Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sykkeljakke til lang og slank mann

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: Aluminati] #2354036 12/10/2016 19:36
A
Aluminati Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Prøvde de to øverste modellene til castelli i dag, men opplevde desverre at halsen er så vid som jeg er rundt lårene nesten. Endte opp med å finne en Diadora softshell som satt nesten som et skudd, og kjøpte da denne. Merket først da jeg kom hjem at den kun er vindtett i front og er redd jeg har gjort et bomkjøp på grunn av dette. Var meningen å oppgradere fra en tynn vindjakke jeg har per i dag som blir litt for kald. Noen som har erfaring med en slik "åpen på sidene og bak"-softshell? Jakken jeg kjøpte er forresten denne https://www.xxl.no/diadora-softshell-jacket-windstop-1617-sykkeljakke/p/1120652_1_style

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: Aluminati] #2354056 12/10/2016 20:45
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
XXL har i hvert fall alle mulige garantier og returordninger.

Du kan f.eks. bruke den i 30 dager og benytte 100% fornøydgaranti til å bytte i annen vare, eller bare suge på karamellen i 90 dager og få pengene tilbake.

Redigert av DuffMcShank; 13/10/2016 01:50.
Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: Aluminati] #2354069 12/10/2016 21:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Aluminati
Prøvde de to øverste modellene til castelli i dag, men opplevde desverre at halsen er så vid som jeg er rundt lårene nesten. Endte opp med å finne en Diadora softshell som satt nesten som et skudd, og kjøpte da denne. Merket først da jeg kom hjem at den kun er vindtett i front og er redd jeg har gjort et bomkjøp på grunn av dette. Var meningen å oppgradere fra en tynn vindjakke jeg har per i dag som blir litt for kald. Noen som har erfaring med en slik "åpen på sidene og bak"-softshell? Jakken jeg kjøpte er forresten denne https://www.xxl.no/diadora-softshell-jacket-windstop-1617-sykkeljakke/p/1120652_1_style

På ski og løpejakker har jeg dette på flere, bruker de også til sykling. Jeg foretrekker vindtett foran/luftig bak, det puster vesentlig bedre og sjelden behov for vindtett bak, annet enn på fjelltur.

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: Aluminati] #2354078 12/10/2016 22:09
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Aluminati

Merket først da jeg kom hjem at den kun er vindtett i front og er redd jeg har gjort et bomkjøp på grunn av dette

Du skal sykle på ekstremt utsatte steder for at vind bakfra skal bli et problem. Tror du heller kan oppleve at jakken er litt varm og egner seg best ved minusgrader.

Ellers er løsningen både på kulde og vind bakfra å sykle raskere ICON_WINK

Thomas
Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: tparsli] #2360265 01/11/2016 11:55
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: tparsli
Jeg kjøpte Castelli Perfetto (lang) etter mye tvil.
Men etter å ha prøvd det jeg har kommet over i butikk, fant jeg ingen trøyer som passet (meg) så godt som Perfetto eller Gabba.

Med 191cm og 94kg passet faktisk Perfetto i XXL perfekt, prøvde Gabba i 3XL i vinter og syntes ikke fasongen traff helt så enten har jeg gått ned i størrelse eller så er fasongen noe endret...
Er du slank er muligens XXL litt stor rundt livet.

Har du testet denne jakken om vinteren? Hentet pakke på posten i går med Castelli Espresso 4. Den har 5 stjerner på isolasjon vs 3 stjerner til Perfetto. Espressoen sitter som et skudd i XXL på mine 200cm/98kg, men ermene er hakket kortere enn ønskelig. Det vil si, med lange hansker dekkes mansjetten akkurat. Funderer på om jeg skal prøve å finne noe annet eller beholde den.

Valgte Espresso litt fordi det var lite brukererfaringer å finne, så størrelsen var litt usikker, men den ble beskrevet som litt romsligere enn andre Castelli. +at den jo ser bra ut og er rød... Vil helst ha en jakke med god isolasjon så jeg kan klare meg med ett plagg av varierende tykkelse under. Hvordan ville Perfetto passet til dette når gradestokken kryper nedover?
Blir også litt forvirret om det er flere modeller Perfetto, for det varierer om det blir omtalt med Long sleeve eller ikke og om det er jakke eller trøye.

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: Aluminati] #2360536 02/11/2016 10:19
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Blir jo ikke vinter før til helgen, men ned mot null sykler jeg med en (syl)tynn merinoullgenser under. Den er faktisk litt varm når temperaturen krabber opp mot +10 hvis jeg skal ha klær under...

Perfetto er litt tynnere enn Gabba 2 (forrige modell), som er litt tynnere enn Alpha.
Både Perfetto og Gabba er i kategorien "slim fit", så hvis du har noe kg rundt livet kan den sitte litt trangt.

Navnet Perfetto brukes til fire produkter:

* Perfetto vest
* Perfetto light short sleeve
* Perfetto convertible jacket
* Perfetto long sleeve

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at brynje+merinoullgenser+perfetto holder ned mot -15 med normalt tempo. Men egenskapene til Perfetto (aero, isolerende, vannavvisende) er jo ikke egenskaper som er viktigst når det blir ordentlig kaldt.

Thomas
Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: tparsli] #2360557 02/11/2016 11:29
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Hvilken (Castilli)-jakke er mer vindtett (i front) OG puster bedre enn Gabba?

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: Aluminati] #2361675 07/11/2016 11:45
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Litt drodling fra min side om jakkene.
Jeg har bestemt meg for å beholde Espressojakken, selv om den kan virke litt snau i ermene. Med lange hansker går det fint og er ikke noe dårligere enn det jeg brukte før, en tynn vindjakke med løsere ermer som samlet kald luft.

Fikk tafset litt på Perfetto og Alpha i helgen.
Perfetto har absolutt lengre ermer enn Espresso 4 jakken jeg kjøpte. Virker som en super jakke. XXL passet meg fint i den modellen også. Men på Perfetto måtte jeg nok i flere tilfeller enn på Espresso hatt 2 plagg under fremfor ett. Og for meg er det et poeng å minimere antall plagg som trengs å kles.

Har klippet sammen en sammenligning mellom Alpha, Espresso 4 og Perfetto (i den rekkefølgen):

Det er isolasjon og vekt det skilles mellom.
Selv om Alpha og Espresso har samme score på isolasjon, vil jeg si det er forskjell på dem. Espressoen virker merkbart mer isolert totalt sett. Alphaen har jo mulighet for å zippe opp og ned innerforet, men den slutter jo oppunder halsen. Jakken virker i sin helhet litt tynnere også. Prøvde ikke på Alpha, men jeg vil tro at den har standard "korte" ermer som øvrig Castelli. Den fungerer muligens for lange menn med lange nok hansker.
Etter å ha sett på de tre modellene vil jeg ordne dem i følgende rekkefølge for isolasjonsevne: Espresso, Alpha, Perfetto.

Har brukt Espressoen en drøy uke nå og den blir veldig varm når det er 5 plussgrader ute og motbakke. Da ville Alpha vært bedre med luftemulighetene sine. Men når det er 7-8 minus om morgenen som i dag, synes jeg Espressoen med tynn ullgenser under er helt passe. Har mye nedover hjemmefra til jobb.
Løsningene rundt skulderpartiet gjør nok også litt for at ermene ikke trekkes opp mer enn de gjør. Dette designet er en fordel for meg som er litt mer bredskuldret enn en klassisk syklist etter et tiår med pumping på helsetudio før jeg konverterte til sykling. Som dedikert vinterjakke kan jeg anbefale Espresso 4 for lange menn, men kun dersom man finner det akseptabelt å måtte bruke lange hansker for å oppleve god dekning ved mansjettene. Men husk at jeg er 2 meter lang.
Alternativt kan jeg ut fra en tur i prøverommet anbefale Perfetto. Jeg tror nok det blir en sånn til våren når temperaturene ligger mer stabilt rundt 0.

Vedlegg
Castelli - Alpha, Espresso, Perfetto.jpg (68.56 KB, 978 nedlastinger)
Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: Aluminati] #2362006 08/11/2016 12:28
M
mshoydal Offline
Entusiast
Entusiast
M
Noen testet Castelli Senza?

Ikke sett den før nå, men hvis det er en varm versjon av Gabba er jeg solgt. Bruker Gabba ned i -10, men da med ett til to lag ull under. Merker at stoffet leder varme litt godt, så blir litt kaldt på overflatene mot sterk vind. Gabba i en størrelse større og noe foring i stoffet hadde vært gull.

Redigert av mshoydal; 08/11/2016 12:30.

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: mshoydal] #2362012 08/11/2016 12:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: mshoydal
Noen testet Castelli Senza?

Ikke sett den før nå, men hvis det er en varm versjon av Gabba er jeg solgt. Bruker Gabba ned i -10, men da med ett til to lag ull under. Merker at stoffet leder varme litt godt, så blir litt kaldt på overflatene mot sterk vind. Gabba i en størrelse større og noe foring i stoffet hadde vært gull.

Ikke prøvd eller sett i virkeligheten, men interessert ja. Virker ganske lik som Gore Windstopper-skijakker, men i sykkelversjon. Dvs. med den opplagte fordelen kortere i front, men også at det ikke-vindtette området under ermene og i armhule starter litt lengre ned/bak. På bilde ser jakken ut til å ha litt løsere snitt enn Gabba/Perfetto o.a. sykkeljakker. Under -10 er det essensielt med litt luft og ikke tettsittende ermer. Men hvis den er så vannavisende som Gabba/Perfetto er den nok mer egnet i 0 til -10 som oppgitt, enn under -10.

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: Aluminati] #2362107 08/11/2016 20:20
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Mye preik om fasong og bruk av Gabba-jakken her.
Bruk (har brukt Gabba2 i 1,5år)
- I 5-8 grader (som ts spesifiserte) er Gabba MER enn varm nok med undertrøye.
Fasong (Jeg er 200cm, høyde og vingespenn, og 86kg):
- 2XL sitter bra rundt smal kropp. Like tight som trøye og ermer på mine tynne lemmer.
- Armene er lange nok for meg, overlapper hansker.
- Kort på magen skal den være stående.

Safe choice! Men godt mulig Rapha som nevnt over er vel så bra.

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: yolo] #2362165 09/11/2016 05:18
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er helt fantastisk at dette også ble en Gabba tråd. Jeg gir opp.

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: skubisan] #2362176 09/11/2016 07:13
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Nei, ikke gi opp da! Hvis den ikke er varm nok i 5-8 grader vil jeg anbefale å sykle litt hardere ;-)

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: yolo] #2362189 09/11/2016 07:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Problemet med Gabba, som vel er skubisans poeng her, er at den er for våte forhold. Dvs. at den kan bli unødvendig klam og tett i minusgrader (dette vil variere fra person til person, avhengig av svetteproduksjon - noen synes jo goretex fungerer i høy aktivitet!). Ikke behov for særlig vannavisende klær i vintervær, glatt stoff er nok.

Redigert av anonym22; 09/11/2016 07:51.
Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: Aluminati] #2362198 09/11/2016 08:05
M
mshoydal Offline
Entusiast
Entusiast
M
Hiver inn DHB sine trøyer, sjelden hatt noe som passet så bra uten å være trang. Spesielt i forhold til poenget med litt luft. Er 195/95, og den sitter som støpt uten å være noe trang. Har Roubaix versjonen, men går til innkjøp av en med windstopper til de virkelig kalde dagene.

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: skubisan] #2362204 09/11/2016 08:16
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: skubisan
Det er helt fantastisk at dette også ble en Gabba tråd. Jeg gir opp.

Du gir opp, kjøper Gabba og kommer til å lovprisen den på forumet i årene fremover?

Thomas
Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: anonym22] #2362212 09/11/2016 08:30
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Problemet med Gabba, som vel er skubisans poeng her, er at den er for våte forhold. Dvs. at den kan bli unødvendig klam og tett i minusgrader (dette vil variere fra person til person, avhengig av svetteproduksjon - noen synes jo goretex fungerer i høy aktivitet!). Ikke behov for særlig vannavisende klær i vintervær, glatt stoff er nok.

Helt riktig. Jeg liker ikke å være våt når det er tørt. Liker ikke å være våt når det er vått heller forresten. Og jeg liker ikke å være for varm eller for kald.

tparsli: Jeg har Gabba og bruker den nesten aldri. Hvis jeg ofte sykla intervaller eller ritt i kaldt regnvær så hadde jeg brukt den mye.

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: anonym22] #2362239 09/11/2016 08:57
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Ja, skal sies at jeg bor i Bergen. Tørt er det sjeldent. Derfor perf jakke.

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: skubisan] #2362244 09/11/2016 09:11
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

tparsli: Jeg har Gabba og bruker den nesten aldri. Hvis jeg ofte sykla intervaller eller ritt i kaldt regnvær så hadde jeg brukt den mye.

Da blir jeg nysgjerrig -hva bruker du når det blir ned mot null (eller kaldere)?

Thomas
Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: tparsli] #2362254 09/11/2016 09:29
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tparsli

Da blir jeg nysgjerrig -hva bruker du når det blir ned mot null (eller kaldere)?

Ned mot null så bruker jeg stort sett en langermet thermotrøye suplert med vindvest eller regnjakke ved behov. Og selvfølgelig egnet baselayer etter temperatur. Da dekker jeg hele spekteret fra 18-0c og blir aldri svett eller kald hvis jeg har riktig undertrøye. Når det er surt og kaldt eller bare kaldt så bruker jeg en slags softshell jakke fra Campagnolo(Thermo Textran). Den minner faktisk litt om Gabba men er varmere, tåler mye mer nedbør og er ikke så tettsittende så kondensen kommer ikke så direkte på huden. Hadde jeg hatt god råd så hadde jeg erstattet den med en Rapha Winter Windproof eller en annen god vinterjakke uten membran i tørt vær. Og jeg hadde også kjøpt en fancy ulltrøye uten Windstopper til temperaturer fra 5-15c og turer med høyt trøkk. Jeg har også tro på jakker som Castelli Alpha og Sportful R&D hvis de puster bra nok. Jeg svetter forresten svært lite så det er ikke det som er "problemet".

Re: Sykkeljakke til lang og slank mann [Re: rockphotog] #2362430 09/11/2016 16:35
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: rockphotog
Hvilken (Castilli)-jakke er mer vindtett (i front) OG puster bedre enn Gabba?

Nå bruker jeg dem under ulike temperaturforhold (har relativt trang Gabba for sommerbruk og de andre litt større for vinter) - kan dermed være at det jeg har under også spiller inn her, men min erfaring er:
- Alpha er mye mer vindtett (tett i stoffet, hals, ermer og linning) samtidig som jeg opplever at den puster bedre. I tillegg er den laget for å åpne opp ytterlaget i fronten, noe jeg svært sjelden behøver. Opplever som regel at jeg holder "perfekt kroppstemperatur" på alle turer med den. Skulle jeg hatt kun en jakke for alt under 10 varmegrader ville det vært Alpha.
- Mortirolo har også bedre/tettere hals og ermer, oppleves dermed som mer vindtett - og puster helt suverent. Puster suverent fordi den har bakside uten vindtett stoff, noe som betyr at den tilsvarende slipper regn lettere inn. Er derfor yndling jakken min for høst/vinter når det er tørt eller kun mindre regnskurer.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå