Det er ikke alle som har behov eller nytte av ProCore, og det er forskjellige innfallsvinkler på hvorfor folk har/trenger det, og det er grovt sett 2 leire slik jeg ser det: 1: de som vil kjøre så lavt trykk som overhodet mulig for grep 2: de som ikke vil slå gjennom når det går fort, men fortsatt kjøre med trykk som griper.
Er helt klart i kategori 2 selv om jeg ikke har noe sånt enda, kunne jeg med fordel hatt det bak. Etter noe havari må det være en billig forsikring og det hadde vært utrolig digg å slippe være så forbaska kontrollfreak på dekktrykket som hele tiden blir kompromiss.
Jeg trodde kanskje jeg var i kategori 1, men mistenker at jeg egentlig er i kategori 2. Når jeg da ikke har noe særlig problemer med gjennomslag (tror jeg) med 23-24 ish psi bak og 19-20 ish psi foran mistenker jeg at procore egentlig ikke er helt for meg.
Bikeshop har sendt nytt ProCore-kit, jeg må sende det som er defekt i retur (selv om det kun var snakk om det ene innerdekket som hadde feil). Uansett veldig greit at det løste seg så fort, nå håper jeg bare at det nye settet ikke har feil og at jeg får satt opp Chunky Monkey med Procore
Skal legge en liten update på dekket under tråden "Dekk til våte og sleipe høststier"
Jeg har store problemer med mitt ProCore oppsett og lurer fælt på hva jeg skal gjøre.
Bygde nytt hjulsett, Syntace W35 på Hope nav. Har fulgt ProCore instruksjonene til punkt og prikke, men har problem både med forhjulet og bakhjulet.
På forhjulet får jeg ikke ventilhullet tett. Med en gang trykket i dekket begynner å bygge seg opp begynner det å lekke ut av ventilhullet. Verifisert i vannbad, det er definitivt der det kommer fra. All luft forsvinner på under ett minutt. Har prøvd å installere på nytt, påføre guffe rundt ventilhullet og skru til hardt med den svarte motmutteren uten hell, skjer det samme. Hva skal jeg gjøre med dette? File ned ventilhullet? Påføre LocTite? Har jeg skrudd den svarte motmutteren for hardt? Opprådd...
På bakhjulet fikk jeg faktisk kjørt meg en tur, men måtte pumpe opp en gang i løpet av turen. Og dekket mistet all luft over natta, Vannbadtrikset viser at her pipler det ut luft jevnt langs hele felgkanten. Dekket er Conti Mountain King II 2.4 i tubeless ready utgave. Har fylt i 120ml guffe uten at det ser ut til å hjelpe. Brukte EasyFit også. Noen tips?
Har fulgt med på resten av tråden, har ikke problem med selve ProCore slangen, den pumper jeg opp til 6 bar, og den holder på lufta og holder seg pent og pyntelig på plass under innerdekket. Alt ser ut til å passe fint på felgen.
Noen som har opplevd noe lignende og har mulig løsning?
Finnes også en kategori 3: Vi som ikke vil punktere.
Hvilken type punging tenker du på da? At dekket slipper luft i drøye svinger?
Snakebite er jo uansett ikke et problem med vanlig tubeless.
Tja, snakebite som i 2 hull i slangen er ikke noe problem. Men gjennomslag og hull i dekket som guffa ikke tetter er i høyeste grad fullt mulig med vanlig tubeless.
arnero: Jeg hadde et lignende problem. Mye fordi jeg utvidet ventilhullet uten å få det helt rundt. Det løste seg når jeg la gaffateip over hullet og forsterket sidene på det med flere tilskårede striper med gaffa. Prøvde to ganger med diverse vanlig teip (rim tape) først uten å bli kvitt lekkasjen.
Skal sies at jeg har vanlig teip rundt resten av felgen, har bare overlappet med gaffa akkurat ved ventilen og noen cm til hver side. Tenker det er mer lettvekt...
Takk for svar vids. Godt å vite st jeg ikke er alene. Jeg får prøve å forsterke det. Problemet med bakhjulet er nok et mer generelt tubeless problem, får prøve en gang til og få lagt dekket bedre mot felgen så det ikke slipper luft.
Noen som har prøvd Procore på karbonfelger? Jeg vurderer å kjøpe Procore, men lurer på om ventilstammen er for kort til mine felger. På Scwhalbes nettsider står følgende: "Maximum valve stem depth: 20 mm". Har 29 Derby karbonfelg, der anbefalt lengde på ventilstammen er minimum 40mm.
Noen som har prøvd Procore på karbonfelger? Jeg vurderer å kjøpe Procore, men lurer på om ventilstammen er for kort til mine felger. På Scwhalbes nettsider står følgende: "Maximum valve stem depth: 20 mm". Har 29 Derby karbonfelg, der anbefalt lengde på ventilstammen er minimum 40mm.
Du må få ventilen langt nok ned til at gjengene blir synlig på utsiden, så du får festet mutterskiven der.
Derav mine problemer med ventilhullet, måtte file litt, manglet liksom en mm. Har LB 38mm felger som er ganske dype. Borret litt med drill for å utvide hullet noe, bare at jeg var litt for utålmodig.
En jeg kjenner med Enve-felger hadde samme problemet, han utvidet hullet forsiktig med håndfil i stedet.
Ulempen med å ikke få hullet 100% rundt er at teipen må tette alle ujevnheter. Gaffa funker bedre da enn rim-tape
Skulle man gjøre noe galt er det nok bare å legge en karbonmatte over og begynne på nytt, men jeg slapp heldigvis det!
Men dette er ikke noen spesielt vanskelig modifikasjon, bare å prøve. Bruk gjerne 2 minutter mer enn jeg gjorde da...
Målte trykk og justerte litt i kveld. Bakdekk på 19.5 PSI. Ikon 2.35 på lb 35mm felger. 60 psi i innerdekket. Satte en solid pr og en faktisk ganske OK tid på et oppoversegment i skogen bak huset.
Kan nok gå ned litt til før gjennomslag blir et problem. Dekket føltes ilke svømmete med dette trykket, langt fra fatbikefølelsen.
Da har jeg prøvd meg igjen. Monterte bakdekket på nytt, denne gangen med rikelig Schwalbe EasyFit langs felgkanten. Det ser ut til å holde greit, pumpet opp til 20psi, 9 timer etterpå er jeg nede i 18,5 psi. Det kan jeg leve med. Forhjulet sliter jeg fortsatt med. Monterte ny felgtape, ekstra påpasselig med å få det rett denne gangen. Jevnet også ut kanten på ventilhullet med metallfil og fint metallslipepapir. Men samme symptom som sist, med en gang det begynner å nærme seg 1 bar i dekket kommer lufta ut av ventilhullet. Har sett litt nærmere på ventilen, og den gummihylsa som skal tette er løs. Har lagt ved to bilder som viser dette. Min teori er at lufta slipper fordi denne hylsa er løs. Og ja, jeg har dratt til ordentlig med mutteren på motsatt side.
Hva tror dere?
Har kontaktet Schwalbe og Bikeshop for kommentar, jeg tror dette er en defekt.
Har også Derby 29 felger og har installert Procore. Ventilstammen er egentlig for kort, men jeg fikk akkurat festa låsemutteren på den ene felgen med å dra i ventilen med tang. På den andre var det for tight, så der skal jeg pusse forsiktig i ventilhullet så det blir litt større.
Så denne og om det er noe som gjør meg skeptisk så er det de sier om mer nerding av lufttrykk enn uten. Hva er folks erfaring med å finne riktig trykk, må du fikle med det ettersom hvor du kjører osv. eller har du endt opp med ett trykk du bruker all-round?
Får nytt hjulsett og vurderer procore fra dag 1 for å spare felgen. Og selvfølgelig alle andre fordeler.
Er det forresten mye og hente på rullemotstand? Har kjørt ganske høyt trykk for å beskytte felger, typ 30/25 psi bak/foran..
Og kan jeg virkelig slippe unna med å gå tilbake til snakeskin fra SG? skeptisk..
Er det forresten mye og hente på rullemotstand? Har kjørt ganske høyt trykk for å beskytte felger, typ 30/25 psi bak/foran..
Kommer kanskje an på hva du vil hente. Jeg har en bakke i skogen bak huset jeg prøver å sykle fort for å teste formen. Den absolutt beste tiden jeg har fått her var på stisykkel med procore på bakdekket, stidekk, brede felger og laaavt trykk, var vel nede i rundt 15PSI på bakhjulet, litt mer foran.
Har testet samme bakke med lettere rittdekk og med hardtailen, uten å være i nærheten.
Nedover tror jeg det er mindre å hente (?) hvert fall på tid.
Revner du sidevegger, er det SG du går for. Får du mye gjennomslag, hjelper ProCore veldig.
Det med sidevegger vet jeg ikke mye om, har kjørt med SG eller tilsvarende siden jeg begynte.
Hvordan er det gått med deg?
Sitat: larsdx
Kommer kanskje an på hva du vil hente. Jeg har en bakke i skogen bak huset jeg prøver å sykle fort for å teste formen. Den absolutt beste tiden jeg har fått her var på stisykkel med procore på bakdekket, stidekk, brede felger og laaavt trykk, var vel nede i rundt 15PSI på bakhjulet, litt mer foran.
Har testet samme bakke med lettere rittdekk og med hardtailen, uten å være i nærheten.
Nedover tror jeg det er mindre å hente (?) hvert fall på tid.
Er ikke noe opptatt av tid, men det er jo ikke å forakte om det blir lettere (mindre rullemotstand) og enda mer lekent.
If it sounds to good to be true...
Lest flere reviews og de virker ganske enige om at man kan gå bort fra forsterka dekk.
Jeg kan informere om at problemet mitt tydeligvis ikke forsvant, selv om jeg fikk nytt kit fra BikeShop. Har vært borte fra syklingen en periode, så sykkelen har ikke blitt brukt mer enn noen få ganger etter at jeg installerte ProCore. Men ettersom det har gått såpass lang tid så tenkte jeg at det var på tide å skifte guffe. Har opplevd at dekkene lekker luft, men klarte ikke å finne ut hvor det lekker, prøvde også å holde dekket under vann... Hadde et håp om at Orange Seal skulle fikse problemet (dog ikke så stort problem, de holdt på luften hver tur). Men når jeg så setter i gang så skjer det samme som jeg opplevde første gang jeg installerte ProCore, innerdekket popper av beaden på en liten del av felgen og presser i stedet mot veggen på dekket. Prøvde utallige ganger å få det til, men det gikk bare ikke. Til slutt prøvde jeg å ta alt av og starte helt i fra tom felg. Og til min overraskelse så ser jeg at slangene er veldig deformert, både på fremdekket og bakdekket. På den ene har deformasjonen gjort at ventilen også er vridd 90grader i forhold til hvor den skal være....Jeg antar at deformasjonen av slangen er mye av grunnen til at ProCore inner dekket presses av.
Flere som har opplevd dette? Skal ta kontakt med BikeShop neste uke, men er litt usikker på om jeg gidder å prøve med enda et kit... dette er nr2 som er defekt.
Har målt felgene min til 25.5cm innvendig, så de er ikke får små (<23mm), men jeg antar at dette er et mindre problem på bredere felger ettersom innerdekket da vil sitte mye strammere på.