Prøver å føre en slags statistikk og ser en helt tydelig sammenheng.
Kan du dele datagrunnlaget med oss?
Værsåsnill?
Du har rett. Jeg har ikke noe konkret data å vise til. Kun observasjoner når jeg er oppe i situasjoner. Mitt inntrykk er at det er gjengangere i enkelte bilmerker og biltyper. Men, til alles store glede så starter jeg med min egen lille statistikk nå.
Med tydelig forventningbias, hvordan skal du gjennomføre dette forsøket på en nøytral (og troverdig) måte? Hvilke målbare kriterier avgjør om situasjon 1,2,3 osv. havner i kategori A eller B? Mange forbikjøringer er tvilstilfeller, og da er det fort gjort å la bilmerket bestemme utfallet, ikke sant?
Redigert av tech8; 13/07/201610:40.
Re: Er Tesla eiere like ille som Volvo eiere.
[Re: Paragonia]
#232478513/07/201610:42
Den likt jeg. Det er en ide å ha en blokk der man krysser av etter at man har opplevd uønsket adferd. Dette vil jo gi et temmelig greit bilde av virkeligheten i mitt eget utsnitt av verden. Kan feks kjøre statistikk over 1) konfliktsøkende kjøring og 2) brudd på trafikkreglene.
Det siste er jo døfødt, jeg har alt ført statistikk på dette og kom frem til at 9 av10 bilister brytter trafikkreglene under forbikjøring (9 av 10 fordi jeg var snil).
[Re: Tange]
#232479613/07/201611:01
Ja det blir en tynn statistikk uansett hvordan man gjennomfører den. Men det blir ihvertfall en statistikk.
Det er ikke aktuelt og føre statistikk over ting som går bra. Det er mange situasjoner der man ikke følger reglene. Jeg stopper selv om jeg ikke må, bilen stopper selv om den ikke må. En forbikjøring som skjer men alt er fleksibelt og greit. Alle er glad.
Da uttrykte jeg meg ikke presist nok. Det er kun aktuelt å føre statistikk over de tilfellene der det oppstår en situasjon. Tuting og hytting og slikt eller direkte kontakt, eller blir aktivt og ondskapsfullt presset ut.
Det som skaper et uryddig statistikkbilde er feks kassefirmabiler med rust, og nye fine mørk biler med pene damer, busser. Da kjørestilen min ofte blir svært passiv og forsiktig når jeg møter slike.
"
#232482613/07/201612:06
At noen er misunnelig på teslaene deres (de det gjelder) må da være tøys? Det er vel heller sånn at de med Tesla er litt irritert fordi ikke alle andre er like imponert over bilen deres som de selv er?
[Re: oysandr]
#232697123/07/201619:06
Kjører strekningen flakk trolla endel, og jeg har hittil aldri opplevd en på sykkel som har delt veien og sluppet frem hele fergekøen med busser og lastebiler. Ofte er det nærmere 100 biler bak en syklist i 20km/t gjennom trolla mot byen, men stoppeplasser og busstoppet sykles rett forbi.
Enkeltsyklisters egoisme på denne strekningen er nok direkte med å påvirke bilister i Trondheims holdninger mot syklister i trafikken - dessverre rammer dette veldig mange andre som sykler også
Jeg sykler det strekket endel og opplever sjelden og aldri at biler blir liggende bak i særlig mange sekunder før de kjører forbi, og på en helt grei måte. Det er veldig sjelden det er behov for å kjøre ut for å slippe forbi noen der. Og da som oftest ut fra byen opp bakken ved Høvringen
Jeg kjører der noen ganger med bil også og har aldri opplevd noe i nærheten av det du beskriver.
Redigert av EgilS; 23/07/201619:10.
#232697623/07/201619:32
Jeg har tenkt litt på dette temaet og fenomenet statistikk. Selv statistikk man lager seg inni hodet sitt har jo en viss form for opprinnelse i virkelige hendelser.
Så jeg har følgende undring med hypotetiske eksempler.
La oss si det finnes 4 biltyper her i Norge. Dette er:
1. Volvo. Det finnes 100 volvoer. 2. Nissan Leaf. Det finnes 75 Leafer. 3. Tesla. Det finnes 50 Teslaer. 4. Toyota. Det finnes 10 Toyotaer.
På én sykkeltur blir man sneiet av 4 volvoer, 3 Nissan Leaf, 2 Teslaer og 1 Toyota.
La oss regne dette om til prosent:
1. 4% av alle Volvoer er slemme med syklister. 2. 4% av alle Nissan Leaf er slemme med syklister. 3. 4% av alle Teslaer er slemme med syklister. 4. 10% av alle Toyotaer er slemme med syklister.
Toyotaer er altså de aller slemmeste. Så hvorfor blir man nesten-drept av kun 1 Toyota mens man blir nesten-drept av 9 av de bilene man feilaktig oppfatter som verstinger?
(PS! Spørsmålet er retorisk)
Redigert av Raskall; 23/07/201619:34.
#232698223/07/201620:04
Litt oppsummering etter noen dager med finvær: nesten alle oppfører helt eksemplarisk, en Tesla like ved Flakk utmerket seg positivt, god avstand og lav fart. Eneste unntak er en møtende (sic!) sort Volvo stasjonsvogn som absolutt ville skremme med hornet akkurat ved passering på et oversiktlig rettstrekke. (snilt gjort. Eller var en ment som heiarop? Skvatt godt i hvert fall).
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
[Re: Loki]
#232703324/07/201609:50
Litt oppsummering etter noen dager med finvær: nesten alle oppfører helt eksemplarisk, en Tesla like ved Flakk utmerket seg positivt, god avstand og lav fart. Eneste unntak er en møtende (sic!) sort Volvo stasjonsvogn som absolutt ville skremme med hornet akkurat ved passering på et oversiktlig rettstrekke. (snilt gjort. Eller var en ment som heiarop? Skvatt godt i hvert fall).
Jeg leser relativt ofte på forumet og i media generelt om syklister som er opprørte over hvor dårlig bilister oppfører seg, og om bilister som tydelig skaper farlige situasjoner bevisst. Og om syklister som proklamerer at de ikke tør sykle etter veien mer.
Nå er det vel mange som sykler i veien mer enn meg, men jeg er ute relativt mye, og personlig opplever jeg sjelden situasjoner jeg oppfatter som farlige, og knapt noen ganger har jeg opplevd noe som jeg oppfatter som bevisst farlig opptreden.
Så kan man spekulerer i hvorfor opplevelsen av landeveien er så forskjellig.
[Re: EgilS]
#232704424/07/201611:05
Dette er et eksempel på oppførselen jeg snakker om når jeg blir opprørt og mister lysten på å sykle i trafikken. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd lignende, men denne gangen hadde jeg tilfeldigvis kamera: https://youtu.be/JtVspT-tC-c
Hvis du ser nyøe etter så ser du at passasjeren er på vei inn gjennom vinduet igjen akkurat idet han kommer til syne. Han hang ut og ropte noe til meg.
Eler hva med en pickup som kommer i møte og kjører over på min side av veien mens han peker på fortauet ved siden og svinger unna rett foran meg?
Redigert av Tor Arne; 24/07/201611:07.
[Re: Tor Arne]
#232706424/07/201613:03
Dette er et eksempel på oppførselen jeg snakker om når jeg blir opprørt og mister lysten på å sykle i trafikken. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd lignende, men denne gangen hadde jeg tilfeldigvis kamera: https://youtu.be/JtVspT-tC-c
Hvis du ser nyøe etter så ser du at passasjeren er på vei inn gjennom vinduet igjen akkurat idet han kommer til syne. Han hang ut og ropte noe til meg.
Eler hva med en pickup som kommer i møte og kjører over på min side av veien mens han peker på fortauet ved siden og svinger unna rett foran meg?
Glemte kamera i dag, men kunne postet en nesten identisk video, men med enda værre kjøring. Ble passert på en bakketopp - bilen bak kjørte over i motgående veibane, møtende trafikk ble tvunget ned i tilnærmet 0 km/t og måtte ut i grøfta. Skilter fra Litauen, blond kvinnelig sjåfør, som kjørte videre som om intet hadde skjedd. Skremmende - rett og slett.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
#232708124/07/201615:23
2: Ingen lå bak meg. Jeg så han komme og hadde planlagt å legge meg ut på bussholdeplassen så han skulle slippe å ligge bak lenge, men han bare kjørte forbi med en gangn han kom frem til meg.
Redigert av Tor Arne; 24/07/201618:13.
[Re: ]
#232710824/07/201619:33
Muligens videoen lyver litt, men du vurderer ikke å legge om kjørestilen din til å holde deg litt nærmere hvitestripen? Ser ut som om du ligger midt i kjørefelt på videoen....
Det å ligge for nærme den hvite stripa som enslig syklst er det som skaper desidert flest farlige situasjoner.
Våre råd: Sørg for å bli sett, gjerne med synlige klær og ved å plassere deg riktig. Unngå å ligge i bilens blindsone. Hold så god avstand til fortau eller veikanten at biler som vil forbi må foreta en ordentlig forbikjøring. Vær oppmerksom på parkerte biler, hvor bildører plutselig kan åpne seg. Det beste er å holde god nok avstand til parkerte biler. Vik for annen trafikk der hvor kjørende er pålagt å vike. Slipp frem fotgjengere som skal over veien ved gangfelt, og respekter rødt lys i veikryss.
#232711724/07/201620:26
Muligens videoen lyver litt, men du vurderer ikke å legge om kjørestilen din til å holde deg litt nærmere hvitestripen? Ser ut som om du ligger midt i kjørefelt på videoen....
Hadde han ligget nærmere hvitstripen, hadde bilen kjørt enda mindre ut i motsatt kjørebane, noe som sansynligvis hadde ført til at campingvogna hadde presset Tor Arne helt ut i grøfta, og ikke bare nesten.
Videoen er etter min mening et veldig godt eksempler på hvorfor man som syklist bør sykle lenger ut i veibanen. Faktisk nok til at jeg (som normalt ligger helt ut mot hvitstripa) nok kommer til å flytte meg litt mot venstre heretter.
#232712824/07/201620:50
Hvor fant du at det å ligge fint plassert nære hvitestripen skaper desidert flest farlige situasjoner?
Ligger man nærme den hvite stripa kjører mange forbi med møtende trafikk. Ligger man lenger ut i veibanen gjør de ikke det. Er det vanskelig å forstå hva Trygg Trafikk gir som råd?
#232712924/07/201620:53
Hvor fant du at det å ligge fint plassert nære hvitestripen skaper desidert flest farlige situasjoner?
Sykler du langs landeveien på hvitstripen uten at veien har noe særlig med skulder, så vil du oppleve at noen vil kjører forbi deg gjerne med en kø av møtende biler. Ligger man som anbefalt av både Trygg trafikk, politi og vegvesen, så må bil bak foreta en forbikjøring når det ikke er møtende trafikk.
EDIT:
Har derimot veibanen bred skulder og bred veiebane, så kan man selvsagt vurdere egen plassering. Eksempelvis fra Fuglåsveien nord i Nittedal til avkjøringen Stryken/Harestua er det uproblematisk å ligge på eller utenfor hvitstripen.
Det är väl bara att ta några turer ut i trafikken med sykkel eller moped och se vad som sker når man ligger nära kanten på vägen.
Min erfaring är iallafall att man då ofta får bilar som kör om vid möte eller dårlig sikt och marginalerna till dig är små.
Självklart är det lättast för bilisten att köra om om syklisten ligger långt till höger eftersom han inte behöver bry sig om någon annan. Hur smart det är är väl en en annan fråga.
#232713624/07/201621:13
Du har kört bil i 22 år men har du syklat i trafikken?
Min erfaring är helt klart att rådet från trygg trafikk är väldigt bra och det skulle vara bra om alla bilister också förstår det. En orsak till det är att jag tror att många dårliga omkörningar av syklister som ligger på sidan av vägen är misstag. Man tror att det är ok att köra förbi och tänker inte på att man faktiskt gör en omkörning och att man är nära syklisten.
Om syklister och mopeder ligger mer ut i vägen så slipper bilister föle att de kan köra förbi vid möte eller dårlig sikt.
Sen kan självklart tvåhjulingar lägga sig till sidan för att släpa fram bilar där det gör det enklare att köra förbi på ett säkert sätt.
#232713724/07/201621:18
Det smarteste er å være en trafikant som lager minst mulig kø
Varför ska det vara det? Man ska självklart släppa fram bilar lite då och då om det blir kö men en syklist eller mopedist har ingen skyldighet att försöka att inte alls vara i vägen för bilister.
Når jag har blivit omkörd av vogntog vid möte med ett räkverk på höger sidan så tänker inte jag hur smart jag har varit så att det inte blev kö...
#232714324/07/201621:39
Men hur tolkar du paragraf 3? Vad är onödigt hinder? Ska en syklist eller mopedist tvingas att hålla sig till sidan av vägen så att bilarna kan köra om vid möte utan att hålla tillräkligt avstånd till den den kör om? En syklist kanske ska köra i gröften om det kommer en bilist?
Jag försöker visa hänsyn i trafikken och släppa fram andra trafikanter men jag vill inte köra på ett sätt som helt klart resulterar i omkörningar med små marginaler.
#232714924/07/201621:58
Nu handlade väl diskussionen om hvor på vägen man kör normalt och inte när man släpper fram någon.
Om man läser diverse kommentarfelt så verkar det vara en hel del folk som anser att paragraf 3 medför att saktegående trafikk ska hålla sig så långt till höger så att bilar kan köra om dem utan att bremse ned eller passera mittlinjen.
Är du enig med den tolkningen av paragraf 3?
Om du inte är det så förstår jag inte vad du har imot att syklister och mopedister välger att lägga sig ut en bit i vägbanan.
Det är ju också så att det ända negativa med att man syklar och kör moped en bit ut i vägbanan är att folk som inte förstår orsaken kan bli irriterade och det skulle ju vara bra om man fick till en förståelse att det faktiskt är det bästa för alla parter (iallafall där inte vägen är tillräkligt bred för att syklister kan köras om greit om de ligger till sidan)
#232715324/07/201622:24
Kan du inte svara på hur du tolkar paragraf 3 (du använde dig ju av den över). Vad ska en syklist eller mopedist göra för att fölga paragraf 3 enligt dig?
Quote:
At de som ikke forstår årsaken blir irritert fører ofte til aggresjon, som igjen kan føre til farlige situasjoner. Min erfaring
Det är synd men jag tycker också att det är synd att en aktiv syklist som du inte heller helt verkar förstå orsaken och tyckte att Tor Arne hade plasserat sig fel i vägbanan.
Hur ska vi kunna få till en ändring om inte ens aktiva syklister förstår vad vi bör jobba mot?
Jag tror att vi ska jobba mot fölgande förståelse (och jag tror inte att det är omöjligt).
Man ska normalt inte kunna köra förbi syklister utan att passera midtlinjen. Man ska köra förbi syklister med god margin (1.5 m) Syklister behöver inte köra ned i gröften eller göra det möjligt att köras om med en dårlig omkörning direkt når en bil vill köra om.
Då fölger det att det knappt spelar någon roll var i vägbanan syklisten befinner sig med tanke på framkomlighet och det borde vara lätt att förstå att en plassering som gör det omöjligt för bilar att köra om syklisten är det bästa för alla parter.
#232715924/07/201623:15
Jeg ligger nær/på hvitstripa, kanskje til og med utenfor når jeg hører/ser biler. Jeg vil aller helst at de foretar en skikkelig forbikjøring over i motsatt felt, men jeg frykter å bli påkjørt bakfra av en mobiltrykkende idiot som ikke ser meg når jeg ligger midt i veien. Ligger jeg langs veikanten så er sjansen mye større for at idioten passerer meg uten at noen skade har skjedd - eller at jeg iallfall har en sjanse til å havne i live i grøfta.
Benytt anledningen til å studere andre sjåfører når en har muligheten, enten en sitter på i buss eller bil, og se hvor mange som har blikket på smarttelefonen i stedet for på veien. Det er SKREMMENDE. Spesielt interessant når man sitter på passasjersiden i en høy bil i venstrefila og passerer andre.
#232716625/07/201606:24
För mig ser det inte ut som att han någon gång ligger mitt i vägbanan. Når han blir omkörd gör han det iallafall inte. På slutet av omkörning ligger han ju också helt på kanten av vägen för att inte bli påkörd av husvagnen.
Jag förstår inte varför syklister ska tvingas ligga helt till sidan hela tiden (som det faktiskt låter som du menar) för att undvika att bilar blir irriterade. Då har ju faktiskt de dårliga bilisterna vunnit och det kommer bli fler dårliga omkörningar av syklister.
Jag tror fremdeles inte att du har sagt något om på vilket sett paragraf 3 ska påverka syklisters plassering i vägbanan trots att du i början verkade tycka att just det var ett resultat av paragraf 3.
[Re: fredriks]
#232719125/07/201607:52
Interessant å diskutere hvor i kjørebanen man legger seg. Burde vært en egen tråd det.
Jeg ser at jeg legger meg som oftest inn mot den hvite stripen. Dette er for å unngå situasjoner, konfliktsky som jeg er. Dette er nok også litt avhengig av hvor og når jeg er. Opplever at jeg fort blir sett på som provoserende når jeg ligger der jeg mener jeg burde ligger.
Slik jeg oppfatter reglene har jeg full rett til å ligge lengre inn på veibanen. I enkelte situasjoner er det også tryggere, men mest der trafikken går litt langsommere som for eksempel små tettsteder.
[Re: Gulesider]
#232719325/07/201608:00
Jeg ser at jeg legger meg som oftest inn mot den hvite stripen.
Jeg gjør også dette så lenge det ikke er møtende trafikk. Er det møtende trafikk legger jeg meg så langt ut i veibanen at det ikke er plass til en bil mellom meg og den møtende trafikken. Når det igjen er klart legger jeg meg ut mot kanten igjen.
Denne manøveren gjør jeg på et så klart og tydelig vis at biler bak skjønner at jeg ikke vil ha dem forbi og at det er klart når jeg legger meg ut igjen. Jeg ser selvsagt bakover før jeg legger meg ut.
Jeg gjør det samme når jeg kommer til fysiske hindre (rabatter) mellom veibanene.
[Re: Raskall]
#232720625/07/201609:05
Kjører samme praksis, en må ikke gi audiotene anledning til å passere når veien er på det trangeste. Før trafikkøyer etc gir jeg tegn og legger meg ut, svært ofte (bærum🖕) får da tesla-/bmw-/landcruiser-/audioten dårlig tid, frykt for å miste et mikrosekund og presser seg gjennom.
[Re: Raskall]
#232720725/07/201609:05
Jeg ser at jeg legger meg som oftest inn mot den hvite stripen.
Jeg gjør også dette så lenge det ikke er møtende trafikk. Er det møtende trafikk legger jeg meg så langt ut i veibanen at det ikke er plass til en bil mellom meg og den møtende trafikken. Når det igjen er klart legger jeg meg ut mot kanten igjen.
Denne manøveren gjør jeg på et så klart og tydelig vis at biler bak skjønner at jeg ikke vil ha dem forbi og at det er klart når jeg legger meg ut igjen. Jeg ser selvsagt bakover før jeg legger meg ut.
Jeg gjør det samme når jeg kommer til fysiske hindre (rabatter) mellom veibanene.
Samme her. Jeg varierer mye hvor jeg ligger ut fra veiens beskaffenhet og trafikksituasjonen.