Her er min første XC-sykkel, som ble ferdigbygd for ca. en måned siden. Foreløpig veier den mellom 6.6 og 6.7 kg, men den skal ned på 6.2-6.3 når alle oppgraderingene er gjort;)
Hovedkomponenter: - Ramme: Xiamen Carbon Speed CS-196-SL 19" - Gaffel: Xiamen Carbon Speed FK023 med 15mm aksel - Felger: Light-Bicycle carbon, letteste 650B version (32h bak, 28h foran) - Nav: Extralite HyperFront (15mm) and HyperRear2 (12mm) med hybrid-keramiske lager - Eiker: Sapim CX-Super - Kassett: Sram XG-1195 - Gir: Shimano XTR M9000 med alu/Ti-bolter, samt lette pulleys med fullkeramiske lager - Krank: Race Face Next SL - Bremser: Formula R1 Racing 2016, sorte
Mulig jeg bare klarer 400 gram. Foreløpig er den satt opp med endel tunge Kinadeler rundt styre- og sete-sonen. - Setepinne ca. 180 gram, kan spare 70 til 80 gram. - Sete ca. 140 gram, kan spare ca. 40 til 70 gram. - Hjulakslinger ca. 150 gram, kan spare ca. 80 til 90 gram. - Tunge Odi-holker ca. 110 gram, kan spare ca. 100 gram. - Stem ca. 110 gram, kan spare ca. 40 gram. - Kan og spare ca. 50 gram på å bytte pedalakslingene til titan.
Hovedkomponenter: - Ramme: Xiamen Carbon Speed CS-196-SL 19" - Gaffel: Xiamen Carbon Speed FK023 med 15mm aksel - Felger: Light-Bicycle carbon, letteste 650B version (32h bak, 28h foran) - Nav: Extralite HyperFront (15mm) and HyperRear2 (12mm) med hybrid-keramiske lager - Eiker: Sapim CX-Super - Kassett: Sram XG-1195 - Gir: Shimano XTR M9000 med alu/Ti-bolter, samt lette pulleys med fullkeramiske lager - Krank: Race Face Next SL - Bremser: Formula R1 Racing 2016, sorte
Mulig jeg bare klarer 400 gram. Foreløpig er den satt opp med endel tunge Kinadeler rundt styre- og sete-sonen. - Setepinne ca. 180 gram, kan spare 70 til 80 gram. - Sete ca. 140 gram, kan spare ca. 40 til 70 gram. - Hjulakslinger ca. 150 gram, kan spare ca. 80 til 90 gram. - Tunge Odi-holker ca. 110 gram, kan spare ca. 100 gram. - Stem ca. 110 gram, kan spare ca. 40 gram. - Kan og spare ca. 50 gram på å bytte pedalakslingene til titan.
Får ikke lenger til å redigere innlegget, men glemte selvsagt at jeg kan spare rundt 30 gram på å bytte styre, samt ca. 10 gram om jeg bytter til Garbaruk-drev.
Sitat: vehe
Den nye Next G4 kranken er vel også noen gram lettere
Rundt 14 gram som nevnt, men kommer nok ikke til å gjøre det med det første;P Kan spare enda mer på Clavicula, men tror ny RF om noen år er mer sannsynlig.
Da ble et tilbakefall til 29" hjul for meg. Ut med Anthen 27,5 og inn med Spark 910. Bygd selv med XT 8000 og Guide Bremser. Reverb og 120mm Revelation gaffel gjør den litt mer kapabel på sti enn med standard gaffel Vekten havnet på 11,81 kg med pedaler.
Weapon of Choice for 2016 ble en 27,5" Focus Spine.
Sykkelen er en ombygget Spine C SL. Dette er i utgangspunktet en XT M8000 spekket sykkel med 2*11 og DT Swiss 1900 hjul. Har byttet hele drivlinjen og byttet til 1*11. Av nye deler kan nevnes: XX1 bakskifter X1 Kassett X01 Trigger FSA Afterburner krank FSA PF30 bunnbrakett 32T AbsoluteBlack ovalt drev Matchende Lizard Skin holker American Classic Wide Lightning hjul
Beholdt XT bremsene og har satt på ett mismatch adapter fra Problemsolvers på triggeren for å kun få ett feste. Gjorde det samme på venstresiden, med en brakett fra Lindarets for å få festet jokkepinneswitchen på undersiden via XT festet. Rent og ryddig:-)
Slanket sykkelen med ca 1,5kg totalt, og i XL med pedaler og flaskeholder veier den nå 11,3kg.
Morsomt å bygge, og veldig fornøyd med sykkelen så langt:-)
Redigert av SkylineR34; 11/05/201622:36.
Livet begynner der komfortsonen
Cannondale Scalpel 1 Cannondale Supersix Hi-Mod Red
Ferdigbygget 2016 Canyon Spectrail CF. Bygget opp med 1x11 sram XX1. Raceface next krank med alt fra 26 til 34 drev. Shimano XT bremser Fox dempere med kashima Vekt på 11,3kg Helt rå sykkel som heller ikke ble så dyr.
Blir denne i år, og mest sannsynlig de par neste årene. Snabb som faen, men ikke syklisten
Kul Snabb! Synes dog den hadde blitt hakket fetere uten klistremerker på gaffelen og bakedemperen, men så er jeg kanskje litt mindre gla i logoer enn de fleste.
Den Canyonen ovenfor var også rå! Hvorfor XT-bremser og ikke XTR? Siden alt av drivverk er såpass topp-specet mener jeg.
Kun en ny sykkel hittil i år. Rakett Nakamura Ltd.-15 27,5. Satt på 29 fremhjul, bredere styre(720) og byttet Formulabremsene med XT. Formula var for trange. Veier nå ca. 7,4. Opp 3-4 hekto etter endringene.
Ferdigbygget 2016 Canyon Spectrail CF. Bygget opp med 1x11 sram XX1. Raceface next krank med alt fra 26 til 34 drev. Shimano XT bremser Fox dempere med kashima Vekt på 11,3kg Helt rå sykkel som heller ikke ble så dyr.
Den var rå. Du kjøpte kun ramme fra canyon eller solgte du delene som sto på sykkelen fra før?
P.S. Bytt ut XT bremsene med Magura MT8 så får den 10/10 ;-)
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
Blir denne i år, og mest sannsynlig de par neste årene. Snabb som faen, men ikke syklisten
Kul Snabb! Synes dog den hadde blitt hakket fetere uten klistremerker på gaffelen og bakedemperen, men så er jeg kanskje litt mindre gla i logoer enn de fleste.
Den Canyonen ovenfor var også rå! Hvorfor XT-bremser og ikke XTR? Siden alt av drivverk er såpass topp-specet mener jeg.
Takker! Har tenkt tanken selv. Prøvde å fjerne dekalene på bakdemperen, men det var et herk! Syns også den kunne kledd bakdemper/gaffel med kashima.
Den var rå. Du kjøpte kun ramme fra canyon eller solgte du delene som sto på sykkelen fra før?
P.S. Bytt ut XT bremsene med Magura MT8 så får den 10/10 ;-)
Kjøpte full sykkel, men ønsket et 1x11 oppsett så byttet til sram, men beholdt raceface kranken fordi den er skamfet. XT bremsen kom med sykkelen og de blir nok sittende på. De er like bra som xtr bremsene på rittsykkelen min så ser ingen grunn for å bytte.
Lite nærbilde av derailleuren etter litt tuning. Er klar over at kabelslangen er for kort på bildet og at kløtsjen står på "off", så prøv å ikke heng dere opp i det;P
Første post på forumet, første stisykkel til meg, samt første sykkel til den eldste guttungen. Når samboeren har fått en ny baby å holde på med skulle det bare mangle at ikke resten av familien får seg nye leketøy!
Forøvrig helt original, bare satt opp slangeløst. Har hatt den i 1,5 mnd nå og dessverre har Reverb'en begynt å fuske litt allerede. Den blir sendt inn til Canyon, håper det ikke tar for lang tid før de finner ut av det.
Har byttet hjulsett til Syntace W35/Hope selvbygd med Conti MK2 bak og On-One CM foran. Satt på favorittsetet Gobi XM, lettere 30t drev på krank, og byttet til 180mm skive bak. Fjerna også kjedefører da bashen slo nedi. Blir nok karbonstyre etterhvert, men må finne ut hva jeg vil ha først. Vekt som den står er 14,2 kg.
Sykla et par måneder på den nå og begynner å bli vant. Mye sykkel å drasse på, men er alt jeg hadde håpet den skulle være. Går bedre og bedre for hver tur, gleder meg til langturene senere i sommer.
Ca. 6.6kg;) Den blir sakte, men sikkert slankere. Målet er å komme ned på 6.2-6.3 uten å bytte dekk. Spec-liste, og litt oppgraderingsplaner ser du litt lengre opp på denne siden.