Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 18 1 2 3 4 5 17 18

Løpe trapper i Vikersund, er det åpent?

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Skjelven] #2077049 07/04/2016 15:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Skjelven

Jeg har faktisk syklet noen turer med deg, sønnen din og noen kompiser av han i åre. Mitt inntrykk av deg da er noe helt annet enn det jeg får her på forumet. Hadde ikke hatt noe imot å sykle med deg igjen, men noe av det du skriver her på forumet får jeg vondt av. (sykla skjorta av meg gjorde du å)

Du opplevde meg nok annerledes fordi IRL er det stemmeleie, ansiktsuttrykk og kroppsholdning i tillegg til ord. Dessuten tror jeg heller ikke at du kom med personkarakteristikker eller kritikk som jeg ikke forstod.

Jeg har ikke selvinnsikt nok til å forstå din kommentar om at kommentarene etter de første er ufine uten mer info - så derfor trenger jeg hjelp. Jeg er sjef for et 20-.talls mennesker, og jeg passer alltid på at når jeg ønsker å påpeke negativ adferd, er følger jeg opp med eksempler på hva jeg påpeker, slik at folk kan forstå hva jeg mener og genuint ønske å forbedre seg.

Din "Det du sa er ufint" er lærebokeksempel på hvordan man ikke skal gi kritikk. En langt bedre tilnærming er "Når du <konkret eksempel på adferd>, føler jeg/han/hun at <konkret beskrivelse på følelse>. Kan du forstå det?`" Denne formen har faktisk potensiale til å bli konstruktiv. Hvis du leser foreksempel retningslinjer for hvordan gjennomføre medarbeidersamtaler i en hvilken som heslt bedrift, er akkurat dette nokså sentralt.

Ditt utsagn om at "noe av det du skriver her på forumet får jeg vondt av" kan ikke jeg bruke til noe som helst konstruktivt. Jeg forstår at jeg setter negative følelser i sving hos deg, men jeg aner ikke hva jeg skal rette på. Følgelig vil jeg fortsette å gi deg vondt fremover.

Dessverre.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Skjelven] #2077054 07/04/2016 15:43
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Geir kjorsavik, den første kommentaren din var helt ok, alt annet blir rett og slett ufint.

I så fall så var det Raskall som starta med å vera ufin:

"Jeez.. Jeg håper du er en mer likanes kar i virkeligheten enn du er her på forumet, Geir."

Geir svarar berre med samme mynt slik eg ser det.

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: GeirK] #2077061 07/04/2016 16:06
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: GeirK

Du må lære deg å skille mellom det som blir sagt og det du dikter opp mellom linjene inni hodet ditt

Håper du ser ironien i at det har oppstått en 3-4 siders diskusjon som følge av at du antok du visste hva Raskall mente med sitt opprinnelige spørsmål...

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Torshov-Simen] #2077062 07/04/2016 16:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Torshov-Simen

Du må lære deg å skille mellom det som blir sagt og det du dikter opp mellom linjene inni hodet ditt

Håper du ser ironien i at det har oppstått en 3-4 siders diskusjon som følge av at du antok du visste hva Raskall mente med sitt opprinnelige spørsmål...

Det hadde jeg gjort dersom tolkningene hadde vært sammenlignbare i omfang.

Synes du disse to tolkningene er sammenlignbare?

1. " Vikersundbakken var stengt" -> "Vikersundbakken ble stengt og er fremdeles stengt"
2. "Informasjonen er tilgjengelig på internett" -> "Ryk og reis!"

- Robert Green Ingersoll
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: GeirK] #2077064 07/04/2016 16:23
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Det hadde jeg gjort dersom tolkningene hadde vært sammenlignbare i omfang.

Synes du disse to tolkningene er sammenlignbare?

1. " Vikersundbakken var stengt" -> "Vikersundbakken ble stengt og er fremdeles stengt"
2. "Informasjonen er tilgjengelig på internett" -> "Ryk og reis!"

Helt irrelevant, hele diskusjonen oppstår fordi du gjetter på/antar du vet hva Raskall mener - ta lærdom av det og gå videre

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Torshov-Simen] #2077066 07/04/2016 16:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Helt irrelevant, hele diskusjonen oppstår fordi du gjetter på/antar du vet hva Raskall mener

Feil fordi responsen min ville blitt det samme selv om han eksplisitt hadde utbrodert at dette gjalt en midlertidig stengning.

- Robert Green Ingersoll
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: GeirK] #2077068 07/04/2016 16:39
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Helt irrelevant, hele diskusjonen oppstår fordi du gjetter på/antar du vet hva Raskall mener

Feil fordi responsen min ville blitt det samme selv om han eksplisitt hadde utbrodert at dette gjalt en midlertidig stengning.

Det er også helt irrelevant ettersom det ikke forandrer det faktum at diskusjonen slik den nå står ble skapt av din opprinnelige misforståelse - hvordan den ville ha utviklet seg uten den misforståelsen kan ingen vite

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: GeirK] #2077071 07/04/2016 16:42
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S

Jeg har faktisk syklet noen turer med deg, sønnen din og noen kompiser av han i åre. Mitt inntrykk av deg da er noe helt annet enn det jeg får her på forumet. Hadde ikke hatt noe imot å sykle med deg igjen, men noe av det du skriver her på forumet får jeg vondt av. (sykla skjorta av meg gjorde du å)

Du opplevde meg nok annerledes fordi IRL er det stemmeleie, ansiktsuttrykk og kroppsholdning i tillegg til ord. Dessuten tror jeg heller ikke at du kom med personkarakteristikker eller kritikk som jeg ikke forstod.

Jeg har ikke selvinnsikt nok til å forstå din kommentar om at kommentarene etter de første er ufine uten mer info - så derfor trenger jeg hjelp. Jeg er sjef for et 20-.talls mennesker, og jeg passer alltid på at når jeg ønsker å påpeke negativ adferd, er følger jeg opp med eksempler på hva jeg påpeker, slik at folk kan forstå hva jeg mener og genuint ønske å forbedre seg.

Din "Det du sa er ufint" er lærebokeksempel på hvordan man ikke skal gi kritikk. En langt bedre tilnærming er "Når du <konkret eksempel på adferd>, føler jeg/han/hun at <konkret beskrivelse på følelse>. Kan du forstå det?`" Denne formen har faktisk potensiale til å bli konstruktiv. Hvis du leser foreksempel retningslinjer for hvordan gjennomføre medarbeidersamtaler i en hvilken som heslt bedrift, er akkurat dette nokså sentralt.

Ditt utsagn om at "noe av det du skriver her på forumet får jeg vondt av" kan ikke jeg bruke til noe som helst konstruktivt. Jeg forstår at jeg setter negative følelser i sving hos deg, men jeg aner ikke hva jeg skal rette på. Følgelig vil jeg fortsette å gi deg vondt fremover.

Dessverre.

Som nevnt, du får velge selv hvordan du tar det. Jeg kan kun er 15poengs ledelskurs fra befalsskolen å støtte meg på når det kommer til å gi tilbakemeldinger og tilsvarende. Fra arbeidslivet har vi 2 samtaler iløpet av et år, å da sitter jeg som lønnstaker i motsetning til seg som fungerer som leder til 20 ansatte.

Du har slev 24 000 poster på forumet her, du å greier vel å se når det blir innlegg med galle som ikke fører frem til noe spesielt godt?

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Raskall] #2077074 07/04/2016 16:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg blir forskrekket og forundret når jeg etter å ha lest hele tråden leser de to første innleggene en gang til.

Det er tydeligvis ganske mange som har "briller" som plukker opp ganske mye mer enn den teksten som er skrevet.

Det høflige og det eneste riktige, er å spørre om man er usikker på hva noen mener. Lever man livet sitt med å anta ting, så lever man litt i sin egen boble og vil misforstå veldig mange situasjoner.

Redigert av sveinaa; 07/04/2016 16:50.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Torshov-Simen] #2077075 07/04/2016 16:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er også helt irrelevant ettersom det ikke forandrer det faktum at diskusjonen slik den nå står ble skapt av din opprinnelige misforståelse - hvordan den ville ha utviklet seg uten den misforståelsen kan ingen vite

Følg hendelsessekvensen her, nå - så ser du at du tar feil.

1 Raskall lurer på om Vikersundbakken er midlertidig stengt
2 Raksall stiller spørsmål om Vikersundbakken er stengt
3 GeirK tror at han spør om Vikersundbakken er permanent stengt
4 GeirK forteller at denne informasjonen er tilgjengelig utenfor forumet
5 Raskall ytrer en personkarakteristikk
6 GeirK gir tilsvar

Dersom jeg IKKE hadde tolket dette, så tror jeg sekvensen ville sett slik ut:
3 GeirK forteller at denne informasjonen er tilgjengelig utenfor forumet
4 Raskall ytrer en personkarakteristikk
5 GeirK gir tilsvar

Dersom du mener at det siste scenariet vil avstedkommet en annerledes diskusjon, så har du rett i at min tolkning var en katalysator for diskusjonen.

Jeg ser frem til forklaringen på hvorfor så er tilfelle.

- Robert Green Ingersoll
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Torshov-Simen] #2077078 07/04/2016 16:56
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Helt irrelevant

Ikkje einig. Det er ikkje noko gale i å misforstå, i tilfelle der avsendar ikkje er tydeleg nok. Og når fleire i tråden seier at dette kan tolkast feil, ja så betyr det at han kunne ha vore meir tydeleg.

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Skjelven] #2077080 07/04/2016 17:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du har slev 24 000 poster på forumet her, du å greier vel å se når det blir innlegg med galle som ikke fører frem til noe spesielt godt?

Jeg ser ofte at diskusjoner ikke fører til noe godt - men jeg vet ikke om det nødvendigvis er min feil.

Jeg diskuterer mange andre steder på internett. Ofte møter jeg sykkelhatende blilister som mener at jeg lager kvalm når jeg forteller dem hvilke rettigheter og plikter vi alle har i trafikken og som kaller det personangrep når jeg forteller dem at holdningene deres er trafikkfarlige. Jeg har opplevd etter helt saklig debattering fra min side at motparten har send FaceBook-PM til min kone og uttrykt sympati for at hun lever med en psykopat.

Jeg møter også vaksinemotstandere som mener at jeg er feig og skyver barna foran meg når jeg forteller dem at holdningene deres er en trussel mot kreftsyke barn, og at driver personangrep når jeg forteller at det å hevde at vaksiner inneholder masse gift som dreper barn, er en løgn.

Det finnes en masse mennesker i verden som har lukket seg inn i sin egen komfortboble der de enten alene eller sammen med andre dyrker sine egne følelser, forestillinger og vrangforestillinger uforstyrret og forventer å kunne være i denne boblen samtidig som de ytrer seg i det offentlige rom. Når den umuligheten treffer dem i ansiktet, tar de på seg offerrollen og får den som pirker i bobla deres til å se ut som the bad guy.

Og når folk brer ut seg med argumenter som de ikke har tenk igjennom, så setter de piggende ut med en gang noen spør om mer informasjon.

Som jeg har sagt før - hvis man ikke er beredt på meningsmostand eller kommentar til det man ytrer i sosiale medier, så må man enten slutte å ytre seg på sosiale medier, eller finne seg et ekkokammer der alle er enige.

- Robert Green Ingersoll
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: -Jan] #2077083 07/04/2016 17:12
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: -Jan
Helt irrelevant

Ikkje einig. Det er ikkje noko gale i å misforstå, i tilfelle der avsendar ikkje er tydeleg nok. Og når fleire i tråden seier at dette kan tolkast feil, ja så betyr det at han kunne ha vore meir tydeleg.

Helt enig, men Geir leverer et ganske krasst svar ut fra gale forutsetninger.

Da jeg leste innlegget til Raskall regnet jeg med at han er oppegående nok til å ha sjekket lett tilgjengelige informasjonskanaler og ikke funnet svar der. Den tolkningen kan være like feilaktig som Geir sin, men da ville jeg ha valgt å få utdypet informasjonen før jeg svarte.

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: GeirK] #2077085 07/04/2016 17:16
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Dette blir bare trist Geir - Du kan ikke for alvor mene at du kan konkludere med at jeg tar feil utfra hvordan du TROR en diskusjon hadde utviklet DERSOM et spørsmål hadde blitt stilt anderledes

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Raskall] #2077087 07/04/2016 17:20
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
GeirK. har ikke konkludert, han TROR

/: kveruleringsmodus off

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: GeirK] #2077088 07/04/2016 17:22
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg er sjef for et 20-.talls mennesker,

Og bruker store deler av arbeidsdagen din på forum?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: kolli] #2077090 07/04/2016 17:23
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: kolli
GeirK. har ikke konkludert, han TROR

/: kveruleringsmodus off

Følg hendelsessekvensen her, nå - så ser du at du tar feil.

Jeg synes det virker som han har konkludert :-)

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Torshov-Simen] #2077091 07/04/2016 17:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hva bestod de gale forutsetningene i?

- Robert Green Ingersoll
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Torshov-Simen] #2077092 07/04/2016 17:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Dette blir bare trist Geir - Du kan ikke for alvor mene at du kan konkludere med at jeg tar feil utfra hvordan du TROR en diskusjon hadde utviklet DERSOM et spørsmål hadde blitt stilt anderledes

Jo det kan jeg med mindre du kan sannsynliggjøre at Raskalls reaksjon på min kommentar var avhengig av hva jeg tenkte da jeg skrev den og ikke hva jeg faktisk skrev.

- Robert Green Ingersoll
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: stosu] #2077093 07/04/2016 17:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stosu
Jeg er sjef for et 20-.talls mennesker,

Og bruker store deler av arbeidsdagen din på forum?

Det kommer an på hvordan du definerer "store deler", men ja - jeg bruker en del tid på å diskutere på internett. Jeg finner det både lærerikt og utviklende når folk kan diskutere mot det en skriver og ikke de de tror jeg tenker når jeg skriver.

Spesielt liker jeg de diskusjonene som ender med at jeg må innrømme at jeg tar feil, for da lærer jeg noe nytt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: GeirK] #2077095 07/04/2016 17:32
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Det kan ikke jeg vite ettersom jeg ikke er inne i hodet ditt, men det er jo brakt på det rene at Raskalls forutsetninger for å spørre var anderledes enn hva du trodde

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: GeirK] #2077097 07/04/2016 17:34
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Jo det kan jeg med mindre du kan sannsynliggjøre at Raskalls reaksjon på min kommentar var avhengig av hva jeg tenkte da jeg skrev den og ikke hva jeg faktisk skrev.

Dette er bare tull Geir, du kan umulig vite hvordan en diskusjon vil utvikle seg før den har funnet sted. Punktum.

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Torshov-Simen] #2077099 07/04/2016 17:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det kan ikke jeg vite ettersom jeg ikke er inne i hodet ditt, men det er jo brakt på det rene at Raskalls forutsetninger for å spørre var anderledes enn hva du trodde

Ja - men som jeg nå har påpekt til det kjedsommelige, så var ikke min kommentar avhengig av denne forskjellen. Null forskjell ville trigget samme kommentar fra meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Torshov-Simen] #2077100 07/04/2016 17:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Dette er bare tull Geir, du kan umulig vite hvordan en diskusjon vil utvikle seg før den har funnet sted. Punktum.

Men det vet du?

- Robert Green Ingersoll
Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: GeirK] #2077104 07/04/2016 17:41
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Ja - men som jeg nå har påpekt til det kjedsommelige, så var ikke min kommentar avhengig av denne forskjellen. Null forskjell ville trigget samme kommentar fra meg.

Så nå forventer du at vi skal være inne i hodet ditt og vite hva du mener når du skriver? Eller kan du på annen måte underbygge at dette faktisk var noe du tenkte i utgangspunktet og ikke noe du finner på i etterkant for å ro deg i land?

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: GeirK] #2077105 07/04/2016 17:44
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Men det vet du?

Nei, men jeg har heller aldri hevdet det - jeg har bare påpekt at diskusjonen slik den nå står oppstod som følge av at du mistolket hva Raskall mente.

Mener du at du ikke mistolket hva Raskall mente?

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: GeirK] #2077106 07/04/2016 17:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Flott tråd! ICON_SMILE

3 GeirK tror at han spør om Vikersundbakken er permanent stengt
4 GeirK forteller at denne informasjonen er tilgjengelig utenfor forumet
5 Raskall ytrer en personkarakteristikk
6 GeirK gir tilsvar

Overgangen mellom 1 og 2 kjenner ikke jeg meg igjen i, jeg syntes det var ganske tydelig i Raskall sitt første innlegg at han spurte om det fortsatt var "midlertidig stengt" (ref. samtalen "i fjor høst"):

Sitat: Raskall
Men så husket jeg at en eller annen fortalte meg i fjor høst at Vikersundbakken var stengt for den typen aktivitet på grunn av noe sikkerhetsgreier.

Noen som vet om det er åpent for allmennheten der nå?

Så her har vel du tolket annerledes enn jeg gjorde, Geir? ICON_WINK

Sånn generelt vil jeg si at det alltid ligger (eller iallfall kan det leses slik) et snev av frekkhet i enhver kommentar om at etterspurt informasjon ligger tilgjengelig på internett. Når det er sagt, så tror jeg deg på at du ikke prøvde å være frekk med den første kommentaren din. Men direkte og tydelige setninger, særlig når man blir informert om noe, blir utrolig lett blir oppfattet som arrogant eller frekt. Sant nok at leseren da tolker, men knapt noen tekst er helt nøytral og oppfattes likt av alle. Min erfaring er at særlig engelsktalende har utrolig lav terskel for å oppfatte noe som arrogant.

Og det var vel ganske tydelig at Raskall ble støtt? Da kunne du faktisk bare sagt unnskyld og at det ikke var meningen å være frekk. Men i svaret du da ga virket du faktisk krenket (noe du sier du ikke blir):

Jeez.. Jeg håper du er en mer likanes kar i virkeligheten enn du er her på forumet, Geir.

Jeg viste deg en alternativ og raskere vei til informasjonen du trengte og tok meg til og med bryet med å kopiere ut den informasjonen du var ute etter.

Og derfor er jeg ikke "en likandes kar"?

Takknemlig type, du - NOT!

"Jeez" - back at you...

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Raskall] #2077107 07/04/2016 17:54
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og sider på nettet er alltid oppdatert i henhold til virkeligheten?

Sikkert ikkje, men ein bør jo kunne forvente at dei er det, i alle fall for ting som skjedde for såpass lenge sidan. Viss ikkje så er det jo lite vits med nettsider. Men du brukar kanskje å dobbeltsjekke alt av nyttig info du finn på tilsvarande sider?

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Raskall] #2077108 07/04/2016 17:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er denne kommentaren som utløser det hele. Hvordan Raskall klarer å tolke noe ut av GeirK sin post som rettferdiggjør denne oppførselen skjønner jeg ikke.

"Og sider på nettet er alltid oppdatert i henhold til virkeligheten?

Jeez.. Jeg håper du er en mer likanes kar i virkeligheten enn du er her på forumet, Geir."

Re: Løpe trapper i Vikersund, er det åpent? [Re: Raskall] #2077109 07/04/2016 17:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Så til dere som lurer. Raskall kastet hansken, og han vet i alle fall bedre enn å kaste den foran GeirK.....

Side 3 av 18 1 2 3 4 5 17 18

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå