Hvis det fortsetter med regn, "varme" og vind er det vel ikke veldig lenge før det går an å ta med seg stisykkelen i skogen igjen...
Noen som har testa fatbike på Vikåsen siste dagene? Mye snø igjen der? Hva med Steinåsen og Tomsetmarka, eller andre lavereliggende deler av Estenstadmark-sia?
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Men de två senaste åren har det varit extremt lite snö så jag tror inte det är någon bra ide att jämföra med dem.
I år tror jag det är ovanligt mycket snö så det kommer nog ta ett tag innan det blir bra sykling men det beror ju på hur vädret blir. Det är ju inte heller ovanligt med stora snöfall i april.
Tipper vel at med de massive snømengdene vi har fått i vinter så er det bare å ta det heeelt rolig inntil videre. Har ikke vært på Vikåsen, men det er tjukt med snø rundt Jonsvatnet og Reppesåsen enda, ser ikke noen grunn til å anta at det er noe annerledes på Vikåsen.
Sist gang jeg var oppe på våttakammen så tenkte jeg på to ting, 1) MYE snø i år og 2) at i år blir det sen sesongstart i Bymarka i alle fall. Får håpe jeg tar feil....
Du har nok rett i det. Må nok sette sin lit til lavereliggende områder, som f.eks Vikåsen og evt Reppesåsen og Steinåsen i år. Om det blir regn, vind og plussgrader fremover er det ikke sikkert det er så veeeeldig lenge til det er syklbart der...
Det beror ju självklart på vädret men min erfaring är att det blir senare sykkelbart än vad man tror. Det ligger kvar snö på en del platser i skogen när man skulle tro att det är helt bart.
Jag var förövrigt en kort löpetur i området vid garnisonsstien idag och det är fortfarande en hel del snö i området om man kommer upp lite. Nederste del av stien har jag för mig har ca 50% med snödekke. Det mesta av övre del tror jag ligger under några decimeter med snö.
Det är väl området nedanför strandlinjen och mot trolla som jag tror blir bart först i år.
Det beror ju självklart på vädret men min erfaring är att det blir senare sykkelbart än vad man tror. Det ligger kvar snö på en del platser i skogen när man skulle tro att det är helt bart.
Jag var förövrigt en kort löpetur i området vid garnisonsstien idag och det är fortfarande en hel del snö i området om man kommer upp lite. Nederste del av stien har jag för mig har ca 50% med snödekke. Det mesta av övre del tror jag ligger under några decimeter med snö.
Det är väl området nedanför strandlinjen och mot trolla som jag tror blir bart först i år.
Det er alltid senere sesongstart på Bymark-siden enn det er på andre siden av byen. I mine 10 år i Trondheim har Vikåsen være sykkelklar flere uker før Bymarka hvert år. Ikke så rart, da det ligger betraktelig lavere + at det er lite skigåing på stiene.
Kan ikke bruke våren 2015 som referanse såklart. Da var det topp sykkelforhold fra begynnelsen av mars :-)
Jag tror inte det stämmer helt om du tar med området trolla och nedanför strandlinjen som var det området jag pratade om. De ligger faktiskt lägre än vikåsen och nära sjöen. Det är dock ett område som inte tidigare har varit väldigt populärt för sykling och också rätt litet. Förutom lykkjestien så är det mest branta stier som inte passar för rundturer.
Bymarka är ju så pass stort och har stora höjdifferanser så det är nog inte omöjligt att man kan sykla garnisonen en månad före henriksåsen.
Skigåing är det väl inte heller spesiellt vanligt på de allra flesta av sykkelstierna.
Smelter nok bra, men selv på Vikåsen vil vel være såpass vått at man bør holde iveren på å komme seg på sti en stund til - samme gjelder vel Reppesåsen, i alle fall Høyryggen med to myrpartier.
Smelter nok bra, men selv på Vikåsen vil vel være såpass vått at man bør holde iveren på å komme seg på sti en stund til - samme gjelder vel Reppesåsen, i alle fall Høyryggen med to myrpartier.
Høyryggen/(Pumperyggen?) kunne trengt litt fiks av to nevnte myrparti.
Høyryggen/(Pumperyggen?) kunne trengt litt fiks av to nevnte myrparti.
Pumperyggen er vel det alternative navnet på Lavryggen, ikke Høyryggen.
Ålreit. Takk for oppklaring Anders. Er vel flere steder der som kan fikses.
Det største myrpartiet på Høyryggen er vel såpass at det evt må et større kloppeprosjekt til.
Sitat: fredriks
Jag tror inte det stämmer helt om du tar med området trolla och nedanför strandlinjen som var det området jag pratade om. De ligger faktiskt lägre än vikåsen och nära sjöen. Det är dock ett område som inte tidigare har varit väldigt populärt för sykling och också rätt litet. Förutom lykkjestien så är det mest branta stier som inte passar för rundturer.
Bymarka är ju så pass stort och har stora höjdifferanser så det är nog inte omöjligt att man kan sykla garnisonen en månad före henriksåsen.
Skigåing är det väl inte heller spesiellt vanligt på de allra flesta av sykkelstierna.
Joda, du har rett i at det er noen stier helt ned mot Trondheimsfjorden i Bymarka. Men disse krever i så fall transport på grus/asfalt, eller pushbike opp. Av områder som åpner for å sykle runder, og gir flere valgmuligheter mener jeg Vikåsen/Reppe som regel "åpner" først.
Men nå var det ikke et forsøk på å diskutere om pappaen min er sterkere enn pappaen din jeg starta tråden for. Kom heller med en update om du kommer over en sti som er syklbar :-p
Redigert av erlendisme; 22/03/201621:16.
Om du ikke skal ha lange stier er det bart og snart tørt i Hansbakkfjæra på Ranheim. Det er vel kanskje 600 meter sti til sammen der, på kryss og tvers og langs i et miniskogholt.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Hadde meg eit forsøk på sykling igår, men det vart labre greier. Fekk sykla nokre få meter på sti i Elsterparken og rydda litt trefall blant anna ned Nedre Pisken. Men det som er bart er såpass fuktig av omkringliggandes snø som smelta at det ødelegg meir å sykle trur eg enn det gir av sykkelglede.
Jeg kom hjem fra påskefjellet til +12 på Ranheim, så utpakking av bilen fikk vente, jeg dro rett ut på tur til Vikåsen. Det var prematurt, kan man si. Overraskende mye snø der fremdeles. Var kun de nederste stiene bak skolen som var bare, straks man passerte bålplassen (for de som er kjent) var det dyp og tidvis råtten snø. Jeg måtte vekselsvis dytte og sykle oppover. Fra øverste punkt på ryggen (gapahauken som barnehagen bruker) og ned til Sæterbakken var det derimot grei flyt også på tynnsykkel m/pigg, da snøen her var fast og ikke så råtten ennå. Jeg ble litt demotivert, så jeg prøvde ikke stien ned til Olderdalen.
Det er fint på asfalten for tiden da, så puss litt på grunnformen istedet, og vent til stiene blir bedre.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Reppeåsen er vel endel høyere enn Vikåsen og blir vel senere tørt? Da jeg var der i januar var det mer snø på lavryggen i forhold til høyryggen.
Mitt inntrykk er at snøen har samlet seg andre steder enn normalt i år på grunn av vindforholdene. Det gjelder i alle fall Leistadåsen.
Samboeren har hest på stallen som ligger nede mot Osvegen fra høyryggen, og det er fremdeles en god del snø der. Ikke overraskende at det fremdeles er mye snø på Vikåsen også. Nesten så jeg tror det er bedre odds for snøfrie stier enkelte steder i Estenstadmarka nå!
Är det lite snö någonstans i estenstadsmarka nu? När jag var på ski där förra ukan så var det gått om snö där jag var men det verkade vara minst på sörsidan av stokkåsen.
Killingdalsstien hade 98% snö när jag var i området i torsdags men några bara områden finns det där runtomkring.
Jag tror man ska ta det rolig några uker till eller iallafall ta en tur till marka och se hur mycket snö det är innan man blir alldeles för optimistisk.
I går var det förövrigt stenhårt och skare på morgonen trots många plusgrader. I skyggan tror jag inte det smelter spesiellt raskt trots att det är varmt.
Hvordan er det med grusen opp mot Estenstadhytta f.eks.? Kjekt å ha noe annet enn asfalt å sykle på mens man venter på tørrere tider.
Ut fra diverse bilder fra Estenstadhytta, lagt ut på Facebook av bekjente av meg, ser det ut som det er bart ved hytta. Bør være bart på grusen opp også i så fall...
Är det lite snö någonstans i estenstadsmarka nu? När jag var på ski där förra ukan så var det gått om snö där jag var men det verkade vara minst på sörsidan av stokkåsen.
(...)
Jag tror man ska ta det rolig några uker till eller iallafall ta en tur till marka och se hur mycket snö det är innan man blir alldeles för optimistisk.
I går var det förövrigt stenhårt och skare på morgonen trots många plusgrader. I skyggan tror jag inte det smelter spesiellt raskt trots att det är varmt.
Er nok fremdeles bra mengder snø oppi der, mente bare at jeg tror det blir like fort bart oppi der som Vikåsen og andre steder som tidligere har vært fint tidlig. Var på jobb like ved Trafostasjen nede mot Risvollan i dag, og der lå det en del snø rundt omkring, mens det så ut til å være bart på vestsiden av Steinåsen. Tror kanskje det er eneste plassen som det er håp om å sykle på ila de nærmeste ukene.
Er det noen artige crux på festningen da? Der er det jo helt bart, og tørt ser det ut til. Må ut og venne meg til sykkelen (å gå fra en lang 29" til en kort 27.5" var som og begynne og sykle på nytt).