Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2359132 28/10/2016 12:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Bra oppsummering. Men EMM er det ikke logisk, snarere gerontokratisk.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2359136 28/10/2016 12:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag förstår att det inte är du som har bestämmt att hundekjöring och ridning är tillåtten når inte sykling är det men jag synes att man bör undvika att använda argument mot sykling om samma argument kan användas mot godkjenda aktiviter. Du gjorde det tidigare och det blir inga konstruktiva diskussioner av det.

Sykling och kiting och annat nytt är i första hand förbjudet för att det är relativt nytt och möjligt att förbjuda utan att så många bryr sig.

Jag är också oenig med det första du skriver och tycker att man bör ändra på det tankesettet.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: anonym22] #2359139 28/10/2016 12:16
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anonymous22
Bra oppsummering. Men EMM er det ikke logisk, snarere gerontokratisk.

Enig. At det er logisk er jeg i hvert fall uenig i.

Det finnes så mange måter å se dette på, hvor alle er like (lite) logiske:

- De som "var der fra før" må vike, for nå har de fått holde på lenge nok.
- "De som kommer" må vike, fordi det er fullt fra før
- Alle må bruke verneområdet litt mindre hver, fordi det nå er flere som ønsker å bruke det
- Når det er aktivitetsmengden, og ikke aktivitetsformen, det kommer an på, må vi finne noe annet enn aktivitetsform for å skille mellom lovlig og ulovlig..
- ...

Redigert av EHAa; 28/10/2016 12:19.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2359140 28/10/2016 12:18
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Kiting er kanskje litt off topic her. Men kort, det lille som er gjort av forsøk viser at kite skremmer reinen mye mer enn det meste annet. Så mye at man ikke har gjort flere forsøk...
En kite i litt ujevn vind minner om en megakongeørn som gjør stressangrep for å jage rein, f.eks. for å skremme den utfor stup (de jakter rein på den måten). Min hypotese er at dette er årsaken.
Defor er kite noe av det man ønsker seg minst inn i villreinfjell.

Carl S. Bjurstedt
Fra 1.7. ikke lenger nasjonalparkforvalter
Dovrefjell-Sunndalsfjella
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2359142 28/10/2016 12:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Egentlig bør de som tviholder på disse gammelmannsveldegreiene sine begynne å passe seg snart. Når den yngre generasjonen finner ut at de trakk opp stigen etter seg med pensjon, boligverdi, oljefond og masse rare regler som gir dem enerett på naturopplevelser, kommer de til å sitte der i sin egen bæsj på fellesrommet på gamlehjemmet. De få som er spreke nok til å bevege seg i naturen får ikke lov fordi gamlinger er forbudt ICON_GRIN .

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2359148 28/10/2016 12:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Carl S Bj

"Trad. FLL" = den type friluftsliv som foregikk i aktuelt VO på vernetidspkt. Det er vanlig at man ved et vernevedtak tar høyde for installasjoner og aktivitet som er der på vernetidspkt. Det som så kommer etterpå, må finne seg i begrensinger.

På hvilken måte kom terrengsykling etter vernetidspunktene? Og hvordan i allverden klarer en verneplan å forutse hvilke aktiviteter som skal komme etter at bestemmelsen er trådt i kraft - slik at de kan begrenses?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2359151 28/10/2016 12:33
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Enkelte ting er ikkje basert på logikk, realisme og fornuft, slik som politikk ICON_WINK Er nok berre å akseptere at fram til no har greia vore at all ukjent og kjent aktivitet som ikkje fleirtalet driv med gjerne har vore betrakta som skadeleg for eit verneområde. Så får vi heller vere positivt begeistra over at vinden har snudd.

Redigert av TrondAM; 28/10/2016 12:33.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2359475 29/10/2016 19:48
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
Må ha oppklaring: Jeg kan altså ikke sykle fra Grønbakken -> Reinheim likevel fra nå av??

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2359496 30/10/2016 00:04
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Martin222
Hvis vi skal ta meldingen på alvor, og snu forbud til åpen sykling. Hvilke stier kan det bli aktuelt å stenge av hensyn til villrein i Dovrefjell-Sundalsfjella NP?

Det er nok der vi alt i dag jobber for å redusere ferdselen, dessverre, ettersom det her er attraktivt å sykle. Dvs. den turen som forårsaket denne tråden. (Kongsvoll - Reinheim - Grønbakken.) Bl.a.

At man akkurat i dette området ønsker å begrense trafikken er jo forståelig og er solid begrunnet, men tror ikke du trenger å være redd for å åpne de delene som fremdeles skal være i bruk for syklister også. Den type syklister som kommer til å ferdes der vil stort sett være godt voksne karer med samme utgpkt for å ta turen til fjells som de som har valgt å bruke bena. Altså primært å nyte turen, ikke for å få seg et adreanlinkick ikledd full rustning og helhjelm. Veldig mange som faktisk får somla seg til å faktisk ta turen tror jeg heller ikke det blir snakk om. Stier som dette, som sammenliknet med stier i bynære områder ikke egentlig er veldig trafikkerte, deles greit i andre land. God informasjon om dette med skilting o.a er en forutsetning for at det skal fungere da ingen (les vandrerne) av brukergruppene føler de har hevd på opplevelsen uten innblanding av andre og syklistene forstår at de har blitt gitt en tillit som må tas vare på.
Kred for å tenke tanken forøvrig ICON_SMILE
PS: Går også an å tenke tid/dag begrensning på sykling hvis mye fotfolk. Eks lørdager i aug og sept er det ikke sykling.

Redigert av sanouka; 30/10/2016 00:21.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: AsmundBjorshol] #2359585 30/10/2016 14:01
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: AsmundBjorshol
Må ha oppklaring: Jeg kan altså ikke sykle fra Grønbakken -> Reinheim likeve0l fra nå av??

Det er fortsatt ikkje lov å sykle i nasjonalparken. Og det vil bli forbudt inntil verneplanen blir endra. Det tek sikkert eit år eller meir, om det overhode blir lov i akkurat den nasjonalparken. Friluftsmeldinga endra ingenting sånn umiddelbart.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2359649 30/10/2016 20:03
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min magefølelse er at stier av typen Grønbakken - Reinheim ikke er det som etterspørres av dagens stisyklister. Partiet er temmelig flatt og selv om det er grom flyt, så snakker vi ikke om noe enduroterreng, ikke endurolight engang. Pga. moskusen er det en del trafikk her allerede og noen ganske få old school stisyklister med høyt hårfeste tror jeg ikke vil utgjøre noen fare for andre enn seg selv.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: TrondAM] #2359733 31/10/2016 08:31
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Sitat: TrondAM
Sitat: AsmundBjorshol
Må ha oppklaring: Jeg kan altså ikke sykle fra Grønbakken -> Reinheim likeve0l fra nå av??

Det er fortsatt ikkje lov å sykle i nasjonalparken. Og det vil bli forbudt inntil verneplanen blir endra. Det tek sikkert eit år eller meir, om det overhode blir lov i akkurat den nasjonalparken. Friluftsmeldinga endra ingenting sånn umiddelbart.

Korrekt. Grei oppsummering.
Dvs, det er en forskrift og en forvaltningsplan som skal endres. Verneplan brukes om arbeidet som leder fram til at et område blir vernet. Og dette området er jo vernet.

Redigert av Carl S Bj; 31/10/2016 08:43.

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: sanouka] #2359734 31/10/2016 08:32
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Tatt til etterretning.

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: GeirK] #2359736 31/10/2016 08:37
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Sitat: GeirK

På hvilken måte kom terrengsykling etter vernetidspunktene? Og hvordan i allverden klarer en verneplan å forutse hvilke aktiviteter som skal komme etter at bestemmelsen er trådt i kraft - slik at de kan begrenses?

Terrengsykling var en aktivitet i sin spede begynnelse ca år 2000. Det var umulig å få synspkt. fra de som da drev med terrengsykling på hvilke ruter som var ønsket unntatt det generelle forbudet da forvaltningsplan ble utarbeidet 2004-5.

Hvorfor i all verden skal en verneplan forutse utvikling? Poenget er å stoppe nye inngrep og påvirkninger, bl.a. de man ikke vet om på vernetidspkt...

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: runermm] #2359738 31/10/2016 08:40
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Sitat: runermm
Min magefølelse er at stier av typen Grønbakken - Reinheim ikke er det som etterspørres av dagens stisyklister. Partiet er temmelig flatt og selv om det er grom flyt, så snakker vi ikke om noe enduroterreng, ikke endurolight engang. Pga. moskusen er det en del trafikk her allerede og noen ganske få old school stisyklister med høyt hårfeste tror jeg ikke vil utgjøre noen fare for andre enn seg selv.

Mulig, men tråden startet nettopp fordi akkurat denne ruten framsto her i forumet som brukt av en del og ble markedsført som attraktiv å sykle. Det kan endre seg, men på 1-2 år?

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: runermm] #2359758 31/10/2016 09:28
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Et amerikansk a pro pos (som sikkert er kjent for mange av dere, med relevante tråder videre) - veldig lik diskusjon "over there". Singletracks: Mountain Biking Has an Identity Crisis… And it Affects Us All

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2360046 31/10/2016 19:39
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Et amerikansk a pro pos (som sikkert er kjent for mange av dere, med relevante tråder videre) - veldig lik diskusjon "over there". Singletracks: Mountain Biking Has an Identity Crisis… And it Affects Us All

Først og fremst skal du ha stående applaus for at du er her og svarer med innside-informasjon Carl. Veldig få forvaltere er tilstede på forum og holder en aktiv dialog med deltakerne, så takk for det. Det er nok ikke lett å holde igjen en hel skokk med sykkeltørste gutter som vil ut i parken din ;-)

Så over til artikkelen. Her er to filmer som inspirerer meg så til de grader. Dette er opplevelsene jeg vil ha, men farta er bra høy. Jeg sykler vel 25% av den farta her ICON_WINK

Her er det ikke den hoppingen, spinningen, og tøysingen. Men heller fokus på det å oppdage nye naturflotte stier i råfin natur. Derfor, ønsker jeg å sykle i nasjonalparkene.

Redigert av Martin222; 31/10/2016 19:40.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2360070 31/10/2016 20:33
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: runermm

Mulig, men tråden startet nettopp fordi akkurat denne ruten framsto her i forumet som brukt av en del og ble markedsført som attraktiv å sykle. Det kan endre seg, men på 1-2 år?

Jeg vil påstå det. Det er definitivt en trend i retning av gravitasjonsbasert sykling. Dette skyldes nok flere forhold, blant annet at syklene har blitt mye bedre noe som gjør det enklere å håndtere bratte og raske stier. Hvis du f.eks leser stiføreren for Oppdal så er det enduroinspirert mer eller mindre alt sammen. Det finnes fremdeles litt mer risikoaverse gamlinger igjen, men de er på vikende front i den store sammenhengen er mitt inntrykk. Jeg tror ikke at det kommer folk i hopetall langsveisfra for å gampe inn til Reinheim. Den siste kneika ned mot jernbanen/Kongsvold er enduroattraktiv, men altfor kort til at folk kommer til å bry seg med den.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: runermm] #2482183 09/05/2018 12:49
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Long time no see... Men det du skriver er jo rein ungdomsfacisme, da ICON_WINK

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2482194 09/05/2018 13:29
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Vernet av det tidligere Hjerkinn skytefelt medfører en del endringer, også av interesse for syklister, menvel av mindre interesse for terrengsyklister.

Her:
http://www.nasjonalparkstyre.no/Dovrefje...t-for-Hjerkinn/

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2482195 09/05/2018 13:29
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Og når det gjelder ny forvaltningsplan, spinner vi stadig i gjørma...

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2482838 12/05/2018 22:15
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Bare man får syklet på et par stier så blir nok mange kjempeglade. For min del er Dovre langt unna, men bakken ned fra Håkodalsvannene og ned til Aursjøveien ser kanonbra ut som sykkelløype. Flott sand og grus hele veien.
Stien fra Grønnesteinen til Raudbergshytta ser også lovende ut, men mulig det er for mye stein til at det blir "kjekt".
Har egentlig ikke behov for å sykle parken på tvers. Men en lovlig rundtur, trekant, eller loop, hadde vært flott! Dette blir for spesielt interesserte uansett.

Å sykle til Reinsvassbu på stien sør for Reinsvatnet anbefales ikke i normalvær. Nordsiden er mye bedre.

Redigert av Martin222; 12/05/2018 22:16.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Martin222] #2484921 22/05/2018 11:39
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
(Grønnvollsteinen).
Reinsvatnet - nordsiden er også å foretrekke av hensyn til reinsdyra. Landskapsvernområde uten regler om sykling. Videre ned til Vike er jo en utfordring... (ikke prøv, bratt, kjetting utlagt om jeg husker rett).

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2485991 25/05/2018 21:06
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Fra Reinvatnet til Jønstad og Øksendalen er en kjempetur!
Ca 80% sykling hvis ikke hukommelsen spiller meg et puss ICON_WINK
Stravaspor
Småskakk film

Bjørn
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: bsmell] #2485997 25/05/2018 21:25
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bsmell
Stravaspor
Småskakk film

Interessant. Stien mangler farge/vanskelighetsgrad på mtbmap.no.
Lyst til å gjøre et forsøk på å fargelegge?
(f.eks. ta et skjermbilde, fargelegg litt i Paint e.l. og send bildet til meg)

Off topic: Det gjelder forsåvidt også de fleste stier rundt der du holder til i Molde, så si fra om du vil ha en innføring i hvordan du "fargelegger" selv, direkte i OSM...

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: bsmell] #2486010 25/05/2018 22:49
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Sitat: bsmell
Stravaspor
Småskakk film

Spennende! Har selv tenkt på sykling innover de vannene nord for Reinsvatnet, men jeg har ikke gått turen til Øksendalen selv så jeg har ikke tenkt så lang tur. Har bare hørt fra andre at det er svært bratt ned, og at det er betydelig skredfare. Hvordan var det å sykle ned bratta? Jeg er ikke så veldig glad i bratt terreng over 30 grader på ski engang.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Martin222] #2487312 30/05/2018 21:38
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Det er to skikkelig bratte parti på turen, Det første er Kleiva ned mot Moldbakkan, det andre er fra Moldbakkan ned til Jønstad.
Jeg spaserte ned med birkenræsern.
På vinteren kan det gå ras på begge disse stedene, på sommeren er ingenting å tenke på.

Bjørn
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: bsmell] #2487340 31/05/2018 06:19
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Ja, skredfaren gjelder vinteren. Da kan den til gjengjeld være nokså voldsom. Fra begge sider, tvers over dalen, mange steder. Ned fra Reinsvatnet til Øksendal på ski er ikke mitt førstevalg for å si det sånn

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2488687 05/06/2018 15:23
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Ikke meningen å høres dumrian ut. Jeg nevnte skredfare fordi det må være bratt for at det skal kunne være fare for skred, og jeg liker ikke å sykle så bratt ;-) Så skredfare på vinteren = ikke noe for meg på sommeren heller.

Men det er selvfølgelig innafor å trille sykkelen stedvis, da.

Carl: Har hørt om folk som har syklet ned Vikebotn og ned til gården Vike... Men har ikke snakket med dem selv. Går forsåvidt greit å bære sykkel forbi kjettingene. Folk driver å bærer syklene sine på Kløvstien i Trollstigen også. Heftig helt i starten, før stien blir god å sykle på.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Martin222] #2488894 06/06/2018 09:04
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Sitat: Martin222
Har hørt om folk som har syklet ned Vikebotn og ned til gården Vike... Men har ikke snakket med dem selv. Går forsåvidt greit å bære sykkel forbi kjettingene. Folk driver å bærer syklene sine på Kløvstien i Trollstigen også. Heftig helt i starten, før stien blir god å sykle på.

Ned til Vike høres en smule heftig ut. Nå er det en del år siden jeg gikk opp der, men mener å huske at det var både veldig bratt, smalt og svingete i starten (nederst). Men når du kommer opp bratta er det sikkert veldig fint å sykle videre innover til Reinvassbu.

btm
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support