Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ujevn hjerterytme

Ujevn hjerterytme #2201536 05/05/2016 16:44
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har den siste uka lagt merke til at jeg har mye ujevn hjerterytme ved hvile. Både takt og styrke på slagene har variert veldig flertallet av gangene jeg har tatt pulsen, og jeg har også hatt en litt rar følelse i brystet som er vanskelig å forklare. Jeg har tatt kontakt med legen for å få time, men siden jeg lurer veldig på hva dette er for noe: Noen som har en idé om hva det kan være? Har googlet meg fram til at atrieflimmer er en mulighet, men finnes det andre muligheter?

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2201552 05/05/2016 17:18
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
All grunn til å ta symptomer alvorlig. Problemet er at når du googler får du overvekt av treff på alvorlige tilstander. "Hodepine kan være ebola."
Opplevde noe lignende for noen år siden. Kardiologen fant ingenting galt og det gikk over uten noen form for behandling.
Har du pulsklokke kan du prøve å sove med den og ta med en utskrift av grafen til legen. "Hobby-EKG"
Legen din er tydeligvis ikke veldig bekymret siden han lar deg vente litt.

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2201562 05/05/2016 17:34
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mye rart skjer med hjerterytmen når man begynner å "kjenne etter" også.
Er det når du sover eller når du sitter i stolen den er ujevn? Eller begge deler?

Rar følelse i brystet, ujevn rytme og kraft på slagene kan også forekomme ved angst.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2201565 05/05/2016 17:37
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Har hatt dette selv i perioder.. Googla sjæl og trodde selvfølgelig jeg var døden nærmere. Men legen min tok det med ro og tok noen prøver + ekg. De fant ingenting og sa at dette er ganske vanlig, som regel ikke noe farlig, og at det ofte forsvinner like mystisk og brått som det kom. Stress og angst er vanlige årsaker sånn jeg skjønte det.

Jeg følte meg hverken stressa eller særlig engstelig for noe, men det kom og gikk av seg selv hos meg hver gang.

PS. Det kan jo alltids Være noe, så alltid gå til legen med slikt ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2201591 05/05/2016 18:22
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg sendte forespørsel om legetime på nettsida til legekontoret i dag (helligdag), så hvor bekymret legen blir av det jeg har skrevet vet jeg ikke ennå. Men en lege jeg kjenner som jeg har beskrevet det til sa også at det kunne være atrieflimmer, og at det var viktig at jeg fikk sjekket det fort.

Har ikke sjekka pulsen mens jeg sover ennå, men de gangene jeg har funnet den veldig ujevn har jeg bare slappet av. Men i skrivende stund er den faktisk relativt jevn. Jaja, takk for innspill. Godt å lese at det faktisk kan gå over ICON_SMILE

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2201614 05/05/2016 19:15
Flex Offline
Veteran
Veteran
Har hatt noe lignende selv innimellom. Normalt ujevn og/eller endret hjerterytme, samtidig som at styrken øker. Følelsen er litt "hjertet i halsen", i og med at jeg ofte kjenner hjerteslagene oppover mot halsen. Det skjer stort sett under hvile, men har også en gang hatt 120% av makspuls under rolig oppvarming...

Har aldri giddet å bry fastlegen for dette (skjer ikke så veldig ofte), men antar at det er hjerteflimmer.

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2201615 05/05/2016 19:17
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Opplevd samme selv. Gikk til lege. Ikke bekymret. EKG for sikkerhetsskyld. Alt ok.

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2201618 05/05/2016 19:20
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Ja det kan gå over like fort som det kom, men det skal utredes for å være sikker. Det er alltid noen som er den ene av de hundre for å si det sånn.
EKG på sykkel med økende belastning og Holtermonitorering er verktøy for å sjekke ut status. Sistnevnte er en slags EKG-apparat du bærer rundt i et døgn både våken og sovende og som gir et utfyllende bilde av tilstanden. Om ikke fastlegen har utstyr/kan/vil finnes det private legekontorer med spesialist som har kommunal avtale der du kan booke time etter henvisning fra fastlege. Jeg er inne til en sjekk hvert år hos Moloklinikken på Fornebu, og det finnes helt sikkert tilsvarende i Trondheim.

Redigert av Espen E; 05/05/2016 19:22.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2201680 05/05/2016 22:17
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Har det samma greiene. Knyter seg sammen i brystet, kjenner mange raske hjerteslag og så roer det seg.
Skjer ofte etter store måltider og harde intervalløkter.

Tatt en haug tester, finner ingen feil...skal på gastronomi i morra. Jævlig irriterende.

Re: Ujevn hjerterytme [Re: kaffekanne] #2201689 06/05/2016 05:13
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: kaffekanne
Har det samma greiene. Knyter seg sammen i brystet, kjenner mange raske hjerteslag og så roer det seg.

Tatt en haug tester, finner ingen feil...skal på gastronomi i morra. Jævlig irriterende.

Ikke umulig at dine symptomer skyldes en irritert lukkemuskel øverst i magen, samt en irritasjon opp i spiserøret. Det har/hadde jeg og det ga etterhvert de symptomene++. Løsninga da var/er mindre måltider/drikkemengder, mer basisk mat, mindre søtt, fett, krydder, kaffe osv. evt. og syredempere/syrelukkere.

Den koblingen finnes i medisinsk litteratur, men jeg måtte selv lese meg frem til det og informere fastlegen som ikke ante noe.

iq
Re: Ujevn hjerterytme [Re: Gammelogdesperat] #2201690 06/05/2016 05:21
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Hva er typisk basisk mat (bortsett fra vann og bakepulver)?

Create the problem and sell the solution
Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2201970 06/05/2016 20:31
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
For en dag! Våknet til sms om legetime i dag, og vikaren for legen min ordnet kjapt blodprøver og ekg. Ekg-en var visst såpass spesiell at hun kjapt konfererte med en mer erfaren kar på kontoret, spesialist på indremedisin. Han sa at det bare var å dra ned på sykehuset, snakket om mulig virus et sted i hjertet, og behov for ultralyd og alt mulig. Når jeg kom ned dit ble resten av dagen tilbragt med venting, venting, venting, tre nye runder med ekg, to nye runder med blodprøver, to nye legers meninger om saken, (men aldri noen ultralyd, selv om flere der også nevnte det) men den legen som til syvende og sist så på det var en medisinstudent ... Hun var flink nok hun, men når konklusjonen plutselig ble at jeg bare hadde noen ufarlige ekstraslag ble jeg skeptisk, all den tid tre mer rutinerte leger sa de hørte bekymringsverdige hjerterytmer.

Anyways, etter en lang dag spurte jeg om jeg kunne slippe å vente mer i total isolasjon (telefonen var batteritom mange timer tidligere), og heller komme tilbake hvis de siste blodprøvene antydet noe, eller de ville teste mer (jeg bor 5 min fra St. Olavs). Jeg fikk ikke tatt telefonen når de ringte meg litt senere, og når jeg omsider fikk tak i noen litt senere fikk jeg beskjed (av en utrolig kjip sykepleier) om at siden jeg hadde dratt derfra ville de ikke gjøre mer. Men heldigvis fikk jeg snakka med en lege etterpå som heller henviste meg til hjertepoliklinikk. Føler det er mer rett, hadde blitt gal hvis denne ritthelga hadde gått i dass for å ligge der til observasjon nå. Så får vi se om de finner ut noe når jeg får innkalling dit.

Re: Ujevn hjerterytme [Re: DuffMcShank] #2201980 06/05/2016 21:01
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: DuffMcShank
Hva er typisk basisk mat (bortsett fra vann og bakepulver)?

Kokte grønnsaker + rå agurk bl.a. Lager jeg poteter/grønnsaker til middag, så drikker jeg også avkoket. Veldig greit å dytte inn noen agurkbiter til de fleste måltider også.

Om det er noen trøst Rasmusic, så har jo snart annenhver halv- og helgamling litt hjertetrøbbel, men de sykler og går på ski allikevel.

iq
Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2201995 06/05/2016 21:31
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for det. Får satse på at det ordner seg. Å lese (her) hvor mange andre som har opplevd lignende uten å stryke med er jo en trøst ICON_SMILE

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2202000 06/05/2016 21:37
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Husk at en frisk person bare er en pasient som ikke er skikkelig undersøkt.

Re: Ujevn hjerterytme [Re: Gammelogdesperat] #2202094 07/05/2016 12:27
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Sitat: Gammelogdesperat

Ikke umulig at dine symptomer skyldes en irritert lukkemuskel øverst i magen, samt en irritasjon opp i spiserøret. Det har/hadde jeg og det ga etterhvert de symptomene++. Løsninga da var/er mindre måltider/drikkemengder, mer basisk mat, mindre søtt, fett, krydder, kaffe osv. evt. og syredempere/syrelukkere.

Den koblingen finnes i medisinsk litteratur, men jeg måtte selv lese meg frem til det og informere fastlegen som ikke ante noe.

Takk for svar!
Var operasjon et alternativ for deg?

Re: Ujevn hjerterytme [Re: Gammelogdesperat] #2202107 07/05/2016 13:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Gammelogdesperat

Samme her. Har refluks og har selv for en del år siden lagt koblingen mellom mageklaffen og ujevn hjerterytme. Fastlegen hadde ikke hørt om det før heller, men når det er sagt så trur jeg denne sammenhengen kun er anekdotisk/observert, det er ikke funnet en logisk sammenheng trur jeg.
Har hat ujevn hjerterytme i en mannsalder uten å stryke med, selv om det har vært plagsomt. Annen skade en å miste et brudd i ritt fordi jeg måtte ta det pent i 30-60 sekunder har jeg ikke opplevd.

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2202129 07/05/2016 15:27
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har samme greia. Tidvis ujevn hjerterytme. Av og til så hopper hjertet over et slag, og det neste er dobbelt så hardt. Får det som oftest ved lange fysiske anstrengelser som Ultrabirken ol. Eller når jeg starter knallhardt på ritt med for dårlig oppvarming.

Har hatt full utredning med EKG og ultralyd. En helt normal feil som enkelte opplever. Helt ufarlig. Bare å kjøre på. Men likevel litt ubehagelig når det skjer. Jeg må roe ned litt for å få normal hjertrytme. Kjennes ut som om hjertet sitter i halsen. Som regel får jeg fort normal hjerterytme, men av og til så kan det gå en dag eller to før den er normal.

Redigert av erling; 07/05/2016 15:30.

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2202193 07/05/2016 19:13
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Heldigvis for meg er det ikke noe jeg kjenner om jeg ikke kjenner etter. Føler altså ikke det plager meg noe.

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2203166 10/05/2016 12:30
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Ja samme her.
Si hei til søvnproblemene dine lissom.

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2203645 11/05/2016 20:13
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hjerterytmen har vært helt fin de siste dagene, så det var nok noe forbigående ICON_SMILE

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2204424 13/05/2016 21:21
birbak Offline
Fersking
Fersking
Har hatt samme symptomer selv (kan ha det en sjelden gang fortsatt når jeg sitter avslappet i sofaen), ble utredet med EKG og ultralyd, alt med normale funn. Ble henvist pga egne symptomer og to av to barn med små hjertefeil +spørsmål om jeg kunne dykke fortsatt. Han sa alt var HELT normalt, med oppfordring om å leve som før! ICON_SMILE Greit å få sånt utredet, men jeg stolte på kardiologens konklusjon etter dette og det stresser meg null i dag. ICON_SMILE
Lykke til!

Re: Ujevn hjerterytme [Re: rasmusic] #2204892 15/05/2016 19:15
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har selv ujevn rytme, spesielt ved hard trening (høy puls) eller type ultabirken som en skriver over. Jobbstress og mange harde treningsølter i perioder kan fremkalle mere ujevn rytme. I perioder med hvile blir det bedre. Har også eksperimentert med mineraler og funnet at jern og magnesium spiller inn og stabiliserer.
Har vært til hjertespesialist og sjekket, ingen feil.
Ekstraslag eller at hjertet hopper over slag er visst helt normalt.

Moderator  support