Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 16 1 2 11 12 13 14 15 16

Hvor kjører man i Trondheim nå?

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Kjartandaddy] #2053439 19/01/2016 11:36
M
MuggBjørnar Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg drister meg til å spørre, er det noen her som vet hvor lenge lysene i lysløypene i bymarka står på? Ser på skisporet.no nå at det er preppet løype helt ned til kyvannet, tenkte at det kan være en fordel å dra ut etter slokketid. ( med sykkel, ikke bil 😬 )

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MuggBjørnar] #2053440 19/01/2016 11:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: MuggBjørnar
Jeg drister meg til å spørre, er det noen her som vet hvor lenge lysene i lysløypene i bymarka står på? Ser på skisporet.no nå at det er preppet løype helt ned til kyvannet, tenkte at det kan være en fordel å dra ut etter slokketid. ( med sykkel, ikke bil 😬 )

Jeg tipper skisporene er for myke til å sykle i.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MuggBjørnar] #2053441 19/01/2016 11:39
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N

Lysene slukkes klokka 2300. Men jeg vil ikke anbefale fatbike ennå, løypa er så myk at du mest sannsynlig får gjennomslag. Vent en dag eller to, så snøen setter seg litt.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Kjartandaddy] #2053442 19/01/2016 11:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kjartandaddy

Fortsetter det sånn, tar jeg en fridag i morgen i Vassfjellet. Men da kjører jeg nok bil dit ;-)

Jeg har tenkt meg til Vassfjellet i kveld - etter at heisene slutter å gå og kjører også bil ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053443 19/01/2016 11:40
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Jeg tipper skisporene er for myke til å sykle i.
Enig. Trolig er de ikke egnet før om et par dager.
Forøvrig tror jeg lyset slukkes rundt kl 22 ved Haukvatnet og 23 endel andre steder.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053449 19/01/2016 11:53
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
At noen i det hele tatt tenker på fatbike i skiløypene i dag, eller de nærmeste dagene, gjør at jeg finner det nødvendig å peke på stivettreglenes vintertilpasninger:
Stivettreglene

Det siste punktet er spesielt relevant akkurat nå.

Dette skriver jeg både som skiløper og (sti)syklist. Og kanskje framtidig fatbiker også, men da må ikke fatbikerne ødelegge for seg selv ved å sykle når forholdene er som nå!

Vær hensynsfull og hyggelig i møte med skiløpere og gående
Du har alltid vikeplikt i møte med skiløpere, de har lengre bremselengde, mindre kontroll og tar mer plass i bredden i opp- og nedoverbakke
Ligg til høyre mellom skisporene, eventuelt helt til høyre hvis mulig
Brems ned til kontrollert fart når det kommer skiløper i mot, og passer skiløpere i samme retning som deg med varsomhet på venstre side
Vær spesielt observant i nedoverbakker, det tar lengre tid å bremse på snø enn på sti/grus/asfalt
Unngå å krysse skisporet mer enn nødvendig
Unngå de mest populære utfartsstedene i kjernetiden på lørdager og søndager og ellers når trafikken er stor i skiløypene
Unngå å sykle i skiløyper når det er gjennomslagsføre og du setter dype spor. Løypene er myke og trenger tid til å sette seg etter at preppemaskinen har kjørt spor

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053460 19/01/2016 12:15
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt

Fortsetter det sånn, tar jeg en fridag i morgen i Vassfjellet. Men da kjører jeg nok bil dit ;-)

Jeg har tenkt meg til Vassfjellet i kveld - etter at heisene slutter å gå og kjører også bil ...

Lyktekjøringen i går var magisk, med brede nok og ikke for nye ski. Er nok enda bedre i kveld.

Big wheels keep on turning
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Ola R.] #2053465 19/01/2016 12:27
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ola R.
At noen i det hele tatt tenker på fatbike i skiløypene i dag, eller de nærmeste dagene, gjør at jeg finner det nødvendig å peke på stivettreglenes vintertilpasninger:
Stivettreglene

Det siste punktet er spesielt relevant akkurat nå.

Dette skriver jeg både som skiløper og (sti)syklist. Og kanskje framtidig fatbiker også, men da må ikke fatbikerne ødelegge for seg selv ved å sykle når forholdene er som nå!

Her må jeg si meg veldig enig. Det er så utrolig mange fine stier inni skogene nå som vi kan begynne å kjøre opp med fatbiken. Det er jo også så utrolig mye mer moro og fint enn å humpe rundt på en autostrada der man ødelegger for andre. Bare se hvor grinete mang elangrennsløpere blir av å gå i langrennsløyper ICON_SMILE Jeg sitter og harker og hoster her, men straks jeg ser lyset begynner jeg å sykle opp bærstiene og stiene inni skardbekkskogen. Ingen grunn til å mingle seg med langrennsfolket, da er det triveligere inni skogen sammen med joviale fatbikere ICON_SMILE Og selvfølgelig de som kommer etter oss med smaldekk, men da må nok vi med fatbike ta noen runder først. Sitter og ser ut på minst en halvmeter++ med snø her i Fagerlia. Blir denne liggende blir det nok episke forhold for Fatbike også over Geitfjellet og Våttakammen.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053470 19/01/2016 12:39
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Vil anta det blir tråkka ganske godt opp ikveld mot Våttåkammen: https://www.tt.no/aktiviteter/829256/ Tippa ein del av dei vil gå vidare til Geitfjellet også.

Redigert av TrondAM; 19/01/2016 12:39.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: NilsStrom] #2053480 19/01/2016 12:52
M
MuggBjørnar Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: NilsStrom

Lysene slukkes klokka 2300. Men jeg vil ikke anbefale fatbike ennå, løypa er så myk at du mest sannsynlig får gjennomslag. Vent en dag eller to, så snøen setter seg litt.

Takk for hyggelig svar på det jeg spurte om.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Kjartandaddy] #2053485 19/01/2016 12:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Lyktekjøringen i går var magisk, med brede nok og ikke for nye ski. Er nok enda bedre i kveld.

Mye hai?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053493 19/01/2016 13:14
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt

Mye hai?

Noe småhai. Går fint så lenge du ikke må slenge ut anker. Fart og flyt er tingen, og 50/50 vektfordeling.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Kjartandaddy] #2053500 19/01/2016 13:32
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Men da kjører jeg nok bil dit ;-)

WHAT! Stopp pressen!

Redigert av erlendisme; 19/01/2016 13:32. Rediger grunn: p!

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Kjartandaddy] #2053502 19/01/2016 13:32
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg antar dere snakker om stein som stikker opp? ICON_SMILE

Per B.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053508 19/01/2016 13:50
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl

Jepp. Hvithai! Glefser etter skia dine og setter stygge sår i sålen.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Kjartandaddy] #2053515 19/01/2016 14:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl

Jepp. Hvithai! Glefser etter skia dine og setter stygge sår i sålen.

Kjørte du i Vassfjellet? Isåfall hvor?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053528 19/01/2016 14:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Om man har väldigt ont om tid och vill sykla så mycket som möjligt så är det klart att man ska sykla hemifrån.

Jepp.

Quote:
Om man vill sykla så mycket som möjligt i skogen är det inte klart att man bör sykla hemifrån.

Nei, det vil jo ofte forutsette at man bor så nær skogen at det tar kortere tid å sykle dit enn å kjøre bil (inkludert annet tidsbruk i den forbindelse), noe ikke alle gjør.

Quote:
Om man vill få så pass bra form som möjligt är det inte heller klart att man bör sykla hemifrån då en sti tur på högintensitet (intervaller eller annat) kan vara bättre en än kortare stitur med sykkel transport till och från.

Da forutsetter du at man ikke kan få samme treningsutbytte (formmessig, ikke teknisk) utenom skogen som i skogen, noe som ikke er korrekt objektivt sett (motivasjonmessig kan det dog være du har rett). Og selv rolig sykling til/fra bety mer tid på sykkelen enn bilkjøring.

Dette kan løses ved for eksempel rolig sykling til skogen, kjør det du ønsker/har tid til, og kjør eventuelt ut det siste av kruttet på tur hjem.

Quote:
Det handlar väl mer om vad man föredrar och motiverar en än om man brukar bilen till och från träningen.

Det har jeg ikke argumentert mot. Jeg bare sier at jeg mener at om man er i bedre form vil man få mer utbytte av stisyklingen. At noen velger det bort grunnet manglende motivasjon blir jo opp til hver enkelt.

Og så kan jeg utrolig lett skjønne at ingen gidder sykle 30 minutter på asfalt for å komme til 20 minutter stisykling og så sykle 30 minutter på asfalt hjem igjen.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053529 19/01/2016 14:43
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Kjørte kun offpiste med lykt. Skiers right for Sørløypa, med inngang fra familieløypa, og skiers left Nordløypa. Begge har åpne nok partier til at du får nok fart og flyt, men noe knot også selvsagt.

Samt en tur i gamle heistraseen midtheisen. Kjørte også i traseen mellom hovedheisen og Sørløypa, men Vassfjellet gjør 0 arbeid med å holde buskaset nede, så der blir det etter hvert skog om noe ikke gjøres.

Vurderte å traske til topps, men var bra nok ellers for vår del.

Mange folk med hjelmlykt, nattski tar av!

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053546 19/01/2016 16:04
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Har vassfjellet slutt å jage bort folk som er der etter stenging?

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Kjartandaddy] #2053564 19/01/2016 18:12
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg burde jo slutte å bry meg, men fikk bakoversveis da vassfjellet tok 300 kr (!!) for et kveldskort. Det kombinert med at de ikke kan ha løftet så mye som en finger for å holde traséene åpne summerer opp som veldig usympatisk. Akkurat i går var det kanskje verdt 300, men jeg betaler ikke det bare for å gå tatt noen svinger på skaren som det jo er mest av i vassfjellet de siste årene.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Kjartandaddy] #2053572 19/01/2016 18:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
P
Kjørte kun offpiste med lykt. Skiers right for Sørløypa, med inngang fra familieløypa, og skiers left Nordløypa. Begge har åpne nok partier til at du får nok fart og flyt, men noe knot også selvsagt.

Samt en tur i gamle heistraseen midtheisen. Kjørte også i traseen mellom hovedheisen og Sørløypa, men Vassfjellet gjør 0 arbeid med å holde buskaset nede, så der blir det etter hvert skog om noe ikke gjøres.

Vurderte å traske til topps, men var bra nok ellers for vår del.

Mange folk med hjelmlykt, nattski tar av!

Tror det er noe slikt vi tenker på også. Det snør jo vaskemaskiner ute, så det går vel snart an å straightline hele greia.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053575 19/01/2016 19:07
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
ja, jeg har slutta å bruke vassfjellet for mange år siden. Men husker vi ble jaga vekk fra pipen etter stenging

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: erikskon] #2053610 19/01/2016 21:23
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erikskon
Jeg burde jo slutte å bry meg, men fikk bakoversveis da vassfjellet tok 300 kr (!!) for et kveldskort. Det kombinert med at de ikke kan ha løftet så mye som en finger for å holde traséene åpne summerer opp som veldig usympatisk. Akkurat i går var det kanskje verdt 300, men jeg betaler ikke det bare for å gå tatt noen svinger på skaren som det jo er mest av i vassfjellet de siste årene.

Forsåvidt enig. Problemet er at de kan holde på sånn når det ikke finnes bynær konkurranse. Skulle ønske de viste mer entusiasme for kvalitetene i anlegget. Den nedmonterte gamle toppheisen ville jeg hatt opp fra svingen retning masta. Og så ville jeg tynna ut i skogen i off-pist, samt kuttet ned busker og trær I selve traseene.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053613 19/01/2016 21:26
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Men beklager, nå skisporer jeg denne tråden helt av.

Gikk fra "hvor kjører man på sti i Trondheim", til "hvor kjører man bil for å komme på sti i Trondheim" til "hvor kjører man på ski".

Hva blir det neste?

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: erikskon] #2053628 19/01/2016 22:11
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Hmm, så ille altså? Jeg har jo sånn halvveis lovd ut å bli med på en skitur der i morgen kveld :-/

Men er det så at det er saklige toppturforhold der på kveldstid kan jo kanskje det friste mer.

Per B.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Kjartandaddy] #2053629 19/01/2016 22:17
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vassfjellet skiheiser kan da vel bare slippe noe sau der? Gudene vet at vi har overskudd av sau her i borettslaget og nedover til ila omtrent hele året.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: erikskon] #2053637 19/01/2016 22:37
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Vassfjellet skiheiser kan da vel bare slippe noe sau der? Gudene vet at vi har overskudd av sau her i borettslaget og nedover til ila omtrent hele året.
Har faktisk møtt sau i Vassfjellet skisenter, midtvinters...også har jeg møtt villsau oppe på toppen flere ganger når jeg har vært der på løpetur. Men det er nok ikke akkurat tett mellom sauene der oppe for tida.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: anderfo] #2053638 19/01/2016 22:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vi snakka med en av de ansatte eller eierne - en litt godt voksen kar og han ønska oss blidt god tur, så det er nok et "problem of the past".
Ikke en gang hengene på toppen var bratte nok for mengdene og tettheten på snøen, men det var en utrolig fin tur uansett. Det snødde uavbrutt, så sikten var også begrenset nedover.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053640 19/01/2016 23:18
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Da blir det skia med over 130mm midtbredde i morgen.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: erikskon] #2053641 20/01/2016 00:06
matsk Offline
Entusiast
Entusiast

Har stått lite på alpint generelt de siste årene, og jeg må si jeg ble positivt overrasket over prisene i Vassfjellet da jeg var der mandag. Tidligere lå de alltid over Oppdal på prisnivå, mens nå ligger de under (ikke så mye, men likevel). At det er dårlig snøforhold kan de vel nesten ikke justere prisene etter... Driftskostnadene bare for å slå på lyset og starte heisen er vel ikke småkroner for dem sånn som det har vært de siste årene.

Litt dårlig gjort å skru av lyset i nedre del av Sørløypa dog - holdt med skilt om at kjøring er på eget ansvar.

Side 13 av 16 1 2 11 12 13 14 15 16

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå