Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Bygge bad på 8kvm

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: oyvinsr] #2361763 07/11/2016 16:28
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Etter min erfaring har du hatt bra med flaks om du får gjentjenester fra akademikeren.

Redigert av pilaren; 07/11/2016 16:30.
Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Gråstein] #2361765 07/11/2016 16:45
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Gråstein
Mer nøyaktig: Gjør man noe man ellers gjør som jobb, må man skatte av det.

Akkurat dette med oppussing er vel det beste eksempelet.

Kan en snekker i stedet for å ta oppdrag kjøpe hus, pusse opp på "fritiden" (gjerne ta seg fri på dagtid for å få mer "fritid") for så å selge igjen uten å ha skattet av gevinsten han da har fått for å jobbe? (unnskyld, "sysle med noe på fritiden".)

Merk at for at det skal være skattepliktig kreves det spesialkompetanse. En snekker blir ikke skattepliktig av å gjøre enkle snekkerjobber som den vanlige mann i gata ville gjort selv.

Generelt er dette med skatt, og spesielt MVA vanskelig. La oss si at jeg er arkitekt og veldig god på å tegne arkitekttegninger, og du er sykkelmekaniker. (Kanskje verdien av tjenesten her blir skjev, men poenget er det samme.) Hvis jeg tegner hus for deg og du fikser sykkelen min, kan vi ikke bare bytte tjenester og sette en strek over det? Umiddelbart høres det greit ut, men MVA er nå en gang en viktig del av skattesystemet vårt, og i dette tilfellet burde både du og jeg krevd inn MVA, selv om vi "bare byttet tjenester".

Hvor har du dette fra?
Så vidt meg bekjent kan man fritt jobbe på eget hus/ eiendom på fritiden så lenge man leverer et helt årsverk, uavhengig av hvilket yrke man har.

Unntaket er vel om man har eget firma og bruker verktøyet. Da skal man betale mva av jobben.
Å ta seg fri fra jobben for å bygge eget hus er skattepliktig, men det
gjelder vel uansett om man er snekker, frisør eller arbeidsledig.

Redigert av pilaren; 07/11/2016 16:47.
Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Audittpåsykkel] #2361786 07/11/2016 18:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Mer presist så gjelder dette vel bare enkeltmannsforetak?

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Audittpåsykkel] #2361789 07/11/2016 18:07
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Ja, det ser ut til å kun gjelde enkeltmannsforetak i enkelte yrker: http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/bygging-pa-fritiden-kan-bli-dyrt/

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: pilaren] #2361792 07/11/2016 18:29
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Sitat: pilaren

Hvor har du dette fra?
Så vidt meg bekjent kan man fritt jobbe på eget hus/ eiendom på fritiden så lenge man leverer et helt årsverk, uavhengig av hvilket yrke man har.

Exactly. Hvis du leser innlegget over foreslås det at det er skattepliktig uansett. Men altså; så lenge man gjør det utenom arbeidstid (altså ikke ta seg fri for å få mer "fritid") og det gjelder eget hus (altså ikke for videresalg) skulle det gå greit.

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: anonym5] #2361830 07/11/2016 20:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: pontiff
Vi flyttet for 2,5 år siden fra bad uten vindu til bad med vindu, og jeg foretrekker helt klart det siste.

Så klart, når man bor på et bad så er det veldig greit å få inn noe dagslys ja.

Med hvor mange bor dere egentlig på badet?

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Tange] #2361866 07/11/2016 21:55
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tange
Vi flyttet for 2,5 år siden fra bad uten vindu til bad med vindu, og jeg foretrekker helt klart det siste.

Du har et talent som stand up komiker"

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Audittpåsykkel] #2361873 07/11/2016 22:42
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Jeg vil si at bad nettopp er ett av de (ytterst få) rommene der downlights er tillatt. På vårt 7kvm bad er det 8 stk + speilbelysning. Jeg liker ikke mørke bad.

Mener for øvrig vi endte på 190 000 på vårt bad i 2006 og da gjorde jeg som akademiker alt av riving, pigging og bortkjøring, samt koordinerte håndverkerne. Valgte veldig dyr innredning fra Svedberg og angrer ikke et sekund. Ser like fin ut i dag, men det dro selvsagt opp prisen.

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Tange] #2361888 08/11/2016 07:45
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tange

Gjorde dagen min, dette her altså! ICON_LAUGH ICON_LAUGH ICON_LAUGH

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Audittpåsykkel] #2361891 08/11/2016 07:46
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg synes det høres mye ut med over 200 000 for et bad, i alle fall når man har en del egeninnsats. Noen som kan dele et "ball-park"-budsjett?

Innredning: ?
Elektriker/varmekabel/strøm/lys: ?
Rørlegger/fra-/tilkoble, montere, etc.: ?
Snekker: ?
Riving: ?
Flislegger:?
Byggevarer/trelast/fliser/plater/membran/etc.:?

Jeg står foran å pusse opp et hovedbad + et mindre toalett og kommer til å gjøre det meste av det jeg har lov til selv. Min erfaring etter å ha pusset opp to bad tidligere, er at det bør være mulig å lande på 50-100 000,-. for et vanlig bad. Det har vært inkludert elektriker- og rørleggertjenester, og resten egeninnsats.

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Brusdalen] #2361898 08/11/2016 08:02
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Brusdalen
Jeg synes det høres mye ut med over 200 000 for et bad, i alle fall når man har en del egeninnsats. Noen som kan dele et "ball-park"-budsjett?

Vi står midt oppe i dette nå, og har vel hentet inn priser fra ca. 5 entreprenører. Det er kona som står for organiseringen, så jeg kan høre med henne i kveld angående priser oppdelt på rørlegger, elektriker, osv..
Hun prøvde også å hente inn priser fra forskjellige håndverkere, og selv være 'byggherre', men det endte ikke opp så veldig mye billigere enn om vi valgte en totalentreprenør.

Ihvertfall, for vårt 5m2 bad varierte prisene fra ca. 220.000 til 280.000. Da er det ingen ekstravagant flis eller innredning. Egeninnsatsen vår består i å flytte tannbørstene ned til gjestebadet.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Joar71] #2361913 08/11/2016 08:21
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Joar71
Jeg vil si at bad nettopp er ett av de (ytterst få) rommene der downlights er tillatt. På vårt 7kvm bad er det 8 stk + speilbelysning. Jeg liker ikke mørke bad.

Men av alle måter å få et lyst bad må downligts være den aller dårligste. De gir et alt for hardt lys og skarpe skygger. For å lyse opp et maleri eller nips-hylla: Ja. For grunnbelysning i et rom: Nei.

Jeg ville valgt kraftige uplights og hvitt tak som første-valg, plafonder i taket som andre-valg.

Her er et eksempel på en lampe jeg ville vurdert: 1600 lumens, dimbar og lys både opp og ned (jeg har ingen erfaring med akkurat denne lampa, så ikke ta det som en produktanbefaling):

http://www.mekavi.no/lamper/18-vegglamper/2866-laser-ap9/

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Audittpåsykkel] #2361927 08/11/2016 08:49
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Takplafond moderne? Uplights moderne? Tror ikke det. Se på alle de eksklusive nyprosjektene rundt omkring... det er ikke takplafond på de badene.

Downlights på bad, gang og kjøkken fungerer flott. Kommer sikkert mer og mer ledlister skjult i list i kant av tak. Det gir et flott lys i taket så fremt man har sparklet godt...

Downlights opp mot kaldloft er ikke å be om trøbbel hvis man gjør ting rett med boks, teiping og ekstra isolasjon oppå.

Forøvrig ville jeg aldri ofret et vindu på et bad.

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Audittpåsykkel] #2361943 08/11/2016 09:17
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Man tar ikke hull i plasten lengre, lavtbyggende boks trenger bare 2 tommer.

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: anderssb] #2361991 08/11/2016 11:36
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: anderssb
Men av alle måter å få et lyst bad må downligts være den aller dårligste. De gir et alt for hardt lys og skarpe skygger.
Det har jeg aldri lagt merke til på mitt bad, i hvert fall...
Her er et eksempel på en lampe jeg ville vurdert: [...] http://www.mekavi.no/lamper/18-vegglamper/2866-laser-ap9/
I mitt hode er det der selve definisjonen på skarpe skygger (i tillegg til at jeg synes det er blodharry og stygt).

Redigert av Flex; 08/11/2016 11:36.
Re: Bygge bad på 8kvm [Re: anderssb] #2362034 08/11/2016 14:11
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Sitat: Joar71

Men av alle måter å få et lyst bad må downligts være den aller dårligste. De gir et alt for hardt lys og skarpe skygger.

Aldri tenkt på. Skygger? Hvor da? Hardt lys? Har jo dimmer hvis det skulle være et problem.

Dette er ikke noen hjertesak for meg, men jeg holder nå fortsatt en knapp på downlights.

Plafond synes jeg er helt topp hvis man ønsker å få en artig skygge oppe i taket. Litt sånn "badet hos bestemor". Uplights er jo fint for de som ønsker å jåle opp fasaden ute for få lys/skygge-effekt oppetter veggen. Kan ikke skjønne hvor jeg skulle hatt det på badet.

ICON_WINK

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Brusdalen] #2362037 08/11/2016 14:25
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Innredning: ?
Elektriker/varmekabel/strøm/lys: ?
Rørlegger/fra-/tilkoble, montere, etc.: ?
Snekker: ?
Riving: ?
Flislegger:?
Byggevarer/trelast/fliser/plater/membran/etc.:?

Jeg står foran å pusse opp et hovedbad + et mindre toalett og kommer til å gjøre det meste av det jeg har lov til selv. Min erfaring etter å ha pusset opp to bad tidligere, er at det bør være mulig å lande på 50-100 000,-. for et vanlig bad. Det har vært inkludert elektriker- og rørleggertjenester, og resten egeninnsats.

Etter mye om og men klarte jeg å få rørleggerprisen ned til ca 25.000 noe så enkelt som
- kjøp og montering av en liten bereder
- kjøp og montering av to armaturer

Det ga de en timepris på ca 2.000.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Flex] #2362047 08/11/2016 15:07
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Flex
Det har jeg aldri lagt merke til på mitt bad, i hvert fall...
Her er et eksempel på en lampe jeg ville vurdert: [...] http://www.mekavi.no/lamper/18-vegglamper/2866-laser-ap9/
I mitt hode er det der selve definisjonen på skarpe skygger (i tillegg til at jeg synes det er blodharry og stygt).

Jeg ville ikke hatt en IP20 lampe på badet mitt, maken på hva man skal dra inn i huset av ræl. Forøvrig koster en tilsvarende lampe med IP65 til utendørsbelysning fra SG mindre.

Selv har jeg en kombinasjon av 4 downlights, takvindu og speil med T5 lysrør vertikalt på hovedbadet (10m2).

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: baronKanon] #2362061 08/11/2016 16:45
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon
Sitat: Syklist1
Sitat: baronKanon

Svar på "Hva er riktig antall downlights" er alltid 0
helt riktig. Plafond i takt og kuppel over speil funker strålende.

Downlights i våtrom er jo også å be om kondensproblemer på ett eller annet tidspunkt. I tillegg til at det er ganske schtøgt/harry.

Er ikke det bare en gniers trøst?
Har en arkitekt i heimen, og hun er også klar på at dette er harry og ikke akkurat pent. Det som er hakket verre er å lage boks til downlights.

Jeg sitter på en annen side av prosjekteringsbordet, og erfarer stadig at arkitekter mener mye rart ICON_WINK
Kondensproblener med downlights dersom lyset står på døgnet rundt er jeg enig i, men hvis man er litt nøktern med strømbruken og skrur av lyset når badet ikke er i bruk, så vil det ikke utvikles mye varme, og det vil gå greit.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Syklist1] #2362340 09/11/2016 11:41
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Syklist1
Boksen ligger jo under diffusjonsperren så hva er problemet med en boks?

Tipper baronKanon mente kasse, altså en kasse under himlingen som downlightene er montert i. Det er ikke særlig pent (men jeg synes downlights montert i himlingen er greit).

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: parob] #2391570 23/03/2017 13:48
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det ble 4 lys, og det ble vindu. Godt fornøyd med begge deler (men også greit med dimmer på lysene, er mye i forhold til hva vi var vant med).

Beklager dårlig bilde, er bare en screenshot fra en Instagram-video.
For de som vil se prosessen fra start til slutt på 30sek, kan dere finne parob på Instagram.

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Audittpåsykkel] #2391580 23/03/2017 14:14
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
@parob:
Hva ble sluttprisen på dette? Og hvordan fordelte utgiftene seg?

Har også et gammelt 90-tallsbad som egentlig trenger å pusses opp, men er lite lysten på utgiften. Bør man forresten alltid pigge opp golv for å få ned nye varmekabler?

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Gråstein] #2391620 23/03/2017 17:16
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein
Mer nøyaktig: Gjør man noe man ellers gjør som jobb, må man skatte av det.

Akkurat dette med oppussing er vel det beste eksempelet.

Kan en snekker i stedet for å ta oppdrag kjøpe hus, pusse opp på "fritiden" (gjerne ta seg fri på dagtid for å få mer "fritid") for så å selge igjen uten å ha skattet av gevinsten han da har fått for å jobbe? (unnskyld, "sysle med noe på fritiden".)

Merk at for at det skal være skattepliktig kreves det spesialkompetanse. En snekker blir ikke skattepliktig av å gjøre enkle snekkerjobber som den vanlige mann i gata ville gjort selv.

Generelt er dette med skatt, og spesielt MVA vanskelig. La oss si at jeg er arkitekt og veldig god på å tegne arkitekttegninger, og du er sykkelmekaniker. (Kanskje verdien av tjenesten her blir skjev, men poenget er det samme.) Hvis jeg tegner hus for deg og du fikser sykkelen min, kan vi ikke bare bytte tjenester og sette en strek over det? Umiddelbart høres det greit ut, men MVA er nå en gang en viktig del av skattesystemet vårt, og i dette tilfellet burde både du og jeg krevd inn MVA, selv om vi "bare byttet tjenester".

En snekker kan snekkre så mye han vil i fritiden, hvis han gjør det utenom arbeidstid og med privat verktøy, og han ikke driver enkeltmannsforetak.

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: mroek] #2391708 24/03/2017 07:02
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mroek
@parob:

Har også et gammelt 90-tallsbad som egentlig trenger å pusses opp, men er lite lysten på utgiften. Bør man forresten alltid pigge opp golv for å få ned nye varmekabler?

Hei. Avtalt pris på alt her ble 226.000,-. Det inkluderer skifte av vindu og ny bordkledning og alt det innebærer på utsiden også. Vi hadde gjenbruk av vasken/blandebatterier samt speilskap (de var bare 4 år gamle).
Ellers går det an å kutte kostnader, da f.eks. håndklestativet alene koster 10.000,- (det har varme). Kona hadde heller ikke valgt spesielt billig flis, men på et bad på bare 5m2 så utgjør ikke det den store forskjellen.

Det fordelte seg noenlunde sånn
- Rørlegger 73.000,-
- Elektriker 21.000,-
- Snekker/flislegger 117.000,-
(de som legger sammen her vil se at summen ikke stemmer, men kona kjøpte toalett, sisterne, og dusj når det var salg på Comfort, så det ble trukket fra rørleggerregningen).
Det var håndverkerene som rev alt det gamle, og fikset med container, og rubb og rake. Vi gjorde ingenting selv. Kunne spart noen kroner om vi hadde tatt rivejobben først.

Nå ble det riktignok noen overraskelser for vår del. Når gammel flis og varmekabler var fjernet, så håndverkerene at gulvet ikke kunne gjenbrukes. Det ble derfor revet helt ned til bjelkelaget. Da benyttet vi også anledningen til å legge nytt stigrør, samt helt nye vannrør gjennom etasjeskilleren og bort til inntaket i vaskerommet. Taket ble også revet helt opp til kaldloftet, og nytt tak bygget, samt at vi da flyttet ventilasjonen litt.
Ekstraarbeid på ca. 50.000,- så vi endte på totalt 270.000,-.

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: mroek] #2391716 24/03/2017 07:24
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
@parob:

Nexans har 20 årsgaranti og normert varighet på >50 år på TKXP så kortversjonen er nei.

Men man kan jo lime på en ny konvensjonellvarmekabel og bare såvidt dekke den med flislim/påstøp og flis alternativt kjøpe et eller annet lavtbyggende.

Personlig har jeg alltid holdt meg til TKXP (konvensjonell varmekabel med blykappe) og limpistol. TXLP er ikke like egnet til å limes da den ikke har blykappe.

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Audittpåsykkel] #2391734 24/03/2017 08:21
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Til sammenligning:

Vi pusset opp lignende størrelse bad i januar. Egeninnsatsen var å tive alt gammelt helt inn til stenderverket, pigget opp gulv, satt opp rupanel, våtromsplater og tak. I tillegg handlet vi med individuelle leverandører og koordinerte disse.

Rørlegger: ca 45 000,- (inkl skifte av alle kobberrør til "rør-i-rør", ny sluk og mindre fiksing av avløp)
Elektriker: ca 10 000,-
Flislegger/murer: ca 30 000,-
Diverse konstruksjonsvirke: ca 10 000,-
Innredning, toalett, etc: ca 20 000,-

Dette er ca-tall og jeg mener vi endte på ca 110 000,-.

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: mroek] #2391735 24/03/2017 08:21
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Bør man forresten alltid pigge opp golv for å få ned nye varmekabler?

Da varmekablene våre streiket, så ble løsningen å legge nye varmekabler oppå de gamle flisene og så nye fliser over der igjen. Både løsningen og arbeidet ble gjort av fagpersoner. Hva som evt. begrenser denne løsningen vet jeg ikke, men det gikk fint til vårt bad selv om den gamle støpen var dårlig og den gamle varmekabelen gikk i oppløsning... Har holdt seg i 5 år nå.
Er jo avgjørende om man har plass i høyden opp til dørkarmer o.l., men det bygget ganske lite.

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Audittpåsykkel] #2391750 24/03/2017 08:44
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Til sammenligning

Vi skal pusse opp en separat do, ca. 2kvm. Vi skal gjøre nada selv.

Har fått pristilbud på 114000 til 140000.

Anonym5
Re: Bygge bad på 8kvm [Re: anonym5] #2391754 24/03/2017 08:48
Rene Offline
Besatt
Besatt
Det er da ikke så ille! Hvis du regner at du pisser der to ganger i døgnet, og tar en nedskrivingstid på 10 år, koster det deg bare 19 kr/piss inkl håndvask etterpå. Om det blir brukt flere ganger i løpet av døgnet, blir jo prisen per bruk enda mye lavere. Du konkurrerer raskt med et offentlig betalingstoalett i pris!

Re: Bygge bad på 8kvm [Re: Brusdalen] #2391787 24/03/2017 09:51
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Til sammenligning:

Vi pusset opp lignende størrelse bad i januar. Egeninnsatsen var å tive alt gammelt helt inn til stenderverket, pigget opp gulv, satt opp rupanel, våtromsplater og tak. I tillegg handlet vi med individuelle leverandører og koordinerte disse.

Rørlegger: ca 45 000,- (inkl skifte av alle kobberrør til "rør-i-rør", ny sluk og mindre fiksing av avløp)
Elektriker: ca 10 000,-
Flislegger/murer: ca 30 000,-
Diverse konstruksjonsvirke: ca 10 000,-
Innredning, toalett, etc: ca 20 000,-

Dette er ca-tall og jeg mener vi endte på ca 110 000,-.

Nesten akkurat det samme jeg endte på med samme egeninnsats.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå