket som er tenkt innført.

Har ikke konkludert enda, men vil tro at utviklingsstigen til poden vil være noe ala dette:
BMX Racing
Landevei/cyclocross
Hardtail
Fulldempet

Tanken er å gi'n mer vekt når han blir sterkere, og målet er å få'n med på sti. ICON_SMILE

Jeg vil i alle fall fortsette å prioritere sykkelglede, og ønsker å gå for en så lett sykkel som budsjettet tillater i årene fremover. Jeg håper det er lov? ICON_WINK

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365086 23/11/2016 06:15
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så at han må ha en landeveisykkel med alufelger og minimumsvekt på 8kg (i steden for 6,8) vil ikke ekskludere han, mens en helt "normal" (og egentlg relativt lett) hardtail vil?

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: larsdx] #2365090 23/11/2016 07:12
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: larsdx
Hvorfor ikke bare gjøre det litt enklere og forby karbondeler?

Bra forslag som forenkler regelverket

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365093 23/11/2016 07:16
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Ønsker vi en idrett kun for de som har formuende foreldre som er villig til å betale +25' for sykkel + utstyr + kjøring + startavgift + klubbavgifter ++ ?

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: eldo472] #2365095 23/11/2016 07:22
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: eldo472
Vi har jo diskutert dette før.

Sveits har 4-5 toppsyklister i MTB, Norge har ingen.
Vi bør se hvordan Sveits gjør det, før vi finner på tiltak man ikke kjenner virkningen av.

For å få topp må vi ha bredde og så kan en jo spørre seg om man får flere barn og unge til å sykle aktivt hvis inngangsbilletten blir billigere.

Sånn generelt når det gjelder barneidrett i Norge så er det mye leik og morro men lite trening og læring.
I enkelte idretter så skal jo absolutt alle være med uansett ferdighetsnivå, ambisjoner og innteresse for idretten frown

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Oystein L] #2365096 23/11/2016 07:26
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Oystein L

Kanskje, men gir det noen konkurransemessig fordel for en liten tass i "relativt" enkle løyper?

Vi snakker fortsatt om aktive klasser 11-16 ikke sant? De som kjører om CUP-poeng og sammenlagtseire. Fra 13 kjører normalt guttene akkurat samme løyper som seniorene. Vi snakker da rundbaneløyper nesten på VM-nivå. Selv 11-12 kjører de samme løypene, men noe forkortet og ofte med stengte A-spor. Vi har erfart at klassene (M15-16) ofte er de med raskest rundetider i disse løypene. Så i denne diskusjonen, må vi ikke glemme at det er ofte er erfarne og meget dyktige ryttere vi snakker om. En 16 åring, har ofte konkurrert i 10-år

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365100 23/11/2016 07:27
S
StiMedFlyt Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Så at han må ha en landeveisykkel med alufelger og minimumsvekt på 8kg (i steden for 6,8) vil ikke ekskludere han, mens en helt "normal" (og egentlg relativt lett) hardtail vil?

Trodde det kom klart frem at jeg vil styre poden unna alt av konkurranser og regler om minimumsvekt?

Jeg ønsker at poden skal ha det gøy, og jeg har erfart at nøkkelen er å sykle på en sykkel som kan match'e hans nivå.

Etterhvert som han vokser, så vil jeg forsøke å finne en så lett sykkel som mulig, innenfor ett gitt budsjett. Hva slags type sykkel er ikke så viktig, annet enn at vi må ende opp med en stisykkel etterhvert. ICON_WINK

Redigert av StiMedFlyt; 23/11/2016 07:29.
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Oystein L] #2365101 23/11/2016 07:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Husk at vi her primært snakker om barn i enklere løyper, ikke seniorer (eller oss veteraner) i ei NC-løype. En OK hardtail i riktig størrelse og oppsatt så den passer terreng/underlag (m.h. på demper, dekk, etc) gjør susen. Resten er opp til rytter.

En brukt Diamant med OK aluramme, miks av XT og X0 (9-delt) på like over 10 kg får du for 5 lapper (kona har en i boden, den hadde listepris på 14.990,- men ble normalt solgt billigere). Den dagen en slik sykkel er for "dårlig" i M/K 11-12 er vi på feil vei...

Nu gäller väl forslaget upp till 16 år och 16 åringar är ju båda flinka, oreda och de och syklar väl normalt samma löypa som eliten. De lär väl också sykla en del annan sti där en fulldempare är bra.

Nu vet jag inte allt om löyper och vilken ålder barn syklar olika löyper men om man ser på vad som sies om fulldempare generelt så är jag rätt övertygad om att det är en rätt stor fördel att sykla en bra fulldempare jämfört med en hardtail på en normal rundbanelöype.

Rent rättvise mesigt och kostnadsmessigt så tror jag att det skulle vara mycket bättre med ett förbud mot fulldempare än det nya förslaget.

Möjligt att förslaget kommer fungera ett tag då det nu verkar vara vanligast att barnen syklar på hardtails. Når föreldrarna som vill lägga ned pengar på barnens syklar välger fulldempare istället för lätta hardtails så tror jag man kommer i en mer orätvis situation än man har idag.

Problemet är ju att fulldempare är bättre på sti än hardtails och att då hoppas på att alla väljer hardtails för att några ändå säger att de är lika bra tror jag inte på.

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365104 23/11/2016 08:05
S
StiMedFlyt Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Tenkte at en mer rettferdig "minimumsvekt regel" kunne være en funksjon av hvor mye barnet veier..? Det vil etter mitt syn være mer rettferdig, men man kommer da ikke unna penge problematikken. Lette ryttere vil fortsatt være avhengig av pengesterke foreldre.. Og siden barna vokser bra i den aktuelle perioden, så snakker vi om en ny sykkel hver måned? ICON_WINK

Ser det er flere som er skråsikre på at de nye reglene er riktig veien å gå.
Er det virkelig så lett? Tror flesteparten av oss ikke ser lengre enn sitt eget perspektiv. ICON_WINK

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: aug11x] #2365105 23/11/2016 08:11
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x
Like godt rustet er man kanskje ikke, all den tid det vil være forskjell på komplett XTR-gruppe og det man får på sykler til 10-15 tusen.

Tipper ham mente at man like godt rustet tidsmessig rundt løypa og i terrenget, ikke nødvendigvis på p-plassen.
Eller mener du at man sykler fortere rundt en løype med xtr i forhold til deore?

Nei, men av egen erfaring er det stor forskjell på om man har en komplett gruppe (gjerne XT) sammenlignet med en blandingsgruppe med en miks av XT, Deore og enda rimeligere komponenter. Sykla et ritt i år med sykkel til 11.000,- som har en sånn blanding, og det funker rett og slett ikke like bra altså. Jeg opplever mer kluss med denne blandingsgruppa enn jeg gjør med rene XT- eller XTR-oppsett.

Redigert av Øyvind V; 23/11/2016 08:12.
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365115 23/11/2016 08:36
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg synes at X5 i praksis fungerer like greit som XT til tross for en betydelig prisforskjell (har XT785 og XT M8000).

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: fredriks] #2365116 23/11/2016 08:41
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Joda, men volumet er 12-13-14.

Det er stort sett voksengenerasjonen som pusher dette på ungene.
Disse vektforslagene er etter min såpass generøse at de bare berører de med størst vektfokus (slike som Kriss, Erling, meg, etc...).

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Oystein L] #2365123 23/11/2016 09:09
S
StiMedFlyt Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Joda, men volumet er 12-13-14.

Det er stort sett voksengenerasjonen som pusher dette på ungene.
Disse vektforslagene er etter min såpass generøse at de bare berører de med størst vektfokus (slike som Kriss, Erling, meg, etc...).

Og det er her jeg detter av.

Om vi voksne er opptatt av vekt og ikke ønsker å sykle på en 25kg tung sykkel.. hvorfor skal vi da lage et regelverk for småtassene som legger opp til en tilsvarende følelse når de sykler rundt i skogen?

Ser ikke akkurat for meg at rekrutteringen av unge til terrengsykling kommer til å gå i taket med det nye regelverket..

Jeg har mer troen på å få flest mulig til å begynne å sykle.
Rekruttere de unge til BMX sporten, og så kan de utvikle seg inn i de andre grenene etterhvert som de vokser til.

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365126 23/11/2016 09:30
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: StiMedFlyt

Og det er her jeg detter av.

Om vi voksne er opptatt av vekt og ikke ønsker å sykle på en 25kg tung sykkel.. hvorfor skal vi da lage et regelverk for småtassene som legger opp til en tilsvarende følelse når de sykler rundt i skogen?

Ser ikke akkurat for meg at rekrutteringen av unge til terrengsykling kommer til å gå i taket med det nye regelverket..

Jeg har mer troen på å få flest mulig til å begynne å sykle.
Rekruttere de unge til BMX sporten, og så kan de utvikle seg inn i de andre grenene etterhvert som de vokser til.

Hvor mange gjelder dette?
Tipper vi snakker om maks et par håndfuller, dvs ungene til de aller mest vektfokuserte fedrene i landet, og kanskje ungene til et par med rikholdige high-end delekasser.
Alle de andre som kjøper nye konkurransesykler i 10-15(-20)'-klassen går klar, så jeg ser ikke helt problemet.
Rekrutteringen blir nok lite påvirket av dette, håpet er vel heller at en skal begrense frafallet

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365128 23/11/2016 09:34
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Er det ikke litt trist for sporten at utstyret skal være hovedargumentet for rekruttering?

Anonym5
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: anonym5] #2365130 23/11/2016 09:52
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: pontiff
Er det ikke litt trist for sporten at utstyret skal være hovedargumentet for rekruttering?

Det er veldig trist...

Nei, men av egen erfaring er det stor forskjell på om man har en komplett gruppe (gjerne XT) sammenlignet med en blandingsgruppe med en miks av XT, Deore og enda rimeligere komponenter. Sykla et ritt i år med sykkel til 11.000,- som har en sånn blanding, og det funker rett og slett ikke like bra altså. Jeg opplever mer kluss med denne blandingsgruppa enn jeg gjør med rene XT- eller XTR-oppsett.

Det er flere gode innspill i diskusjonstråden. Man må ikke nødvendigvis kombinere flere utstyrsgrupper for å få det rimelig, full SLX er knall eks.

Ser at vekt alene kanskje ikke nødvendigvis er den beste begrensningen.

Ja, man kan ha forbud mot karbonhjulsett, men setepinne og styre føler jeg blir for dumt som er med på å flexe opp en ellers stiv hardtail.

Karbonramme må jo også være akseptert, mange av smårollingene vil jo kjøre på eldre 26" som det er plenty av fine rimelige brukte karbonrammer og nyere 26" er jo nærmest ikke-eksisterende.

Derimot kan man inkludere en begrensning på utstyrsnivå over XT-kvalitet med en fornuftig vektbegrensning. Når man tenker på det gir det jo mening, de dyreste syklene å få kjøpt er gjerne utstyr med XTR o.l.

Mellomklasse syklene er ikke altfor ille i pris, hvilket som betyr at flere vil kunne oppnå målet om å få en godt utstyrt sykkel ved for eks. sparing og man får et mindre sprik mellom utstyrsnivå på syklene.

Det vil gjøre det mer oppnåelig for flere å være med på moroa, samt at barna ikke føler et stort press på utstyrsnivå.

Men er det virkelig så stort press på utstyrsnivå egentlig? Tolket det slik fra artikkelen, men de fleste barne kommentarer på tråden har dreid seg om farge og hvor mange gir sykkelen har ICON_WINK

Redigert av Berzerk; 23/11/2016 09:53.
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Berzerk] #2365132 23/11/2016 10:00
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Berzerk

Derimot kan man inkludere en begrensning på utstyrsnivå over XT-kvalitet med en fornuftig vektbegrensning. Når man tenker på det gir det jo mening, de dyreste syklene å få kjøpt er gjerne utstyr med XTR o.l.

Det har vært diskutert tidligere, men fikk da sterk motstand av de funksjonærene som skal stå og tørke av noen hundre bakskiftere for å se om det gjemmer seg en gammel X0 eller XTR 970 bak søla (og er ikke gammel highend 9-delt på mange måter "dårligere" enn splitter ny 10-delt XT?)
Karbonhjul og elektronisk giring spottes på lang vei, og er definitivt kostnadsdrivende (det er derfor allerede forbudt i ungdomsklasser, uansett gren)

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support