Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Driti meg ut på jobb

Driti meg ut på jobb #2348029 21/09/2016 22:07
K
Kvarg Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
K
Okei, jeg har driti skikkelig på draget på jobb. Jeg jobber i et firma ("Firmaet") som fakturerer en kunde ("Kunden") månedlig for tjenester etter prinsippet "antall x pris" i henhold til en avtale. Dette utgjør en del millioner kr månedlig. Avtalen reguleres hvert år med nye priser, og kort fortalt har jeg klart kunststykket å sende fakturaer i hele 2016 med feil priser (jeg har brukt fjorårets satser). Årets pris er høyere, dermed har jeg fakturert for lite, og "Kunden" har betalt for lite (og vil jo da få en "ekstraregning"). Beløpene det dreier seg om er en del hundre tusen kr...

Til mitt forsvar får jeg tilsendt grunnlag hver måned fra en høyere i systemet med underlag for hva som skal faktureres, og i dette grunnlaget er det også feil priser. Men, med tanke på hva slags stilling jeg har burde jeg ha fanget opp dette uansett. Det er rett og slett "sett i feil Exceldokument" feil fra min side og selvfølgelig ikke gjort med vilje.

Så kjære forum, hva slags taktikk velger jeg her? I forhold til min sjef og kunden? Er det bare å beklage og legge seg langflat som gjelder? Bør jeg frykte noen form for reaksjoner?

Feilen ble for øvrig oppdaget av meg selv i dag og jeg får ikke underettet min sjef og kunden før tidligst fredag, så derfor spør jeg om gode råd på veien fra forumet som har svaret på det meste.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348032 21/09/2016 22:16
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Blir veldig generelt da men, er kunden en offentlig "etat" eller et privat firma?

Jobber du for et privat firma?

På generelt grunnlag ville jeg ha tatt en prat med din nærmeste sjef og forklart hva som har skjedd, så tar dere det derfra i forhold til kunden. Jeg ville ikke gått rett til kunden i håp om at de betaler mellomlegget, for at det så skal gli under radaren.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348033 21/09/2016 22:23
K
Kvarg Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
K
Dette dreier seg om offentlige selskaper.

Å gå direkte til kunden er uaktuelt ja, samarbeidet er såpass tett at dette ikke vil gå under radaren uansett.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348034 22/09/2016 04:07
G
GeirW Offline
Avhengig
Avhengig
G
Om mottager burde ha skjønt at de ble fakturert for lite er også et spørsmål.
Uansett, ta det med leder første ting på jobben i dag, så får man følge kommandostrukturen på dette.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348049 22/09/2016 06:20
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jepp, å dysse det ned er det dummeste du gjør. Ta tak i det umiddelbart, man er bare mennesker og mennesker gjør feil. Det hadde vel strengt tatt vært verre om det var andre veien, da hadde det vært flere hunder tusen kroner firmaet hadde inntektsført, mens nå har de kun "tapt" penger som ikke er registert noen plass. Mao, går kunde med på å etterbetale det som er underfakturert så er det ren bonus for firmaet du jobber i. Eller tenker jeg helt feil nå?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348050 22/09/2016 06:20
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Slikt skjer i de beste familier. Jeg ville tatt en fot i bakken med nærmeste leder, forklart hva som har skjedd, beklaget og ikke lagt alt for mye i at det er noen annen sin skyld. Om du har en sjef som er en drittsekk kan du forvente alt mulig rart.

Jeg er leder for mange ansatte og ville aldri hengt noen som gjør så godt de kan, gjør noen feil, finner det ut selv og kommer til meg (eller andre). Da ville jeg blitt fornøyd og vi kunne hatt en bra diskusjon på hva/hvordan vi kan rette opp og evt unngå noe tilsvarende fremover....

Det jeg derimot misliker er folk som prøver å lure seg unna, skylder på andre eller later som ingenting har skjedd og håper det går over eller at ingen finner det ut. I slike tilfeller er jeg rimelig tydelig. Hadde jeg vært leder for hjernekirurger, flyveledere, snikmordere eller rakettforskere hadde konsekvenser for feil sikkert vært større for min del også.

Lykke til , dette løser seg... men mulig det svir litt underveis, det får du tåle. Bra du tar tak ............

Redigert av EmilZipp; 22/09/2016 06:25.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Driti meg ut på jobb [Re: EmilZipp] #2348051 22/09/2016 06:30
ahs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: EmilZipp

Jeg er leder for mange ansatte og ville aldri hengt noen som gjør så godt de kan, gjør noen feil, finner det ut selv og kommer til meg (eller andre). Da ville jeg blitt fornøyd og vi kunne hatt en bra diskusjon på hva/hvordan vi kan rette opp og evt unngå noe tilsvarende fremover....

Det jeg derimot misliker er folk som prøver å lure seg unna, skylder på andre eller later som ingenting har skjedd og håper det går over eller at ingen finner det ut. I slike tilfeller er jeg rimelig tydelig. Hadde jeg vært leder for hjernekirurger, flyveledere, snikmordere eller rakettforskere hadde konsekvenser for feil sikkert vært større for min del også.

Lykke til , dette løser seg... men mulig det svir litt underveis, det får du tåle. Bra du tar tak ............

+1. Er selv leder og synes fremgangsmåten over er den du kommer best ut av.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348053 22/09/2016 06:36
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Etter 25 år i arbeidslivet har jeg lært fra både egne og andres erfaringer at en informert feil blir MYE mer komfortabel enn en oppdaget feil.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348056 22/09/2016 06:41
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
se på det positive, DU oppdaget feilen og burde da rapportere feilen inn til din leder.

vipps så er feilen ute av loopen og ledelsen finner da ut om de etterfakturerer beløpet som ikke er fakturert evt om de bare begynner med de økte satsene nå.

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348057 22/09/2016 06:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Du bør få fatt i sjefen din i dag. Et tap på noen hundretusen er tross alt mye penger. De aller fleste ville ønsket å vite de omgående. Her kan det til og med hende at underliggende kontrakt sier noe om prisjusteringer (indeksregulering) eller lignende.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348075 22/09/2016 07:01
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Dette er ikke sak du nevner for sjefen i forbifarten. Ta en telefon idag.

- Stefan
Re: Driti meg ut på jobb [Re: H.Iversen] #2348080 22/09/2016 07:10
K
Kvarg Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
K
Sitat: H.Iversen
Mao, går kunde med på å etterbetale det som er underfakturert så er det ren bonus for firmaet du jobber i. Eller tenker jeg helt feil nå?

Du tenker helt riktig, mitt firma har fakturert for lite og vil få høyere inntekter. Prisene er jo kontraktfestet, så vil ikke tro det skal være problematisk å få dette i gjennom hos kunden, men det juridiske omkring slikt er ikke min sterke side. Jeg tror dog ikke kunden blir så veldig imponert når de får en ekstraregning på flere hundre tusen fordi noen har sett i feil Excelfil...

Ellers takk for mange gode råd, jeg tar gjerne flere. Å snike seg unna dette er ikke noe tema, sannsynligheten er stor for at dette blir merket ved neste prisregulering. Og jeg tenker at har man først gjort feil, så er det bedre å oppdage den selv og si ifra enn at andre finner ut av den. Men, jeg skulle gjerne sett denne feilen i februar og ikke i september...

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Raskall] #2348083 22/09/2016 07:13
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Raskall
Etter 25 år i arbeidslivet har jeg lært fra både egne og andres erfaringer at en informert feil blir MYE mer komfortabel enn en oppdaget feil.

Helt enig, dessverre oppdater man ikke de fleste feil selv og de fleste av de man oppdager selv kan man enkelt rett opp uten å krype til korset. Det må være lov å gjøre feil....... Mitt poeng er at det å alltid spille med åpne kort lønner seg i lengden (med mindre sjefen er psychopat)

Og for min egen del som leder er det viktig å opptre slik at alle er trygge nok til å si ifra når det er nødvendig uten å lure på hva som lønner seg. Lykkes jeg ikke med det men i alle internmøter snakker om hvor høyt det er under taket, da får jeg som fortjent, utrygge kollegaer som ikke sier ifra og etterhvert misnøye som jeg ikke forstår.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348084 22/09/2016 07:14
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden det langt på vei er noe DU burde ha sett, så ville jeg skjermet eventuelle kollegaer. (Sannsynligvis vil de få høre om dette, og kanskje forstå at det er noe de til dels også burde sett, og potensielt skylde deg en øl eller fem.) Det er også mye bedre lederskap i å ta den støyten med sjefen over. Prøv å få avklart noen alternativer slik at du ikke blir stående som en "vet ikke" når nærmeste leder spør og graver. Ha (de få) løsningene som finnes passelig godt utredet. Og gjør det raskt, det verste som skjer er jo at noen andre påpeker noe DU burde ha oppdaget og i verste fall påpekt for lenge siden før deg....

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348087 22/09/2016 07:17
oevk Offline
Entusiast
Entusiast
Foreligger det en kontrakt som beskriver prisingen bør det være kurant å etterfakturere med henvisning til prisstigning i avtale. Korreksjonen pga. prisstigning er ikke uvanlig. Ettersom kravet gjelder 2016 er det heller ikke foreldet. Kunden har uansett hatt en fordel av å få utsatt betalingen på det prisstigningen.
Ta opp med leder og be dem avklare med kunde hvordan dette skal gjøres opp. Ja dere rotet det til, men kunden har i praksis fått gratis kreditt og ingen ulemper ved å måtte betale senere.

Øyvind
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348090 22/09/2016 07:20
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Kvarg
Sitat: H.Iversen
Mao, går kunde med på å etterbetale det som er underfakturert så er det ren bonus for firmaet du jobber i. Eller tenker jeg helt feil nå?

Du tenker helt riktig, mitt firma har fakturert for lite og vil få høyere inntekter. Prisene er jo kontraktfestet, så vil ikke tro det skal være problematisk å få dette i gjennom hos kunden, men det juridiske omkring slikt er ikke min sterke side. Jeg tror dog ikke kunden blir så veldig imponert når de får en ekstraregning på flere hundre tusen fordi noen har sett i feil Excelfil...

Det kan da umulig stemme. Fakturerer man for lavt kan man man jo ende med å bytte penger eller enda være tape penger. Inntekter har liten verdi om kostnadene er høyere.

Dette her må jo oppdages i regnskapet også? Noen må jo ha sett på volum og forventet inntekt basert på riktige priser ifm. kontraktsinngåelse, budsjett, osv?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348094 22/09/2016 07:32
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Kunden har betalt for lite i x-antall måneder, noe som de har tjent på.

Dere får plutselig x-antall kroner ekstra.

Det er en oppside for begge parter.

Fra spøk til revolver. Legg det frem saklig, og litt ydmykt så bør ikke dette være så farlig.

Det er nok en del andre i organisasjonen som bør ha litt dårlig samvittighet for at dette ikke har blitt oppdaget.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348098 22/09/2016 07:59
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Mange gode råd.
Ta det til leder først, så finner dere ut av hvordan dere skal kontakte kunden.
Når det er sagt, så burde kunden også reagert når prisen ikke er i henhold til kontrakten. Det ville vært mest redelig av dem. Men det sier jo litt om fakturakontrollen i andre enden også.
Siden begge er offentlige selskaper, burde dette være mindre problematisk enn om det var et lite selskap dere har som kunde.

Sånt skjer stadig vekk overalt og det er ikke verdens undergang for noen parter. Det burde løse seg greit da alt jo er kontraktsfestet. Og som tidligere nevnt har jo kunden hatt en likviditetsfordel av en utsatt betaling. I mine øyne ville det vært verre å overfakturere.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: EmilZipp] #2348099 22/09/2016 08:03
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
Og for min egen del som leder er det viktig å opptre slik at alle er trygge nok til å si ifra når det er nødvendig uten å lure på hva som lønner seg. Lykkes jeg ikke med det men i alle internmøter snakker om hvor høyt det er under taket, da får jeg som fortjent, utrygge kollegaer som ikke sier ifra og etterhvert misnøye som jeg ikke forstår.

Klokt. Prøver å gjøre det samme i oppdragelsen av barna.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348197 22/09/2016 12:39
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Kvarg
Okei, jeg har driti skikkelig på draget på jobb. Jeg jobber i et firma ("Firmaet") som fakturerer en kunde ("Kunden") månedlig for tjenester etter prinsippet "antall x pris" i henhold til en avtale. Dette utgjør en del millioner kr månedlig. Avtalen reguleres hvert år med nye priser, og kort fortalt har jeg klart kunststykket å sende fakturaer i hele 2016 med feil priser (jeg har brukt fjorårets satser). Årets pris er høyere, dermed har jeg fakturert for lite, og "Kunden" har betalt for lite (og vil jo da få en "ekstraregning"). Beløpene det dreier seg om er en del hundre tusen kr...

Til mitt forsvar får jeg tilsendt grunnlag hver måned fra en høyere i systemet med underlag for hva som skal faktureres, og i dette grunnlaget er det også feil priser. Men, med tanke på hva slags stilling jeg har burde jeg ha fanget opp dette uansett. Det er rett og slett "sett i feil Exceldokument" feil fra min side og selvfølgelig ikke gjort med vilje.

Så kjære forum, hva slags taktikk velger jeg her? I forhold til min sjef og kunden? Er det bare å beklage og legge seg langflat som gjelder? Bør jeg frykte noen form for reaksjoner?

Feilen ble for øvrig oppdaget av meg selv i dag og jeg får ikke underettet min sjef og kunden før tidligst fredag, så derfor spør jeg om gode råd på veien fra forumet som har svaret på det meste.

Hvis det ble varslet i 2015 at prisene er endret for 2016, så burde dette være uproblematisk. Eventuelt at kunde på annen måte burde ha visst at prisene for 2016 har økt sammenlignet med 2015.

Gi beskjed til alle som må informeres og legg dette frem for kunde på en ryddig og grei måte. Etter mitt syn burde kunde og fange opp at de har betalt for lite, og de har jo budsjettert for 2016 -pris uansett.

Har selv som kunde oppdaget at vi har blitt fakturert for lite i henhold til avtaler, og har som følge at dette selv tatt kontakt med selger for å få inn riktig pris. Man vinner null og niks på å forsøke la dette gli, og i verste fall kan kunde oppleve at dere fakturerer for beløpet i 2017 når de ikke har budsjett for den ekstra kostnaden – da blir de garantert sure!

Mao, iverksett tiltak umiddelbart, og frykt ikke for noe, men vær gjerne ydmyk for at dere har bæsja på leggen.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Driti meg ut på jobb [Re: ] #2348294 22/09/2016 18:20
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Bone
Kanskje ikke det lureste og legge ut dette i en tråd i et norsk forum... *Strike 2*

Han har da vært lur nok til å lage en ny bruker til formålet ICON_WINK

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Lars V] #2348299 22/09/2016 18:50
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Lars V
Sitat: Bone
Kanskje ikke det lureste og legge ut dette i en tråd i et norsk forum... *Strike 2*

Han har da vært lur nok til å lage en ny bruker til formålet ICON_WINK

Veldig greit å anonymisere seg for å spørre om råd i denne saken, men synes dette ikke er noe problem. Selger øker prisene hvert år med en del hundre tusen (uklart hvorfor, og høres litt rart ut, men det er tydeligvis kunde klar over), og kunde bør da ha budsjett for dette.

Faktureres det feil innenfor året er det bare å informere og korrigere, men hvis dette først gjøres i 2017, ellere senere, blir det et problem siden kunden ikke har denne kostnaden i budsjett.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348305 22/09/2016 19:12
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Som de fleste andre har sagt, så må du først og fremstsi i fra og beklage/unnskylde. Det burde være helt greit å fakturere dette i etterkant.

Jeg er litt mer tvilende til kvaliteten hos din arbeidsgiver. Det er menneskelig å feile, og for meg virker det som om din arbeidsgiver har svært dårlig kontrollrutiner for å oppdage slike feil. Med et snev av kvalitetstankegang bør arbeidsgiver gå igjennom rutinene sine og finne ut hvordan dette kunne skje. Ikke for å "ta" arbeidstakere, men sørge for at man har systemer på plass for å fange opp potensielle tap på noen hundre tusen.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348353 22/09/2016 22:13
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
En ting er å informere leder om feilen som er oppstått.
Tror du også kommer enda bedre ut av det hvis du i tillegg kan komme med forbedringspunkter for at det ikke skal skje igjen.

Da det åpenbart er mulighet for forbedringer.
1. Prisjusteringsrutiner, hvordan skjer dette i dag
2. Hvem kontrollerer
3. Hvem fakturerer
4. Hvem analyserer budsjett vs. salg. Allerede i februar burde dette vært oppdaget på omsetning vs budsjett. Da det virker som at dette er en kunde dere har hatt over flere år burde budsjettet være lett å sette opp.

I mine øyne et det mange personer som ikke har gjort jobben sin her, regner med at du ikke har alle rollene...

Jeg ville ha lagt det frem slik at du oppdager feilen, uten å plassere skyld hos deg selv eller andre. Saklig informasjon om de faktiske forhold og komme med løsning for fremtiden.
Så får det bli opp til sjefen om han ønsker å finne en syndebukk eller se på dette som en strålende måte å få kontroll på rutiner.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348362 23/09/2016 05:47
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Syns dette var vanskelig.

Har du noen mulighet til å skifte jobb?

Når dette blir kjent, så er det jo slik at de under deg har gjort en feil. Det vil holde langt i retten. Er det sannsynlig at det fins noe system i rettsapparatet som gjør det entydig at mann nr. x på stigen bør se en feil innen så og så lang tid?

En ny jobb vil la deg slappe av. Da slipper du vurdere hvordan sjefen reagerer, og nestemann vil gjøre samme feilen, bare ikke informer han som har matet deg med feil data.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348374 23/09/2016 06:20
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Synes dette var lett.
Ikke bytt jobb.

Si fra til sjefen. Vær ydmyk og si gjerne at du har driti deg skikkelig ut. La det heller vær sjefen som sier "her er det flere som har bommet".

Videre som nevnt over; kom med forslag til korrigerende tiltak på systemet. Systemet må tåle personlige feil. For det skjer.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348379 23/09/2016 06:33
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Alle gjør feil innimellom, men det eneste fornuftige alternativet er jo å bare fortelle sjefen sin hva som har skjedd, og så rette opp feilen.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Stein] #2348390 23/09/2016 07:16
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Stein
Alle gjør feil innimellom, men det eneste fornuftige alternativet er jo å bare fortelle sjefen sin hva som har skjedd, og så rette opp feilen.

Enig, og jeg synes ikke det bare er det eneste fornuftige, men også det eneste alternativet.

At feil forekommer er helt normalt, men det er måten man velger å behandle de på, som er avgjørende. Man fikser det, lærer av det, også fortsetter man med en enda større efaringsbank ICON_SMILE

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Kvarg] #2348398 23/09/2016 07:37
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Ser ikke så alvorlig på dette. Shit happens og der er viktigere ting i livet enn å bekymre seg for dette. Informer sjefen og kom samtidig med forslag til rutineendring. Dette er ikke noe å miste nattesøvnen over.

Kanskje blir kunde litt sur, men denne har jo kjent til avtalen og bør vel ha lagt riktige priser i sine budsjetter? Som leverandør har du lang tid for å kunne rette opp slike feil. Og kunde har nok kjent til at du har priset feil.... men kunde kan nok bli litt irritert over dette, men det blåser over. De skal jo egentlig bare betale det som er avtalt og bør være glad for at de har fått disponere ditt selskap sin likviditet i en periode.

Re: Driti meg ut på jobb [Re: Marøder] #2348408 23/09/2016 08:13
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Marøder

Kanskje blir kunde litt sur, men denne har jo kjent til avtalen og bør vel ha lagt riktige priser i sine budsjetter?

Sur?
Kunden er en offentlig institusjon.
Jeg jobber selv i staten. Staten blir da aldri sur. Staten har egentlig ingen følelser - hvordan skulle den ha det?

Så jeg hadde bare gitt kort beskjed:
"Ved en inkurie er det fakturert for lite for perioden X. Korrekt beløp ihht avtale er Y."

Ferdig med det.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå