Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Barn-mygg-zyrtec

Barn-mygg-zyrtec #2202201 07/05/2016 19:34
?
åneidu Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
?
Søker råd i det allvitende forumet.
Er på hytta å Spania for tiden med familien. For å gjøre historien kort er eldstemann på straks fire ekstremt plaget av mygg og får stikk hver natt. Alle remedier er prøvd men fortsatt blir han stukket og får over normalt hevelser og plages av det spesielt etter leggetid.
Far(meg) har allergier og jeg har syrete som jeg ikke bruker lengre liggende. Vet at anihistaminer gjør myggen mindre glad i blodet. Jeg har fått ett skarve stikk på en uke. Vi skal være her i to uker til men spør som følger. Kan jeg trygt gi junior zyrtec for å forhindre ytterligere stikk?

Re: Barn-mygg-zyrtec [Re: åneidu] #2202215 07/05/2016 20:15
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvilke remedier er prøvd? Hvor hyppig?

Jenta vår - nå 4,5 - har de tre foregående somre fått masse stikk hun reagerer på i Italia. (Ikkenoe i Norge.) Vi ser og merker knapt disse små knottliknende krypene og har typisk glemt å ta forholdsregler første ettemiddagen og da har hun rukket å få ca. 13 stikk. Etter det setter vi slike dingser i stikkontaktene og sprayer og gnir inn med myggolje (kjøpt lokalt, selvsagt) på hele kroppen 4-5 ganger daglig. Det funker. Glemmer vi "et øyeblikk" er stikkene på plass.

Re: Barn-mygg-zyrtec [Re: åneidu] #2202233 07/05/2016 21:13
?
åneidu Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
?
Som du selv nevner. Myggolje, dingser i stikkontakter, armbånd og klistrelapper på pysjamasjen. Alt kjøp på den lokale farmacia. Allikevel stikker de.
har gjennomsøkt eiendommen etter potensielle steder der de kan klekke etc og eliminert de. Minstemann på 10mnd har fått noen få stikk men får være stort sett i fred.

Re: Barn-mygg-zyrtec [Re: åneidu] #2202234 07/05/2016 21:16
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Min personlige erfaring med allergimedisin er ikke at myggen er mindre glad i meg, men heller at jeg er mindre plaget av stikkene

- Stefan
Re: Barn-mygg-zyrtec [Re: åneidu] #2202274 08/05/2016 06:25
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hva med myggnett over sengen?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Barn-mygg-zyrtec [Re: åneidu] #2202302 08/05/2016 09:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Min tanke og, men hvis det er knott så fungerer ikke alle myggnett. En del billig som har store nok masker til at knott kommer gjennom.

Re: Barn-mygg-zyrtec [Re: åneidu] #2202330 08/05/2016 11:59
A
Astrum Offline
Fersking
Fersking
A
Jeg har aldri hørt om at antihistaminer gjør myggen "mindre glad i blodet" – og klarer heller ikke å finne noe evidens på dette.

Imidlertid vil antihistaminer forebyggende kunne minske reaksjonene etter myggstikk. Zyrtec-tabletter kan gis til barn fra og med 6 år, mens mikstur kan gis til barn fra og med 2 år. Det er (i Norge) egentlig ikke meningen at den reseptfrie bruken skal omfatte myggstikkreaksjoner, men dette er antakelig den vanligste måten for leger å behandle på. En lege vil også kunne skrive ut høypotente steroidsalver som kan virke kløestillende, men disse kan man ikke få tak i reseptfritt (og man bør uansett være forsiktig med bruken).

Det viktigste er forebyggende tiltak, slik som heldekkende klær, myggmidler med DEET og klesbehandlingsmidler med permetrin. Jeg forstår imidlertid at du har prøvd det meste her.

Re: Barn-mygg-zyrtec [Re: åneidu] #2202450 08/05/2016 19:28
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Zyrtec (cetirizin) har for barn mellom 2 og 6 år en anbefalt dosering på 2,5mg to ganger daglig. Tabletter er 10 mg, noe som vil si at du må gi en kvart tablett inntil to ganger daglig.
Produsent anbefaler ikke tabletter til små barn da det er vanskelig å dele tablettene slik at du har kontroll på dosen - da bør man heller vurdere dråper eller mikstur.
Jeg mistenker nok det at cetirizinbruk gjør mygg mindre lysten på deg er anekdotisk, men cetirizin kan godt dempe reaksjonen på stikkene og slik sett være et alternativ. Det du skal være oppmerksom på er at mange reagerer på antihistaminer med søvnighet/døsighet, og for enkelte vil dette være såpass uttalt at det kan tale mot bruk.

Jeg personlig ville ha vært restriktiv med cetirizin-bruk hos såpass små barn ved en slik indikasjon med mindre reaksjonen på stikkene er såpass ille at bivirkninger kan vurderes som akseptable.

Har dere vurdert lokalbedøvende, f.eks xylocain-gel eller -salve som smøres på de områdene som klør mest ?

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Barn-mygg-zyrtec [Re: åneidu] #2202500 08/05/2016 21:21
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Er dere sikre på at det er myggen, og ikke veggdyr? Håper det er mygg men burde sjekke, syns jeg. Se i engebunner o.l. etter små svarte "prikker", i kriker og kroker, om det er dette er reaksjonen slik du beskriver.. Det er ikke uvanlig med slikt i hoteller/ferieleiligheter/leiegårder, om dere har naboleiligheter som er time-share, f.eks kan det jo skje at dere får det...
(Obs! Pass i så fall godt på å ikke ta med krypene hjem i bagasjen.)

Redigert av ingeplinge; 08/05/2016 21:24. Rediger grunn: så det var benevnt "hytte", men dog..

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye

Moderator  support