Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 70 av 74 1 2 68 69 70 71 72 73 74

Fatbike: Den store dekktråden

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2082525 21/04/2016 20:44
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sær som jeg er, har jeg satt Surly Knard 4.8 på sykkelen for barmarksbruk. Om du går i tanker om det samme, bør du lese dette: Sammenlignet med Bud & Lou, er rullemotstanden moderat. Grepet kan jeg ikke si annet om enn at dekkene satt som spikra på alt jeg har prøvd dem på, men jeg har ikke skikkelig sleipe stier i nærheten. Jeg vil fraråde å bruke Knard 4.8 som framdekk. Jeg bryr meg vanligvis ikke noe særlig om litt selvstyring på tjukkasen, men dette var i meste laget. Jeg velger å ta det som en utfordring. Ikke bare er selvstyinga merkbar på asfalt og grus, men på alle underlag jeg har prøvd. Det er litt komisk, men om du ikke vil ha et alt for spøkefullt og viljesterkt framdekk, velger du noe annet.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Otoen] #2082849 22/04/2016 15:35
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Otoen
Klemte opp jumbo Jim slangeløst nå, på min F3:). Gikk lett som bare det med rørisolasjonsteipen fra Biltema, samt endel runder med Matplast. Dekket fikk jeg blåst opp selv uten guffe.

Utfordringa ligger nok uten tvil den teipen fra Biltema, at den blir klemt sammen over tid, og da ved lavt trykk så vil dekket kanskje slippe kanten. Det skjedde iallfall når jeg hadde bud og lou montert på samme måten. Men, dette er et helt annet dekk, samt at det nå er sommer og da blir det mere luft enn om vinteren. Uansett, blir nå slik jeg foreløpig gjør detta:).

Bør funke. Ifjor vinter kjørte jeg til tider JJ 4.8 slangeløst (og uten guffe) ned til 2psi på samme felgen med kun palleplast, altså ikke noe skumteip i det hele tatt.

Redigert av Espen W; 22/04/2016 15:36.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Espen W] #2082863 22/04/2016 16:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen W
Klemte opp jumbo Jim slangeløst nå, på min F3:). Gikk lett som bare det med rørisolasjonsteipen fra Biltema, samt endel runder med Matplast. Dekket fikk jeg blåst opp selv uten guffe.

Utfordringa ligger nok uten tvil den teipen fra Biltema, at den blir klemt sammen over tid, og da ved lavt trykk så vil dekket kanskje slippe kanten. Det skjedde iallfall når jeg hadde bud og lou montert på samme måten. Men, dette er et helt annet dekk, samt at det nå er sommer og da blir det mere luft enn om vinteren. Uansett, blir nå slik jeg foreløpig gjør detta:).

Bør funke. Ifjor vinter kjørte jeg til tider JJ 4.8 slangeløst (og uten guffe) ned til 2psi på samme felgen med kun palleplast, altså ikke noe skumteip i det hele tatt.

Hvorfor hadde du ikke i guffe? For å spare vekt...?

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: larsdx] #2082935 22/04/2016 23:03
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: larsdx

Hvorfor hadde du ikke i guffe? For å spare vekt...?

Drev og testet og byttet mye forskjellige dekk på den tiden, så var i hovedsak for å slippe søl ved dekkbytte.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2084634 28/04/2016 10:56
Lekrot72 Offline
Medlem
Medlem
Testet juggernaut pro 4" vs 2XL for et par uker siden. Jeg synes juggernautene er fine/raske/lette allround dekk på alt unntatt våte stier og is, men det er noen merkelige/ulineære sammenhenger mellom dekkbredde, trykk og rullemotstand når man kommer opp i ekstreme dekk størrelser.

Her er noen resultater av trilletester, fritt etter hukommelsen: (bigbob 5 og tilsvarende prototype med 2XL dekk med ekstra myk gummi på bakdekket - rytterne var like tunge).

Asfalt med 12 psi - juggernaut raskest.
Grus med 3 psi: 2XL raskest.
Asfalt med 3 psi: 2XL raskest.
Snø/is: fikk ikke testet, for det var så glatt at juggernautene krevde oppbremsing til gangfart, mens 2XL kunne slippe løs og hadde like god kontroll som med tynnsykkel med piggdekk.

Redigert av Lekrot72; 28/04/2016 11:02.
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2200634 03/05/2016 06:39
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Surly Black Floyd montert, og fyfader som de ruller på asfalt! Vee Speedster er nok bedre på grusvei, men dette er det overlegne dekket for oss asfaltbankere. De kjennes omtrent like faste som racerdekkene mine (ikke den "gummifølelsen" som Speedster har litt av), og har en mye rundere profil enn Speedster.
Jeg er spent på hvor holdbare disse er/hvor lett de punkterer sammenlignet med Speedster, de har i hvert fall ikke det smågrussamlemønsteret.
Dekkene ble relativt dyre kjøpt fra Bike24 (JensonUSA klarte aldri å få tak i dem), men lett verdt det hvis de varer en stund.
Hadde butikkene her i landet solgt disse dekkene der fatbikene ble solgt, så er jeg overbevist om at folk flest etterhvert hadde sluttet å kjøpe andre sykler. (Noe konspiratoren i meg mistenker er grunnen til at butikkene ikke selger disse dekkene:)

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2200761 03/05/2016 10:24
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Testet et par nye Speedster med Silica gummi, men den gummien er så sticky at dekkene ikke var i nærheten av den hysterisk lave rullemotstanden som ikke-silica Speedsterne har.
I tillegg så plukket de opp så mye grus (på ufeid asfalt vei) at jeg punga etter 9km på første turen, og da røyk de av.

Modifiserte knastene på Juggernaut Pro ifjor og kjørte dem på 80mm felger. Trillet bra, men ikke sykt. I år monterte jeg dem på 100mm felger istedet, og det var natt og dag forskjell. Ser ut til at den bredere, flatere og kortere anleggsflaten med 100mm vs 80mm fungerte optimalt sammen med det modifiserte mønsteret.
Ga 4.6'' casingbredde vs 4.2'' på 80mm, så ser ikke lenger ut som en hybrid:

På grus føles det som at det ikke er rullemotstand i det hele tatt, det går faktisk merkbart tregere når man kommer over på asfalten, men går egentlig som en kule der og. Gøy å psyke ut landeveisgutta i Grefsenkollen og Tryvann:
http://www.strava.com/activities/552583709

Skal opp og kjøre drag på asfalt til Tryvann og grus (Tronfjell aktige hårnålssvinger med 15% snitt stigning på grov grus opp langs Midstubakken) i morgen, så sleng med hvis noen vil teste vs. eget oppsett oppover og nedover.

Redigert av Espen W; 03/05/2016 10:26.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Espen W] #2200841 03/05/2016 12:33
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
...Modifiserte knastene på Juggernaut Pro ifjor og kjørte dem på 80mm felger. Trillet bra, men ikke sykt. I år monterte jeg dem på 100mm felger istedet, og det var natt og dag forskjell. Ser ut til at den bredere, flatere og kortere anleggsflaten med 100mm vs 80mm fungerte optimalt sammen med det modifiserte mønsteret.
Ga 4.6'' casingbredde vs 4.2'' på 80mm, så ser ikke lenger ut som en hybrid...

Mine Black Floyds er på 103mm felg, og det føles helt riktig. Tror kona kommer til å kreve å få byttet ut sine Speedster (av gamle typen) med disse hvis jeg lar henne prøve.

Redigert av kodax; 03/05/2016 12:34.
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: kodax] #2201128 04/05/2016 08:45
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: kodax

Mine Black Floyds er på 103mm felg, og det føles helt riktig. Tror kona kommer til å kreve å få byttet ut sine Speedster (av gamle typen) med disse hvis jeg lar henne prøve.

Var/er det silica versjon eller ikke-silica?
Med ikke-silica Speedstere rullet jeg rett fra betydelig tyngre ryttere på landeveissykler, men silica versjonen føltes betydelig tregere.
Felles for dem begge er at de plukker opp alt for mye småstein som jobber seg gjennom casingen.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2201129 04/05/2016 08:51
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Er en del som har slengt seg på dagens økt i Tryvannsåsen, så da blir det litt dekktesting. Rulleegenskaper på asfalt, grus og generelle egenskaper på sti (i Frognerseterområdet).
Mine modda Juggernaut Pro på 100mm ligger an til å være det mest pinglete, så hadde vært fint å fått med noe smalere på 80 eller 65mm felg som målestokk for sommerbruk. Evt 27.5+.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Espen W] #2201334 04/05/2016 19:15
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Sitat: kodax

Var/er det silica versjon eller ikke-silica?
Med ikke-silica Speedstere rullet jeg rett fra betydelig tyngre ryttere på landeveissykler, men silica versjonen føltes betydelig tregere.
Felles for dem begge er at de plukker opp alt for mye småstein som jobber seg gjennom casingen.

Ikke-silica regner jeg med (og ikke-slangeløst):

De rullet bra, men det virker som BF ruller enda bedre. Og som sagt veldig kontant følelse, ikke den følelsen av et ekstra lag med gummi som jeg syns jeg kjenner at Speedster har.

Jeg hørte med Sykkelkomponenter og Bikeshop om de kunne få tak i BF, men de sa leverandør var utsolgt og ikke kunne si når de kom inn, samt at prisen ville blitt et par hundre dyrere for paret før frakt enn det jeg betalte fra Tyskland, så jeg bestilte ett sett til fra Bike24. Jeg er spent på konas tilbakemelding når jeg har byttet fra Speedster uten at hun forhåpentligvis har sett det:)

Rundere profil på BF:

enn på Speedster:

Redigert av kodax; 04/05/2016 19:18.
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2201683 05/05/2016 22:31
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Rulletestet (på asfalt) modda Juggernaut Pro slangeløst på 100mm felger med 20psi mot noe av de raskeste 29er MTB dekkene på markedet, nemlig Schwalbe Thunder Burt 2.1 (bak) og Conti Race King 2.2 (foran) slangeløst på Notubes Crest felger med 40psi.
Rullet nøyaktig likt selv om fatbike rytter + sykkel var en del lettere (ca 74kg totalt) vs. cs 81kg for 29er med rytter.

(29er oppsettet hadde tidligere rullet rett ifra 26er med 1.5'' slicks med 60psi)

Fikk såvidt rulletestet på grus også. Det var for store forskjeller på underlaget på venstre og høyre side av veien, men det virket som at Juggernautene har et enormt høyhastighets potensiale på grusen, for da de kom over i det andre sporet dro de rett forbi Thunder Burt/Race King sykkelen.
Skal få testet det bedre på mer egnet sted: slak, rett bakke med jevne forhold og så kjøre en del ganger i begge spor.

Feelingen med Juggernautene i lavere fart, spesielt på grov grus er helt vill. Føles som at den flyr siden den flyter oppå grusen istedenfor å synke (noe) inn som en tradisjonell MTB. Det enorme grepet gjør også at kreftene går ned i bakken, så klatrer ekstremt effektivt opp bratte grusbakker med relativt grov og løs grus, som hårnåls grusveien opp langs Midstubakken. Går merkbart tregere når man kommer over på asfalt strekket på toppen opp mot Gratishaugen, men de er altså ikke tregere på asfalt enn de mest lettrullende MTB dekkene, så det sier egentlig mer om hvor ekstremt lett de ruller på grusen.

Redigert av Espen W; 05/05/2016 22:49.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2204293 13/05/2016 12:58
Henrikkolstø Offline
Entusiast
Entusiast
Noen som har testet Maxxis Minion FBF/FBR?

Time wasted is not wasted time
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Henrikkolstø] #2204449 14/05/2016 05:42
E
EirikM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sitat: Henrikkolstø
Noen som har testet Maxxis Minion FBF/FBR?

Har syklet med de som reservehjulsett i vinter på 103mm felg med slange og uten slange nå på våren. På snø og med slange merkes det at knastene er noe lavere enn B&L. Bakdekket sitter bra, fordekket har for grove knaster slik at det vasker fortere ut, Slangeløst på barmark er det større enn B&L og sitter sinnsykt bra på våte røtter og stein. Skikkelig drittværsdekk. Ruller merkbart dårligere enn JJ på 80mm felg og veier en del mer.

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2209528 26/05/2016 21:13
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
http://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews

Ikke se denne testen. Jeg vil ha JJ alene ICON_SMILE

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: rørleggern] #2212975 06/06/2016 05:32
A
andy81 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: rørleggern

"one tire to rule them all..."

Hehe, jeg har bare testet en brøkdel av dekkene som flyter rundt om dagen, men mitt inntrykk er at JJ er natt og dag mot alt annet. Jeg slang nettopp et sett på reservesykkelen som dermed kan brukes hele året til jobb, inkl på asfalt. Kjører dog jj 4.8 i snakeskin (slangeløst selvfølgelig) på begge syklene siden det er mange skarpe røtter og kratt i området og jeg ville ha noe som tåler "alt"
Opplevelsen er at de ruller helt enormt bra og er jaggu "bulletproof" med tanke på punkteringer.

Fordelen sammenliknet med grusracerne (floyd, speedster, etc) er at volumet er enormt og grepet sitter bra omtrent uansett føre. Kan kjøre på asfalt, rett ut i myra, opp vått fjell, over krattet, inn i skauen, etc.
Det er egentlig ganske sykt at dette dekket nå er relativt vanlig på sykler rett ut fra sjappa (oem), siden det etter min mening er det helt klart overlegne dekket på markedet om dagen, i hvertfall til allround bruk.

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: rørleggern] #2212984 06/06/2016 06:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Det som er litt paradoksalt er at det lettesteste dekket hadde høyest rullemotstand jevnt over til tross for papirtynne sidevegger og lavere knaster.

Kan skrive under på at Jumbo Jim er et knakende godt sommerdekk. Litt glatt på vått, men overraskende godt grep ellers. Vanhelga blir nå høst- og vinterutenisdekk nå.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2335966 20/08/2016 09:38
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Har nettopp satt på Jumbo Jim 4.8 Snake Skin.

På Scott Big Ed ble det trøbbel med subb fra kjede.
Har hatt litt subb på andre store dekk på 100 mm felg før, men det løste seg med å bytte kjedehjul foran og snu det minste som var XTR 26.
Jubo Jim er tydeligvis breiere for nå subbet det igjen.
Måtte flytte og legge på så mange skiver at møkk dekslet til E-13 kranken måtte av for å forskyve kjedet ut. Deksel virker ikke uansett.
Jumbo Jim 4.8 er absolutt maks hva man kan få på den sykkelen med to kjedehjul foran og 11 bak.

Etter å ha kjørt en stund på Juggernaut, 4.0 Pro, så er tanks-følelsen tilbake. Jumbo Jim 4.8 er virkelig store og man kjører med selvsikkerhet i rufsete terreng. Det har veldig bra grep på sti. Det er nesten for bredt for kjøring på smal sti med mye lyng, da knottene subber mye i vegetasjonen.
Merker at det blir tungt og svært med Clownshoe, selv om jeg kjører slangeløst og Jumbo Jim er relativt lette i forhold til størrelsen.
Jumbo JIm 4.0 er nok bedre på generelt om sommeren, og sykkelen oppfører seg mer som en vanlig sykkel.

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: baronKanon] #2335973 20/08/2016 11:19
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: baronKanon
Det som er litt paradoksalt er at det lettesteste dekket hadde høyest rullemotstand jevnt over til tross for papirtynne sidevegger og lavere knaster.

Det er et litt pussig dekk å kjøre på, synes jeg. På grus og sti triller det ganske greit, men med det samme jeg kommer på tørt fjell, er det som dekkene er smurt inn med lim - på godt og vondt. Jeg bruker tjukkas når det er vått i skogen (i tillegg til på snøføre), og er stort sett fornøyd med Juggernaut Pro. De er uansett uendelig mye bedre å kjøre på enn Knard 4.8. Jeg har forresten Juggernaut i 4.0 på Clown Shoe, men kan ikke si jeg opplever noen problemer med felgkantene, selv på steinete stier.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2339405 29/08/2016 13:53
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2339444 29/08/2016 16:25
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Spennende. 3 nye dekk

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: vehe] #2339620 30/08/2016 05:53
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S

Ser ut som nok et mohikanerdekk fra Vee. Hva er greia med å ikke trekke mønsteret helt ut?

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2339627 30/08/2016 06:05
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Får håpe det er bildet som lurer.

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: rørleggern] #2339727 30/08/2016 09:29
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Får håpe det er bildet som lurer.

Jepp. Jeg har nettopp satt på Vee Crown Gem på min 27+. Så langt er jeg veldig fornøyd både med mønster og grep. De klarer å kvitte seg med møkk og gjørme, samtidig som grepet er bedre enn på Nobby Nic 3.0. Har ikke testet andre 3.0 dekk, men har et par Bulldozer liggende som jeg vurderer å sette på. Ruller antagelig bedre, funker dårligere i gjørme og veier litt mindre. Crown Gem tror jeg må ligge på rundt 1,2 kg.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2347769 21/09/2016 10:25
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
https://fat-bike.com/2016/09/interbike-outdoor-demo-day-1-2/

Scroll halvveis ned på siden og finn:

Noen som vet om disse kommer til å finnes i Norge? Aldri hørt om merket.

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2362605 10/11/2016 12:25
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Fatbikedekkspørsmål:

Jeg har en Diamant Mammut fra 2013 (kanskje MK2?). 100 mm felg foran, 80 mm bak. Sykler med slanger, men vurderer å legge nde en innsats for å få slangeløst oppsett.

Første sesong syklet jeg med medfølgende dekk (Vee Mission eller noe sånt?). De trillet godt, men hadde ikke så godt grep. Mye autostyring.

Så da skiftet jeg til Vee Snowshoe 4.7 (senere kalt 4.5). Dette dekket tok helt piffen ut av meg når det gjelder tjukksykling. Jeg har aldri opplevd makan til drit. Det triller så elendig at jeg blir sur. Ikke er det veldig mye bedre flyt i snø enn med Mission heller. Elendig på sommer og elendig på vinter.

Spørsmålet er: Er det Jumbo Jim 4.8 jeg skal kjøpe? Jeg liker at dekk triller godt. Samtidig har jeg lyst på så brede dekk som jeg kan få plass til i Mammut Mk2.

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: Dan] #2362610 10/11/2016 12:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jumbo Jim er knallfine dekk som ruller godt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: baronKanon] #2362612 10/11/2016 12:38
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon
Jumbo Jim er knallfine dekk som ruller godt.

Takk, det var det jeg ønsket å høre ICON_SMILE Da gjenstår 1000 kr-spørsmålet: Passer JJ4.8 inn i gaffel og ramme på min Diamura MK2?

Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: EHAa] #2362614 10/11/2016 12:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
gaffel: ja
Ramme: tvilsomt

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fatbike: Den store dekktråden [Re: baronKanon] #2362627 10/11/2016 13:23
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Hva gjør jeg da i så fall? Kjører JJ4.8 foran og 4.0 bak? Eller velger jeg et annet dekk bak?

Edit: Aiaiaiai! Nå finnes jaggu JJ4.4 også ICON_SMILE Det bør jo gå..

Redigert av EHAa; 10/11/2016 13:37.
Side 70 av 74 1 2 68 69 70 71 72 73 74

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå