Nå blir rundbanerittet i Rio enda mer spennende!
|
Re: Nå blir rundbanen i Rio enda mer spennende!
[Re: olechr]
21/08/2016 18:22
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
[quote=HNK]Har skrevet det tidligere her også. Sykle fort er ikke det samme som å ha greie på utstyr/sykkel. Det er sikkert 100vis her som har langt mer peiling på utstyr og sykling enn de fleste som sto på start i Rio. De som sykler fort er ofte sjukt avslappet til utstyret. De får en sykkel eller 10 og sykler med de dekkene som har lavest vekt og triller lettest. Ikke noe galt i det. Nå er det vel ikke derfor de plukkes ut som kommentatorer heller, for å snakke primært om utstyr...
|
|
|
[Re: erijon]
21/08/2016 18:23
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Var dessverre mye håpløs kommentering både av hovedkommentatoren og Byberg Stoltenberg / Fagerli eller Høydahl ville vært en gullkombo.
På damerittet visste de ikke hvorfor løypevaktene peip i fløyta. De visste ikke hva slags utveksling som var på Sram Eagle, ikke tyngdeforskjellen på HT og FS(hun sa 1 til 1,5kg, som ikke er helt feil, men var tydelig at hun synsa), de visste ikke navnet på flere ryttere, og fulgte ikke med på ting(som punkteringene til Sagan og Fontana). De sa også at Gunn Rita hadde fått en grei start da hun lå 12 sek bak lederen etter nesten 3 runder.
Man må forberede seg på hvem rytterne er, hva de sykler på osv. Skjønner at det er verre å prate på TV enn å sitte i stua, men litt må man forvente. 2 knallbra ritt å se på da. Sagan hadde jo en pangstart fra absolutt bakerste startposisjon. Tror ikke han hadde holdt helt inn, men så sprek ut frem til punktering.
Redigert av Gew88; 21/08/2016 19:25.
|
|
|
21/08/2016 19:04
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
TV2 sin kommentator kommenterer egentlig snowboard og twintip. Tipper han har en stisykkel og ble bedt om å kommentere terrengsykkel...
Man burde jo kunne forvente som et minimum at man hvertfall har giddet å se gjennom WC-rundene på Redbull.tv før man begynner å kommentere. Når man ikke klarer å kjenne igjen hestehalen til Jolanda Neff så er det åpenbart at man ikke har sett veldig mange sykkelritt i det siste. Og hjelpe meg hvor mye faktafeil som ble servert.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
Re: Nå blir rundbanerittet i Rio enda mer spennende!
21/08/2016 19:22
|
Asso$
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Synes det beste var når han første dagen snakket om at Gunn Rita ikke deltok i Athen OL i 2000. (Han mente selvfølgelig Sidney) Dag nr2 - Gunn Rita kunne ikke delt i Athen 2000 fordi hun var gravid, var det ikke?
Athen OL i år 2000 anyone
Må være pinlig å komme med en slik fakta feil om Sidney og Athen OL
Redigert av Asso$; 21/08/2016 19:23.
|
|
|
21/08/2016 19:40
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hovedkommentatoren spilte etter mitt syn, rollen til den jevne tilskuer og bruke Lene til å svare på absolutt alt. Som f.eks om det ikke stemt at de måtte bruke spesielle sko? Hvorpå Lene sier "Nei, de bruker terrengsykkelsko". Så tilbake til hovedkommentator: "men, det er klikkpedaler?"
Jeg tenker disse sitter tross alt og kommeterer på spørsmål som kommer inn av typen "hvorfor sykler de ikke med sekk som de gjør på Birken?"
Så får det være om de ikke er 100% lest opp på alt som diskutteres på diverse fagforum på nett.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
21/08/2016 20:42
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Terrengsykkel er jo ikke dagligdags på norsk TV. Synes det var bra produsert. Selv om det ikke er på nivå med NRK's dekking av intervall start på ski. De norske kommentatorene surret litt med begreper og spesifikasjoner noen ganger, men ikke mer enn at jeg ikke brød meg om det. Det ble også formidlet fornuftige synspunkter på vekt og holdbarhet. Synes det fløt litt bedre på herre rittet. Jeg så at de brukte både Shimano og Sram. Noen hadde også 2x. Mest nerder her på forumet som bryr seg om slikt.
|
|
|
[Re: eldo472]
21/08/2016 20:49
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Når kommentatoren innledningsvis sier "renn" i stedet for "ritt", så skjønner man hvir det bærer.
|
|
|
[Re: eldo472]
22/08/2016 15:41
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Terrengsykkel er jo ikke dagligdags på norsk TV. Synes det var bra produsert. Selv om det ikke er på nivå med NRK's dekking av intervall start på ski. De norske kommentatorene surret litt med begreper og spesifikasjoner noen ganger, men ikke mer enn at jeg ikke brød meg om det. Det ble også formidlet fornuftige synspunkter på vekt og holdbarhet. Synes det fløt litt bedre på herre rittet. Jeg så at de brukte både Shimano og Sram. Noen hadde også 2x. Mest nerder her på forumet som bryr seg om slikt. Jeg irriterte meg litt, men samtidig skal man ikke ta helt av. Mye rare spørsmål, men det sier litt om hva de som ikke "nerder her på forumet" lurer på, og da er det også fint at svarene er tilsvarende den infoen "nerdene" sitter på og det som blir formidlet via denne nettsiden og bladet med samme navn.
|
|
|
[Re: Gew88]
22/08/2016 17:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Terrengsykkel er jo ikke dagligdags på norsk TV. Synes det var bra produsert. Selv om det ikke er på nivå med NRK's dekking av intervall start på ski. De norske kommentatorene surret litt med begreper og spesifikasjoner noen ganger, men ikke mer enn at jeg ikke brød meg om det. Det ble også formidlet fornuftige synspunkter på vekt og holdbarhet. Synes det fløt litt bedre på herre rittet. Jeg så at de brukte både Shimano og Sram. Noen hadde også 2x. Mest nerder her på forumet som bryr seg om slikt. Jeg irriterte meg litt, men samtidig skal man ikke ta helt av. Mye rare spørsmål, men det sier litt om hva de som ikke "nerder her på forumet" lurer på, og da er det også fint at svarene er tilsvarende den infoen "nerdene" sitter på og det som blir formidlet via denne nettsiden og bladet med samme navn. Ikke enig. Blir litt som å se langrenn også aner ikke eksperten om det er forskjell på skøyteski og klassiskski. Eller at det finnes flere typer smurninger....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
22/08/2016 18:59
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Ja dette var labre greier fra kommentatorene. Greit at det skal være på et sånt nivå at alle kan følge med, men tror det hadde blitt ramaskrik hvis fotballkommentatoren ikke visste forskjell på offside og straffespark. For å sette det på spissen!
Etter å ha sett kvinnenes ritt så jeg for meg at Sagan med en spenstig åpning fort kunne havne langt foran. Startloopen var brei og fin og lett for noen med punch å komme forbi.
Litt tilbake til løyper osv de kommende årene. Hva blir trenden? løyper med høy fart og "så som så" teknisk eller knot opp og ned?
Jeg syns kanskje tv bildene fra Rio var bedre enn WC. Mye pga at her hadde de kamera overalt og det var lett å holde følge med de aller fleste. I WC er det mye venting på at de kommer inn i bilde har jeg inntrykk av.
Redigert av ArneW; 22/08/2016 19:07.
|
|
|
22/08/2016 19:08
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Joda, blir jo bare synsing og dersomomhvisomat osv. Uansett virka det som om han hadde mer ambisjoner enn å kun stille opp når han brente av såpass mye krutt for å komme helt i front så kjapt. Da han punga hadde det jo allerede begynt å danne seg smågrupper med luker nedover selv om det endrer seg fort. De må jo ha holdt et greit tempo siden det sprakk opp noe. De kjørte jo som faen og var imponerende fart. Er bare at er ikke rare smellen eller mye trøbbel du skal ha før man går fra 3 til 15 så tidelig i rittet. Kult at han stilte og dumt at han punkterte. Ble du ikke spurt om å kommentere? I VM var du jo glimrende sammen med Stoltenberg. Milevis foran både Byberg og Høydal.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
22/08/2016 19:35
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes kommenteringen var triste saker... Både når det gjaldt det som ble formidlet og formidlingsevne synes jeg var dårlige greier. Det er greit at terrengsykling er en relativt ukjent idrett her på berget, men den generelle interessen for sykling som idrett er voksende og jeg synes folk fortjener litt bedre enn det som ble presentert her. I det minste må man jo kunne forvente at de som kommenterer har noenlunde peiling på hva det er som foregår, hvem som sykler og ikke minst må de ha fokus på det som skjer! Det var jo flere tilfeller av ganske avgjørende øyeblikk i rittet som de glatt ikke nevnte da de heller pratet om helt uinteressante ting på en ganske så famlende måte... Sutsselig, synes eg...
|
|
|
[Re: hJürg1]
22/08/2016 19:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Joda, blir jo bare synsing og dersomomhvisomat osv. Uansett virka det som om han hadde mer ambisjoner enn å kun stille opp når han brente av såpass mye krutt for å komme helt i front så kjapt. Da han punga hadde det jo allerede begynt å danne seg smågrupper med luker nedover selv om det endrer seg fort. De må jo ha holdt et greit tempo siden det sprakk opp noe. De kjørte jo som faen og var imponerende fart. Er bare at er ikke rare smellen eller mye trøbbel du skal ha før man går fra 3 til 15 så tidelig i rittet. Kult at han stilte og dumt at han punkterte. Ble du ikke spurt om å kommentere? I VM var du jo glimrende sammen med Stoltenberg. Milevis foran både Byberg og Høydal. Dessverre. Hadde jo vært en liten drøm å kommentere OL i rundbane. Er jo 17.mai og julaften på en gang når det er OL rundbane for en rundbane nerd. Syntes det er helt sjukt at ikke TV2 bruker den ene profesjonelle kommentatoren vi har i landet som skjønner terrengsykling. Stoltenberg er jo rundt på Norges cup og andre ritt også. Han setter seg inn i dette og vet hva det handler om. Er litt trist at det virket som om han som nå kommenterte ikke hadde sett et eneste world cup før. Kunne ikke navn, fikk jo ikke med seg hva som skjedde og det tekniske nivået var på nivå med mamma. At man roter litt når man sitter der er ikke rart, men når det nesten bare er rot så er det litt leit.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
22/08/2016 20:15
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"sånne gummiknotter under dekka".... Rart han visste de skulle sykle runder og ikke ei lang løype, men siden det heter rundbane skjønte han vel det..
|
|
|
[Re: bjerkseth]
22/08/2016 21:33
|
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
TV2 sin kommentator kommenterer egentlig snowboard og twintip. Tipper han har en stisykkel og ble bedt om å kommentere terrengsykkel...
Man burde jo kunne forvente som et minimum at man hvertfall har giddet å se gjennom WC-rundene på Redbull.tv før man begynner å kommentere. Når man ikke klarer å kjenne igjen hestehalen til Jolanda Neff så er det åpenbart at man ikke har sett veldig mange sykkelritt i det siste. Og hjelpe meg hvor mye faktafeil som ble servert. Sånn for å sette ting litt i perspektiv for terrensykkelnerder er det ingen disiplin som heter twintip! Blir litt som hjul/dekk som alle flirer om her inne.... Nå så jeg ikke rittet selv, men skal man kaste stein må man passe på hvor man står:)
|
|
|
[Re: Go big]
23/08/2016 04:41
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
, men skal man kaste stein må man passe på hvor man står:) Dude. Du ville hatt eit poeng viss bjerkseth var tilsett som kommentator på snøbrett og ski, men det er han altså ikkje. Det er greit at folk er uvitande, men det er ikkje greit å sette slike folk til å kommentere ting dei ikkje har greie på.
|
|
|
23/08/2016 05:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är en sak att de inte var spesiellt uppdaterade på utstyr men det är ju faktiskt riktigt dårlig kommentering att väldigt länge missa att Sagan punkterade och försvann från fronten.
Jag såg först på bbc och de upptäckte punktering till Sagan direkt når han tappade plasseringar. Tv2 märkte inte ens att han inte var med i fronten under en halv runda eller något sånt trots att det borde varit uppenbart utifrån tv bilderna vad som hänt.
|
|
|
23/08/2016 06:02
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel ikke bare terrengsykling som går lidd av elendige kommentatorer. Se for eksempel denne fra seiling. Han har iallefall humor.. https://youtu.be/3gPjMvTmE2g
|
|
|
[Re: Go big]
23/08/2016 07:59
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Sånn for å sette ting litt i perspektiv for terrensykkelnerder er det ingen disiplin som heter twintip! Blir litt som hjul/dekk som alle flirer om her inne.... Nå så jeg ikke rittet selv, men skal man kaste stein må man passe på hvor man står:)
Har ca 0 peiling på nedoverkjøring på ski. Faktisk aldri eid noe annet enn langrennski, så jeg tok det for god fisk det som sto på TV2 sine egne sider. http://www.tv2.no/a/5220400/Men når det er sagt så ville jeg aldri i verden funnet på å takke ja til å prate om noe jeg ikke vet hva er.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
23/08/2016 08:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Man må jo bare kalle en spade en spade. Sport på tv med så dårlige kommentatorer hadde ikke overlevd.
"Oi, der fløytet han i gul/sort drakt. Og det ser ut som motstanderen får ballen. Den varianten har jeg ikke sett før. Blir litt mye når en må passe på en 10-12 spiller på hvert lag når en kommentarer. Oi, der fløytet han igjen. Nå må jeg sjekke papirene litt for nå står han jammen med og vifter med en gul lapp i hånda? Ja si det. Vi tar heller et spørsmål. Ole lurer på: Bruker det fotballsko?. Ja de bruker spesielle sko med pigger under. sånn at grepet skal bli skikkelig bra. Litt sånn som på friidrettsbanen. Oi. der er det en som blir båret ut på båre. Men hva skjer foran mål det kan se ut som de legger ballen på den prikken. Umulig å si hva som har skjedd. Oi, han fløytet."
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
23/08/2016 08:38
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
With light parts come great responsibility
|
|
|
25/08/2016 22:54
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: loik]
28/08/2016 16:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Både i det og i dette videoklippet her: https://www.instagram.com/p/BJhkIJJBKMa/?taken-by=scottmtbracingser man at Sagan ikke akkurat er noen finslepen teknikker i terrenget. Punkteringen er en klassisk nybegynnerfeil og helt klart hans feil. Hoppingen på hoppet ser vi også er ganske ute av kontroll. Mange kommer nok til å tenke at Sagan hang lett med verdens beste terrengsyklister og tapte på grunn av uflaks, mens disse videoene viser forskjellen på heltidsterrengsyklister og den syklisten Sagan er for tiden.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sveinaa]
28/08/2016 16:29
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Man må jo bare kalle en spade en spade. Sport på tv med så dårlige kommentatorer hadde ikke overlevd.
"Oi, der fløytet han i gul/sort drakt. Og det ser ut som motstanderen får ballen. Den varianten har jeg ikke sett før. Blir litt mye når en må passe på en 10-12 spiller på hvert lag når en kommentarer. Oi, der fløytet han igjen. Nå må jeg sjekke papirene litt for nå står han jammen med og vifter med en gul lapp i hånda? Ja si det. Vi tar heller et spørsmål. Ole lurer på: Bruker det fotballsko?. Ja de bruker spesielle sko med pigger under. sånn at grepet skal bli skikkelig bra. Litt sånn som på friidrettsbanen. Oi. der er det en som blir båret ut på båre. Men hva skjer foran mål det kan se ut som de legger ballen på den prikken. Umulig å si hva som har skjedd. Oi, han fløytet." Haha, det er faktisk slående likt.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
28/08/2016 16:36
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Mange kommer nok til å tenke at Sagan hang lett med verdens beste terrengsyklister og tapte på grunn av uflaks, mens disse videoene viser forskjellen på heltidsterrengsyklister og den syklisten Sagan er for tiden.
Hvis planen var å måke på og la det stå til, er det ganske pussig at han/de ikke valgte ekstra solide dekk, som et bedre forsøk iallfall.
|
|
|
|
|