Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Shimano øker til 46

Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065416 01/03/2016 12:23
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Men for å moderere meg litt her, jeg ønsker all videreutvikling velkommen med åpne armer, om vi går litt i feil retning noen ganger gjør ikke det noe for vi lærer uansett noe som vi kan ta med oss videre.

Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065439 01/03/2016 13:00
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 47
D
Duddelidu Offline
Fersking
Offline
Fersking
D
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 47
Som ferking spør jeg: hva er et "boss"? er det det samme som hjullager bak? Og 2: Hvis en går for 1x11, og har ca 42 som størst bak, hva er passe foran, for å få nok utveksling, spesielt i tungt terreng, og i bratte nedoverbakker på asfalt, typisk ned fra Storåsen i Birken?

Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065460 01/03/2016 13:24
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350
K
KristianJ Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350
Bosset er den delen på navet som kassetten festes i. Det har som hensikt at du kan tråkke på pedalene å få fremdrift. Det lar deg også trille fremover uten av pedalene går rundt av seg selv. Om du forstår mitt mindre pedagogiske svar på spørsmålet ICON_SMILE .

2: Her må du kompromittere. Om du vil ha tung nok utveksling til å dundre på i 50-60 km/t, Så føles det nok for tungt i spesielt tungt terreng. Og motsatt.

Re: Shimano øker til 46 [Re: KristianJ] #2065524 01/03/2016 15:11
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: KristianJ
Ja, det var ikke så stor forskjell i pris. Rundt kr 700. Jeg ser XTR kassetten, som den er nå, er oppgitt til 320g. Jeg tror ikke vi ser 450g på en ny større XTR kassett.


I artikkelen linka til i starten av tråden står det at målvekten er 450g.
Med tanke på at m8000 11-42 i dag veier 420, oppgitt vekt er vel mer, så vet jeg ikke hvor sannsynlig det er at XTR havner veldig mye under 450g med 11-46. Men jeg ser jo gjerne at den gjør det, selvsagt.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065528 01/03/2016 15:20
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Shimano skriver at 11-46-kassetten kommer på XT-nivå. De ser på dette som en enduro/stisyklingskassett, ikke til rittbruk.
Om det kommer en 11-46-kassett på XTR-nivå er ikke kjent nå.

Forresten veier en 11-delt e-13-kassett med spredning fra 9-44 tenner kun 350 gram. Men den passer kun Xd-boss.

Redigert av sykkeloyvind; 01/03/2016 15:20.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065529 01/03/2016 15:23
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Så lenge det er på xd boss hjelper det ikke oss som er stuck på vanlig boss ICON_WINK

Okei, I stand corrected. Da er det XT som blir å veie 450g. Eller, 450g blir målet.
Alternativet er XTR 11-40 med oneup 45t drev. Da havner du under 400g. Men må punge ut 2500-3000kr for noe som er ganske tungt likevel.

Redigert av Hoaas; 01/03/2016 15:24.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065531 01/03/2016 15:25
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Hvis Shimano skal komme med en XTR kassett som har 11-46t må de komme med en ny XTR girarm også. Den nåværende kan i følge Shimano selv ta max 40t....

Re: Shimano øker til 46 [Re: krankdrev] #2065567 01/03/2016 17:01
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: krankdrev
Hvis Shimano skal komme med en XTR kassett som har 11-46t må de komme med en ny XTR girarm også. Den nåværende kan i følge Shimano selv ta max 40t....


Shimano oppgir at den nye 11-46 kassetten skal passe med eksisterende gir, både på XT og XTR-nivå, så nei, du skal ikke måtte trenge noen ny girarm .


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Shimano øker til 46 [Re: sykkeloyvind] #2065595 01/03/2016 18:34
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Eg blir ikkje heilt klok på bildet av det nye kranktannhjulet. Kva er det liksom det orange skal forestille? Er dette tjukk/tynn-drev? "Dynamic chain engagement" er ellers ikkje noko nytt omgrep - det er også bruka på dei noverande kranktannhjula (SM-CRM80 og SM-CRM90). Sjå f.eks. denne eitt år gamle artikkelen: http://www.mbr.co.uk/news/product_news/shimano-xtrs-answer-to-narrow-wide-chainrings-326017

Re: Shimano øker til 46 [Re: -Jan] #2065596 01/03/2016 18:41
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737

Re: Shimano øker til 46 [Re: -Jan] #2065639 01/03/2016 20:17
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227
ingeplinge Offline
Påklikket
Offline
Påklikket
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227
Sitat: -Jan
8 og 9 tenners? Sram har da vel ikkje noko planer om det.

9 tenner er jo på plass og SRAM kommer nok også med det, jeg trodde automatisk at de hadde det allerede siden både Hope og e13 har slikt..
(8 tenner er sikkert veldig nærme grensen for hva som er gangbart. Er det mulig på nåværende tann/leddlengde så skjer det. Det er vel fare for at stikkakslingen ryker eller i alle fall spennes for mye når det blir så mye drag så nær senter, men, kreftene kan sikkert fordeles på et vis slik at det går..)
Ang. Shimano, jeg tror ikke et par-tre drev fra 34-50 trenger å blir noen stor ballast, de kan hektes i hverandre fra kassetten, mye gods spares ved at de ikke begynner i bosset, de kan være laget med store utfresinger/perforeringer, hovedsaklig i karbon-skjelettstrukturer og titan sliteflater osv. Tross alt koster det tusenvis for de dyreste kassettene allerede og folk kjøper dem..


Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Shimano øker til 46 [Re: ingeplinge] #2065642 01/03/2016 20:25
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: ingeplinge

9 tenner er jo på plass og SRAM kommer nok også med det


XX1 Cassette: Why a 9 tooth cog failed
"Early 10-speed prototypes had a 9-36 tooth range. Testing proved that a 9 tooth cog was too small to be pedalled comfortably. "

Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065649 01/03/2016 20:45
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Er det noen spesiell grunn til at man ikke kan redusere avstand mellom leddene? Bare tradisjoner? Hvis avstanden blir redusert, så blir også alle tannhjul mindre. Ved hver økning av antall tannhjul på kransen så endrer man jo også kjedetykkelsen. Hvorfor ikke endre lengden mellom leddene samtidig. Da kan man også øke størstedrevet på kransen uten at det graver i dekket. Feks en 10-50 eller 60, da begynner det å ligne noe av utveksling ICON_SMILE

Re: Shimano øker til 46 [Re: -Jan] #2065653 01/03/2016 20:50
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: -Jan
Eg blir ikkje heilt klok på bildet av det nye kranktannhjulet. Kva er det liksom det orange skal forestille? Er dette tjukk/tynn-drev? "Dynamic chain engagement" er ellers ikkje noko nytt omgrep - det er også bruka på dei noverande kranktannhjula (SM-CRM80 og SM-CRM90). Sjå f.eks. denne eitt år gamle artikkelen: http://www.mbr.co.uk/news/product_news/shimano-xtrs-answer-to-narrow-wide-chainrings-326017


Det orange er nok et standarddrev, de blå viser både hooken og ekstra gods i bredden til å holde på kjede og øke slitestyrken.

Re: Shimano øker til 46 [Re: mtbmaniac] #2065655 01/03/2016 20:51
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: mtbmaniac
Er det noen spesiell grunn til at man ikke kan redusere avstand mellom leddene? Bare tradisjoner? Hvis avstanden blir redusert, så blir også alle tannhjul mindre. Ved hver økning av antall tannhjul på kransen så endrer man jo også kjedetykkelsen. Hvorfor ikke endre lengden mellom leddene samtidig. Da kan man også øke størstedrevet på kransen uten at det graver i dekket. Feks en 10-50 eller 60, da begynner det å ligne noe av utveksling ICON_SMILE

Har vært mitt forslag i mange år. 7/8 dels eller 3/4" isf. 1/1 eller kanskje like godt metriske kjeder.

Re: Shimano øker til 46 [Re: Tange] #2065657 01/03/2016 20:58
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: Tange
Det orange er nok et standarddrev, de blå viser både hooken og ekstra gods i bredden til å holde på kjede og øke slitestyrken.


No misforstår du. Eg tenkjer på dette bildet henta frå artikkelen på terrengsykkel.no, altså den nye og forbedra versjonen.


Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065662 01/03/2016 21:05
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Ja, da misforsto jeg. Jeg så på bildet i linken din (special hook tooth design/broad tooth shape).

Da satser jeg på at det orange er forsterkningen det er snakk om, henholdvis stål og alu (XT / XTR)

Re: Shimano øker til 46 [Re: Tange] #2065664 01/03/2016 21:13
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: Tange

Har vært mitt forslag i mange år. 7/8 dels eller 3/4" isf. 1/1 eller kanskje like godt metriske kjeder.


Pitch på dagens kjeder er vel 1/2"

Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065672 01/03/2016 21:45
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Ja, 7/8 av 1/2" (pitch) eller bedre sagt; mellom to ledd (link) måles ikke 2,54 (1/1) mm men 22.2 mm, som er valig styrediameter (ikke headset nei, men holkene og shiftere/bremshandler).
Eller 3/4 som gir en linklengde på 19.05 mm.

Re: Shimano øker til 46 [Re: -Jan] #2065729 02/03/2016 08:25
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Sitat: -Jan
Sitat: ingeplinge

9 tenner er jo på plass og SRAM kommer nok også med det


XX1 Cassette: Why a 9 tooth cog failed
"Early 10-speed prototypes had a 9-36 tooth range. Testing proved that a 9 tooth cog was too small to be pedalled comfortably. "


Hope begynnte med en 9-36 kassett de også: http://www.sicklines.com/2010/09/17/2010-eurobike-hope-tech-prototype-goodies/
Men når den endelig dukket opp hadde den 10 og ikke 9 på minste, så de ser ut til å ha gjort samme erfaring

Men Shimano Capreo har 9 på minste ICON_WINK

Redigert av Radival; 02/03/2016 08:26.
Re: Shimano øker til 46 [Re: mtbmaniac] #2065770 02/03/2016 09:53
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
O
oyvin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
Sitat: mtbmaniac
Er det noen spesiell grunn til at man ikke kan redusere avstand mellom leddene? Bare tradisjoner? Hvis avstanden blir redusert, så blir også alle tannhjul mindre. Ved hver økning av antall tannhjul på kransen så endrer man jo også kjedetykkelsen. Hvorfor ikke endre lengden mellom leddene samtidig. Da kan man også øke størstedrevet på kransen uten at det graver i dekket. Feks en 10-50 eller 60, da begynner det å ligne noe av utveksling ICON_SMILE

Det er omkretsen på tannhjulet som avgjør, ikke antall tenner. Med dobbelt som mange ledd er det bare dobbelt så mange tenner foran og bak uten at utvekslingen endres. Eller har jeg misforstått hva du mener?


Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Shimano øker til 46 [Re: oyvin] #2065778 02/03/2016 10:08
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Litt usikker på kva herr maniac meiner, men mindre avstand mellom kvart ledd vil nok gjere at ein kan lage tannhjul med mindre diameter uten at det går utover funksjon. Men ikkje sikkert det funker så bra når ein syklar i sand eller gjørme...

Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065799 02/03/2016 10:50
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
For å være ærlig så var det en klassisk "pulling your leg" og jeg satt her og humra.

60 tenners tannhjul, seriøst? ICON_SMILE

Kan jo flytte den der bak til kransen.



Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065802 02/03/2016 10:55
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Men ja, det er jo størrelsen på tannhjulet som avgjør, ikke antall tenner. Med et tannhjul med mikroavstand mellom tennene og leddene i kjedet, så kan man likefullt få samme ratio som med dagens avstand. 10 x 40 og 15 x 60 gir samme ratio (40/10 = 4 og 60/15 = 4). Det er vel ingen naturlov som sier at dagens avstand mellom leddene og tannhjulstenner er optimalt, likefullt som 26" ikke er naturlov eller 135mm. Kanskje blir kjede med 10% kortere avstand mellom ledd og tilsvarende økning i antall ledd bedre å kjøre rundt tannhjul som gir samme ratio som 9 bak og 38 eller 36 foran? Slitasje på slikt tannhjul og kjede må nok testes. Men det er altså ikke 9t per se som er problemet, men at kjedet brettes rundt tannhjulet for raskt og man får ripple-effekt i tråkket. Øk antall tenner og reduser avstanden mellom dem og hvert ledd vil ikke måtte aksellerere så hardt i vinkel når det treffer tannhjulet. Bare en teoretisk øvelse.

Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065814 02/03/2016 11:17
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Ser for deg et kjedeledd som er så langt som omtrent halve lengden av kjedet. Det vil måtte brettes fryktelig raskt vertikalt rundt tannhjulet når de treffer hverandre, og gå fra rett vannrett til loddrett og til vannrett returnerende igjen ganske raskt. Det vil du nok kjenne i pedalene, for å si det sånn ICON_SMILE

Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065844 02/03/2016 12:00
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 492
lubb1 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 492
Jeg får litt angst når dere diskuterer ny standard for lengde på kjedeledd. Hadde blitt populært. ICON_WINK


-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
-----------------------------
Re: Shimano øker til 46 [Re: sykkeloyvind] #2065907 02/03/2016 14:33
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: krankdrev
Hvis Shimano skal komme med en XTR kassett som har 11-46t må de komme med en ny XTR girarm også. Den nåværende kan i følge Shimano selv ta max 40t....


Shimano oppgir at den nye 11-46 kassetten skal passe med eksisterende gir, både på XT og XTR-nivå, så nei, du skal ikke måtte trenge noen ny girarm .


Det stemmer ikke med det Shimano har sagt tidligere, XT 11-42 kassetten går ikke an å bruke med XTR girarma (ifølge Shimano selv) så en 11-46 kassett vil heller ikke gjøre det. En av disse to gangene må de ha sagt noe feil ICON_SMILE

Re: Shimano øker til 46 [Re: mtbmaniac] #2065918 02/03/2016 14:54
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Men fleire ledd kan vel også gi større friksjon.

Ellers så ser det jo ut til at Shimano har produsert drivverk med 10mm pitch:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain#Sizes

http://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics/175298-why-shimano-stopped-10-mm-small-pitch-chain.html

https://www.facebook.com/10PitchSyndicate


Re: Shimano øker til 46 [Re: Loki] #2065920 02/03/2016 14:59
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Oh shit, det er altså nærmere realiteten enn vi tror. ICON_SMILE

Re: Shimano øker til 46 [Re: -Jan] #2065934 02/03/2016 15:53
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: -Jan
Litt usikker på kva herr maniac meiner, men mindre avstand mellom kvart ledd vil nok gjere at ein kan lage tannhjul med mindre diameter uten at det går utover funksjon. Men ikkje sikkert det funker så bra når ein syklar i sand eller gjørme...


Der er jo heller ikke lettere eller tyngre man er ute etter. Å endre linklengde vil gi mulightere til tettere gir. Folk maser om hvor fint det er med ørten gir bak på raseren for da får de tettere giring mellom 22 og 23 osv. Men det er ikke der man ønsker tettere giring. Ved å gå ned til 1/2" linklengde kan man få denne tette giringen helt ned på de tyngste girene (med utgangspunkt i standardboss og 11t-12t). DET er interessant.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå