Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Gråstein] #2320987 29/06/2016 17:02
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein
Hele greia med alle de sære eksemplene startet vel med en fet Alfa.

Og beklager det. Kom som en umiddelbar repons på et innlegg fra en jeg pleier å ha en god tone med og intensjonen var ikke å spore av debatten utover det :-)

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2320988 29/06/2016 17:17
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Siden 88% av Passatene til politiet er en Passat Alltrack slår det meg at politiet muligens har ment nevnte Passat når de snakker om bremselengde og akselerasjon, eller antyder VG at politiet farer med løgn?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2320994 29/06/2016 17:30
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2321001 29/06/2016 17:36
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2321004 29/06/2016 17:44
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sier mye om veistandarden i Norge at man frykter for bilens bunnpanne på helt vanlig stasjonsvogn.

At svenskene kjører Volvo bør vel ikke overraske mye.

Big wheels keep on turning
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Kjartandaddy] #2321007 29/06/2016 17:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Bratte bakketopper, fartsdumper etc. er ikke akkurat unikt for Norge.

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2321010 29/06/2016 17:59
oevk Offline
Entusiast
Entusiast
Alfa Romeoen til Carabineri er egentlig ikke så rar. Kryr av alfa blandt politi i Italia, men de har også masse fiat og småbiler som dekker ulike behov.
Det som derimot er sært i Norge er at de skal ha to biler som dekker alle behov. 520d og x5. Ettersom det stort sett alle steder utenfor de største byene er behov for økt bakkeklaring må jo dette ende opp med at de bestiller en hel bråte med x5 som er 300' dyrere enn 5-serien.
Så sammenlignet med xc70 er det nok vesentlig færre biler de kan kjøpe enn de 40 det er snakk om.

Forsåvidt en del av "funnene" til VG er bare vas.
Førermiljø: BMWs I-drive blir veldig ofte trukket frem som benchmark når man vurderer betjening i premiumklassen og omtales som det beste som er. Støy er subjektivt, og frekvenser, hvor støyen kommer fra og i hvilke hastigheter spiller inn. Hjelper ikke med lav dB om lyden er sykt irriterende... :-P
Sikt avhenger av mer enn bare bredden på b-stolpen. hvor den er posisjonert i forhold til sittestilling er mye viktigere.

Forøvrig er det jo tydelig at politiet har ganske lyst på BMW :-)

Øyvind
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: anonym22] #2321013 29/06/2016 18:03
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: anonymous22

Las dette og det er tydelig at avgiftene har endret seg mye siden 2015 - det var vel da avgiften det vises til var reell? Har selv inne en bestilling på nybil der avgiften er på omtrent 191 000,- men da for 218 HK, og ikke 190 HK som det vises til i artikkelen. HK var vel en av de komponentene som fikk svært så lite effekt på avgiften for 2016, da det nå er mer fokus for CO2 og NOX.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: oevk] #2321016 29/06/2016 18:06
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: oevk

Definitivt, og vg er på jakt etter å slå seg på brystet.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2321021 29/06/2016 18:12
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
At BMW er den feteste bilen er jo ingen nyhet ICON_TONGUE

At et offentlig anbud på 400 mill+ avgjøres av hva et knippe utvalgte politimenn har mest lyst på derimot.

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: anonym22] #2321025 29/06/2016 18:28
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

At et offentlig anbud på 400 mill+ avgjøres av hva et knippe utvalgte politimenn har mest lyst på derimot.

Jeg velger allikevel å tro at politiet vet bedre enn VG, og at de basert på egne behov gjør et bedre valg enn VG.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: tmork] #2321027 29/06/2016 18:31
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det kan være. Men det skal jo gjenspeiles i papirene. Noe det tilsynelatende ikke gjør.

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: anonym22] #2321032 29/06/2016 18:41
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Det kan være. Men det skal jo gjenspeiles i papirene. Noe det tilsynelatende ikke gjør.

Det velger jeg enn så lenge å tro er basert på VGs vurdering, og ikke nødvendigvis hva som er realitetene i saken. VG har en agenda, de skal selge aviser, og noen må da "tas". Mulig dette allikevel ender opp med en etterforskning og mulig tiltale. Ender det dog ikke opp med en korrupsjonsdom, så har VG etter mitt syn bæsja på leggen.

VG bør med andre ord være veldig sikre på at de har en sak.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: tmork] #2321037 29/06/2016 18:53
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: tmork

Jeg velger allikevel å tro at politiet vet bedre enn VG, og at de basert på egne behov gjør et bedre valg enn VG.

Jepp, det knippet med politimenn vet bedre enn VG hva de selv har lyst på. At de gjør et bedre valg er vel kraftig motbevist...

Nå kan det jo selvsagt være at det ligger inne et skjult kriterium her; at politiet på et vis skal "identifisere seg med" kjeltringene ved å kjøre samme bil som mange av dem...

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2321040 29/06/2016 18:56
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det finnes vel mellomsoner mellom dømt for korrupsjon og at VG ikke har en sak. Den mest åpenbare er jo at anbudet kanselleres pga saksbehandlingsfeil. Altså at Politiet ikke har behandlet tilbudene etter de reglene som er satt i forkant. Dette er ikke uvanlig.

Og selv om det ikke skulle komme noen som helst reaksjon så har unektelig VG trukket frem en del gode poenger, som feks hvordan de klarte å måle plass på skjønn i stedet for vanlig måter, hvordan garantiene ble gitt poeng osv.

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: oevk] #2321046 29/06/2016 19:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: oevk

Førermiljø: BMWs I-drive blir veldig ofte trukket frem som benchmark når man vurderer betjening i premiumklassen og omtales som det beste som er. Støy er subjektivt, og frekvenser, hvor støyen kommer fra og i hvilke hastigheter spiller inn. Hjelper ikke med lav dB om lyden er sykt irriterende... :-P

Og derfor burde støynivået vært 'blindtestet'? Passasjer med bind for øynene gir sin subjektive vurdering av ukjent bil?

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: tmork] #2321048 29/06/2016 19:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: tmork

Njaaaa? Når jeg tenker tilbake til en nylig sak i Budstikka om et 'møte' mellom sykkel og bil er jeg ikke så sikker.

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: anonym22] #2321051 29/06/2016 19:28
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Dette er jo ikke en nyhetssak - det siste året har jo vist at alle disse "bilene" som er utstyrt med traktormotor er levert ferdig jukset med ulovlige spesifikasjoner fra fabrikken ;-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Gråstein] #2321053 29/06/2016 19:40
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Det finnes vel mellomsoner mellom dømt for korrupsjon og at VG ikke har en sak. Den mest åpenbare er jo at anbudet kanselleres pga saksbehandlingsfeil. Altså at Politiet ikke har behandlet tilbudene etter de reglene som er satt i forkant. Dette er ikke uvanlig.

Og selv om det ikke skulle komme noen som helst reaksjon så har unektelig VG trukket frem en del gode poenger, som feks hvordan de klarte å måle plass på skjønn i stedet for vanlig måter, hvordan garantiene ble gitt poeng osv.

Jeg savner at VG legger ut selve anbudsdokumentet de hele tiden viser til.

Når det er snakk om garanti,så er antall år/ kilometer det eneste som teller for importørene - vel det er min erfaring. Siden en politibil nok kjører langt over 50 000km per år, så er det jo selvsagt at en garanti på 200 000km teller mer enn en på 100 000km.

Saken til VG gir liten mening i dette tilfellet. I ett avsnitt synser de om at år og Km bør vurderes likt - de skriver selv "dersom de to elementene teller likt (km /år) - det vet tydeligvis ikke hvordan dette vektes av politiet, mens de i neste sier at politiets vurdering er i strid med anbudsdokumentet, mens de så igjen skriver at garanti kom inn senere og politiet kun vektla antall år og kilometer.

Som nevnt, det hadde vært fint å se selve anbudsdokumentet, og eventuelle supplement - ref. det at garanti kom inn senere - før man sier seg enig/uenig med vg i denne saken.

Det store spørsmålet blir jo da om det har skjedd noen galt i prosessen, eller om det er medias vinkling som får det til å fremstå som at noe galt har skjedd.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Gråstein] #2321056 29/06/2016 20:01
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Finnes det noen statistikk på hvor hvor mange offentlige anbud som har blitt gitt i en viss periode, hvor mange tilfeller av klager på de samme anbudene, og hvor mange som har fått medhold i klage? Er jo interresant å se hvor ofte saksbehandlingsfeil forekommer.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2321063 29/06/2016 20:21
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2321066 29/06/2016 20:24
N
Nailz Offline
Entusiast
Entusiast
N
Hele poenget med en anbudsrunde er at tilbydere skal konkurrere på like vilkår der spesifikasjonene er kjent i forkant. Da kan kunde, som til syvende sist her er deg og meg siden det er skattepenger det er snakk om, få mest valuta for pengene ut i fra det man vektlegger.

Her synes det som om vektingen på pris og ikke var kjent i starten av prosessen ut i fra det VW sier i egen artikkel, det er da vanskelig for tilbyder å vite hvilken modell man skal selge inn. BMW har tydeligsvis gjort en egen vri på dette ved å chiptrimme en listemodell som i utgangspunktet ikke oppfylte kraftkrav.

Registrerer at det er en del haters mot VG her, men det rettes da unektelig en hel del spørsmål i artikkelserien ved vurderingen av kriteriene som burde være enkelt å vurdere helt objektivt. Det lukter litt for mye synsing her om hva som er fet bil kontra fornuft og value for money, og det er ikke innafor i offentlig anbudsrunde.

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Gråstein] #2321073 29/06/2016 21:11
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Flott.

Dog, jeg finner bare at pris (vektes fra 35-45%) og kvalitet (vektes fra 55-65%) er det som gjelder - ref. dokumentet for administrative bestemmelser.

Når det gjelder garanti står det i dokument vedlegg B "priser og levering" at garanti ikke vektes, men i det justerte dokumentet for vedlegg B så vektes dette inn under punktert for kvavlitet.

Etter hva jeg kan se finnes det ingen ytterlige vekting i anbudsdokumentet om hvordan garantien vektes år vs kilometer - det står bare at den er en del av punktet "kvalitet".

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Nailz] #2321075 29/06/2016 21:13
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Nailz
Det lukter litt for mye synsing her om hva som er fet bil kontra fornuft og value for money, og det er ikke innafor i offentlig anbudsrunde.

For egen del liker jeg ingen av bilene i konkurransen, og synes på ingen måte at BMW er fet bil - personlig synes jeg de er stygge og kjedelige.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Tange] #2321082 29/06/2016 21:53
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Eller håndjern :-)

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2321087 29/06/2016 22:17
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Har lest litt mer om dette nå.

Det er jo en del ting med biler som ikke er så lett å måle.
Jeg tenker bl.a. på sjåførs oppfatning av:
- styrerespons
- pedalvandring/følelse
- hvor godt de ligger på veien
- stabilitet under kraftig oppbremsing
- stabilitet under kraftig akselerasjon
- stabilitet i høyhastighetskurver
- hurtighet og generell respons på girkasse
- sidestøtte i seter osv.

Alt dette er jo ganske viktig for politiet i det daglige og spesielt med tanke på både prestasjon og sikkerhet vil jeg anta.
Samtidig har jeg erfart selv at de flere BMW-modeller typisk takler mange av disse tingene langt bedre enn mange andre bilmerker (som ofte prioriterer mer komfort). Så at politiet har lyst på BMW kan jeg forstå.

To biler som måler så og si identisk på både akselerasjon og bremsing kan være helt forskjellige i hastighet og på en gitt veistrekning.

At de får færre biler blir vel en avveining? Litt på samme måte som bedre/flere jagerfly?

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: anonym22] #2321119 30/06/2016 07:05
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G

Nå er jo akkurat den delen av dette en skikkelig storm i vannglass.

Chiptrimmede biler med betydelig mer økning i effekt finnes det titusenvis av i Norge, og forskjellen her er at dette er en original BMW-pakke, med veldig begrenset effektuttak kontra uoriginalt, som fabrikken går god for, både i forhold til bremser, motor og annet. Garantien opprettholdes. Du og jeg og vi to kan kjøpe dette kittet fra BMW når som helst: http://www.bmw.com/com/en/owners/accesso...kit_diesel.html

At de lot denne ene testbilen gå "opptunet" fra 190 til 205hk i en begrenset periode uten godkjenning og avgiftsbetaling er selvfølgelig dumt, men ikke akkurat verdens undergang.

Bilen er fortsatt en bil som finnes i prislistene til BMW, men med tilvalget M Performance Power kit. Ser at VG har klart å få Mercedes til å komme med eder og galle om ikke-standard bil, men antar de har tilbydd bilene sine også med ekstrautstyr.

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: grr] #2321367 30/06/2016 18:22
N
Nailz Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: grr
Bilen er fortsatt en bil som finnes i prislistene til BMW, men med tilvalget M Performance Power kit. Ser at VG har klart å få Mercedes til å komme med eder og galle om ikke-standard bil, men antar de har tilbydd bilene sine også med ekstrautstyr.

Leser du hvordan Bertel O Steen har tolket anbudsreglene skulle det kun være biler fra standard prisliste med i vurderingen. Her har BMW vært nødt til å øke ytelsen i 520d for å i det hele tatt nå ytelseskravet. 525 og 528 som har nok kraft var allerede for dyre og uten mulighet å nå opp i konkurransen. Igjen; det blir ikke et rettferdig sammenligningsgrunnlag for bilene som blir presentert.

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2321376 30/06/2016 19:02
HNK Offline
Besatt
Besatt
Nå er det slik at jeg jobber med anskaffelser i politietaten, dog har jeg på ingen måte vært involvert i denne anskaffelsen, jobber ikke i den grenen av politiet som har stått for den og har heller ikke sett noe av papirarbeidet.

Det jeg kan si, er at jeg finner det meget uheldig at blant annet et medlem av klagenemnda for offentlige anskaffelser sier til media at BMW mest sannsynlig ikke oppfyller kravet til at service og vedlikehold ved godkjente verksteder er lett tilgjengelig.
Man må huske på at det i lovverket er hjemlet en ganske vid adgang på å utvise anskaffelsesfaglig skjønn i vurderingen av tilbud innenfor ett eller flere tildelingskriterier.

Her blir både BMW og politiet forhåndsdømt ganske kraftig av VG, og tildels også KOFA, uten at saken i dette hele tatt er klaget inn til KOFA. Om noen av de tapende leverandørene mener resultatet eller evalueringen av tilbudene har vært feilaktig, har de klagemulighet. Alle deltakere i en anbudskonkurranse kan også be om innsyn i konkurrentenes tilbud, noe jeg vil anta de har gjort da dette er normen og ikke unntaket. Etter det som er kommet frem i media de siste dagene kan det synes som at det er grunnlag for å klage, men det hjelper ikke om ingen gjør det.

Re: Skjeldent grundig slakt av politiets vurderinger iVG [Re: Espen] #2321400 30/06/2016 20:48
Espen Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Brudd på formelle regler er jo en sak.

Litt mer generelt synes jeg det virker rart å vurdere feks en Passat som så dårlig at det er verd 40 ferre biler?

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå