Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av hjul, landevei, lav vekt eller høy profil?

Valg av hjul, landevei, lav vekt eller høy profil? #2093311 16/05/2015 09:39
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 43
R
raggsokken Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 43
Har kjøpt sykkel hvor det fulgte med noen svært lette og stive hjul (enve carbon, 25 mm, tubular). Har fra før et sett med Mavic Cosmic Carbone SLE, clincher (55 mm). Det er en betydelig vektforskjell (inkl. slange snakker vi om + 350 gram for forhjulet i favør av Enve).

Spørsmål: vil det være situasjoner hvor mavic-hjulene vil gå bedre (rullekjøring i stor hastighet etc., hvor høyprofil kan være en fordel), eller bør jeg bare bli kvitt de, og kun bruke de vesentlig lettere (men med vesentlig lavere profil) Enve´ne?

Redigert av raggsokken; 16/05/2015 10:11.
Re: Valg av hjul, landevei, lav vekt eller høy profil? [Re: raggsokken] #2093312 16/05/2015 09:59
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647
H
helomoto Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
H
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647
De Mavicene tester så vidt jeg vet dårlig i vindtunnel, så med mindre du synes de ser tøffe ut ville jeg kvitta meg med dem/byttet dem ut.


> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Valg av hjul, landevei, lav vekt eller høy profil? [Re: raggsokken] #2093313 16/05/2015 13:59
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 340
M
Mixtin Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 340
Det vil først være i (oppover)bakker eller under akselerasjon at lette hjul har noe for seg. På en helt paddeflat tempo med litt lengde hadde jeg valgt Zipp808 med 5 kg blylodd i hver felg framfor envehjula du snakker om, så det er aero som gjelder såfremt det ikke er ukomfortabelt (feks i sidevind), eller mye bakker. Jeg hadde imidlertid kanskje tapt en spurt med de hjula om jeg hadde spurtet mot en identisk tvilling med envehjula.

Man kan spare mange watt i redusert luftmotstand med høy/god profil selv i moderate hastigheter, men med en halvkilo redusert vekt vil man aldri kunne spare mer enn 2 watt uansett hvor bratt helning det er, om man veier 50kg og trår 200watt. samme om vekten er fjernet fra felg eller ramme eller mage.

2 watt spart i lav hastighet vil imidlertid gi en bedre tid enn 2 watt spart i høy hastighet, fordi luftmotstanden ikke øker lineært med hastigheten, men mer enn lineært (mange sier med kvadratet, men det er vel en forenkling)

Og det er i tillegg mindre sannsynlig å falle av et felt på flata enn i en bakke, så det kan være verdt å bytte 10 watt på flata mot 1 i bakken.

Re: Valg av hjul, landevei, lav vekt eller høy profil? [Re: raggsokken] #2093314 17/05/2015 20:28
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 43
R
raggsokken Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 43
takk for svar!

Re: Valg av hjul, landevei, lav vekt eller høy profil? [Re: raggsokken] #2093315 18/05/2015 06:40
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Det er først når stigningene blir lange, dvs noen kilometer, og bratte, dvs mer enn 5-7% stigning at lavere vekt kan lønne seg i forhold til mindre luftmotstand. I praksis vil det for de fleste alltid lønne seg å gå etter lavere luftmotstand, hvis det ikke er en bakketempo som er målet.

Re: Valg av hjul, landevei, lav vekt eller høy profil? [Re: raggsokken] #2093316 18/05/2015 07:01
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 582
JanM Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 582
Er det noen vektbegrensninger på ekvipasjen mht høyprofilhjul, f.eks zipp 808? Gitt at jeg ikke klarer å presse ned kroppsvolumet.....


Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå