Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits....

Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... #2080209 15/04/2016 18:53
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Begynte å bruke Strava når jeg startet med stisykling i fjor. Syntes det var veldig kjekt å kunne sammenligne mitt nivå med de som virkelig kan sykle, samtidig som jeg kunne se min egen fremgang.

Nå har jeg sammenlignet mine tider mot flere andre og har lagt merke til at det er veldig store avvik fra der segmentet faktisk er, og der enkelte sykler.... Noen KOM er faktisk på en helt annen sti og kanskje tilogmed på en grusvei i nærheten, og allikevel så registers det med på segmentet. Begynner å skjønne hvorfor min 520 har sagt at jeg har vært utenfor segmentet flere ganger, og er egentlig ganske skuffet over at Strava tillater så store avvik. En kan jo også begynne å lure på om segmentet i det hele tatt er plassert på riktig sted dersom det fra dag 1 er laget med et så stort avvik, feks på en dag med dårlig dekning eller av en.

Noen som vet om Garmin Connect segmentene er mer nøyaktige og krever mindre avvik ?

Cube Stereo HPC 160 Race 27.5
Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080223 15/04/2016 19:44
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvis en også tar med vindforhold, betyr kanskje ikke så mye på sti men mer på landevei.
Alltid morsomt og sjekke været som var i arkivet på yr.no de dagene rekordene ble satt. Skulle tro folk holdt seg inne når vinden er som værst ute.

Redigert av Shellpropell; 15/04/2016 19:45.
Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080226 15/04/2016 19:49
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Det har vært diskutert flere ganger og er bare noe du må leve med. Noen kjører bilpes andre sykler i store ruller og noen sykler om vinteren på sti. Og som du sier grus eller asfalt ved siden av et stisegment gir ofte kom til en landeveissyklist.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080227 15/04/2016 19:53
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
dobbelt sull

Redigert av neistein; 15/04/2016 19:53.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080238 15/04/2016 20:20
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Rart at ikke Strava kan øke kravet til nøyaktighet i forhold til segmentene...

Det ser også ut som Garmin har fjernet sin egen løsning på å lage segmenter i Garmin Connect ? Jeg kan ihvertfall ikke finnen den.

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080249 15/04/2016 21:02
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
leser mer om mer om at Strava bruker en annen algoritme enn Garmin, som gjør at tider og hastighet kan ha store forskjeller.... plutselig var ikke Strava fullt så kult mer... noen tips om alternativer?

Det viktigste for meg er selvsagt å sykle i skogen, men det gir en ekstra boost når en etter en økt vet at en har klart å forbedre seg på tekniske ting. Kjedelig når Garmin sier ny PR og Strava sier en 2sek bak PR....

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080254 15/04/2016 21:22
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Erling82
leser mer om mer om at Strava bruker en annen algoritme enn Garmin, som gjør at tider og hastighet kan ha store forskjeller.... plutselig var ikke Strava fullt så kult mer... noen tips om alternativer?

Det viktigste for meg er selvsagt å sykle i skogen, men det gir en ekstra boost når en etter en økt vet at en har klart å forbedre seg på tekniske ting. Kjedelig når Garmin sier ny PR og Strava sier en 2sek bak PR....

Kjenner meg igjen, triller fornøyd videre etter å ha tatt en KOM, for å så komme hjem, laste opp å så se at tiden pluteslig er 3-4 sek lenger enn det edgen viste... ICON_MAD

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: eSkåra] #2080266 16/04/2016 04:43
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Sitat: eSkåra
[/quote]

Kjenner meg igjen, triller fornøyd videre etter å ha tatt en KOM, for å så komme hjem, laste opp å så se at tiden pluteslig er 3-4 sek lenger enn det edgen viste... ICON_MAD

Strava tar visst dataene fra Garmin og behandler dem selv med sine egne algoritmer... Kan forstå det litt i forhold til sin egen app, men når dataene kommer fra en GPS enhet så burde jo de bli brukt direkte.

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080270 16/04/2016 06:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Rart at ikke Strava kan øke kravet til nøyaktighet i forhold til segmentene...

Jag tycker väl snarare det är tvärtom (om de nu inte ändrat något den senaste tiden). Att algoritmen för segmenten är så pass hård att man inte kan göra den hårdare utan att man riskererar att inte få med segment på grund av helt normala gps fel. Jag har iallafall missat match på segment ibland där inte gps spåret varit spesiellt dårlig eller långt ifrån segmentet.

Jag tycker det fungerar helt ok med segmenten men självklart blir det fel ibland.

Några råd om segment.
Korta segment kan bli onöyaktiga.
Ha inte start och mål i svinger där spårloggarna lätt kan bli dårliga.
Ha inte start och mål i kryss utan lite efter och lite innan.

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080331 16/04/2016 11:07
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det er jo bare å velge seg ut segmenter, eller lage dem selv, der det fungerer bra.
Synes segmenter i terrenget med Strava er vesentlig bedre enn på veien da det er mye vanskeligere å jukse. Innimellom ser man noen tider som åpenbart skyldes loggfeil, men det spiller mindre rolle enn muligheten til å kunne sammenligne egne tider over tid.

Her om dagen satt jeg ny pr med litt over ett sekund på et 3-minutters sti-segment, i følge Garmin-klokka i feltet. Da jeg lastet opp fikk jeg 4 sekunder dårligere tid. Litt surt, men ikke akkurat noe jeg hisser meg opp på Garmin eller Strava over.

GPS-teknolgien for sportsbruk har noen begrensninger når det kommer til nøyaktighet, og det tror jeg kanskje vi må akseptere. At det i noen tilfeller kan oppstå problemer når f.eks original-segmentet er logget med feil-margin i den ene ytterkanten, og man selv prøver å følge segmentet med tilsvarende feilmargin i den andre ytterkanten, så er det klart at det kan oppstå unøyaktigheter.
Jeg må si at jeg egentlig er ganske import over at GPS-teknologien klarer å finne meg ned til 1 meters nøyaktighet i det aller meste av tett skog.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: sykkeloyvind] #2080399 16/04/2016 15:29
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Sitat: sykkeloyvind
Det er jo bare å velge seg ut segmenter, eller lage dem selv, der det fungerer bra.
Synes segmenter i terrenget med Strava er vesentlig bedre enn på veien da det er mye vanskeligere å jukse. Innimellom ser man noen tider som åpenbart skyldes loggfeil, men det spiller mindre rolle enn muligheten til å kunne sammenligne egne tider over tid.

Her om dagen satt jeg ny pr med litt over ett sekund på et 3-minutters sti-segment, i følge Garmin-klokka i feltet. Da jeg lastet opp fikk jeg 4 sekunder dårligere tid. Litt surt, men ikke akkurat noe jeg hisser meg opp på Garmin eller Strava over.

GPS-teknolgien for sportsbruk har noen begrensninger når det kommer til nøyaktighet, og det tror jeg kanskje vi må akseptere. At det i noen tilfeller kan oppstå problemer når f.eks original-segmentet er logget med feil-margin i den ene ytterkanten, og man selv prøver å følge segmentet med tilsvarende feilmargin i den andre ytterkanten, så er det klart at det kan oppstå unøyaktigheter.
Jeg må si at jeg egentlig er ganske import over at GPS-teknologien klarer å finne meg ned til 1 meters nøyaktighet i det aller meste av tett skog.

Ja, kanskje jeg bare skal se bort i fra segmentene som eksistere og lage nye (forhåpentligvis mer korrekt i forhold til hvor stien faktisk er).

Hvilken logge instilling bør Garmin Edge 520 stå på for best mulig datalogging forresten?

Garmin Connect hadde mulighet for egne segmenter tidligere ser det ut som, er dette fjernet nå?

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080619 17/04/2016 09:22
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Det viktigste er jo at det ikke er avvik i tidene fra hver gang. Da har du jo dine egne tider å kjøre mot, som du vet stemmer.

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080635 17/04/2016 10:24
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Hvilken logge instilling bør Garmin Edge 520 stå på for best mulig datalogging forresten?

Garmin Connect hadde mulighet for egne segmenter tidligere ser det ut som, er dette fjernet nå?

Slå på GLONASS og GPS, og ved å slå av smartlogging blir den nok mer nøyaktig. Antar at smart er for å spare strøm.

Men de/dere som kritiserer Strava for å bruke egne algoritmer etter at det er "behandlet" av Garmin forstår kanskje ikke hvordan datautvekslingen foregår? Alt dette er tekstfiler med en infolinje per x tid med posisjonskoordinater, tidspunkt og eventuell annen informasjon som f.eks. puls, rpm og så videre. Garmin sender ingen info til Strava om at dette var en PR og så videre. De får kun datafilen og så er det opp til hver enkelt nettsted å håndtere dataene på sin måte. Det gjelder Strava, Garmin, Polar, Runkeeper og så videre. Hvis det f.eks. eksisterer et segment med start og sluttpunkt midt mellom to av datapunktene fra GPS-dingsen, så må algoritmene håndtere det å anslå tiden din fra start til mål - fordi det faktisk ikke foreligger en posisjon med tidspunkt på akkurat de to punktene den trenger det. Og med smartmoduser og lignende så kan det være langt mellom punktene. Da må de rett og slett gjette seg til det. Det samme gjelder om du har et punkt før og etter en sving. Skal Strava gjette at du faktisk kjørte hele svingen slik som segmentet og tusenvis av andre ryttere har gjort før deg, eller skal den anta at du kuttet tvers over?

Du kan jo sjekke Strava segmentnerdingstråden her inne, der er det mye kjekt. :-)

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080868 17/04/2016 18:43
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Ja, stisegmenter på strava kan man sjelden stole på, men veldig morro da. Tar man det for seriøst, så er det ritt som gjelder. Der er det upåklagelig tidtagning.

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: grr] #2080898 17/04/2016 19:36
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Er bortreist på jobb for øyeblikket, men er ganske sikker på at Glonass og gps sto på... og smartlogging. Mener å huske at neste valg på logging var hvert sekund, så det kan godt hende dette forbedrer loggingen.

Tror jeg forstår ganske godt hvordan det fungerer, men rett meg gjerne hvis jeg har feil ICON_SMILE Slik jeg har forstått det så viser/beregner/lagrer en Garmin gps realtime verdi med posisjon, fart, tid og distanse. Lagres i en fil som du sier, men du har glemt at distanse og tidslengde også er lagret i denne filen.
Strava regner ut fart, distanse og tid på nytt ut i fra GPS data (posisjon). Det er dette jeg ikke helt forstår, hvorfor beregne noe på nytt når en allerede har logget data underveis. Hvorfor velge å se bort i fra data som allerede finnes? Jeg kan forstå at det er ønskelig i tilfeller der en har dårlig dekning eller kanskje ønsker å få beregnet ny tid ut i fra en auto-pause funksjon i Strava. Men i det minste burde det være en mulighet å skru av denne rekalkuleringen om ønskelig.

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080911 17/04/2016 20:19
anderfo Online
Besatt
Besatt
Er bortreist på jobb for øyeblikket, men er ganske sikker på at Glonass og gps sto på... og smartlogging. Mener å huske at neste valg på logging var hvert sekund, så det kan godt hende dette forbedrer loggingen.

Ja, du bør logge hvert sekund.
Smartlogginga lagrer ofte altfor sjeldent for bruk til Strava - særlig ved start og slutt på et segment dersom det er bra lagd (for da er gjerne start og slutt på et rettstrekk, hvor smartlogginga lagrer ekstra sjeldent...).

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2080942 17/04/2016 21:27
ventle Online
Besatt
Besatt
GPS-informasjonen som lagres er kun posisjon og tidspunktet man var på den posisjonen. Ikke fart eller distanse, så den må kalkuleres uansett.

mvh Helge
Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: ventle] #2080950 17/04/2016 21:44
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Sitat: ventle
GPS-informasjonen som lagres er kun posisjon og tidspunktet man var på den posisjonen. Ikke fart eller distanse, så den må kalkuleres uansett.

i gpx filene er kanskje dette korrekt, men har lest at i .fit filene så er dette lagret. Testet å eksporterte en økt til .tcx og der lå det følgende i toppen av filen:

<Activity Sport="Biking">
<Id>2016-04-06T15:36:39.000Z</Id>
<Lap StartTime="2016-04-06T15:36:39.000Z">
<TotalTimeSeconds>2547.371</TotalTimeSeconds>
<DistanceMeters>6198.62</DistanceMeters>
<MaximumSpeed>8.463000297546387</MaximumSpeed>
<Calories>475</Calories>
<AverageHeartRateBpm>
<Value>147</Value>
</AverageHeartRateBpm>
<MaximumHeartRateBpm>
<Value>181</Value>
</MaximumHeartRateBpm>
<Intensity>Active</Intensity>
<TriggerMethod>Manual</TriggerMethod>

Redigert av Erling82; 17/04/2016 21:44.

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2081149 18/04/2016 10:17
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
At det ligger i headingen stemmer, og det bruker faktisk Strava også til "oppsummeringen" av aktiviteten (bare prøv å last opp en gpx med kun header så kommer den inn med riktig distanse, men mangler kart-opptegning). Det er infoen for hver posisjons-stamp som må kalkuleres, den ligger ikke der. Altså hvor du var mellom to stamps. Det vet ikke Garmin-dingsen din eller Garmin Connect bedre enn Strava. Men det kan hende de bruker forskjellige algoritmer for å gjette seg til det.

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: grr] #2081161 18/04/2016 10:40
E
Erling82 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Får starte med å skru av smart-loggingen. Hvis den da logger hvert sekund, så bør ikke avviket bli spesielt stort.

Har ikke sjekket på segmenter, men hadde kanskje trodd at tiden som vises på skjermen ved enden av et segment også ble lagret.

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: sykkeloyvind] #2081332 18/04/2016 15:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: sykkeloyvind

Vil man bli tatt seriøst så er det GNSS-rover som gjelder.

Da får man cm-nøyaktighet.

Re: Stravasegmenter og terrengsykling, er en vits.... [Re: Erling82] #2081548 19/04/2016 09:13
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den beste måten å logge segment er å sykle det veldig sakte (uten smartlogging, som jeg ikke finner igjen i appen). Da får du maks antall waypoints som du må matches mot neste gang og dermed større sjanse for å unngå feillogging (evt at du ikke får treff på segmentet pga for dårlig match).

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support