Utstyret i seg selv er vel bankers, men rammen er (korriger meg hvis jeg tar feil) en lisenstype fra Astro Engineering. Astro produserer rammer for både kjente og ukjente merker, så kvaliteten er jeg ikke så skeptisk til. Link-systemet er ala Mondraker. Er det noen her inne som har erfaring med dette ift. skitt og slitasje når linken er såpass eksponert?
Sykler i dag på en Genius 910, men er gira på en sykkel som er litt mer nedoverorientert.
Mye fint å si om opphenget til Mondraker ifht hvordan det fungerer til selve syklinga, men holdbarhet på lager i oppheng er nok ikke all verden. Har ikke prøvd med litt mer holdbare enn originaltypen på min Dune enda, men de er ganske eksponert, spesielt i den nedre linken (hvis det er samme type mellomledd som Mondraker bruker).
Det jeg hadde bekymret meg for på denne sykkelen er bakdemperen. Ikke at den ikke er bra, for X-fusion har generelt fått et veldig bra rykte på seg, men dersom bakdemperen skulle gå bæsj, er det så vidt jeg vet ikke bare-bare å få servet den. Og bytting av bakdemper dersom den er tunet for et spesifikt oppheng er heller ikke alltid like lett.
Ellers er det vel ikke mye å klage på på utstyrsfronten nei.
At en produsent produserer for flere merker sier ingenting om kvaliteten, rent bortsett fra at den rimelige produksjonen alltid vil bruke det argumentet (altså knytte seg til merkevaren) i et forsøk på å selge. Jeg kjenner ikke sykkelen, men argumentet om kvalitet pga andre merker funker ikke. Forskjellig materialer, design, testing, osv osv. Ramme/oppheng og det fine samspillet med demperne er det viktigste i valget av fulldemper. Du kan selv sikkert anta hva Scott har lagt i ressurser og testing av dette på din Genius, sammenlignet med sykkelen du nå ser på. Hvem tror du er best til å bygge en sykkel - en norsk butikk eller ingeniører, designere og testere med tung kunnskap.
Det er lett å kopiere. Utseende i det minste. Innsiden er vanskeligere.
Bakdemperen er mitt største ankerpunkt, men igjen, den bør funke. Det at Scott i det hele tatt tillot seg selv å sette DT Nude2 bakdemper på Geniusen jeg har vitner om at ingeniørene i stallen der tillater seg å ta noen snarveier de også.
Dersom det er noen der ute som lurer litt på denne, her kommer en liten tilbakemelding etter at de første 5 turene på denne sykkelen er tilbakelagt.
Jeg har syklet en hel del opp igjennom årene på ulike sykler. Min første fulldemper var i sin tid en GT I-drive Team fra 2001. Mye har skjedd siden den tid. Jeg hoppet rett fra 26 til 29 (Genius 910) og trodde et øyeblikk at jeg var i himmelen. Jeg har lest opp og ned på fordeler og ulemper med 27,5 vs. 29. Hver til sitt bruk, men 27,5 står i mine øyne ikke tilbake for 29 på noen som helst måte dersom man trives best på middels- til nokså grove stier. Akselerasjonen er formidabel på 27,5!
Man har en tendens til å favorisere det man selv kjøper, men skal forsøke å være så objektiv som mulig. Først og fremst, sykkelen virker å være dønn solid. Karbonrammer har side fordeler, men ikke nødvendigvis i denne prisklassen. Sykkelen er godt balansert og klatrer overraskende bra. Jeg var i utgangspunktet noe skeptisk til demperoppheng og bakdemperen, men det fungerer knallbra. Linken og bakdemperen er nokså eksponert. Den er ala (om ikke den faktiske) Mondraker, hvor kulelager og demper sitter midt i veien for all møkka bakhjulet kaster av seg. Skru av festet for fremgir som sitter på rammen, klipp til en skjerm (eller en gammel spylevæskekanne), skru den fast i det samme festet og du har løst problemet.
Utstyrsmessig får man mye for pengene. Hjulsettet er det beste jeg har hatt, men kan oppleves som noe stivt til stisykling rett frem og opp. Når det går nedover er det derimot i sitt ess. RS Pike er jo kjent for de fleste. Overgår mine forrige Fox-dempere på alle mulige måter. Bakdemperen fra X-Fusion har jeg ikke annet en godt å si om enn så lenge. Den svelger det meste av ulendt terreng og er herlig progressiv. Håper den lever et langt og godt liv! Øvrig utstyr er det vel ikke så mye å si om. Det er knallbra for prisklassen sykkelen befinner seg i og fungerer meget godt.
Negativt: Rammen er veldig glossy. Det er kult å se på men den får riper bare av at du ser på den. Løsningen er, som de fleste uansett gjør med en relativt kostbar sykkel, folie fra Biltema, e.l.
Jeg er 179 høy og har størrelse M i ramme. Noe større ville blitt helt feil.