Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

bytte av krank; 3-delt til 2-delt

bytte av krank; 3-delt til 2-delt #2004796 02/09/2015 10:19
D
Duddelidu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei!
Har annonsert etter 2-delt krank i xt/xtr og sram xo/xx. Fått endel svar, men begynner å bli litt forvirra når jeg leser om krankbytte generelt. Etter å ha gjennomført Birken nå i helga, tenkte jeg å redusere fra 3-delt til 2-delt pga mye feilgiring, synes det er for mange gir, og kunne vel strengt tatt klart meg med færre. Oppsettet idag er som følger: 9-delt kassett 11/32, 3-delt krank 28/38/48. Opp rosinbakken brukte jeg minste skiva foran, ellers var den skiva ikke i bruk. Midterste skiva, 38T, brukes for det meste. storskiva på 48t brukt på flater og i alle unnabakker ! Når jeg leser hva dere diskuterer om overgang til 2-delt, får jeg inntrykk av at det eneste jeg tjener, er redusert vekt. det er lite interessant for en rytter på godt over 100... Jeg håper å oppnå mer effektiv og riktig giring. slik det er idag, oppstår det lett problem når kjedet f eks står på storskiva foran og største bak, og motsatt. Tenker at kjedeføringen blir mindre "skrå" med 2-delt foran, og lettere å utnytte hele kassetten. Frykter imidlertid å bli misfornøyd med utvekslinga når 48-skiva blir byttet ut med 40... (er vel xt med 40/28 som ser mest aktuelt ut, prismessig)
-ELLER: er det så enkelt at jeg beholder 3-delt/9-delt og bare reduserer litt på sprang mellom skiver foran?

Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2004807 02/09/2015 10:30
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Hva med den nye 11-kassetten 9-44 og bare ha ett krankdrev, på la oss si 40T?

Mindre kabelsalat og færre ting som kan gå galt.

Dette blir jo ganske dyrt da, siden du må bytte så å si hele drivverket og bakgiret.

edit : denne : http://terrengsykkel.no/Utstyr/Omtaler/Stort-spenn-fra-E-13-Eurobike-2015

Redigert av d0ppler; 02/09/2015 10:30.
Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2005071 02/09/2015 16:18
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvis Birken er dimensjonerende hadde jeg beholdt oppsettet som det er. Øv heller på å gire uten å utfordre kjedelinjen.
Syklet på tilsvarende oppsett, men med 44/32/22 (29"). Var nede på 32:32, men aldri 22T. Kunne brukt 48T i nedkjøringene, men gikk greit uten også.
Du har tydeligvis mye kraft i beina siden du kun ett sted måtte ned på 28T.
Du kan også bytte til 11-34-kassett. Da kan du holde deg litt lenger på 38T, men prisen er litt større sprang mellom girene.

Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2005176 02/09/2015 20:12
D
Duddelidu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takker for gode råd! Med fornuften innkoblet ser det ut til at en reduksjon i skivestørrelse foran, er lurere enn å skifte hele gruppa. Ikke minst billigere også. Kan heller bruke noen kroner på å oppgradere gaffelen. den er defekt. Etter Birken tenkte jeg å montere fast gaffel, siden flere jeg syklet sammen med, sverget til dette. På ny har fornuften kommet på banen; fast gaffel er sikkert ok på Birken, men hva når jeg vil prøve meg på ritt med mer terreng?

Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2005276 03/09/2015 06:36
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Anbefaler på det sterkeste todelt! Veldig greit å kunne bruke hele kassetten uavhengig av hvilken skive du bruker foran.

Jeg syklet Birken med 27/42 foran og 11/28 bak (26"), det fungerte prima for meg.
27/28 var lett nok opp Rosinbakken (og kan uansett gjøres lettere med annen kassett). 42/11 var tungt nok i de aller aller fleste utforkjøringene, og er faktisk tyngre enn 48/13. Så med mindre du brukte 48/11 veldig mye på Birken, så vil du ikke miste noe særlig på å gå over til 2-delt foran.

Siden jeg fritt kunne bruke hele kassetten syklet jeg stort sett på storeskiva, og giret foran bare når det kom lengre stigninger. Mye mindre plunder og heft enn stadig og måtte huske hvilken skive man har foran ICON_SMILE

With light parts come great responsibility
Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2010750 15/09/2015 19:00
kawa versys Offline
Entusiast
Entusiast
Handlet meg en 2 delt xtr krank og 2 delt fremgir til min Scale 920. Usikker på om jeg skal vente med å montere dette til våren da jeg bruker den til vinterjobbsykling de dager jeg trenger piggdekk. Resten av gruppen er SLX. Slites xtr fortere enn SLX?
Bruker egentlig bare scale-en i måneden før Birken.

Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2011419 17/09/2015 07:25
Frorre Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Nå vet jeg ikke hva for en sykkel du har, men det høres ut som at oppsettet ikke er helt av det moderne slaget. Nå er det selvfølgelig helt opp til deg, men selv vet jeg ikke om jeg ville oppgradert det drivverket nevneverdig, særlig ikke om gaffeln og er kaputt. Nye sykler blir ganske billig om man ser på den totale økonomien, og hva som har skjedd med drivverk i det siste. Anbefaler å prøve en sykkel med 2x10 eller 1x11 drivverk.

Innvandret Trysling
Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2065498 01/03/2016 14:30
D
Duddelidu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Long time, no see! Det går mot vår, snart skal piggdekka av og en skal ut på tørr asfalt og enda bedre, ut på snøfrie stier! Etter å ha lekt rudt tanken på å skifte krank og gaffel, går det nok heller m ot bytte av sykkel. 26-tommeren var inne til justering nå nylig, etter endel mil på vinterveier, og reparatøren rister oppgitt på hodet, denne er moden for pensjon! Så er jeg i grublemodus, mens jeg sitter og spinner inne. Ny sykkel!? Hpovedproblemet er å bestemme seg for hva en trenger, hvor skal satsinga settes in?! Ønsker meg både fatbike og ny Birken-sykkel. Klarer ikke å lande dette, og trenger gode råd! Skal helt sikkert sykle Birken minst en gang til, for en gang skal jeg klare merket! Og da rekker det neppe med en gang til, når en har over 30 minutter å ta inn... Så er jeg blitt innmari glad i å leke meg på sti, og ønsker meg en god sti-sykkel. Satser jeg på fatbike, kunne jeg sykle sti hele året, og her ligger jo snøen fort halve året! Men fatbike i Birken?? Prismessig er det størst begrensning. Kan ikke handle 2 sykler, knapt nok 1. Dessuten må det være kraftige saker, så sykler opp til 15.000 tror jeg blir for veike, rett og slett. Kjøpte billig sist, og brukte tusenlapper på oppgradering av hjulsett og bremser. Skifter kranklager årlig, er for sterk og tung i tråkket. Trenger ikke lette, men sterke komponenter! Har fantasert om fulldemper, men tror den vil knele. Tenker mest Cannondale FS-I, Nakamura Grade, Trek Superfly. Noe kvalitet, men hva? Og pris rundt 20-25. En altmuligsykkel!! Hjelp!

Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2065654 01/03/2016 20:50
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Her er det mange spørsmål, og ikke lett å besvare.
Det er slett ikke uvanlig å måtte bytte kranklager hvert år. Et lager med XT-kvalitet koster ikke mer en et par hundre kroner. Du vil ha mye igjen for å skaffe deg litt verktøy, og lære deg noen grunnleggende mekketriks. På den måten vil du spare tid og penger.

Mangler du en halvtime på Merket, trenger du i realiteten bare å trene deg 15 minutter bedre. De resterende 15 minuttene får du "gratis" ved at du kommer sammen med andre som er raskere, og samarbeid gjør Merket mer tilgjengelig.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2065681 01/03/2016 22:33
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Stisykkel til birken? Elsykkel til stien? Fatbike til jobben?

Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: RoyK] #2065710 02/03/2016 07:34
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: RoyK
Stisykkel til birken? Elsykkel til stien? Fatbike til jobben?

Klart at slikt ikke funker. Jeg opplevde at duddelidu stilte en rekke spørsmål, fordi vedkommende var usikker. Da er det greit at noen med litt mer erfaring svarer - skikkelig.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2065732 02/03/2016 08:29
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
En halvseriøs sykkelbutikk bør kunne plukke ut en bra sykkel på ditt budsjett

For 20-25' får du en god fulldemper - med solide hjul. De fleste dempere kan justeres og du skal være storvokst for å knele en fulldemper - dog beroende på kjøresett. Alt kan ødelegges...
Hvis du moser felgene er det vel en kombinasjon av felger, kroppsvekt, sporvalg, fart og terreng som er utslagsgivende.
En fat bike er vel mer traktor enn racer, lite egnet til grusritt men bra når det et mykt/bløtt/trått underlag
Deler ryker hele tiden så jeg vil tro du er tjent med å lese deg opp og lære deg å skru litt selv. kjøp inn ett lite delelager, koster ikke så mye

Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2065749 02/03/2016 09:04
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hva med Cannondale Scalpel? Med justerbar vinkel i styrelageret skal i teorien sykkelen kunne brukes til både sti og grus.

Re: bytte av krank; 3-delt til 2-delt [Re: Duddelidu] #2065782 02/03/2016 10:20
D
Duddelidu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takk til Voldemort! og CarlGustav. Er nok usikker, ja! Skal klare merket, prioritet nr 1, om jeg så skal fortsette på 26-tommeren. Scalpel vurderes og skal se på en fjorårsmodell allerede i morra. Her er det jo litt å spare, siden det er en overligger. Men trur den har feil størrelse, får se.Det er nettopp dette med lealaus bakramme som virker litt utrygt, men samtidig spennende, med tanke på hvilke muligheter det gir når terrenget blir knotete. Fatbike-tanken dukker opp når jeg er i skogen med bikkja, på smale, snødekte stier; "tenk å kunne sykle her", hele året.. Ser jeg bort fra Birken, ville nok fatbike være det riktige. Var innom tanken på Trek Stache, som blir en hybridløsning; "29er med 3" dekk", hverken eller.. Men blir for usikkert/dyrt å kjøpe en slik og så bli misfornøyd. Må ta et valg, og that`s it! Da gjelder det å finne "den rette"!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå