Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken hybrid/flatbar cyclocross?

Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? #2348494 23/09/2016 11:45
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
P
Piotr Fijas Offline OP
Stilhopper
OP Offline
Stilhopper
P
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
Hei, jeg ønsker en ny hybrid eller flatbar cyclocross som jobb- og bysykkel.

Har dere noen gode, konkrete tips til hvilken jeg skal velge?

Jeg har i dag en billig hybrid, en Nakamura Nitro som kostet 4000 i 2012 og som jeg har byttet slitedeler på. Den er helt ok, men kanskje noe tung, og jeg synes jeg fortjener noe bedre ICON_SMILE

Bruksområde: Kun asfalt og hovedsaklig sykkelveier i byen, hele året (men ikke med 30 cm nysnø). Jeg har landeveissykkel og terrengsykkel til annet. Jeg har kun 6 km til jobb (en vei), men kommer også til å sykle til barnehage (m/barnesete), butikken etc. Er en god del høydemetre til jobb/hjem, så lav vekt er viktig. Og helst hydrauliske skivebremser (jada, jeg vil ha alt det beste til ingen pris). Jeg vil helst ikke ha bukkestyre siden jeg synes jeg har mindre oversikt og bevegelsesfrihet med dette. Har sikkert noe med erfaring å gjøre da jeg har syklet langt mer terreng enn landevei opp gjennom årene.

Pris: Opptil 8000 (kan strekkes til 10000). Det er ikke nødvendig å komme med noe til 15000.

Er noen av disse noe å satse på:

Birk Fuji Speedmax
Birk Raceway
Giant Fastroad

Piotr F.
Mann, 40, fortsatt god rygg.

Redigert av Piotr Fijas; 23/09/2016 12:23.
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348520 23/09/2016 12:53
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Espen E Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Med de tilbudsprisene du får på syklene fra Birk er det lite å lure på. En god venn av meg har Fuji og min svigerinne har Birk varianten og begge er såre fornøyde. Jeg har tafset på begge, syklene altså, og begge virker fornuftig og godt sammenskrudd. Fuji er jo rimligst, og er derfor den jeg ville valgt siden resten er temmelig likt.

Giant modellen er utstyrsmessig på samme nivå og legger seg mellom i pris. Personlig velger jeg den bort pga designet. Er mer glad i klassiske rammeprofiler :-)


- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348531 23/09/2016 13:23
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
P
Piotr Fijas Offline OP
Stilhopper
OP Offline
Stilhopper
P
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
Ja, prisene virker gode på alle. Men er usikker på rammegeometrien. Jeg kan ikke lese aggressiv/passiv geometri ut fra tall. Husker du om det var noen særlig forskjell i geometrien på de to du prøvde (refererer også til syklene)?

Er det vesentlige forskjeller i kvaliteten på hjulene hos de tre jeg har nevnt? Igjen er min kunnskap litt for begrenset...

Redigert av Piotr Fijas; 23/09/2016 13:25.
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348535 23/09/2016 13:47
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Offline
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Om du nå skulle kikke på annet, er Kona sin Big Rove i alu innenfor prisen din.


Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348557 23/09/2016 16:01
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Espen E Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Sitat: Piotr Fijas
Ja, prisene virker gode på alle. Men er usikker på rammegeometrien. Jeg kan ikke lese aggressiv/passiv geometri ut fra tall. Husker du om det var noen særlig forskjell i geometrien på de to du prøvde (refererer også til syklene)?

Er det vesentlige forskjeller i kvaliteten på hjulene hos de tre jeg har nevnt? Igjen er min kunnskap litt for begrenset...


Jeg har en Fuji Tread CX og den har sansynligvis akkurat samme ramme som Speedmax og jeg opplever den som komfortabel og forutsigbar. Mer "endurance" enn konkurranse CX fro å si det slik.Tipper Birkmodellen er temmelig lik. Hjul tror jeg og er hipp som happ, mens dekkene som står på Birk sykkelen er raskere og lettere enn dem på Fuji modellee. Bytter du dekk på den sparer du en halvkilo eller noe slikt :-) De er på den annen side skuddsikre og perfekte pendlerdekk i så måte.


- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348606 23/09/2016 19:43
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Gavia Barletta er vel også ganske mye for pengene.

http://m.bikeshop.no/sykkel/komplette-sy...m59-p0000084546


Create the problem and sell the solution
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348607 23/09/2016 19:57
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
pblind Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446

Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348622 23/09/2016 20:46
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 135
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
D
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 135
Jeg var i din situasjon for noen uker siden, valget falt på en Stevens Strada 800 disc, 105 gruppe og hydrauliske bremser (auriga). Svært fornøyd, endte på rett over 10 000 med pedaler og lys og litt tjafs. Sykkelen er godt skrudd sammen og kjennes rask og responsiv ut for meg ihvertfall. Verdt å ta en tur hvis du kommer over en.

Redigert av dingo; 23/09/2016 20:46.
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348778 24/09/2016 17:43
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
P
Piotr Fijas Offline OP
Stilhopper
OP Offline
Stilhopper
P
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
Takk for mange gode tips og innspill. Alle de nevnte ser ut til å være bra alternativer.

Jeg var på Birk idag og sjekket ut Fuji'en og Birk'en. De hadde ikke størrelsen min inne (de hadde bare mindre str), men jeg prøvesatt likevel. Fikk best følelse for Birk'en. Men så ba jeg om å få veiet dem og de endte opp på ca 10,8 kg uten pedaler for Fuji i str M og 10,6 med pedaler for Birk i str 54. Fuji faller dermed trolig bort pga vekt.

Jeg har en Canyon Nerve terrengsykkel og liker den godt men kjøpte den brukt. Hvordan er det å kjøpe nytt derfra? Leverer de i tide? Er det bare å multiplisere prisen med 1.25 og legge til 300 kr i frakt for å få totalpris?


Redigert av Piotr Fijas; 24/09/2016 19:15.
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348784 24/09/2016 18:43
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Må bare si BMC Alpenchallenge, men den sprenger dessverre budsjettet i fillebiter ICON_TONGUE

Redigering: Ser nå at Alpenchallenge 2017 kan forhåndsbestilles med avslag. Ikke så ille dyrt som jeg trodde heller.

Har ennå ikke kjøpt noe av utmerkede Canyon yes Tror du har rett hva gjelder pris, men at leveranse avhenger av om det er lagervare eller bestillingsvare.

Og siden du er rede til å bruke en pen slump på en lett og rask sykkel, er oppmerksom på geometri og poster på krossforumet, må jeg også bare si (jada, vet at det er mas, men here it comes ICON_SMILE ) at du går glipp av så mye sykkeglede og fartsfølelse året rundt ved å velge bort bukkestyre til hverdagssykkelen. Alt du opplever som ulemper er et spørsmål om tilvenning og oppveies til fulle av fordelene. Koster litt mer, men så er annenhåndsprisen også langt bedre.

Bortsett fra det tror jeg du har identifisert og fått tips om de beste kjøpene her til lands ICON_SMILE

Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348813 24/09/2016 20:47
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
P
Piotr Fijas Offline OP
Stilhopper
OP Offline
Stilhopper
P
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
Fy, det var slemt gjort!

Nå sikler jeg fra begge munnvikene og det er DIN feil.

Skulle jeg ryke på en slik en (BMC) måtte jeg jo slepe med meg en 4 kilos lås hvorenn jeg dro og da er jo hele poenget borte ICON_WINK

Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348985 25/09/2016 18:11
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Den har jo heller ingen fester for bagasjebrett eller skjermer, som burde være obligatorisk på en jobb/handle-sykkel.


Create the problem and sell the solution
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348986 25/09/2016 18:12
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Deilig ha en sykkel man ikke må være redd for at blir stjålet.

Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2348989 25/09/2016 18:21
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
P
Piotr Fijas Offline OP
Stilhopper
OP Offline
Stilhopper
P
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
Hadde jeg hatt 15 km til jobb og ikke bodd i Oslo hadde jeg glatt brukt 20-25k for pendlersykkel. Men jeg trenger doningen også til pøbben for å møte gutta, til barnehagen (ikke like etterpå), butikken og slik hverdagsbruk.

Trenger ikke bagasjebrett, men sverger til heldekkende skjermer (eller hva det heter). Må kunne bruke hverdagsklær en regndag også. Pluss at slikt faktisk er med på å dra sykkelen ned et par hakk på statusstigen, noe som er gull verdt i byen ICON_SMILE Gjerne litt gaffa her og der av samme grunn; er verdt de 15 grammene.

Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: DuffMcShank] #2348998 25/09/2016 18:40
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: DuffMcShank
Den har jo heller ingen fester for bagasjebrett eller skjermer, som burde være obligatorisk på en jobb/handle-sykkel.

Nå skal jeg passe meg vel for å markedsføre en hybrid ICON_LAUGH men jeg lurer på hvor du henter informasjonen din fra ICON_WINK Alle BMC Alpenchallenge har selvsagt fester for spesialdesignede skjermer fra Curana. Hva gjelder bagasjebrett, undrer jeg meg stadig over hvorfor folk er så ivrige etter å gjøre gøyale og sexy fartsredskaper mest mulig sedat og senior. Om man må ha brett, finnes det som kjent alternativer som festes f.eks. på setepinne.



Prisen ligger på kr. 8-17 k og syklene vil ha høy annenhåndsverdi.

Har også tyverisikrede hjulkoblinger og feste for cockpit.

Dette er en av de ytterst få modellene som kunne ha lokket meg tilbake på hybrid ICON_GRIN


BMC Racing Team

Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2349000 25/09/2016 18:43
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Espen E Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Jeg ville basert på din siste post valgt Fujien. Den er billigst, har ok komponenter og du sparer såpass at du kan kjøper deg et sett https://bikeshop.no/sykkel/komponenter/d...255-p0000024606 som drar ned totalvekten på doningen med ca 400 gram (Vera City Vide er tuuuunge)


- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2349047 25/09/2016 21:27
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
P
Piotr Fijas Offline OP
Stilhopper
OP Offline
Stilhopper
P
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
Takk for tipset, Espen. Men nå har jeg lest fryktelig mye negativt om Hayes Radar bremsene den kommer med. Kan jeg leve med dem? Eller dø? ICON_WINK

Redigert av Piotr Fijas; 25/09/2016 21:28.
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2349050 25/09/2016 21:40
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Har Hayes på hybriden. Funker greit. Ikke like sensitive som Shimano. Funker dårlig med bare en finger.

Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Sepeda] #2349270 26/09/2016 16:39
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Sitat: Sepeda
Sitat: DuffMcShank
Den har jo heller ingen fester for bagasjebrett eller skjermer, som burde være obligatorisk på en jobb/handle-sykkel.

Nå skal jeg passe meg vel for å markedsføre en hybrid ICON_LAUGH men jeg lurer på hvor du henter informasjonen din fra ICON_WINK Alle BMC Alpenchallenge har selvsagt fester for spesialdesignede skjermer fra Curana. Hva gjelder bagasjebrett, undrer jeg meg stadig over hvorfor folk er så ivrige etter å gjøre gøyale og sexy fartsredskaper mest mulig sedat og senior. Om man må ha brett, finnes det som kjent alternativer som festes f.eks. på setepinne.

Stilige skjermer, usikker på om de gir plass til piggdekk?

Slike setepinne-bagasjebrett har gjerne maksvekt på i underkant av 10 kg, som er 25%-50% av det ekte bagasjebrett takler. I praksis sliter de med et par handleposer.
Nå trenger jo trådstarter av en eller annen grunn ikke dette på jobb- og butikksykkelen sin, så da er det jo ikke så farlig. Kanskje han er en av dere som liker å møte opp med sekk og svett rygg på jobb ICON_SMILE


Create the problem and sell the solution
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: DuffMcShank] #2349273 26/09/2016 16:54
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Svett over det hele og rett i dusjen yes

Du har helt rett hva gjelder dekklaring. Leser at det er plass til 30mm piggdekk som 45nrth Xerxes eller Schwalbe Winter under skjermene, men ikke mer.

Ikke verdens mest praktiske vintersykkel, nei, men utvilsomt en kvalitetsramme. Og artige løsninger med beltedrift og navgir, om man vil ha det enkelt ICON_SMILE

Og så BMC, da.

Sier ikke at det er rette valg for trådstarter, bare at det er en spesiell sykkel.

Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: larsdx] #2349401 27/09/2016 07:47
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
P
Piotr Fijas Offline OP
Stilhopper
OP Offline
Stilhopper
P
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
Sitat: larsdx
Har Hayes på hybriden. Funker greit. Ikke like sensitive som Shimano. Funker dårlig med bare en finger.

Ok, takk. Jeg synes V-bremsene på min gamle Nakamura også er helt ok, selv om de er lysår unna XT-skivebremsene på Canyon Nerve'n min. Så jeg burde ikke være så picky, men når det finnes bedre alternativer til ca samme pris er det hardt å svelge Hayes Radar...

Redigert av Piotr Fijas; 27/09/2016 07:49.
Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: DuffMcShank] #2349403 27/09/2016 07:51
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
P
Piotr Fijas Offline OP
Stilhopper
OP Offline
Stilhopper
P
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 52
Sitat: DuffMcShank


Stilige skjermer, usikker på om de gir plass til piggdekk?

Slike setepinne-bagasjebrett har gjerne maksvekt på i underkant av 10 kg, som er 25%-50% av det ekte bagasjebrett takler. I praksis sliter de med et par handleposer.
Nå trenger jo trådstarter av en eller annen grunn ikke dette på jobb- og butikksykkelen sin, så da er det jo ikke så farlig. Kanskje han er en av dere som liker å møte opp med sekk og svett rygg på jobb ICON_SMILE


Jepp, sekk på ryggen til barnehage og butikk og jobb. Er ikke så langt til butikken, så jeg blir ikke så svett. Og skal jeg handle mye daffer jeg ut og tar bilen. Og på jobb har vi dusj. Strøkent opplegg, egentlig.

Re: Hvilken hybrid/flatbar cyclocross? [Re: Piotr Fijas] #2349420 27/09/2016 08:25
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
+1

Foretrekker i hverdagen klart sekk fremfor vesker.

Rent bortsett fra at jeg rent estetisk ikke er så glad i bagasjebærere og dessuten foretrekker en lett og responsiv sykkel under meg, fungerer det så mye bedre å ta med seg sekk ved stopp f.eks. i Oslo sentrum (jeg har den jo allerede på ryggen!) fremfor å bære med seg vesker. Å la velfylte vesker henge igjen på sykkelen er ikke et alternativ.

Om ikke en alminnelige, liten sekk er tilstrekkelig, er Ortlieb Messenger Bag overraskende behagelig på ryggen og tar uansett et par-tre velfylte handleposer eller f.eks. dress, sko og PC ICON_SMILE

Lengste strekket jeg har syklet sammenhengende med Ortlieb'n på ryggen er 17 mil på landeveissykkel. No problem, om ikke ideelt med tanke på luftmotstand ICON_SMILE

Ved storhandling bruker jeg enkel vogn som uansett kan ta med mye tyngre og mer omfangsrik last enn vesker.

Bil har jeg ikke og har ikke savnet den, selv med familie. Man bare innretter livet sitt deretter. Enkelt om man bor i tettbygd strøk.


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå