Har lange bein, så det er bare 175mm-krank som gjelder. Syklene jeg har erfaring med og syns krankhøyden har vært for lav på har vært henholdsvis 26" Hjul/140mm vandring/330mm krankhøyde, 29"/140/335mm og 27,5/160/330mm. De jeg syns har vært høye nok har vært 26/140/349, 27,5/150/346 samt et ekstremtilfelle som ikke er helt relevant (utforsykkel) på 26/254/375.
Piggdekk til halvfeiting? Meiner å ha sett det nemnt at Nokian kjem med noko. Kva med Schwalbe? Er det nokon som sit på etterretteleg informasjon om kva ein kan forventa seg framover?
Til tross for at jeg har bestilt meg 27.5+ sykkel kommer jeg til å kjøpe 29' piggdekk da jeg har erfaring med ISP og Dillinger. På de dagene jeg trenger flyt kommer jeg til å la halvfeiten stå.
Har lange bein, så det er bare 175mm-krank som gjelder. Syklene jeg har erfaring med og syns krankhøyden har vært for lav på har vært henholdsvis 26" Hjul/140mm vandring/330mm krankhøyde, 29"/140/335mm og 27,5/160/330mm. De jeg syns har vært høye nok har vært 26/140/349, 27,5/150/346 samt et ekstremtilfelle som ikke er helt relevant (utforsykkel) på 26/254/375.
Men kjører du hightower med 29 og 150 gaffel burde du nærmere din sweetspot. Det er jo da lettere å veklse over til 27+ også. Har du prøvd å kjøre 170mm krank? Jeg har også tenkt det samme som deg, men har tydeligvis sykla noen dager på en 170 krank i vinter og ikke merka det.
Har du prøvd å kjøre 170mm krank? Jeg har også tenkt det samme som deg, men har tydeligvis sykla noen dager på en 170 krank i vinter og ikke merka det.
Det har vært mye meninger om det, og slik jeg forstår det, er det verre med for lang enn for kort krank. Blir 170-krank på meg til sommeren, og jeg sliter med å få lange nok tekniske bukser.
Noen som vet om man kan bruke en Rock Shox 29" 120mm RS-1 gaffel med 3" dekk på 50mm felg?
Vet at Adam Miller bygget opp sin Borealis Echo til 29+ sykkel med RS1 gaffel. Hørte akkurat med han og her er svaret jeg fikk:
"I have tried that. And the answer is NO, it will not fit. When I did it, I had Rockshox install a 20mm spacer in the bottom of the fork. I'm not exactly sure what part it was, but I know it is a standard spacer you can buy. Basically, you need a 120mm fork with the suspension travel limited to 100mm. This will allow the top of the fork to clear the tire- otherwise, when you are riding hard, and you compress the fork all the way, it will hit the top of the tire and you will go over the bars really really fast. Not a good thing! Sorry I don't have the exact part name, but it shouldn't be too difficult to find."
Leser testen av plus hardtails i februarutgaven av MBUK. Får ikke noe mindre lyst på Scale i plusutgaven. Ganske rimelig priset er de også.
Rart at Terrengsykkel i siste nummer skriver at det ikke finnes plus size halvdempere på markedet og kun tester en sykkel til nesten 100.000 ;D
I Terrengsykkel #60 som kommer i salg om to uker er det test av 5 plus-halvdempere, så jeg kan ikke helt skjønne at vi har skrevet at disse ikke finnes. Der er bl.a Scale med plus-dekk/hjul testet.
Leser testen av plus hardtails i februarutgaven av MBUK. Får ikke noe mindre lyst på Scale i plusutgaven. Ganske rimelig priset er de også.
Rart at Terrengsykkel i siste nummer skriver at det ikke finnes plus size halvdempere på markedet og kun tester en sykkel til nesten 100.000 ;D
I Terrengsykkel #60 som kommer i salg om to uker er det test av 5 plus-halvdempere, så jeg kan ikke helt skjønne at vi har skrevet at disse ikke finnes. Der er bl.a Scale med plus-dekk/hjul testet.
Har ikke bladet for hånden, mente jeg leste noe sånn i introen til testen. Blir spennende å se hva dere tror om Scale i plusutgave.
Noen som vet om jeg kan ta min scale 710 plus på takstativ? Det er alu ramme. Bør jeg ha stativ for feste i aksling eller kan jeg ha vanlig stativ og vil dekka få plass?
Perfekt! Det blir nok plus på meg når den trofaste 26" halvdemperen snart skal byttes ut. Tenkert å ha et litt lettere 29" hjulsett i bakhånd. Gir det mening eller er det unødvendig?
Det så smukt ut! Hvilke dekk sykler du på nå? Jeg er i ferd med å selge mine Knard 27 tpi som står på sammen med det originale hjulsettet, men er usikker på hva jeg skal gå for.
Alt tyder på at det kommer flere gafler i 29+ segmentet.
Wren Sports har gafler som tar de fleste nav standarder på markedet. De fåes med 150mm vandring. Kan bygges ned med 10mm ned til 110mm. Har en på fatbiken og er kjempefornøyd, faktisk like plush som RS pike jeg hadde på 29er FS.
Bladet kom i postkassa i dag, nok en test av Scale 710 Plus som gjør det til en meget fristende sykkel.
Snart sesong, og jeg venter fortsatt på Rocket Ron 2.8 og 3.0. Noen som veit når disse blir tilgjengelige?
sv
Disse kan bestilles hos bike24.com, si ifra så bestiller vi sammen og deler på frakta. 36 eur pluss 25%mva er ikke ille?
Hei, jeg har nå kjøpt Rocket Ron 3.0 fra Bikeshop. 785 gram for 27.5x3.0 i Snakeskin-versjon, det synes jeg var ganske småpent. Har prøvd en tur, og de virker veldig bra. Jeg har bygget om en Scott Spark 29 til 27plus. Min naturlige beskjedenhet forbyr meg egentlig å si det, men dette ble temmelig frekt. 10,1 kilo med alt, Rocket Ron 3.0 bak og Panaracer Fat B Nimble 27.5 x 3.5 foran. Panaracer tuller fælt med dimensjonene, deres 3.5 måler 71mm på 40mm felg, 2-3 mm smalere enn Rocket Ron i 3.0. Nå gleder jeg meg til en fin sommer med kvikk plus-sykkel som kan brukes til så godt som alt.
Imponerende at en Spark tar 3.0 dekk på 40mm felg.
Vel, det gjør den strengt tatt ikke. Måtte spikke litt på karbonet på kjedestagene for å få til dette, så det ble en liten jobb for Otto Jæger. Men da er det plutselig en rittfulldemper som kan kjøres med vanlige 29er hjul eller mer stiorientert med mine selvbygde 27plus på vanlig 142mm baknav og Lefty nav foran. Jeg skal jo teste litt når det blir snøfritt, men jeg regner med jeg prøver plus-hjul til f.eks Terrengsykkelrittet. Ikke sikkert det går fortere, men jeg tror det blir enda morsommere.
Vel, det gjør den strengt tatt ikke. Måtte spikke litt på karbonet på kjedestagene for å få til dette, så det ble en liten jobb for Otto Jæger. Men da er det plutselig en rittfulldemper som kan kjøres med vanlige 29er hjul eller mer stiorientert med mine selvbygde 27plus på vanlig 142mm baknav og Lefty nav foran. Jeg skal jo teste litt når det blir snøfritt, men jeg regner med jeg prøver plus-hjul til f.eks Terrengsykkelrittet. Ikke sikkert det går fortere, men jeg tror det blir enda morsommere.
Det trur jeg blir helt rått oppsett for tekniske ritt.
sv
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
sv
Digger at du gidder å gjøre sånt Bilder av ferdig produkt?