Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening før frokost

Trening før frokost #2348826 24/09/2016 21:52
O
oysf Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Jeg kjører ofte trening før jeg spiser noen ting som helst. Disse øktene varierer fra korte økter, til 2-3 timers økter. Jeg kan kjøre disse øktene ganske hardt, idag hadde jeg 2,5 time, med 2x30 min i sone 3, dette kun med litt BCAA før trening og underveis.

Er dette hensiktsmessig? Jeg klarer faktisk å få en del utav disse treningene, og har som mål om å gå ned i vekt. Kan disse øktene ødelegge noe for meg?

Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2348848 25/09/2016 05:14
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg gjør akkurat det samme som deg. Trener før frokost. Har nå gått ned ca 8 kg siden mai. Jeg driver da med motbakkeløp og syntest keg får gitt mer guff før frokost enn senere på dagen.

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2348855 25/09/2016 06:34
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg googlet dette litt fordi jeg syntes det var interessant og har flere kompiser som påstår at trening før frokost er gull.

Det ser ut til å være enighet om følgende:

1. Trening (cardio) før frokost er gunstig for fettforbrenning/vektnedgang. Kroppen bruker fett som fuel fordi den rett og slett ikke har nok sukker å forsyne seg av.

2. Skal man yte godt og om målet er å bli i bedre form bør man spise noe før trening.

Så kort oppsummert: For vektnedgang=bra, for å bli i bedre form=dårlig.

men jeg fant ingen konkrete vitenskaplige studier som beviser hverken det ene eller det andre på de 5 minuttene jeg brukte på å google. Min egen erfaring er at trening uten mat i magen blir så tungt og frustrerende at gleden i treninga forsvinner. og da er det også muligheter for at neste treningsøkt blir droppet.

Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2348856 25/09/2016 06:47
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Annen forskning viser at det ikke har noen som helst betydning for vektreduksjon. Like lite som at man legger på seg om man spiser kveldsmat. Hvorfor ? Fordi det ikke har noen betydning når man spiser, men om man inntar færre kalorier enn man forbrenner gjennom døgnet.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2348860 25/09/2016 07:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vitenskapelig eller ikke, som helårssyklist har jeg fulgt de fleste av disse rådene med godt resultat. Min daglige rutine er å spise minimal frokost, sykle et par-tre mil utvidet pendling i høyt tempo og godt med høydemetre, og siden være førstemann til kantinen for en tidlig, solid lunsj. Det er uansett en rutine jeg stortrives med, uavhengig av evt. vekt/helsegevinst. Da jeg gjenopptok sykling i slutten av 30-årene mistet jeg på den måten raskt 10-15 kg og har siden den gang lagt stabilt på rimelig lav trivselsvekt.

Re: Trening før frokost [Re: ] #2348861 25/09/2016 07:29
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bone
Man trenger energi for å yte,

Energi har ein i glykogenlagra muskulaturen, i lever og i kroppsfeitt.

derfor er det unødvendig selvpining å trene på tom mage.

Dei to første i denne tråden seier at dette fungerer bra, så da får vi vel tru dei på det. Det som skjer er at kroppen har gått over til feittforbrenningsmodus i løpet av natta (ketose), og denne pågår enno når du står opp om morgonen, og kroppen fungerer ganske så bra, sjølv med tom mage.

Re: Trening før frokost [Re: ] #2348864 25/09/2016 07:41
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jaroslav Kulhavy syklar på spinningsykkel i 30-40 min før frukost.
https://www.youtube.com/watch?v=Fhz2myLz1Uw

Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2348870 25/09/2016 07:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
@Bone, den topp 10 listen er jo slett ingen motsetning til trivsel, å lytte til seg selv og ta aktive valg? ICON_WINK Og slett ikke tøv. Det er bare noen enkle, praktiske råd som kan gjennomføres uten å ofre noe som helst. Jeg vet jo at det fungerer utmerket ICON_SMILE

Dette er et forum for syklister og da er det naturlig å ta utgangspunkt i sykling. Det gir åpenbart både glede, overskudd, helsegevinst og vekttap.

Tror for øvrig ikke vi er uenig, selv om jeg ikke kan se at du skriver noe mer enn at man bør fokusere på å få er bedre liv generelt. Det tror jeg vi alle kan skrive under på.

Og om du så hele videoen, fikk du sikkert med deg at en solid frokost også ble fremholdt som et alternativ til beskjeden frokost.

Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2348876 25/09/2016 08:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Varför kan jag inte se videor i folks inlägg?

Angående tråden. Jag har väl aldrig gjort någon seriös träning utan frukost men lätt träning har jag gjort. Jag klarar mig rätt länge utan eller med lite frukost innan jag blir sulten.

Når jag sökte på blodsukker på morgonen så fant jag en massa som skrev att blodsukkret på morgonen var rätt högt (nestan allt handlade väl om diabetiker). Det var väl något sånt jag huskade också.

Min slutsats är att träning innan frukost nog fungerar helt bra för iallafall en del och eftersom man har karbo i muskler och andra ställen i kroppen så är det nog ingen större risk att man bryter ned muskler för att få energi (eller för den delen använder sig av mycket mer fettförbrening än vanligt).

Men folk är förskjeliga. Hvis man är krubbsulten når man vaknar och träning innan frukost föles riktigt dårligt så är det nog ingen bra ide. Om man som jag inte är sulten på morgonen och träning (lätt iallafall) föles helt ok så tvivlar jag på att det är något problem att träna innan frukost.

Re: Trening før frokost [Re: -Jan] #2348883 25/09/2016 08:45
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: -Jan
Man trenger energi for å yte,

Energi har ein i glykogenlagra muskulaturen, i lever og i kroppsfeitt.

Er det noen måte å måle glykogenlagrene, med en medisinsk test?

Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2348887 25/09/2016 09:08
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Kalorimodellen er vel ganske unøyaktig og det er mye erfaring og stadig noen studier som bekrefter det.
Her er et lite forsøk som lett kan testes ut selv: Tetttere måltidsfrekvens og lengre "fasteperiode"

Forøvrig mange veier til Rom og det viktigste er vel å finne en variant som passer din situasjon og deg som person. Trening før frokost funker fint for en del.

iq
Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2349044 25/09/2016 21:12
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Så på "trust me im a doctor" hvor de gjorde et lite forsøk og fant at menn burde trene på tom mage mens kvinner burde spise før trening for maks fettforbrenning.

her var'n:
http://www.bbc.co.uk/programmes/articles...g-more-exercise

Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2349056 26/09/2016 03:27
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg trener før frokost relativt ofte, og med en veldig høy evne til å forbruke fett som energi så går det helt fint. "Rekorden" min er 5 timer sykling før frokost uten å spise underveis. Ble sulten, men ikke tom underveis og hadde jevn puls og watt.

Hensikten med det er å øke kroppens evne til å forbruke fett som energi og dermed prestere sterkere når konkurransene blir veldig lange. En annen positiv effekt er at jeg har et veldig stabilt blodsukker (subjektiv følelse) og kan gå veldig lenge uten mat.

Jeg har skrevet litt om emnet i dette blogginnlegget: https://triallan.com/2016/01/15/bli-en-fettforbrenningsmaskin/

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2349067 26/09/2016 06:08
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor er syklister så opptatt av å vise til en gruppe av idrettsutøvere ( bodybuildere !) og kun den gruppen når man skal sannsynliggjøre at å trene for frokost gir vektnedgang ? Hvorfor viser man ikke til feks ....syklister ? Eller andre utholdensutøvere i denne sammenhengen ?

Og hvorfor skal det å trene før frokost ( hvorfor akkurat frokost ?) gi vektreduksjon ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2349069 26/09/2016 06:22
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg har god erfaring med 2-3 timer på landevei før frokost i helgen, typisk med start kl 0700, relativt rolig tempo. Er vant til å droppe frokost i ukedagene men det hender jeg rekker en skive.

De (få) gangene jeg har trykket på skikkelig uten frokost har vært mindre vellykket. Synes jeg mangler det lille ekstra som gjør økten artig, bena sterke og sansene skjerpet... Jeg har ikke fokus på vekt.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Trening før frokost [Re: oysf] #2349093 26/09/2016 07:26
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes lett trening før frokost funker greit, men noe sprut har jeg overhode ikke. Er ingen stress å sykle til jobb før frokost, 30-90 minutter z2, alt etter veien jeg tar. Men jeg gjør det av praktiske årsaker, ikke fordi jeg har et ønske om å gå ned i vekt, eller at det skal gjøre underverker for fettforbrenninga.

Spiser jeg bare en minimal frokost, en skive brød med et glass juice, så funker beina vesentlig bedre.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trening før frokost [Re: HeavyDude] #2349100 26/09/2016 07:51
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: HeavyDude
Hvorfor viser man ikke til feks ....syklister ?

Bradley Wiggins kjørte ganske harde økter på bane før frokost under forberedelsene til Tour de France. Målet var å gå ned i vekt.

Dette ifølge ham selv.

Anonym5

Moderator  support