Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips ønskes vedrørende kjøp av fulldemper

Tips ønskes vedrørende kjøp av fulldemper #2204982 16/05/2016 06:50
Leggen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei

Jeg lurer på om jeg skal anskaffe meg en fulldemper. I dag brukes en oppgradert scale 710 til alt fra grusbanking til dagsturer på sti. I tillegg er det en mer enn bra nok sykkel med tanke på de få rittene jeg kjører i året. Men jeg begynner å få mer smaken av stisykling og turkonseptet med dette. I den forbindelse har jeg begynt å kikke litt etter fulldempere, og har sett på Canyon nerve al 6 til ca 12 tnok eksl mva. Den har fått bra omtale, er prisgunstig, samt at den lett kan oppgraderes da jeg har en del deler liggende som skulle passe (f.eks hjulsett). Tenkte å bygge om slik at gir og bremser blir xt/slx, gjerne med den nye 11-46 kassetten, da med 1-delt foran.

Spørsmålet mitt er om dette er en brukbar sykkel til tur og trening? Kommer ikke til å bli brukt i ritt. Svar tas i mot med takk.

Re: Tips ønskes vedrørende kjøp av fulldemper [Re: Leggen] #2205353 17/05/2016 20:58
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ja, du skal kjøpe deg fulldemper. Så er det besvart:-) Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før...
Men hvilken? Som alltid kommer det an på hva du skal bruke den til, og faren er at du kommer til å få lyst til bruke den iallfall til noen av de få rittene du kjører. I så fall, tenk vekt. Nerve al 6 er ikke superlett, men kanskje du kan bruke hjula fra Scalen, hvis akslingsdimensjoner stemmer. Hjul betyr mye mer enn bremser og gir. Og en rittsykkel over 12 synes jeg blir litt mye. Om du derimot holder hardt på at den ikke skal brukes i ritt, kan det tenkes du vil ha en litt grovere stisykkel med lengre vandring enn monarch/reba 120. Så igjen; tenk bruksområde. Jeg kjører en Spark710 på ritt, med lette hjul og 1x11, men setter på grovere hjul og dekk når den skal til fjells på kosetur. Det er imidlertid ikke en downhillmaskin, det skal sies.....

En gang var jeg forut for min tid.....
Re: Tips ønskes vedrørende kjøp av fulldemper [Re: Leggen] #2206817 21/05/2016 15:16
Leggen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for svar. Bruksområde ble avgjørende, så valget ble en spark 710 2015-modell som jeg fikk innbruddspris på. Flytter noen deler over fra scalen og selger den. Blir knall detta ICON_SMILE

Moderator  support