Stitur BERGEN!!!!
|
Stitur BERGEN!!!!
03/08/2013 14:23
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
Jaaahhh...
Ingen planlagt tur å se på face-sida til Fløyen og heller ikke noe info hos Bergen MTB... Det er meldt SOL på formiddagen i morgen 4. Aug, og jeg har FRI.
Er det noen som ikke har tenkt seg ut på byen/ikke er så dritings i morgen at noen vil ta en tur med en østlending som har forvillet seg hit??
Jeg mener jeg er ok teknisk, men sist tur da jeg var opp på gullsteinen og det regnet i bøtter å spann, måtte jeg allikevel bruke pailabbene en god del. Motsatt er jeg helt for å vente litt, og kjøre noe lettere, hvis det er folk f.eks med hardtail som vil være med på en tur.
Om du ikke vil bli med, så mottas også turforslag med takk, også på PM, beskrivelser, garmin.connect link, whatever.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
Re: Stitur BERGEN!!!!
[Re: Papegøyal]
04/08/2013 07:51
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
Bump, bump, BUMP. Ingen folk i denne byen som vil leke med meg? Jeg prøver meg på denne runden, etter å ha mønstret ut.no, kart og stiguiden på forumet: Møtes ved bybanen på sletten, eller rema 100 landås? Kåm an. Tilpasser tempo etter de som har lyst. (Såfremt det ikke er Nino Schurter, da)
|
|
|
04/08/2013 16:47
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
Urk. Tok lengre tid en det ville tatt å gå. Var omtrent ingen sammenhengende flytstier. Eneste som var sånn halvveis syklebart var på vidden. On/Off regn og vind, masse høydemeter og bæring av 15 kg tung sykkel. Jeg glemte å ta over gps data før jeg dro ut, så det ble en del titting på kart og leting etter veien. Eneste positive jeg kan si er at naturen og utsikten er veldig pen. Men det var lite som akkurat nå frister til gjentakelse. Da heller løvstakken på nytt, skal også prøve rundemanen - hardbakkedalen når jeg har fri neste gang og været er ok. Eller jeg tar ulriksbanen opp og sparer krefter.
|
|
|
04/08/2013 21:53
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Flyt er en følelse som oppstår hos utøveren, ikke en egenskap ved stien, skiløypa, eller klatreruta.. Det er mulig å oppnå mye flyt på Bergensstiene. Jeg kan sikkert guide deg et par turer når jeg er på plass i ville de pluie T
|
|
|
04/08/2013 22:42
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
Mr. Miyagi himself. Hehe. Jeg sier takk, jeg. Har allerede lest den fine beskrivelsen din av toro - runden. Jeg var nok litt for sliten idag til å få god flyt, det ble tungt å skyve opp fra landås, ned mot nattlandsfjellet, opp igjen til djervhytten og en rast på ulriken, før jeg kom til der hvor det skulle være fint på storfjellet. Men jeg hadde uansett ikke klart å sykle ned alt. Det er veldig bratt i noen partier på slutten der.
|
|
|
05/08/2013 16:56
|
Torjus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kontinentalcup i Bergen på onsdag og klosterrittet til lørdag. Ellers er jeg med på sti tur når jeg ikke jobber. Etterlyser som deg grovt terreng uten klatreetapper. Har vært med fløyen mtb noe.
Scott Genius 700 tuned Specialized Stumpjumper XX
|
|
|
08/08/2013 10:17
|
Torjus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skal en tur på Arna Nipa i løpet av dagen, hvis noen vil være med. Tidspunkt er ikke satt, er åpen for forslag. Kjører fra Bergen
|
|
|
08/08/2013 21:50
|
Torjus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hadde en fin tur på arnanipa i dag. ca 40 min opp og 30min på flott sti ned. 15 min med transport på asfalt til slutt. Anbefales!
|
|
|
09/08/2013 20:23
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
Hallaisen!
Hadde ikke mulighet, dessverre. Syklet til/fra jobb - sliten.
Skjønner at klosterrittet er nå til helgen, men jeg skal ikke sykle noe ritt. Det blir et nytt forsøk på exploring av meg.
Jeg vil ut igjen i morgen, eller på søndag, (eller begge deler) og jeg vil kjøre noe sti/annet enn grus. Jeg har allerede en ide om hvor det kan være fint å prøve (f.eks nordsiden (den minst bratte) av løvstakken, som det er en tråd om på forumet, men igjen, hvis noen vil bli med, så tilpasser jeg meg. Kan også kjøre ut og prøve arnanipa eller Toro rett i koppen.
|
|
|
10/08/2013 09:45
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
OKAY!!!! Jeg skal opp og ned Løvstakken fra den enkle siden. Hvis jeg orker tar jeg opp en gang til og ned andre siden mot bønes.
Avreise om tja, 1-2 timer, noen med?
|
|
|
11/08/2013 08:03
|
Anders_S
Entusiast
|
Entusiast
Gi meg et par uker, når gaffel er tilbake fra service, da er jeg gjerne med!
Mvh Anders
|
|
|
13/08/2013 09:00
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Mr. Miyagi himself. Hehe. Jeg sier takk, jeg. Har allerede lest den fine beskrivelsen din av toro - runden. Jeg var nok litt for sliten idag til å få god flyt, det ble tungt å skyve opp fra landås, ned mot nattlandsfjellet, opp igjen til djervhytten og en rast på ulriken, før jeg kom til der hvor det skulle være fint på storfjellet. Men jeg hadde uansett ikke klart å sykle ned alt. Det er veldig bratt i noen partier på slutten der. Låndasfjellet mot Helgeseter er det veldig finsmalsti som bare går sammenhengende nedover, kan så linkes med et par stisnutter ned mot sædalen. Lønner seg å ta asfalten opp mot nordre nattlandsfjellet, og så grusvei opp mot Nubbevatnet. Kan guide denne en dag, funker ikke å legge inn nye stiguider. T
|
|
|
19/08/2013 10:28
|
Anders_S
Entusiast
|
Entusiast
Planer om tur denne uken?
|
|
|
20/08/2013 23:09
|
Torjus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er klar for en tur i morgen, dagtid. noen som er med ? stikker i 12 13 tida. hvor som helst.
|
|
|
21/08/2013 09:27
|
Anders_S
Entusiast
|
Entusiast
Noen som er med en tur på Arnanipa NÅ?
edit: Time has passed.
Redigert av Anders_S; 21/08/2013 10:41.
|
|
|
24/08/2013 23:36
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Se her ja, en bergenstråd! Veit det er å ta gledene på forskudd (man må jo ha noe å glede seg til), men jeg flytter til Bergen om en uke, og kunne godt tenkt meg å blitt med på en guidet tur etter det!
Hvordan er miljøet og stiene rundt bergen når det gjelder stisykling egentlig? Og er noe av dette på laksevåg-siden? (dit jeg flytter)
Hvor handles sykkelstæsj? Hvilke dekk er det som gjelder for 26" der borte? (byen har jo et visst rykte på seg for å være regntung)
Stisykkelen er forøvrig en 120mm spech...holder det eller bør jeg notere ned 160+mm-sykkel på handlelista?
Redigert av Espen J; 24/08/2013 23:40.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
25/08/2013 02:32
|
Fenris
Ringrev
|
Ringrev
Nokså stort miljø i bergen, og veldig lettvint å komme seg på sentrumsnære toppturar. Søk opp bergen mountainbikeklubb på facebook, meld deg inn på sida, og inn i klubben..:) Så er du igang! 120mm stisykkel fungerar bra, men mest moro får du (etter mi meining) med ein 150-160mm sykkel. Stæsj handlast utelukkande på sykkelbutikken.no i kong oscarsgate. (bergens einaste nisjebutikk for DH og sti). Continental rubber queen 2.4 eller 2.2 er rett dekk..:)
Nordfjord Grovsyklarlaug
|
|
|
25/08/2013 07:59
|
Bjørgvin
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er totalt nybegynner. Men man har litt sti på khronegården rett i nærheten av Laksevåg ihvertfall. Ligger litt video på y.tuben som viser terrenget. Ellers er det jo løvstakken på laksevågsiden
|
|
|
26/08/2013 12:15
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Damsgårdsfjellet har også grei sykling. Har ikke vært på Løvstakken enda, så kan ikke uttale meg om den. Det er uansett en del forskjellige muligheter bare ut fra Bergen sentrum, men erfaringsmesig er den aller beste syklingen en liten kjøretur unna.
|
|
|
26/08/2013 13:26
|
Anders_S
Entusiast
|
Entusiast
Jeg var på løvstakken for første gang på torsdag, og kan meddele at det var en meget artig tur. Tok feil avstikker helt på slutten, men før det: stort smilefjes.
Er det noen som kunne tenke seg en tur på Arnanipa i morgen? Send gjerne en sms på 915 75 987 eller her på forumet.
Redigert av Anders_S; 26/08/2013 13:27.
|
|
|
26/08/2013 13:45
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Generelt kan man vel si at stisykling i Bergen er topptur-fokusert, der en må påregne en del trilling oppover, og mye boing kommer til sin rett nedover. Skogs-/flatlandsstier og singletrack er det ikke så mye av, men en kan kombinere stisnutter, grus og asfalt til sentrumsnære runder som gjerne kan sykles på halvdemper. Fantoft/Storetveit, Nattlandsfjellet er aktuelle områder. Siden du skal bo på Laksevåg er det ganske kort vei å sykle ut til Kanadaskogen der en også har litt stisnutter som kan kombineres med grus. Dessverre ble noen finfine singletrack-partier der radert for noen år siden, i kommunens iver for å bygge ut barnevognvennlige grusveier. Litt videre utover, ved Håkonsvern - Mathopen finnes også noen stisnutter i flatere terreng.
Som du kanskje vet finnes også downhill-løype ned fra Ulriken (tilgjengelig via Ulriksbanen) - den kan sikkert andre her si mer om.
Hordnesskogen (Hordnesmarka) har mye grusveier, og stier som krever leting. Jeg har bare funnet noen snutter, som riktignok har vært ganske fine, men ikke noen god sammenhengende runde. Vet det er andre på forumet her som har hatt mer hell med det.
|
|
|
26/08/2013 19:59
|
Bjørgvin
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvordan er arnanipa på hardtail uten full "rustning"?
|
|
|
26/08/2013 20:11
|
emja
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hordnesskogen og skage-området har fine småkuperte runder men krever lokalkunnskap, stifinnermodus eller guide. Arnanipa er super for topptursykling iom at store deler også kan sykles oppover. Alt fra ht til dh kan brukes, turen sett under ett er vel grov stisykkel mest egnet. Rustning er selvfølgelig lurt, men stisyklistene jeg kjenner bruker litt padding og stihjelm.
|
|
|
[Re: mogens]
26/08/2013 20:23
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
Generelt kan man vel si at stisykling i Bergen er topptur-fokusert, der en må påregne en del trilling oppover, og mye boing kommer til sin rett nedover. Skogs-/flatlandsstier og singletrack er det ikke så mye av, men en kan kombinere stisnutter, grus og asfalt til sentrumsnære runder som gjerne kan sykles på halvdemper. Fantoft/Storetveit, Nattlandsfjellet er aktuelle områder. Siden du skal bo på Laksevåg er det ganske kort vei å sykle ut til Kanadaskogen der en også har litt stisnutter som kan kombineres med grus. Dessverre ble noen finfine singletrack-partier der radert for noen år siden, i kommunens iver for å bygge ut barnevognvennlige grusveier. Litt videre utover, ved Håkonsvern - Mathopen finnes også noen stisnutter i flatere terreng.
Som du kanskje vet finnes også downhill-løype ned fra Ulriken (tilgjengelig via Ulriksbanen) - den kan sikkert andre her si mer om.
Hordnesskogen (Hordnesmarka) har mye grusveier, og stier som krever leting. Jeg har bare funnet noen snutter, som riktignok har vært ganske fine, men ikke noen god sammenhengende runde. Vet det er andre på forumet her som har hatt mer hell med det. Veldig lite i Hordnesskogen som jeg fant, utover kratt. Fant den runden som det ligger en snutt av når du søker Hordnesskogen mtb på youtube, her snakker vi veldig lite stiparti. Kombinerte dette med en tur ned stendafjellet (haugen). Har i samme området også knotet litt rundt på toppen av smøråsfjellet rundt eventyrskogen. Kan vel støtte det du sier, det ser ut som om alt så langt er basert på å dytte, dytte og dytte enda litt til, og så bombe nedover. Syklet ned fra sydsiden på Løvstakken med en 150mm commencal i går, jeg trillet helt opp på toppen, men det var ikke noen vits i å trille lenger opp enn det som allerede er beskrevet i stiguiden for sydsiden over gullsteinen. For bratt/tøft. Nattlandsfjellet, der syns jeg det var veldig trial-ish, trillet opp sikksakken ved landås, rett opp, opp, opp, og syklet ned sydover langs der hvor det er flott utsikt. Veldig vanskelig å få til kontinuerlig sykling, samt veldig bratte skrenter. Jeg er litt lite keen på å ta en kjøretur på kveldstid i morra for å sykle ned fra et fjell jeg ikke har vært på før, (er som regel sliten etter jobb, greiere å sykle et par mil til/fra) da blir jeg heller med neste helg (jobber denne), evt litt utpå dagen på søndag. Jeg er overrasket over at 150-160mm sykkel anbefales, jeg føler at jeg knapt har syklet bortover, og at jeg like godt kunne hatt DH sykkel, med setet omtrent nede på bakhjulet, med 200mm vandring dersom det er dedikert dh, eller en mini DH med kort geometri for løvstakken. Det må vel være behovet for å sykle opp grusveien for å komme opp på Toro, eller for å sykle arnanipa som tilsier 160mm, da.
|
|
|
[Re: emja]
26/08/2013 20:27
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
Hordnesskogen og skage-området har fine småkuperte runder men krever lokalkunnskap, stifinnermodus eller guide. Arnanipa er super for topptursykling iom at store deler også kan sykles oppover. Alt fra ht til dh kan brukes, turen sett under ett er vel grov stisykkel mest egnet. Rustning er selvfølgelig lurt, men stisyklistene jeg kjenner bruker litt padding og stihjelm. Er det mindre teknisk enn løvstakken? Det høres ut som om noe jeg kunne klart. Har til gode å være på nipa, men foretrekker helg. Venter gjerne på HT folk, eller kondisutfordrede, innstilt på sosial kose-tur.
|
|
|
28/08/2013 21:43
|
Lars Magnus
Medlem
|
Medlem
Har enda ikke skjønt hvordan man kommer seg opp på løvstakken og hvor man sykler ned. Lest stiguiden og letet, men stopper opp eller er helt feil sted.
Prøver å få syklet mer
|
|
|
29/08/2013 17:01
|
Anders_S
Entusiast
|
Entusiast
Har du faktisk prøvd å gå opp og sykle ned?
Jeg pleier gå opp på sørsiden, oppenfor grønnestølen, og sykle ned nord-øst-siden. Du kommer deg alltids ned igjen, men et par turer og du finner fort ut hvor de beste stiene er.
Var på Arnanipa igår og kan konstantere at det er ypperlige forhold! Er giret på flere turer i oversiktelig fremtid.
|
|
|
29/08/2013 18:14
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hei Arakitt, Bergen har noe av Norges beste stisykling svært bynært, det er ikke like mye som i Nordmarka, men det er bra kvalitet. Dog er kanskje ikke Bergen stedet det er lettest å begynne med stisykling. Første kapittel i Stifinnerboka er å gå/løpe rekogniseringsturer til fots, ikke med 15kg stål/alu på ryggen, kapittel 2 er ha litt fantasi og gjerne flytte et par steiner for å få litt mer flyt, kapittel 3 er å alltid ha ryddeøks eller foldesag i sekken, kapittel 4 er å lytte til erfarne fjellfolk og lokale bønder, de veit ofte kor de gamle kløvstiene gikk, kapittel 5 er å bli med andre lokalkjente på tur, feks melde seg inn i "BErgen MTB" eller "stisykling Bergen" på FB og bli med på fellesturer og stidugnader. Kan guide kremsti på Nattlandsfjellet Fredag kl18, lover at flyt er oppnåelig for lite - middels begavede stiknotere Oppmøtested turparkeringa Ramsdalen, gi beskjed her om noen blir med.
|
|
|
[Re: Anders_S]
29/08/2013 19:00
|
Lars Magnus
Medlem
|
Medlem
Har du faktisk prøvd å gå opp og sykle ned?
Jeg pleier gå opp på sørsiden, oppenfor grønnestølen, og sykle ned nord-øst-siden. Du kommer deg alltids ned igjen, men et par turer og du finner fort ut hvor de beste stiene er.
Var på Arnanipa igår og kan konstantere at det er ypperlige forhold! Er giret på flere turer i oversiktelig fremtid. Ja, går jo opp, for dårlig kondis til å sykle  men ender alltid opp med at stien forsvinner, kommer til et fjellberg som ikke går an å komme seg opp med sykkelen osv. 
Prøver å få syklet mer
|
|
|
29/08/2013 20:30
|
Anders_S
Entusiast
|
Entusiast
Det kan være litt knotete ja. Har hatt et par bomturer hvor jeg ikke har fulgt fjellvettreglene om det å snu i tide, og har bare forsatt på stadig smalere stid. Kjipt å bære ned igjen når du har bært opp.
Bli med noen som kjenner stiene og kan guide deg litt, eller prøv og feil litt mer. God trening.
|
|
|
|
|